5 اثر بالقوه منفی بر سلامتی فناوری هوش مصنوعی مولد

158
0
اثر بالقوه منفی بر سلامتی فناوری هوش مصنوعی

چت ربات‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط، طیف گسترده‌ای از مزایای بالقوه را نوید می‌دهند، اما نکات منفی نیز وجود دارد، به‌ویژه در حوزه سلامت. اثر بالقوه منفی بر سلامتی فناوری هوش مصنوعی را در ادامه بررسی کرده ایم.

ChatGPT و دیگر فناوری‌های یادگیری زبان به عنوان ابزارهای قدرتمند ظاهر شده‌اند و تازه شروع به تأثیرگذاری بر حوزه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی کرده‌اند. با این حال، بسیار مهم است که هنگام استفاده از این ابزارها برای سلامتی خود احتیاط کنید. در حالی که پتانسیل آنها امیدوارکننده است، درک محدودیت ها و خطرات مرتبط با این فناوری ها ضروری است.

1. مسائل مربوط به اضطراب هوش مصنوعی

بر اساس گزارش مجله انجمن علوم و فناوری اطلاعات، اگرچه اصطلاح اضطراب هوش مصنوعی چند سالی است که رایج شده است، رشد سریع هوش مصنوعی همچنان بسیاری از افراد را نگران می کند. نگرانی در مورد همه چیز از اتوماسیون شغل گرفته تا یک رویداد در سطح انقراض می تواند زیر چتر اضطراب هوش مصنوعی یا ناراحتی ناشی از این فناوری و تأثیرات گسترده آن قرار گیرد.

خوشبختانه، راه‌هایی برای مقاومت در برابر اضطراب هوش مصنوعی و در عین حال همگام با پیشرفت سریع این فناوری وجود دارد. به عنوان مثال، طبق گزارش Everyday Health، آموزش خود در مورد چت بات ها و گنجاندن مقداری هوش مصنوعی در زندگی خود می تواند به حذف بخشی از رمز و راز آن کمک کند.

برای بسیاری از مردم، عامل ناشناخته بخشی از چیزی است که رشد سریع هوش مصنوعی را بسیار نگران کننده می کند، بنابراین آشنایی با اصول اولیه یک نقطه شروع هوشمندانه است. اگرچه ممکن است کمی غیر منطقی به نظر برسد، بازی کردن با Bard یا ChatGPT می‌تواند به آسان‌تر شدن برنامه‌ها به طور کلی کمک کند.

2.اثر بالقوه منفی بر سلامتی فناوری هوش مصنوعی: اطلاعات بهداشتی نادرست

روش معتبری که مدل‌های تولیدی مانند ChatGPT به درخواست‌ها پاسخ می‌دهند، می‌تواند به نظر برسد که همه چیز را می‌دانند. با این حال، مهم است که پاسخ‌های آن‌ها را با مقداری نمک در نظر بگیرید، به‌ویژه وقتی صحبت از سؤالات بهداشتی به میان می‌آید.

اگرچه ChatGPT در برخی موارد می‌تواند اطلاعات سلامت قابل اعتمادی را ارائه دهد، اما همچنان ممکن است برنامه توهم داشته باشد و توصیه‌های بهداشتی نادرست ارائه دهد. به احتمال زیاد، به نتایج جستجوی Google برای ارائه داده‌های سلامت شخصی و دقیق اعتماد ندارید، بنابراین عاقلانه است که با همان نوع احتیاط به فناوری هوش مصنوعی نزدیک شوید.

اگر سؤال جدی در مورد سلامتی خود دارید، همچنان بهتر است آن ها را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بیاورید. علاوه بر این، متخصصان مراقبت های بهداشتی توانایی در نظر گرفتن طیف گسترده ای از عوامل، از جمله سابقه پزشکی، علائم و رفاه کلی را دارند. مدل‌های هوش مصنوعی ممکن است تمام این عوامل را با درک یکسانی (حداقل، هنوز کاملاً) مورد بررسی قرار ندهند.

در واقع، برنامه‌هایی مانند ChatGPT نیز زمانی که از شما خواسته می‌شود، این اطلاعات را تکرار می‌کنند، بنابراین از آن استفاده کنید و در مورد نگرانی‌های سلامتی خود با پزشک خود تماس بگیرید. حتی بهترین مدل زبان برای ارائه تشخیص های شخصی مجهز نیست.

3. افزایش رفتارهای اعتیاد به فناوری

اعتیاد به فناوری در حال حاضر یک نگرانی است. به طور خاص، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و همچنین اعتیاد به گوشی‌های هوشمند، در سال‌های اخیر در خط مقدم قرار گرفته‌اند. برای بسیاری از افراد، کنار گذاشتن این فناوری‌های ایجاد عادت سخت است و افراد آنلاین به طور غیررسمی احساس اعتیاد خود را در رابطه با ChatGPT و برنامه‌های هوش مصنوعی مشابه گزارش می‌کنند.

به گفته مرکز تحقیقاتی پیو، در واقع، کارشناسان معتقدند که فناوری هوش مصنوعی در سال‌های آینده مشکلات مربوط به اعتیاد دیجیتال را آشکارتر خواهد کرد. «اعتیاد به دیجیتال، که در حال حاضر برای بسیاری از کسانی که بازی‌های ویدیویی بازی می‌کنند، ویدیوهای TikTok یا YouTube را تماشا می‌کنند، یا هر توییتی را دنبال می‌کنند، یک مشکل بزرگ‌تر است، زیرا این کانال‌ها و سایر کانال‌های دیجیتال حتی شخصی‌تر می‌شوند و به غریزه‌های پایه برای چشم‌ها جذاب‌تر می‌شوند. گری گروسمن، معاون ارشد و رهبر جهانی مرکز تعالی هوش مصنوعی در ادلمن، در این گزارش گفت.

اگرچه این ممکن است وحشتناک به نظر برسد، اما قطعاً اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش وابستگی به استفاده از اینترنت، هوش مصنوعی و به طور کلی فناوری انجام دهید. به گفته دانشگاه دوک، استراحت‌های مکرر، گذراندن اوقات فراغت خود به دور از صفحه‌نمایش، و صرفاً پیگیری دلایلی که باعث می‌شود وقت خود را صرف هوش مصنوعی کنید، می‌تواند به مهار این تکانه‌ها کمک کند. آفلاین بودن برای مدتی اغلب یک گزینه سالم است.

4. نگرانی های حفظ حریم خصوصی داده های بهداشتی

برای بسیاری از افراد، استفاده از منابعی مانند ChatGPT برای سوالات روزمره آسان است. به عنوان مثال، دفعه بعد که می خواهید درباره یک وضعیت سلامتی خاص بیشتر بدانید، ممکن است برای پاسخ سریع به این چت ربات ها مراجعه کنید.

همانطور که سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد، اگرچه استفاده از آنها سریع و ساده است، اما ابزارهای زبان هوش مصنوعی ممکن است از داده های بهداشتی خصوصی که وارد می کنید محافظت نکنند. اگر می‌خواهید درباره شرایط بهداشتی حساس یا خصوصی بنویسید، مراقب باشید.

صحبت کردن با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما هنوز یک راه مطمئن‌تر و مطمئن‌تر برای رسیدگی به هرگونه نگرانی سلامتی است. وقتی نوبت به اطلاعاتی می‌رسد که ترجیح می‌دهید برای خود نگه دارید، از تایپ آن در یک درخواست هوش مصنوعی خودداری کنید.

5.اثر بالقوه منفی بر سلامتی فناوری هوش مصنوعی: احتمال آزار و اذیت و آزار سایبری

متأسفانه، فناوری جدید اغلب پتانسیل ایجاد آسیب را دارد. به گفته مرکز تحقیقات سایبرقلدری، مشابه ربات‌های ترول، از مدل‌های زبان مولد هوش مصنوعی که استفاده نادرست می‌شوند، می‌توانند به سرعت نظرات مضر و آزاردهنده ایجاد کنند. این می تواند باعث استرس و آسیب عاطفی به فرد مورد نظر شود.

از آنجایی که مدل‌های هوش مصنوعی امکان خودکارسازی این پیام‌های بی‌رحمانه و تولید آن‌ها را در مقیاس بزرگ فراهم می‌کنند، ممکن است افراد در بسیاری از پلتفرم‌ها تحت تأثیر تعداد زیادی نظرات قرار بگیرند. هیچ‌کس نمی‌خواهد هر بار که رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنید یا ایمیل ارسال می‌کنید، با این نوع محتوا سروکار داشته باشد.

این (متاسفانه) مشکل جدیدی نیست، بنابراین راه‌های زیادی برای محافظت از خود در برابر آزار اینترنتی وجود دارد. به گفته مرکز تحقیقات آزار و اذیت سایبری، مستندسازی پیام‌ها و همچنین تماس گرفتن برای پشتیبانی از مدیران وب‌سایت یا شرکت تلفن شما، اولین گام‌های عالی هستند.

اکثر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر سیاست‌هایی برای مقابله با این پیام‌های ناپسند از سوی زورگویان سایبری دارند. به عنوان مثال، در اینجا نحوه گزارش پیام های مزاحم به فیس بوک، گزارش پیام های توهین آمیز به اینستاگرام و تماس با تیم نظارتی TikTok آورده شده است. گزارش محتوا، مسدود کردن کاربران مشکل ساز، و تنظیم تنظیمات حریم خصوصی برای کاهش خطرات آزار سایبری شما.

به اطلاعات سلامت هوش مصنوعی عاقلانه نزدیک شوید

در بیشتر موارد، رشد فناوری یادگیری زبان هوش مصنوعی ممکن است رویکرد بسیاری از مردم به مراقبت‌های بهداشتی را تغییر دهد. با این حال، با استفاده از منابع و مشاوره از متخصصان، می‌توانید از برنامه‌ها مسئولانه در مورد سلامت روحی و جسمی خود استفاده کنید. این شامل مدیریت اضطراب هوش مصنوعی و همچنین تأیید اطلاعات با متخصصان مراقبت های بهداشتی است. این مراحل را برای محافظت از سلامت و رفاه خود در حین کاوش در فناوری های جدید هوش مصنوعی انجام دهید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس