نقد و بررسی فیلم مرد عنکبوتی؛ راهی به خانه نیست

146
0
بررسی فیلم مرد عنکبوتی؛ راهی به خانه نیست

در ماه های گذشته، بسیاری از طرفداران سینمای مارول با مشاهده تریلرهای منتشر شده از فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست، شروع به حدس و گمان، نظریه پردازی و فریم بندی داستان و فیلم‌نامه این فیلم کرده اند تا بفهمند در « مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست » چه اتفاقی می ‌افتد. با این حال، طی چند روز آینده، متوجه می شویم که چه پیش بینی هایی درست بوده است و امیدواریم با شگفتی هایی روبرو شویم. بررسی فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست را در ادامه انجام می دهیم.

به نظر می رسد سونی و دیزنی که تهیه کنندگان مشترک فیلم هستند، بیش از حد به تماشاچیان سخت گیری کرده اند؛ چرا که به منتقدان فقط 40 دقیقه فرصت داده اند تا پیش از نمایش کامل فیلم برای مطبوعات در 13 دسامبر، فیلم و بازیگران آن را بررسی کنند.

همچنین، بازبین ‌ها قوانین خود را در مورد اینکه چه چیزی می تواند به عنوان اسپویل قلمداد شود، تعیین کرده‌اند و برخی از منتقدان، پس از بازبینی 40 دقیقه ای فیلم تنها ترجیح دادند تا درباره شخصیت‌ ها یا نکات داستانی که در تریلرها به صورت عمومی پخش شده اند، صحبت کنند و برخی دیگر تصمیم گرفتند شایعاتی که به صورت گسترده از زمان انتشار اولین تریلر بر سر زبان ها افتاده بود و صحبت های بسیاری که در اینترنت راجع به مرد عنکبوتی زده می شد را نیز به میان آورند و به ارتباط آن‌ها با یکدیگر بپردازند.

در کل، بر اساس بازخوردهای به دست آمده، می توان گفت که منتقدان عموماً واکنش مثبتی را به سومین فیلم ابرقهرمانی تام هالند و سه گانه مرد عنکبوتی نشان داده‌اند. همچنین این فیلم در حال حاضر از 152 منتقد، امتیاز 95 درصدی را در Rotten Tomatoes از آن خود کرده است.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی دیدگاه منتقدان فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست بپردازیم و در کنار هم نکات مهم در داستان و تریلرها مرور کنیم، اگر علاقه‌مند هستید تا بدانید در این قسمت چه اتفاقاتی برای پیتر پارکر می افتد همراه اول نیوز در ادامه باشید،. همچنین باید خاطر نشان کنیم که در ادامه متن، قرار نیست اسپویلی داشته باشیم و تنها موارد منتشر شده را بازبینی و خط کلی داستان را ترسیم خواهیم کرد.

بررسی فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

تام هالند با بازی در نقش پیتر پارکر که آخرین بار در سال 2016 به نمایش در آمده بود، توانست جان تازه ای به این کاراکتر ببخشد و به خاطر بازی در نقش پیتر پارکر مورد ستایش قرار بگیرد.

هلند در سه فیلم MCU نقش مرد عنکبوتی را ایفا کرده است و این سری نیز برای کاراکتر مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست، بازی برجسته خود را به نمایش گذاشته است.

داستان فیلم «مرد عنکبوتی: راهی برای خانه نیست» از لحظاتی پس از پایان فیلم «مرد عنکبوتی: دور از خانه» محصول 2019 آغاز می‌شود. در پی داستان، پیتر پارکر که به عنوان مرد عنکبوتی در معرض دید عموم قرار می گیرد، باید با عواقب مبارزه مرگبار خود با میستریو و هویت مخفی تازه افشا شده او بر نزدیکان و کسانی که بیشتر دوستشان دارد، دست و پنجه نرم می کند.

پارکر که اکنون از هرگونه اتهام قانونی پاک شده است، به مدرسه باز می گردد تا سال آخر خود را در حالی که زیر نظر همسالانش و رسانه ها است، به پایان برساند. این رسوایی، شهرت او و دوست دخترش ام جی (زندایا) و دوست صمیمی اش ند (جیکوب باتالون) را خدشه دار کرده است، زیرا هر سه آن‌ها به دلیل ارتباط با مرد عنکبوتی نتوانسته اند وارد موسسه فناوری ماساچوست شوند.

پارکر که ناامید شده، تصمیم می گیرد تا از دکتر استرنج (بندیکت کامبربچ) کمک بگیرد و طلسمی را آزاد کند تا تمام دنیا فراموش کنند که او مرد عنکبوتی است. با این حال، زمانی که دکتر استرنج شروع به آزاد کردن طلسم می کند، پارکر سعی می ‌کند آن را اصلاح کند و مطمئن شود که دوستان و خانواده‌اش همچنان او را به یاد خواهند آورد و همین موضوع باعث می شود تا این طلسم خراب شده و در پی اختلال به وجود آمده، پدیده چند جهانی باز شود و شرورانی از دو سری قبلی مرد عنکبوتی سونی از جمله گرین گابلین، داک اوک و الکترو به دنیای کنونی راه پیدا کنند.

در حالی که این فیلم در طول دو ساعت و نیم گنجانده شده است، منتقدان خاطرنشان کردند که کریس مک کنا و اریک سامرز، فیلم‌نامه نویسان، توانسته اند در طول فیلم‌نامه تعادلی بین مبارزات شخصی پارکر و تهدیدی که توسط شرورهای چند جهانی ایجاد می شود، ایجاد کنند.

نظر منتقدان در مورد بررسی فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و بازی تام هالند

نظر منتقدان درباره « مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست » قبل از اولین نمایش آن، می تواند هیجان شما را برای مشاهده این فیلم جذاب افزایش دهد. در اینجا قصد داریم تا مهم‌ترین نظرات را بررسی کنیم :

نظر منتقد کریستی پوچکو از Mashable

کریستی پوچکو در نقد خود از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، نوشت : ” ترکیب شخصیت‌ ها در فیلم نامه، بسیار نوآورانه و بی پروا صورت گرفته است.”

همانطور که می دانید، فیلم های مرد عنکبوتی اغلب افراد شرور زیادی را در خود جای داده اند، اما پیتر پارکر در «مرد عنکبوتی: راه خانه نیست» موفق می شود از هجوم دشمنان خود به نفع خود استفاده کند. پوچکو خاطر نشان کرد؛ از آنجایی که فیلم ‌های قبلی داستان‌ های پس‌زمینه این افراد شرور را نشان داده اند و انگیزه‌ های آن‌ها را بیان کرده ‌اند، تماشاچیان در این قسمت به طور کامل می دانند که این کاراکترها از چه شخصیت هایی برخوردار هستند و بنابراین نیازی به توضیح اضافه در فیلم نخواهد بود.

پوچکو، مانند سایر منتقدان، به آلفرد مولینا، در نقش دکتر اتو اکتاویوس، با نام مستعار داک اوک، و همچنین ویلم دافو، در نقش گرین گابلین، که نقش خود را تکرار می ‌کنند، با عنوان جذابیت های خاص این فیلم اشاره کرد. هر دو بازیگر نزدیک به دو دهه پیش در فرانچایز مرد عنکبوتی به کارگردانی سام ریمی ظاهر شدند.

پوچکو اضافه کرد: «برخی ممکن است حس کنند شخصیت هایی که در این قسمت وارد فیلم می شوند بسیار زیادند و چیدمان این کاراکترها را به نوعی بی نظم بدانند. اما شخصاً، با تماشای مجدد همه تیزرهای منتشر شده فیلم، از اینکه چگونه کارگردان جان واتس و گروهش چنین سبک‌ها و بافت‌ های متفاوتی را برای بیان مضامین مشترک و داستانی آشنا و در عین حال جدید و هیجان انگیز به هم پیوند داده اند، متحیر شدم.»

پوچکو نوشت: « با دیدن این فیلم، متوجه ترکیب عمل و احساس با جلوه‌ های بصری بی‌عیب و نقص و بازی یک بازیگر ستاره که کاراکتری بی پروا را به نمایش می گذارد، خواهید شد. در طول داستان، همه عوامل به شدت برای تماشاگر تأثیرگذار خواهند بود و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، نه تنها یک ماجراجویی هیجان انگیز است، بلکه یک درام بی نظیر است که تماشاگران را متحیر خواهد کرد.”

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست
فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

نظر منتقد مت سینگر از ScreenCrush

مت سینگر در نقد خود برای ScreenCrush نوشت، در حالی که مواقعی در طول فیلم وجود دارد که تماشاگران احساس بی نظمی بیش از حد در کاراکترها و خط داستان فیلم می کنند، اما باید به این نکته اشاره کرد که سازندگان فیلم واقعاً مرد عنکبوتی را درک کرده اند و با جذابیت های این کاراکتر آشنایی دارند.

سازندگان مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، می ‌دانند که کلید جذابیت مرد عنکبوتی قدرت ‌های شگفت‌ انگیز یا لباس جالب او نیست، یا حتی اینکه او یک آدم خجالتی است که پس از نیش عنکبوت به یک ابر قهرمان تبدیل می‌ شود! ما مرد عنکبوتی را دوست داریم زیرا او یک تلاشگر است، در واقع پیتر پارکر بارها و بارها شکست می خورد و باز هم بلند می شود!

مرد عنکبوتی MCU با بازی تام هالند همیشه سطحی از ساده لوحی را در کاراکتر خود داشته است، شاید به این دلیل که جوانترین تکرار این شخصیت در ریبوت های اخیر است. او در موقعیت های تردید برانگیز بسیاری در طول فیلم قرار می گیرد و به کمک جذابیت، هوش و قلب خود می تواند در این موقعیت ها به خوبی مانور دهد.

او ادامه داد: “هیچ ابرقهرمان دیگری این همه شکست و اشتباهات آشکار را تجربه نکرده است. به عنوان مثال، سوپرمن همیشه افراد را به بهترین نحو نجات می دهد اما مرد عنکبوتی معمولاً همین کار را با خطاهای بسیار و تحمل مشکلات انجام می دهد. “

سینگر می‌گوید همین نقص‌هاست که باعث شده تا این شخصیت کمیک بتواند 60 سال پس از اولین حضورش، همچنان در میان طرفداران طنین‌انداز شود. پیتر پارکر در مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، اشتباهات زیادی مرتکب می شود، اما هرگز از تلاش برای حل آن‌ها و بهبودی اوضاع دست نمی کشد.

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، با استفاده از شخصیت‌ های قدیمی فیلم ‌های قبلی مرد عنکبوتی، قصد دارد تا این ایده را بیان کند که قدرت و مسئولیت مهم هستند و بعد از اینکه مشکلی را به وجود آوردید باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرید، چرا که این نشانه یک قهرمان واقعی است.»

نظر منتقد لیا گرینبلات از Entertainment Weekly

لیا گرینبلات در نقد خود برای اینترتینمنت ویکلی نوشت: « مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، به‌ طور قابل‌توجهی نسبت به قسمت‌های قبلی از انسجام کمتری برخوردار است. در داستان این فیلم، به نظر می رسد شاهد یک برخورد هولناک از داستان های مختلف هستیم که هر کدام در طول فیلم در تلاش هستند تا سرانجام خود را پیدا کنند.

با این حال، فیلم در نهایت راهی برای پیوند زدن همه این چندگانگی ها پیدا می ‌کند. بسیاری از این اتفاقات بعداً در فیلم رخ می دهند و نمی توان به طور کامل در یک بررسی کوتاه از تریلر ها در مورد آن‌ها بحث کرد.

او ادامه داد : «بنابراین شاید بهتر باشد که بگوییم چیزی که در این سری از فیلم های مرد عنکبوتی باید انتظار آن را داشته باشیم، یکی از بهترین کارهای لطیف و خنده‌ دار و کمی ویرانگر است که مارول انجام داده است.

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست
فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

نظر منتقد جاستین چانگ از لس آنجلس تایمز

جاستین چانگ در نقد خود می‌گوید، « با اینکه دو سال پیش طرفداران مطمئن نبودند که آیا مرد عنکبوتی بخشی از دنیای سینمایی مارول باقی بماند یا خیر، اما مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست موفق می ‌شود آنچه را که سونی در اوایل دهه 2000 با دو سری قبلی فیلم مرد عنکبوتی به روی صحنه آورد، دوباره به نمایش دربیاورد.

چانگ می‌گوید: « به ندرت می‌توان دید که چنین داستان ابرقهرمانی فوق‌العاده پیچیده‌ای از سری داستان هایی که نسخه های بسیاری از آن وجود دارد ناشی شود.»

او گفت: «با در نظر گرفتن این که نباید اسپویلی از داستان داشته باشم، باید بگویم که سه جهان موازی مرد عنکبوتی که زمانی مجبور بودند از هم جدا شوند، اکنون با روحیه ای گرم و حتی آشتی جویانه با یکدیگر برخورد می کنند.

چانگ از عملکرد تام هالند نیز تمجید کرد و اشاره کرد که او به عنوان سومین بازیگری که در دو دهه اخیر لباس های اسپایدرمن را بر تن کرد، در متمایز کردن این شخصیت نسبت به افراد قبل از خود به پیشرفت های بسیاری دست یافته است.

چانگ می‌نویسد: «او مانند پیشینیانش، حضور بسیار دوست‌ داشتنی روی صفحه ‌نمایش دارد که برای ساختن سومین سری مرد عنکبوتی بسیار مهم بوده است. این موضوع کوچکی نیست و باید در نظر داشته باشیم که هرچه فیلم جلوتر می رود، هیجان زده کردن مخاطبین کمی دشوارتر می شود و موضوعاتی مانند تنهایی و انزوای ابرقهرمانی، چالش‌ های مرتبط به دوران نوجوانی، درد تلخ و شیرین اتفاقات این دوره، عشق، درد از دست دادن ناگهانی برخی افراد، موضوعاتی هستند که نیاز به بازی عمیق و تأثیر گذار دارند.

جمع بندی

همان طور که می دانید، فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، طرفداران بسیاری را در سراسر دنیا به خود جذب کرده و بسیاری از هواداران بی صبرانه در انتظار اکران این فیلم هستند. در این مطلب سعی کردیم تا با بررسی نظرات منتقدان مطرح حوزه سینما، با این فیلم هیجان انگیز بیشتر آشنا شویم. اگر علاقه‌مند به فیلم های مارول و دیزنی هستید، پیشنهاد می کنیم به قسمت تحلیل فیلم در سایت اول نیوز مراجعه کرده و از مطالب لذت ببرید.

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس