مقایسه چای سبز با چای سیاه: مزایای سلامتی آنها چگونه مقایسه می شود

150
0
مقایسه چای سبز با چای سیاه

دو چای معمولی کافئین دار سبز و سیاه از برگ های کاملیا سیننسیس تولید می شوند. این دو نوع چای بر اساس میزان اکسیداسیونی که پس از قرار گرفتن در معرض هوا قبل از خشک شدن متحمل می شوند، متفاوت هستند. مقایسه چای سبز با چای سیاه را در ادامه بخوانید.

به طور کلی، چای سیاه تخمیر می شود (به این معنی که مولکول های قند آن از طریق یک فرآیند شیمیایی طبیعی تجزیه می شوند) در حالی که چای سبز تخمیر نمی شود. کاملیا سیننسیس اولین گیاه چای کشت شده در آسیا بود که سابقه استفاده به عنوان یک نوشیدنی و داروی دارویی هزاران سال را در بر می گرفت.

چای سبز و سیاه هر دو حاوی پلی فنول ها هستند، ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای مشترک و منحصر به فرد این انواع چای، ادامه مطلب را بخوانید.

فواید مشترک چای سبز و سیاه

دانیل کرامبل اسمیت، متخصص تغذیه در بیمارستان کودکان مونرو کارل جونیور در واندربیلت در منطقه نشویل، می‌گوید روش‌های فرآوری چای سبز و سیاه منجر به تشکیل ترکیبات زیست فعال منحصر به فرد در هر نوع می‌شود.

. اثرات آنتی اکسیدانی هم چای سبز و هم چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کاتچین (در چای سبز) و تافلاوین و تیاروبیگین (در چای سیاه) هستند. این آنتی اکسیدان ها ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهند (زمانی که بدن ترکیبات مضر بیشتری به نام رادیکال های آزاد تولید می کند که بدن قادر به مبارزه با آن نیست، تصور می شود که این ترکیبات به سلول ها حمله می کنند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهند). اسمیت می گوید، آنها همچنین به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

. محتوای کافئین اسمیت می‌گوید: برای افرادی که به دنبال افزایش انرژی هستند، کافئین موجود در چای سبز و سیاه می‌تواند مزایای افزایش هوشیاری و بهبود تمرکز را به همراه داشته باشد – اغلب بدون اضطراب یا اضطراب که نوشیدن قهوه می‌تواند ایجاد کند. یک فنجان 8 اونس چای سبز یا سیاه حاوی حدود 30 تا 50 میلی گرم کافئین است در حالی که همان مقدار قهوه حاوی 80 تا 100 میلی گرم کافئین است. چای سبز به طور کلی حاوی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه است.

. ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین دریافتند که ترکیبات فلاونوئید موجود در چای سبز و سیاه (اپیکاتچین گالات و اپی گالوکاتچین-3-گالات) ممکن است رگ های خونی را شل کند، به این معنی که نوشیدن منظم چای به طور بالقوه می تواند به تنظیم فشار خون بالا کمک کند. تحصیل در فیزیولوژی سلولی و بیوشیمی[1].

. ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات، نوشیدن چای سبز و سیاه هر دو ممکن است اثر محافظتی در برابر بیماری قلبی داشته باشد. یک متاآنالیز در سال 2023 نشان داد که حتی مصرف کم تا متوسط ​​چای سبز ممکن است به محافظت در برابر بیماری عروق کرونر قلب کمک کند، اما نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که برای تأیید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است[2].

. ممکن است کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش دهد. مطالعات اضافی نشان داده است که نوشیدن چای سبز و چای سیاه ممکن است LDL یا کلسترول “بد” را کاهش دهد. کلسترول LDL بیش از حد می تواند منجر به تجمع رسوبات چربی در شریان ها شود که می تواند شریان ها را باریک کند و جریان خون را کاهش دهد و خطر حملات قلبی و سکته را افزایش دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های چای سیاه، تافلاوین ها و تیاروبیگین ها ممکن است در بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون نقش داشته باشند. تیم تیوتان، پزشک متخصص داخلی می‌گوید: «برخی مطالعات نشان داده‌اند که چای سیاه با کاهش سطح کلسترول [و] بهبود در وزن و سطح گلوکز خون مرتبط است، که می‌تواند به نوبه خود منجر به بهبود نتایج قلبی عروقی شود.» پزشک پزشکی و کمک پزشک در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در شهر نیویورک.

در یک بررسی در سال 2022 در تحقیقات Frontiers in Nutrition، نوشیدن بیش از چهار فنجان چای سیاه در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. با این حال، نویسندگان خاطرنشان می کنند که نوشیدن بیش از چهار فنجان چای (بین چهار تا شش فنجان در روز) ممکن است برعکس خطر بیماری قلبی را افزایش دهد [3].

. ممکن است از سرطان سینه محافظت کند. یک مطالعه در سال 2020 در مجله بین المللی سرطان نشان داد که نوشیدن حداقل پنج فنجان چای سبز یا سیاه در هفته ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشد، اگرچه این تأثیر در میان شرکت کنندگانی که چای سیاه مصرف می کردند کمتر بود.

فواید بی نظیر چای سبز برای سلامتی

بسیاری از فواید چای سبز برای سلامتی به دلیل مقدار بالای کاتچین های پلی فنل است که آنتی اکسیدان هستند.

به گفته مرکز ملی پزشکی مکمل و یکپارچه انستیتوی ملی سلامت، چای سبز منبع عالی اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG)، یک آنتی اکسیدان قوی است. چای سبز و اجزای آن، از جمله EGCG، به دلیل توانایی پیشنهادی آنها برای محافظت در برابر بیماری های التهابی عصبی، مانند بیماری آلزایمر، مورد مطالعه قرار گرفته است.

سارا اولزوسکی، متخصص تغذیه و مشاور متخصص تغذیه و مشاور Cure Hydration، یک ترکیب نوشیدنی الکترولیتی مبتنی بر گیاه، می‌گوید: «اخیراً کشف شده است که EGCG موجود در چای سبز می‌تواند رگه‌های پروتئین‌های تاو را در مغز که در بیماری آلزایمر برجسته هستند، از هم جدا کند. . در آلزایمر، پروتئین‌های تاو به‌طور غیرطبیعی در درهم‌تنیدگی‌های فیبری به هم می‌چسبند و منجر به مرگ سلول‌های مغز می‌شوند. بنابراین، [این امکان وجود دارد که] مصرف چای سبز به عنوان یکی از اقدامات برای بهبود شناخت و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

محققان همچنین در حال بررسی اثرات چای سبز بر طول عمر، به ویژه در مورد توالی DNA به نام تلومر هستند. کوتاه شدن طول تلومر ممکن است با طول عمر کوتاه تر و افزایش بروز بیماری مرتبط باشد. یک مطالعه شش ساله اخیر روی بیش از 1900 شرکت کننده در Scientific Reports به این نتیجه رسید که مصرف چای سبز در مقایسه با مصرف قهوه و نوشابه، احتمال کوتاه شدن تلومر را کاهش می دهد.

اسمیت می گوید با توجه به خواص ضد سرطانی خاص، چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس پوست را کاهش دهد. یک بررسی در سال 2018 در Photodermatology، Photoimmunology و Photomedicine نشان می دهد که استفاده موضعی از پلی فنول های چای، به ویژه ECGC، ممکن است به جلوگیری از نفوذ اشعه UVB به پوست و ایجاد استرس اکسیداتیو کمک کند و به طور بالقوه خطر سرطان پوست را کاهش دهد. با این حال، آزمایش‌های بالینی انسانی بیشتری برای تأیید این اثرات مورد نیاز است.

بر اساس یک بررسی در سال 2017، نوشیدن چای سبز ممکن است فواید شناختی از جمله کاهش اضطراب و بهبود حافظه و شناخت داشته باشد. یک بررسی جداگانه در سال 2017 به این نتیجه رسید که کافئین و ال تیانین موجود در چای سبز باعث بهبود توجه و کاهش حواس پرتی می شود.

اسمیت هشدار می دهد: “برای تعیین دامنه و مکانیسم کامل اثرات محافظت کننده عصبی ترکیبات چای سبز در انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است.”

عوارض جانبی احتمالی چای سبز

نوشیدن چای سبز ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد. به گفته اسمیت، نوشیدن چای سبز ممکن است:

. هنگامی که با معده خالی مصرف شود، پوشش معده را تحریک می کند، که احتمالاً منجر به درد معده، یبوست یا حالت تهوع می شود. همچنین ممکن است باعث رفلکس اسید یا اسیدیته در برخی افراد شود.

. با برخی داروها تداخل ایجاد کنید. به عنوان مثال، چای سبز ممکن است اثر داروهای محرک را افزایش دهد یا بر اثربخشی داروهای فشار خون بالا یا داروهای شیمی درمانی تأثیر بگذارد.

. مقدار کلسیم خارج شده از ادرار را افزایش دهید که به طور بالقوه بر سلامت استخوان ها تأثیر می گذارد.

. افزایش خطر کم خونی ناشی از فقر آهن. تانن‌های موجود در چای سبز می‌توانند به آهن متصل شده و کمپلکس‌های نامحلول در دستگاه گوارش ایجاد کنند و آهن موجود در غذاها و مکمل‌ها را کمتر جذب بدن کنند.

. تشدید اضطراب در افراد مستعد به دلیل محتوای کافئین.

. مصرف بیش از شش فنجان در روز برای زنان باردار مضر است و همچنین خطر نقایص مادرزادی مربوط به کمبود اسید فولیک را در نوزادان افزایش می دهد.

. برای افراد مبتلا به بیماری کبد، به ویژه عصاره چای سبز به صورت مکمل مضر باشد.

اسمیت می‌گوید: «شایان ذکر است که بیشتر این عوارض جانبی مربوط به مصرف بیش از حد [چای سبز] یا استفاده از مکمل‌های چای سبز است که ممکن است حاوی غلظت‌های بسیار بالاتری از ترکیبات زیست فعال نسبت به چای دم‌شده باشد. نوشیدن چای سبز در حد اعتدال عموما برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال، اگر فردی نگرانی های سلامت خاصی دارد یا دارو مصرف می کند، همیشه توصیه می شود قبل از ایجاد تغییرات قابل توجه در مصرف چای سبز با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

عکس

بدن خود را سم زدایی کنید

SkinnyFit Detox فاقد ملین است و با 13 ابر غذای تقویت کننده متابولیسم ساخته شده است. با این چای سم زدایی با طعم هلو از بدن خود حمایت کنید.

فواید بی نظیر چای سیاه برای سلامتی

اسمیت می‌گوید در حالی که چای سیاه و سبز هر دو حاوی کافئین هستند، بسته به روش‌های فرآوری و دم کردن، میزان آن در چای سیاه اغلب بالاتر است، بنابراین به احتمال زیاد باعث افزایش هوشیاری می‌شود.

محققان در مطالعه ای در سال 2021 در مجله African Health Sciences نتیجه گرفتند که نوشیدن بین یک تا چهار فنجان چای سیاه در روز، با مصرف کافئین بین 450 تا 600 میلی گرم، ممکن است به محافظت در برابر افسردگی کمک کند.

برخی شواهد حاکی از آن است که چای سیاه ممکن است اندکی سلامت استخوان ها را بهبود بخشد و ممکن است به افزایش فشار خون برای افرادی که فشار خون پایین دارند بعد از غذا خوردن کمک کند. دکتر تیوتان می گوید: علاوه بر این، پلی فنول ها و فلاونوئیدهای چای سیاه ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو، التهاب و سرطان زایی کمک کنند.

یک مطالعه در سال 2022 روی نزدیک به 500000 مرد و زن بین 40 تا 69 سال نشان داد که ارتباط متوسطی بین نوشیدن دو یا بیشتر فنجان چای سیاه در روز و خطر مرگ کمتر در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشیدند، وجود داشت.

دکتر تیوتان می‌گوید: «این بزرگترین مطالعه‌ای است که تا کنون انجام شده است، با یک دوره پیگیری طولانی، کمی بیش از یک دهه، و [این] نتایج مطلوبی برای مزایای مرگ و میر داشته است». او می افزاید، با این حال، نتیجه گیری این مطالعه با نتایج مختلط مطالعات گذشته در تضاد است. به‌علاوه، شرکت‌کنندگان در این مطالعه عمدتاً سفیدپوست بودند، دکتر تیوتان خاطرنشان می‌کند، بنابراین مطالعات بیشتری برای درک کامل تأثیر چای سیاه بر مرگ و میر در میان جمعیت گسترده‌تر ضروری است.

عوارض جانبی احتمالی چای سیاه

مصرف متوسط ​​چای سیاه (بیش از چهار فنجان در روز) برای اکثر افراد بی‌خطر است، اگرچه طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی مؤسسه ملی سلامت، زنان باردار و شیرده نباید بیش از سه فنجان در روز بنوشند. نوشیدن بیش از این مقادیر توصیه شده ممکن است باعث سردرد و ضربان قلب نامنظم شود.

افراد مبتلا به برخی شرایط ممکن است در صورت نوشیدن چای سیاه علائم بدتر را تجربه کنند. کتابخانه ملی پزشکی همچنین خاطرنشان می کند که افراد مبتلا به شرایط زیر باید در مصرف چای سیاه احتیاط کنند:

. اضطراب: کافئین چای سیاه می تواند اضطراب را بدتر کند.

. بیماری قلبی: مقادیر زیاد کافئین می تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود.

. اختلالات خونریزی: چای می تواند لخته شدن خون را کند کند.

. دیابت: مصرف چای سیاه ممکن است بر قند خون تأثیر بگذارد.

. تشنج: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد و اثربخشی داروهای ضد تشنج را کاهش دهد.

. گلوکوم: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است فشار داخل چشم را افزایش دهد.

. پوکی استخوان: چای سیاه می تواند میزان کلسیم خارج شده از بدن را افزایش دهد و باعث ضعیف شدن بیشتر استخوان ها شود.

. شرایط سلامتی که می تواند با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شود، مانند بیماری های حساس به هورمون، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم.

دکتر تیوتان توصیه می کند که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد چگونگی تداخل چای سیاه با برخی داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها و داروهای افسردگی، آسم و تشنج، و همچنین مکمل های خاص صحبت کنید.

به گفته اسمیت، عوارض جانبی اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

. مشکلات گوارشی برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف چای سیاه، به خصوص با معده خالی، ناراحتی معده یا اسیدیته داشته باشند.

. جذب آهن. تانن موجود در چای سیاه می تواند به نوع آهن موجود در غذاهای گیاهی متصل شود و جذب آن را کاهش دهد. این امر به ویژه برای گیاهخواران یا کسانی که در معرض خطر کم خونی فقر آهن هستند بسیار مهم است.

. وابستگی مصرف منظم و زیاد چای سیاه می تواند منجر به وابستگی به کافئین شود. قطع ناگهانی مصرف چای می تواند منجر به علائم ترک مانند سردرد، تحریک پذیری و خستگی شود.

. سلامت استخوان. مصرف بیش از حد کافئین از هر منبعی، از جمله چای سیاه، ممکن است با کاهش تراکم استخوان در برخی افراد مرتبط باشد.

نحوه انتخاب نوع چای برای نوشیدن

هر دو نوع چای دارای فواید بالقوه برای سلامتی هستند، اگرچه چای سبز در نتیجه گیری های مبتنی بر تحقیق کمی از چای سیاه دور می کند. عوامل فردی می توانند به شما در تصمیم گیری در مورد انتخاب چای سبز یا سیاه کمک کنند.

چای سبز برای جلوگیری از تلخی نیاز به دم کردن دقیق‌تری با آب کمی خنک‌تر دارد، بنابراین ممکن است برای افرادی که از فرآیند دم کردن دقیق لذت می‌برند مناسب باشد. اسمیت می‌گوید چای سیاه در دم‌آوری بخشنده‌تر است، دماهای بالاتر و زمان‌های مختلف خیساندن را تحمل می‌کند.

ترجیح طعم نیز تعیین می کند که کدام چای برای یک فرد مناسب است. چای سبز معمولاً طعم تازه، علف‌دار یا گیاهی دارد. اسمیت می‌گوید بسته به منشأ و فرآوری آن، می‌تواند از شیرین و مغزی گرفته تا شور و کمی قابض باشد. چای سیاه طعمی قوی و واضح‌تر را ارائه می‌دهد، از مالت و شیرین گرفته تا میوه‌ای یا حتی کمی دودی.

اسمیت توصیه می کند، افرادی که به کافئین حساس هستند، ممکن است چای سبز را ترجیح دهند، زیرا به طور کلی کافئین کمتری در مقایسه با چای سیاه دارد و باعث افزایش ملایم کافئین بدون تحریک بیش از حد می شود. او می افزاید، افرادی که به دنبال تغییر از قهوه به چای هستند، ممکن است چای سیاه را با محتوای کافئین بالاتر آن پیدا کنند که یک انتقال چشمگیر کمتر است.

برای افرادی که به دنبال آرامش هستند، اسمیت می گوید که چای سبز حاوی L-theanine است، اسید آمینه ای که باعث آرامش می شود و به طور هم افزایی با کافئین کار می کند تا عملکرد شناختی را بدون ایجاد عصبانیت افزایش دهد. چای سیاه همچنین حاوی L-theanine است، اما در مقادیر کمتر.

بدون توجه به نوع چای که انتخاب می کنید، احتمالاً فواید خفیفی برای سلامتی خواهید داشت. اما همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است بین چای‌ها آنقدر تنوع وجود داشته باشد – نه تنها مارک‌های چای، بلکه محتوای آنتی‌اکسیدانی، تازگی و زمان دم کردن چای – که تعمیم در مورد فواید چای دشوار باشد. او اشاره می کند که یک مطالعه در مورد خواص آنتی اکسیدانی چای سیاه 51 چای سیاه مختلف را آزمایش کرده است.

تیوتان می‌گوید: «این واقعاً به نوع چای سیاه، از چه برگ‌ها و مکان بستگی دارد، که همگی می‌توانند میزان یافتن این ترکیبات [در چای] را تغییر دهند.» و در نتیجه همه آنها می توانند سطوح مختلفی از فعالیت آنتی اکسیدانی داشته باشند. به سختی می توان گفت که چای سیاه مزایای منحصر به فردی نسبت به چای سبز دارد، زیرا این ارتباط بسیار متغیر است. اگر تفاوت‌های واقعی وجود داشته باشد، ممکن است کمی باشند.»

بدن خود را به روشی خوشمزه سم زدایی کنید!

با چای سم زدایی SkinnyFit که با سیزده ابر غذای تقویت کننده متابولیسم ساخته شده است، لاغر شوید، نفخ را تسکین دهید و انرژی خود را افزایش دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس