چرا وای فای اینقدر کند است؟ بررسی کندی وای فای و نحوه رفع آن

94
0
بررسی کندی وای فای

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که نیاز به دانلود سریع چیزی داشته باشید ، اما با کندی سرعت وایفای روبرو شوید؟ چرا این اتفاق می افتد؟ در این مقاله به بررسی کندی وای فای  و افزایش سرعت آن آورده شده است.

اگر به تازگی متوجه شده اید که سرعت وای فای شما در حال کاهش است، دلایل مختلفی می تواند مسبب تین اتفاق شود. در ادامه، چند راه حل وجود دارد که می توانید برای سرعت بخشیدن به وای فای خود انجام دهید.

متأسفانه تشخیص دلایلی که موجب کاهش سرعت وای‌فای می‌شوند، کار آسانی نیست. یک دلیل نامعلوم می‌تواند موجب کاهش سرعت وای‌فای شود. بنابراین، باید بدانید، موقع بروز این مشکلات باید به دنبال چه چیزی بگردید. بنابراین، بیایید نگاهی بیندازیم که چه چیزی ممکن است باعث کندی وای فای شما شود.

محل قرار گرفتن روتر و بررسی کندی وای فای

موقعیت روتر شما نقش مهمی در سرعت و کیفیت شبکه Wi-Fi شما دارد. حتی یک تغییر جزئی در موقعیت می تواند سرعت Wi-Fi شما را افزایش یا کاهش دهد. در واقع، موقعیت‌یابی صحیح یکی از راه‌ حل های اساسی برای بهبود سرعت روتر است.

اغلب مردم اهمیت قرار دادن روتر در یک مکان مناسب را نمیدانند. شاید یک جابه‌جایی کوچک در موقعیت روتر، موجب تغییر و تحول بسیاری در سرعت وای‌فای شود.

افزایش ارتفاع یا کاهش ارتفاع

اگر شما هم مثل اکثر افراد، احتمالا جعبه روتر جدید خود را هنوز باز نکرده‌اید،‌ آن‌را نزدیک یک پریز قرار داده و به برق متصل کرده‌اید و آن را به آسانی در گوشه‌ای مثل روی میز یا حتی زمین رها کرده‌اید، باید به این نکته توجه داشته باشید، ارتفاعی که روتر از سطح زمین دارد موجب تفاوت در قدرت سیگنال وای‌فای می‌شود. این به این معنی است که اگر شما روتر خود را روی زمین یا پشت اشیاء دیگر قرار داده اید، این کار معمولا موجب کاهش عملکرد آن می‌شود.

در عوض اگر روتر را در بلندترین جای ممکن قرار دهید، این کار علاوه بر افزایش برد امواج رادیویی، از تداخل سایر امواج با روتر نیز جلوگیری می‌کند.

بررسی کندی وای فای
بررسی کندی وای فای

بتن و فلزات

موادی مانند بتن و فلز، موجب مسدود شدن امواج وای‌فای می‌شوند، البته سایر اشیاء که از چیزهای دیگر ساخته شده‌اند نیز می‌توانند مسیر امواج وایرلس با عملکرد بالا را مسدود کنند. بنابراین مطمئن شوید که روتر شما توسط هیچ شی دیگری احاطه نشده باشد، به طور ویژه وسایل الکترونیکی.

به علاوه از قرار دادن روتر  در زیرزمین، اجتناب کنید چون در ساخت این ساختمان ها از بتن استفاده شده است و این امر نفوذ سیگنال‌های وای‌فای را تقریبا غیر ممکن می‌کند.

بررسی کندی وای فای با بررسی فاصله تا روتر

هرچه از روتر بیشتر فاصله بگیرید، سیگنال‌های وای فای، ضعیف‌تر می‌شوند. بنابراین، بهترین مکان برای قرار دادن روتر، نزدیکترین جای ممکن به وسایل شماست، اما این روش هنگامی کاربرد دارد که یک مکان ویژه برای استفاده از دستگاه‌های دارای Wi-Fi خود داشته باشید.

به عبارت دیگر شما باید روتر خود را در جایی نزدیک به مرکز خانه قرار دهید. چون، امواج وای‌فای در ۳۶۰ درجه پخش می‌شوند، و از قرار دادن آن در ابتدا و انتهای خانه خودداری کنید.

به هر حال اگر روتر شما ضعیف است یا خانه ی بزرگی دارید ، ممکن است نیاز به افزایش طیف امواج وای‌فای با استفاده از یک تقویت کننده داشته باشید. این دستگاه‌های کمکی به روتر متصل می‌شوند و با تکرار امواج موجب افزایش برد امواج وای‌فای می‌شوند.

بررسی کندی وای فای
بررسی کندی وای فای

سایر کاربران خانگی یا اعضای خانواده

آیا تا به حال یک فایل حجیم را با کامپیوتر خود دانلود کرد‌ه‌اید؟ اگر این اینطور بوده شما خودتان موجب کاهش سرعت وای‌فای خود شده‌اید. دانلود فایل‌های حجیم و سنگین می‌تواند موجب اختلال در عملکرد وای‌فای شود.

گاهی اوقات این امر اجتناب ناپذیر است (مثلا به روزرسانی سیستم عامل) اما اگر شما در حال انجام کارهایی هستید که اضطراری نیستند؛ سعی کنید آن‌ها را موقتا متوقف کنید یا اینکار را به شب هنگام موکول کنید.

با این حال کسانی که از شبکه شما استفاده می‌کنند (مثلا دوستان، هم اتاقی‌ها یا اعضای خانواده) و در حال انجام فعالیت‌های سنگین، مثل بازی و تماشای Netflix هستند، پهنای باند وسیعی را به خود اختصاص می‌دهند. در حقیقت، اگر این امر سرعت وای‌فای را کند کرده، می‌توانید ترافیک شبکه خود را از طریق فعال سازی Quality of Service در تنظیمات روتر خود، اولویت بندی کنید.

از آنجایی که۶۰٪ بدن انسان، از آب تشکیل شده است و آب می‌تواند سرعت امواج رادیویی را کاهش دهد، پس این هم میتواند یکی از دلایل کاهش سرعت وایفای شما باشد‌.جدی! البته من نمی گویم همه کسانی را که در خانه‌ی شما هستند، بیرون کنید، در عوض مطمئن شوید روتر شما در محل گردهمایی اعضای خانه نیست. با همه اینها این موضوع چندان اهمیت ندارد و سایر عللی که در این مقاله گفته می شود از اولویت بالاتری برخوردار هستند.

تداخل امواج وایرلس و نویز

شاید تا به حال توجه نکرده باشید اما سیگنال‌های بی‌سیم بسیاری، در اطراف شما وجود دارند که شما را دربر گرفته اند. حتما می‌پرسید چطور؟ دستگاه‌های الکترنیکی، روتر وای‌فای، ماهواره‌ها، برج‌های مخابراتی و غیره.

به علاوه با این‌که امواج وای‌فای در فرکانس‌های متفاوت با دستگاه‌های دیگر قرار دارند، وجود نویز رادیویی، هنوز هم می‌تواند تداخل ایجاد کند. بعضی از علل شایع و قابل توجه این تداخل ها عبارتند از:

مایکروویوها

آیا می‌دانستید که مایکروویوها می‌توانند روی شبکه‌ی وای‌فای، تاثیر گذاشته و در آن تداخل ایجاد کنند؟ به خصوص روی روترهای قدیمی‌تر. چون مایکروویوها در فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می‌کنند که فوق‌العاده به فرکانس امواج وای‌فای یعنی ۲.۴ گیگاهرتز نزدیک است.

به ویژه امواج وای‌فای کانال ۲.۴ گیگاهرتز، که بین ۲.۴۱۲ گیگاهرتز و ۲.۴۷۲ گیگاهرتز منتشر می‌شوند. بنابراین تحت شرایطی فرکانس مایکروویو می‌تواند با فرکانس وای‌فای هم‌پوشانی داشته باشد، هنگامی که این اتفاق می‌افتد، داده‌های منتقل شده، با اختلال روبرو می‌شوند.

اغلب مایکروویوها دارای محافظی هستند که به خوبی از آن‌ها در برابر فرکانس‌های خارجی، محافظت می‌کنند. اما اگر محافظ معیوب و ضعیف باشد، می‌توانند موجب ایجاد این اختلالات شوند.

دستگاه‌های بلوتوثی

این اختلال وقتی رخ می‌دهد که نوع دیگری از ارتباطات بی‌سیم (بلوتوث) در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وجود داشته باشد.در واقع دستگاهی که به درستی طراحی شده باشد باید به گونه‌ای عمل کند که مانع از ایجاد این اختلال شود.

به علاوه، به منظور جلوگیری از این اختلال، تولیدکنندگان دستگاه‌های بلوتوثی با استفاده از تغییر فرکانس، آن هم به صورت تصادفی و جابه‌جایی بین کانال‌های مختلف، و تغییر آن تا ۱۶۰۰ بار در ثانیه، مانع از ایجاد تداخل بین امواج می‌شوند.

دستگاه‌های بلوتوثی جدیدتر ممکن است توانایی شناسایی کانال‌های بد یا در حال استفاده را داشته باشند و از استفاده از آن‌ها خودداری کنند. با این حال همچنان احتمال تداخل وجود دارد. بنابراین سعی کنید روتر را از دستگاه‌هایی که دارای بلوتوث هستند، دور نگهدارید.

یا اینکه آنها را خاموش کنید تا ببینید آیا وجود این دستگا‌ها علت کندی سرعت وای‌فای است یا خیر. به خصوص اگر این دستگاه ها از دستگاه‌های قدیمی بلوتوثی باشند.

بررسی کندی وای فای توسط چراغ‌های کریسمس

شاید عجیب باشد، اما چراغ‌های کریسمس (یا چراغ‌های تزئینی) می‌توانند به صورت غیر مستقیم در کاهش سرعت وای‌فای نقش داشته باشند آن‌ هم به این علت که این چراغ‌ها یک میدان مغناطیسی منتشر می‌کنند که با باند وای‌فای شما تداخل پیدا می‌کند. این حالت زمانی تشدید می‌شود که لامپ‌ها چشمک‌ زن باشند.

به علاوه لامپ‌های LED نیز برای شما مشکل ایجاد می‌کنند چون در برخی از آن‌ها چیپ‌هایی تعبیه شده که برای ‌آن‌ها امکان چشمک زدن را فراهم می‌کند و همین چیپ‌ها موجب تداخل الکترومغناطیسی می‌شوند.

در واقع همه‌ی لامپ‌ها با ایجاد و انتشار میدان الکترومغناطیس، موجب اختلال می‌شوند که در حقیقت در اکثر موارد بسیار ناچیزاست به شکلی که میتوان از آنها چشم پوشی کرد. به هر حال باید روتر خود را از این لامپ‌ها، دور نگه دارید.

صدای زمینه

ریچارد ویگن، اپلیکیشن موبایل Architecture of Radio را ایجاد کرد. این اپ از اطلاعات عمومی در ماهواره ها و برج های تلفن همراه و Wi-Fi و موقعیت مکانی GPS شما برای ایجاد نقشه ای از تمام سیگنال های نامرئی اطراف شما استفاده می کند. در حالی که این اپ به عنوان یک ابزار اندازه گیری در نظر گرفته نشده است، به آگاهی از سیگنال های دیجیتال در اطراف ما کمک می کند.

همسایگان شما

در این دنیای مدرن امروز که هر خانواده‌ای برای خود یک شبکه وای‌فای دارد و این موضوع به خودی خود می‌تواند موجب تداخل در کانال‌ها شود. این موضوع می‌تواند تاحدودی در آپارتمان ها مشکل‌ساز باشد. به خصوص در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌هایی که روتر‌های بسیار، با فاصله‌ی کوتاه نسبت به هم قرار گرفته‌اند.

تداخل کانال‌ها اغلب برای روتر‌هایی اتفاق می‌افتد که تنها فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز را پخش می‌کنند یا این‌که دستگاهی داشته باشید که فقط سیگنال‌های وایرلس ۲.۴ گیگاهرتز را دریافت ‌می‌کند. چرا؟ چون که تنها ۱۴ کانال وجود دارد. دو روتر ممکن است در یک کانال باشند و یک فرکانس مشابه منتشر کنند و همین اتفاق خود تداخل ایجاد خواهد کرد.

به همین خاطر است که انتخاب یک کانال مناسب در تنظیمات روترتان اهمیت بسزایی دارد. روترهای جدید می‌توانند کانال‌ها را به صورت خودکار انتخاب کنند اما برخی مواقع بهتر است خودتان بهترین کانال را پیدا کنید.

به علاوه، ممکن است سایرین اعم از همسایگان بدون اطلاع شما از شبکه‌ی شما استفاده کنند و این امر سرعت وای‌فای شما را کاهش می‌دهد. تنها کاری که بسیار اهمیت دارد و شما می‌توانید انجام دهید این است که پسورد روترتان خود را ساده انتخاب نکنید زیرا هک کردن آن کار خیلی راحتی است. علاوه بر آن روتر خود را به روز کرده و آن‌ را به طور مرتب چک کنید تا دستگاه‌های مشکوک موجود در شبکه‌ی خود را شناسایی کنید.

 روتر

بررسی کندی وای فای
بررسی کندی وای فای

اگر تمام راه‌حل‌های بالا را امتحان کرده‌اید و همچنان از سرعت پایین وای‌فای خود رنج می‌برید، ممکن است لازم باشد اقدامات اساسی‌تری را برای انجام در نظر بگیرید. بسیاری افراد از روتر های ISP یا روتر قدیمی استفاده می کنند. این موضوع نیز می تواند دلیل کندی شبکه شما باشد. روترهای قدیمی ممکن است از ویژگی های حفظ پهنای باند، سوئیچینگ خودکار کانال یا کیفیت خدمات پشتیبانی نکنند.

علاوه بر این، روترهای ISP معمولا دستگاه‌هایی هستند که بسیاری از این ویژگی‌ها را برای کاهش هزینه پشتیبانی نمی کنند. اگر توان مالی آن را دارید می توانید برای افزایش سرعت وای فای خود، روتر خود را ارتقا دهید. با این حال، سرعت پایین اینترنت تنها یکی از دلایل تعویض روتر ISP شما است.

چگونه سرعت پایین وای فای را برطرف کنیم؟

شناسایی علت کندی سرعت وای فای شما می تواند یک چالش باشد. از محل قرار دادن روتر گرفته تا تعداد افراد در خانه شما، دلایل زیادی وجود دارد.

حتی شاید مشکل از تنظیمات دیجیتالی شما باشد، از این فرصت استفاده کنید و تنظیمات DNS خود را تغییر دهید تا ببینید آیا این کار کمکی به بهبود اوضاع می کند یا خیر. اگر کندی سرعت در دستگاه‌های تلفن همراه شما جدی است، باید این را هم در نظر بگیرید که ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که گوشی هوشمند شما سرعت اینترنت پایینی دارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس