نقد و بررسی کتاب بیمار خاموش

188
0
نقد و بررسی کتاب بیمار خاموش

آلیشیا که زنی نقاش و هنرمند با استعدادی خارق‌العاده است، در کمال تعجب، یک شب به فجیع‌ترین شکل ممکن، شوهر خود را به قتل می‌رساند. الکس مایکلیدیس در کتاب بیمار خاموش، خوانندگان خود را وارد هزارتویی پیچیده درباره‌ی علت پنهان پشت این قتل می‌کند. این کتاب که در سال 2019 به‌عنوان بهترین کتاب سال آمریکا معرفی شد، داستانی روان‌شناختی و مهیج دارد. در این مطلب به نقد و بررسی کتاب بیمار خاموش می پردازیم.

نقد و بررسی کتاب بیمار خاموش

به گفته‌ی زیگموند فروید: «احساسات ناگفته، هیچ‌گاه از بین نخواهند رفت. آن‌ها زنده‌زنده دفن می‌شوند و روزی زشت‌تر از روز اول، ظاهر خواهند شد.» الکس مایکلیدیس (Alex Michaelides) در کتاب بیمار خاموش (The Silent Patient)، ماجرای خشونت‌بارترین اعمالی را روایت می‌کند که پس از مدت‌ها سرکوب احساسات، ناگهان سر باز می‌کنند.

کتاب بیمار خاموش درباره‌ی زندگی و خاطرات زنی به نام آلیشیا است. از لحظه‌ای که مأموران پلیس، آلیشیا را کنار جسد شوهرش پیدا کرده و او را به اتهام قتل دستگیر کرده‌اند، آلیشیا دیگر صحبت نکرده است. بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند حدس بزند که چرا سرانجام زندگی این زوج به‌ظاهر خوشبخت به این‌جا منتهی شد.

اکنون آلیشیا در یک بیمارستان روانی بستری شده است و الکس مایکلیدیس در فصل‌های مختلفی از کتاب بیمار خاموش، همراه با درمان‌گر آلیشیا، ما را وارد خاطرات او می‌کند تا بلکه بتوانیم پرده از راز این قتل برداریم. درمان‌گر آلیشیا که علاقه‌ی زیادی به این پرونده پیدا کرده، قصد دارد هر طور که شده به او کمک کند و از این وضعیت نجاتش دهد.

کتاب بیمار خاموش را نشر آوانامه با صدای فرهاد اتقیایی و سحر بیرانوند و براساس ترجمه‌ی ساناز جهان بیگلری منتشر کرده و نسخه‌ی متنی این کتاب را هم نشر البرز به چاپ رسانده است.

جوایز و افتخارات کتاب بیمار خاموش

  • برگزیده‌ی کتاب سال آمریکا
  • نامزد بهترین رمان اول نویسنده
  • رتبه‌ی اول در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز در سال 2019
  • برنده‌ی بهترین کتاب معمایی و مهیج سال 2019، به انتخاب کاربران سایت گودریدز
  • بهترین کتاب معمایی، مهیج و دلهره‌آور به انتخاب ویراستاران سایت آمازون

نکوداشت‌های کتاب بیمار خاموش

با وجود اینکه بیمار خاموش، اولین رمان الکس مایکلیدیس است، بسیار قابل‌قبول است. پایان داستان نیز قابل‌قیاس با داستان‌های آگاتا کریستی است. (وال‌استریت ژورنال)

هرچند بیمار خاموش اولین اثر این نویسنده است، اما در نوع خود یک شاهکار است. (بی‌بی‌سی)

وقتی خواندن این کتاب را آغاز کنید، دیگر نمی‌توانید یک لحظه آن را زمین بگذارید. داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر که بر پیشانی خوانندگان حرفه‌ای این ژانر هم عرق سرد خواهد نشاند. (بوک لیست)

الکس مایکلیدیس، چنان داستان معمایی و روان‌شناختی درخشان و بدیعی خلق کرده که انگار دست به ایجاد ژانری کاملاً جدید زده است. (دیوید بالداچی)

کتاب بیمار خاموش برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب بیمار خاموش برای علاقه‌مندان به رمان‌ها و داستان‌های جنایی، روان‌شناختی و معماییِ مهیج و نفس‌گیر مناسب است.

با الکس مایکلیدیس بیشتر آشنا شویم

الکس مایکلیدیس، متولد 1977 در قبرس، نویسنده‌ی رمان و فیلم‌نامه است. پدر او یونانی و مادرش انگلیسی بود. الکس مایکلیدیس پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های ادبیات انگلیسی و فیلم‌نامه‌نویسی، به نوشتن رمان‌های مهیج و روان‌شناختی علاقه‌مند شد. او در اولین تجربه‌ی خود، رمان «بیمار خاموش»، توانست رمان مهیج، روان‌شناختی و دلهره‌آوری بنویسد که با استقبال زیادی از جانب خوانندگان و منتقدان روبه‌رو شود. کتاب «دوشیزگان» ازجمله آثار دیگر الکس مایکلیدیس است.

بخشی از کتاب بیمار خاموش 

سراغ پروفسور دیومیدیس رفتم تا گزارشی را که از جلسه‌ی ملاقات آلیشیا نوشته بودم تحویلش دهم. داخل دفتر کارش مشغول مرتب کردن کاغذهای نت موسیقی بود. بی‌آنکه سرش را بلند کند گفت: «خب بگو ببینم چطور پیش رفت؟»

«اصلاً پیش نرفت.»

دیومیدیس نگاه پرسش‌گرانه‌ای به من انداخت. لحظه‌ای تعلل کردم و گفتم: «اگه بخوام با آلیشیا به جایی برسم باید مطمئن بشم که می‌تونه فکر و احساس کنه.»

«دقیقاً! و نگرانیت اینه که…؟»

«با این حجم از دارویی که بهش می‌دین، نمی‌تونم باهاش ارتباط برقرار کنم. مثل آدمیه که کلاً زیر آبه و صدام رو نمی‌شنوه.»

دیومیدیس اخمی کرد و گفت: «تا این حد هم نیست. من از دوز مصرفی داروهاش اطلاع دقیقی ندارم. قبلاً از یوری پرسیده بودم.»

«روزی شونزده میلی‌گرم ریسپریدون. این حجم از دارو، فیل رو از پا درمیاره.»

دیومیدیس ابرویی بالا انداخت و گفت: «آره، مقدارش زیاده. احتمالاً می‌شه کمترش کرد. می‌دونی، کریستین مسئول تیم مراقب از آلیشیا است. باید باهاش صحبت کنی.»

«اگه موضوع رو از شما بشنوه، تأثیر بیشتری داره.»

دیومیدیس نگاه مشکوکی به من انداخت و گفت: «هوم… شما همدیگه رو از قبل می‌شناختین؟»

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس