مانیتور گیمینگ دو حالته چیست و آیا به آن نیاز دارید؟

151
0
مانیتور گیمینگ دو حالته

همه گیمرها رزولوشن بهتر و نرخ تازه‌سازی سریع‌تر را می‌خواهند، اما آیا یک مانیتور دو حالته ارتقاء مناسبی برای رایانه شخصی شماست؟ 

  • مانیتورهای دو حالته دو نرخ رفرش را در رزولوشن های مختلف ارائه می دهند که به گیمرها امکان می دهد بین رزولوشن بالا و نرخ تازه سازی بالا جابجا شوند. 
  •   مزیت مانیتور دو حالته این است که می‌تواند نرخ تازه‌سازی تا 480 هرتز را داشته باشد که برای گیمرهای رقابتی مفید است. 
  •   قبل از خرید یک مانیتور دو حالته، در نظر بگیرید که آیا می توانید تفاوت بین نرخ به روز رسانی را تشخیص دهید و آیا سخت افزار شما می تواند از قابلیت های مانیتور پشتیبانی کند یا خیر. برای همه گیمرها لازم نیست. 

در سال 2024، چندین تولید کننده مانیتورهای بازی “دو حالته” را منتشر کردند که به کاربران امکان می داد از نرخ تازه سازی و وضوح بالا در همان صفحه لذت ببرند. اما مانیتور «دو حالته» دقیقاً چیست؟ و آیا واقعاً برای بازی و سرگرمی به یکی نیاز دارید؟ 

مانیتور دو حالته چیست؟ 

مانیتور دو حالته نمایشگری است که دو نرخ تازه‌سازی را با وضوح‌های مختلف ارائه می‌کند. به عنوان مثال، ROG Swift OLED 32 اینچی که ایسوس در CES 2024 از آن رونمایی کرد، به کاربران اجازه می دهد بین 4K@240Hz یا 1080p@480Hz سوئیچ کنند. ال‌جی همچنین در همان زمان UltraGear 32GS95UE را با همان فناوری معرفی کرد. 

مانیتورهای دو حالته به گیمرها این امکان را می دهند که بین حالت وضوح فوق العاده بالا یا نرخ تازه سازی مانیتور فوق سریع جابجا شوند و به شما این امکان را می دهد که اگر یک گیمر رقابتی هستید از بهترین های هر دو دنیا لذت ببرید. 

مزیت مانیتور دو حالته چیست؟ 

مهمترین مزیت یک مانیتور دو حالته داشتن صفحه نمایشی با نرخ تازه سازی 480 هرتز است. این برای گیمرهای رقابتی و بازیکنان ورزش های الکترونیکی عالی است، جایی که نرخ تازه سازی مانیتور در هر ثانیه از مسابقه اهمیت دارد. 

با این حال، نرخ‌های تازه‌سازی بالا بر منابع رایانه تأثیر می‌گذارد، به خصوص اگر کارت گرافیک رده بالایی نداشته باشید. علاوه بر این، بیشتر مانیتورهایی با نرخ تازه سازی بیشتر از 300 هرتز تنها دارای وضوح تصویر 1440p یا کمتر هستند. به همین دلیل است که با برش فعلی مانیتورهای دو حالته، تنها وضوح 1080p با حداکثر تنظیم نرخ تازه‌سازی دریافت می‌کنید. 

اما در 32 اینچ یا بیشتر، رزولوشن 1920×1080 استفاده شده در 480 هرتز تصویر واضح و واضحی ارائه نمی دهد. این به این معنی است که هنگام استفاده از رایانه برای کارهای دیگری مانند تماشای فیلم یا انجام بازی‌های کم‌فشار و آرامش‌بخش‌تر، تجربه بهینه را نخواهید داشت. 

با فشار دادن یک دکمه بر روی مانیتور دو حالته، رزولوشن پیکسلی 3840×2160 بالاتری به شما می دهد، هرچند در 240 هرتز بسیار کمتر. با این کار، وضوح و شفافیت یک صفحه نمایش UHD را دریافت می کنید و در عین حال نرخ تازه سازی سریع را حفظ می کنید. 

ترکیب این دو حالت در یک صفحه نمایش به این معنی است که برای نیازهای روزانه و بازی خود به مانیتور جداگانه نیاز ندارید و به شما امکان می دهد فضای روی میز خود را ذخیره کنید. 

آیا باید یک مانیتور دو حالته بخرید؟ 

در حالی که مانیتور دو حالته یک تکه فناوری هیجان انگیز است، سوالی که بیشتر گیمرها می پرسند این است: آیا واقعاً برای اینکه گیمر بهتری باشید به آن نیاز دارید؟ 

قبل از ریختن پول در این قطعه احتمالی گران قیمت، باید تعیین کنید که آیا می توانید تفاوت بین 240 هرتز و 480 هرتز را تشخیص دهید. اگر قرار نیست از رایانه خود برای بازی های گسترده استفاده کنید، محتمل ترین پاسخ منفی است و بهتر است پول خود را برای سایر قطعات رایانه ای که بیشتر استفاده می کنید خرج کنید. 

اما اگر شما یک گیمر رقابتی هستید، به خصوص اگر در بازی های تیراندازی اول شخص بازی می کنید و دوست دارید از محتوای دیگر با وضوح بالاتر نیز لذت ببرید، ممکن است این یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد. 

با این حال، باید به سخت افزار موجود خود نیز نگاه کنید. به عنوان مثال، رایانه من فقط یک کارت گرافیک RTX 3060 دارد، بنابراین برای اجرای مانیتور بازی Redmagic 4K با فرکانس 4K 144 هرتز مشکل دارد. 

اگر می‌خواهید ویژگی 4K@240Hz یا 1080p@480Hz این مانیتورهای دو حالته را به حداکثر برسانید، باید مطمئن شوید که از جدیدترین و قدرتمندترین کارت‌های گرافیکی مانند 7900 XTX یا 7900 XT از AMD و RTX 4090 استفاده می‌کنید. RTX 4080 از NVIDIA. 

جدا از آن، باید در نظر داشته باشید که سایر اجزای شما، مانند CPU یا RAM، می توانند از GPU شما پشتیبانی کنند. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلات گلوگاه رایانه شخصی مواجه شوید و از این مانیتورهای دو حالته حداکثر بهره را نبرید. 

اگر پول نقدی برای خرج کردن روی این نمایشگرهای جدید و سخت افزاری برای مطابقت با قابلیت های آنها دارید، باید حتماً یکی را بخرید. آنها به شما برتری نسبت به حریفان خود می دهند در حالی که وقتی در یک مسابقه رقابتی نیستید رضایت بصری را به شما می دهند. 

اما داشتن بهترین تجهیزات به طور خودکار به معنای مهارت های بهتر نیست. شما هنوز باید تمرین کنید و تلاش کنید. مانیتور دو حالته فقط ابزاری است که به شما کمک می کند بهتر بازی کنید. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس