10 فیلم مهم جشنواره کن 2022

118
0
جشنواره کن 2022

جشنواره کن 2022 با حضور آثار برجسته و فیلم سازان و عوامل فیلم از روز سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 شروع شد. امسال 21 فیلم به مرحله نهایی داوری رسیدند که عوامل این فیلم ها اغلب افراد سرشناسی هستند که در سال های گذشته در جشنواره کن و جشناره های بین المللی دیگر حضور داشتند. از این افراد سرشناس می توان به هیروکازو کورئیدا، روبن اوستلوند، برادران داردن و کریستیان مونجیو اشاره کرد که در سال های قبل هم نخل طلای جشنواره کن را برنده شدند و امسال هم با فیلم های جدیدی به این جشنواره آمدند.

در جشناره امسال هم فیلم هایی حضور دارند که با توجه به سازنده آنها ما انتظار رقابت جذابی را در بخش های مختلف جشنواره داریم. پارک چان-ووک کره‌ای کارگردان فیلم «اولدبوی» و برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن، آلبرت سرا اسپانیایی برنده پلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو ازافراد سرشناسی هستند که در این جشنواره حضور دارند. فیلم سازهای معروف قدیمی تری مانند دیوید کراننبرگ فیلم‌ساز مشهور کانادایی، یرژی اسکولیموفسکی کارگردان قدیمی لهستانی، کلر دنی کارگردان معروف فرانسوی که سابقه درخشانی در جشنواره های بین المللی دارند هم در جشنواره کن امسال حضور دارند.

فیلم های ایرانی جشنواره کن 2022

کلی رایکارد کارگردان زن آمریکایی کارگردان زن آمریکایی که با فیلم اولین گاو در جشنواره کن 2019 جایزه دریافت کرد هم امسال با یک فیلم جدید در جشنواره حضور دارد. در میان این فیلم سازان معروف دو فیلم ساز ایرانی هم در جشنواره حضور دارند. سعید روستایی با فیلم برادران لیلا در این جشنواره حضور دارد که از آثار شناخته شده قبلی او می توان ابد و یک روز و متری شش و نیم را نام برد. علی عباسی هنرمند ایرانی-سوئدی که از طرف کشور سوئد و با فیلم مرز در جشنواره اسکار درخشید، این بار با فیلم عنکبوت مقدس وارد رقابت در جشنواره کن شد.

لئونور سرای فرانسوی و لوکاس دونت بلژیکی دو فیلم ساز جوان خوش سابقه هم در این جشنواره با فیلم های جدیدشان حضور دارند. جشنواره کن امسال با حضور فیلم سازان برجسته شاهد رقابتی جذاب خواهد بود. این جشنواره تا هفتم خردادماه ادامه دارد و هیات داوران آن با ریاست ونسان لندون هنرپیشه مطرح فرانسوی و حضور داورانی مانند اصغر فرهادی از ایران، یواخیم تری‌یر (کارگردان فیلم «بدترین آدم دنیا») و «لج لی» (کارگردان فیلم «بینوایان») برگزار می گردد. نخل طلای جشنواره و دیگر جایزه های اصلی جشنواره کن 2022 با داوری این هیات اهدا می شود.

در بین فیلم های ارائه شده به جشنواره امسال، تعدادی آوازه بیشتری داشته و ما برای نمایش این فیلم ها اشتیاق بیشتری داریم. در ادامه ده تا از این فیلم ها را به صورت مختصر معرفی می کنیم.

الویس جشنواره کن 2022

1- الویس

کارگردان : باز لورمن

تهیه کنندگان: کاترین مارتین، پاتریک مک کورمیک، گیل برمن، پریسیلا پریسلی

بازیگران: آستین باتلر، تام هنکس، مگی جیلنهال، روفس سوئل

توزیع کننده: برادران وارنر پیکچرز

کشور تولید کننده: آمریکا، استرالیا

زبان: انگلیسی

این فیلم در ژانر زندگی نامه و بر اساس زندگی الویس پریسلی خواننده و موسیقی دان معروف و به کارگردانی باز لورمن است که انتظار داریم در سال 2022 منتشر شود.در این فیلم آستین باتلر نقش الویس را بازی می کند و تام هنکس هم نقش مدیر برنامه این موسیقیدان را بازی می کند.

2.  تاریخ طبیعی تخریب (The Natural History of Destruction)

کارگردان: سرگئی لوزنیتسا

کشور تولیدکننده: اوکراین

این فیلم ساخته سرگئی لوزنیتسا فیلم ساز اوکراینی است که به صورت مستند و بر اساس کتاب دبلیو. جی. سبالد ساخته شد. این کتاب درباره بمباران هایی جنگ جهانی دوم و وحشت مردم نوشته شد که با توجه به وضعیت جنگی اوکراین می تواند در جشنواره خوش بدرخشد. این مستند در بخش نمایش های ویژه جشنواره پخش می شود.

3. جنایات آینده (Crimes of the Future)

جنایات آینده

جنایات آینده یک فیلم در ژانر ترسناک است که با نویسندگی و کاگردانی دیوید کراننبرگ ساخته شد. فیلم جنایات آینده درباره آینده زمین است که انسان ها باید بتوانند با فراانسان ها خود را تطابق دهند. در این دوران تکامل انسان ها با شتاب زیادی انجام می شود، به طوری که ناگهان عضو جدیدی بر روی بدن انسان جوانه می زند. هویت های انسانی هم در این فیلم ثابت نیستند. این یلم در بخش مسابقه جشنواره شرکت خواهد کرد.

کارگردان: دیوید کراننبرگ

تهیه کننده: رابرت لنتوس

نویسنده: دیوید کراننبرگ

بازیگران: ویگو مورتنسن، لئا سیدو، کریستین استوارت

موسیقی: هاوارد شور

شرکت تولید کننده: نئون بل مدیا سی بی  سی

کشور تولیدکننده: کانادا، فرانسه، بریتانیا، یونان

 

4. نمایش (Showing Up)

نمایش

کارگردان: کلی رایکارد

بازیگران: میشل ویلیامز، هنگ چاو،  Judd Hirsch

کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

این فیلم داستان یک مجسمه ساز با بازی میشل ویلیامز است که برای افتتاح نمایشگاه جدیدش آماده می شود که در این حین تنش هایی در روابط دوستانه و خانوادگیش اتفاق می افتد که باید آن ها را حل کند. این فیلم سرگرم کننده در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد.

5. ستاره‌ها هنگام ظهر (The Stars at Noon)

 

کارگردان: کلر دنیس

بازیگران: مارگارت کوالی، جو آلوین، دنی رامیرز

کشور تولیدکننده: فرانسه، پاناما، ایالات متحده آمریکا

کلر دنیس کارگردان و فیم نامه نویس فرانسوی که از چهره های سرشناس سینمای اروپاست، این فیلم زا با اشاراتی به فیلم سال زندگی خطرناک اثر پیتر ویر و با مضمون استعمارگری و درد و رنج ناشی از آن ساخته است. در این فیلم مارگارت کوالی و جو آلوین که نقش روزنامه نگار و تاجر را برعهده دارند در نیکاراگوئه دهه 1980 فیلم را رواییت می کنند. این فیلم هم در بخش مسابقه جشنواره کن 2022 حضور دارد.

دلال

6. دلال (Broker)

کارگردان: هیروکازو کورئیدا

بازیگران: سونگ کانگ-هو , Bae Doona, Gang Dong-won

کشور تولیدکننده: کره جنوبی

هیروکازو کورئیدا فیلم‌ نامه‌ نویس و کارگردان ژاپنی  قبلا هم با فیلم دزدان فروشگاه نخل طلای جشنواره کن را برنده شده است. فیلم جدید این کارگردان تولید کره جنوبی بوده و بازی ستاره سینمای کره جنوبی سونگ کانگ-هو  است. این فیلم یک درام احساسی است و بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شد. فیم دلال درباره مکان هاییست که افراد مختلف می توانند فرزند ناخواسته خود را در آنجا رها کنند تا افراد دیگری از آن ها نگهداری کنند.

 

7. یک صبح خوب (One Fine Morning

کارگردان: Mia Hansen-Løve

بازیگران: لئا سیدو , Melvil Poupaud, Pascal Greggory

کشور تولیدکننده: فرانسه، آلمان

این فیلم عاشقانه درباره مادر مجردی با بازی لئا سیدوست که به همراه فرزند خردسال و پدر پیر خود زندگی می کنند و از طرفی در حال شرع رابطه با یک دوست قدیمی است. این یلم در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن 2022 به نمایش درمی آید.

8. مردان (Men)

کارگردان: الکس گارلند

نویسنده: الکس گارلند

بازیگران: Jessie Buckley, Rory Kinnear, Paapa Essiedu

کشور تولیدکننده: بریتانیا، ایالات متحده آمریکا

در این فیلم سینمایی ترسناک  یک زن جوان بعد از مرگ همسر سابقش به اطراف یکی از شهرهای بریتانیا می رود اما اتفاقاتی او را غافلگیر می کند. این فیلم به زودی در آمریکا هم اکران می شود و منتقدان نتایج رضایت بخشی نسبت به آن دارند. فیلم سینمایی مردان در بخش نمایش‌های ویژه‌ی دو هفته کارگردان‌ها روی پرده خواهد رفت.

9. دوقلوهای خاموش (Silent Twins)

کارگردان: آگنیه‌شکا اسموچینسک

بازیگران: Jodhi May, Letitia Wright, Jack Bandeira

کشور تولیدکننده: بریتانیا، لهستان، ایالات متحده آمریکا

جون و جنیفر گیبونز دوقلوهایی با اصالت یمنی بودند که در ولز بزرگ شدند. به آن ها دوقلوهای خاموش می‌ گفتند زیرا فقط با هم ارتباط برقرار می‌کردند و به جز حرف زدن با هم با هیچ انسان دیگری ارتباط برقرار نمی کردند. این دو اثری داستانی هم نوشته بودند و در آخر بعد از اینکه  جرم آتش‌سوزی و سرقت دستگیر شدندو به بیمارستان روانی فرستاده شدند. کارگردان این داستان را سوژه فیلم خود کرده است.

10. خاطرات پاریس (Paris Memories)

خاطرات پاریس

کارگردان: آلیس وینکور

بازیگران: ویرژینی افیرا, Benoît Magimel, Grégoire Colin

کشور تولیدکننده: فرانسه

این فیلم داستان زنی با بازی ویرژینی افیرا است که در یک حمله تروریستی در پاریس در یک اغذیه فروشی گیر افتاده است. بعد از این اتفاق زن به اختلال اضطراب پس از سانحه و فراموشی مبتلا می شود و خاطرات تکه تکه ای را به یاد می آورد که او را عذاب می دهد. او به دنبال بازسازی خاطرات و گذشته خود است. این فیلم در دو هفته کارگردانان جشنواره کن 2022 نمایش داده می شود.

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس