بهترین روش ها برای طراحی API

37
0
بهترین روش ها برای طراحی API

ساختن API یک فرآیند پیچیده است که درست از روز اول با طراحی شروع می شود. با این نکات بهترین پایه ها را برای کار کردن به خود بدهید.

رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) برای سیستم‌های نرم‌افزاری مدرن بسیار حیاتی هستند که یک طراحی خوب می‌تواند آنها را بسازد یا خراب کند.

طراحی API فرآیند ایجاد رابط هایی است که امکان تعامل بین سیستم های نرم افزاری را فراهم می کند. یک API با طراحی ضعیف می تواند مشکلات قابل توجهی مانند عملکرد ضعیف و افزایش هزینه ها ایجاد کند. در نهایت، این روی تجربه کاربر تأثیر می گذارد، بنابراین مهم است که API خود را با دقت طراحی کنید.

برای طراحی یک API کاربرپسند و بصری می‌توانید از اصول و روش‌های زیادی پیروی کنید. مهم است که هدف و محدوده API را تعریف کنید تا مصرف کنندگان بتوانند روی ویژگی های حیاتی تمرکز کنند.

اصول طراحی API

اصول طراحی API مناسب به ویژگی ها، اصول و شیوه ها بستگی دارد.

APIهای شما باید از استانداردهایی مانند REST، GraphQL و SOAP پیروی کنند و ایمن، مقیاس‌پذیر، مستند و نسخه‌بندی شده باشند.

امنیت API

API های خود را با در نظر گرفتن امنیت طراحی کنید. هکرها می توانند از آسیب پذیری های امنیتی در API ها برای دسترسی به داده های حساس سوء استفاده کنند.

برای ایمن سازی API خود، بهترین شیوه ها را در مورد احراز هویت کاربر، مانند رمزگذاری و چند عاملی دنبال کنید. همچنین، ممیزی های امنیتی و تست نفوذ منظم را برای شناسایی و رفع آسیب پذیری ها انجام دهید.

مقیاس پذیری API

مقیاس پذیری یک عامل مهم در طراحی API است، به خصوص که اندازه API شما و تعداد کاربران آن افزایش می یابد. API خود را طوری طراحی کنید که حجم زیادی از داده و ترافیک را بدون کاهش سرعت یا خرابی مدیریت کند.

اطمینان حاصل کنید که API های شما به صورت افقی و عمودی با استفاده از تکنیک های کش و تعادل بار برای توزیع یکنواخت بار کاری در بین سرورها مقیاس می شوند.

اسناد API مناسب

اسناد API شما رابط بین محصول شما و کاربران شما است. مستندات واضح و مختصر تضمین می کند که کاربران می توانند API را به طور موثر درک کنند و از آن استفاده کنند. اسناد API شما باید شامل جزئیاتی مانند هدف API، پارامترهای مورد نیاز و قالب‌های پاسخ آن باشد.

همچنین باید مثال هایی از نحوه استفاده از API و اطلاعات مربوط به مدیریت خطا ارائه دهید. اشکال‌زدایی و درک یک API با مستندات آسان‌تر است و یکپارچه‌سازی آن را برای مشتریان آسان‌تر می‌کند.

قابلیت اطمینان API

API های شما باید قابل اعتماد، در دسترس و کارآمد باشند. از کار افتادن یا پاسخ های آهسته می تواند به طور قابل توجهی بر تجربه کاربر تأثیر بگذارد و منجر به مشتریان ناراضی شود.

APIهایی را با افزونگی طراحی کنید تا اطمینان حاصل کنید که در دسترس هستند و حتی یک نقطه شکست ندارند. API های شما باید شرایط خطا را به خوبی مدیریت کنند و در عین حال پیام های خطای آموزنده ای را برای عیب یابی سریع ارائه دهند.

نسخه API

API خود را ویرایش کنید تا اجازه تغییرات و به‌روزرسانی‌ها را بدون شکستن ادغام‌های موجود بدهد. نسخه سازی برای سازگاری با عقب ضروری است. این به کاربران شما اطمینان می دهد که می توانند از API شما استفاده کنند بدون اینکه به روز رسانی های بعدی آن را خراب کند. می توانید API خود را با قرار دادن شماره نسخه در نقاط پایانی نسخه کنید. همچنین اگر اطلاعاتی در مورد منابع و ویژگی های منسوخ شده در اسناد API خود ارائه دهید مفید است.

فرآیند طراحی API

طراحی API یک فرآیند تکراری است. همانطور که برنامه خود را می سازید و آزمایش می کنید، API را متناسب با موارد استفاده و کاربران آن بهبود خواهید داد. فرآیند طراحی API معمولی شامل تعریف نقاط پایانی و منابع، طراحی درخواست‌ها و پاسخ‌های API، برنامه‌ریزی برای احراز هویت و مجوز، و مستندسازی است.

برنامه ریزی و محدوده پروژه API شما

قبل از طراحی API خود، باید درک روشنی از اهداف آن داشته باشید. برنامه ریزی و محدوده شامل تعریف اهداف پروژه، شناسایی مخاطبان هدف و تشریح موارد استفاده است. در نظر گرفتن منابع مورد نیاز برای ساخت و نگهداری API نیز مهم است. اینها شامل زمان توسعه، زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری و نگهداری و پشتیبانی مداوم است.

در طول مرحله برنامه ریزی و محدوده، توجه به سازگاری API با سیستم های موجود نیز بسیار مهم است. این شامل درک فرمت‌ها و پروتکل‌های داده سیستم‌های هدف شما و اطمینان از سازگاری API با آنها است.

تعریف نقاط پایانی و منابع API

نقاط پایانی API URL هایی هستند که کاربران API شما برای دسترسی به منابع API از آنها استفاده می کنند.

هنگام تعریف نقاط پایانی خود، اطمینان حاصل کنید که درک و استفاده از آنها آسان است. تعریف صحیح نقطه پایانی شامل استفاده از قراردادهای نامگذاری ثابت، سازماندهی منطقی منابع و اطمینان از مستند بودن نقاط پایانی است.

تعریف درخواست ها و پاسخ های API

درخواست ها و پاسخ های API نحوه تعامل کاربران شما با منابع API را مشخص می کند.

هنگام طراحی درخواست ها و پاسخ ها، اطمینان حاصل کنید که آنها سازگار و قابل پیش بینی هستند. طراحی درخواست‌ها و پاسخ‌های API شامل استفاده از فرمت‌ها و پروتکل‌های داده استاندارد، اجتناب از ابهام و ارائه پیام‌های خطای واضح است.

احراز هویت و مجوز برای API ها

احراز هویت و مجوز از اجزای حیاتی امنیت API هستند. احراز هویت تضمین می کند که فقط کاربران قانونی می توانند به API دسترسی داشته باشند، در حالی که مجوز تعیین می کند که هر کاربر به چه منابع و اقداماتی می تواند دسترسی داشته باشد.

هنگام طراحی احراز هویت و مجوز، از پروتکل های امنیتی استاندارد مانند OAuth یا JWT استفاده کنید. این کمک می کند تا مطمئن شوید API شما ایمن و سازگار با سیستم های دیگر است. همچنین باید تجربه کاربری را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که احراز هویت و مجوز برای استفاده آسان و به خوبی مستند شده است.

APIهای مستندسازی

اسناد را از ابتدا به عنوان بخشی از فرآیند طراحی API در نظر بگیرید. اسناد API شما باید به خوبی برنامه ریزی شده باشد، ساختار خوبی داشته باشد و به راحتی قابل پیمایش باشد. باید حاوی تمام اطلاعات لازم برای درک نحوه استفاده از API باشد. به طور معمول، این به معنای مشخصات نقطه پایانی جامع، از جمله جزئیات پارامترهای ورودی، پاسخ ها، کدهای خطا، و احراز هویت است. مثال های استفاده نیز می تواند بسیار مفید باشد.

اسناد API خود را بر اساس موارد استفاده سازماندهی کنید، با دستورالعمل های واضح در مورد نحوه انجام وظایف رایج.

برای ایجاد اسناد API خوب، نویسندگان و توسعه دهندگان فنی را در مراحل اولیه طراحی درگیر کنید. مشارکت هر دو طرف به اطمینان از اینکه اسناد به طور دقیق قابلیت ها و ویژگی های API را منعکس می کند، کمک می کند.

ملاحظات طراحی API

ایجاد و نگهداری APIها می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه در مورد مقیاس پذیری، عملکرد، نسخه سازی، سازگاری به عقب، مدیریت خطا و مستندسازی.

در اینجا چند نکته و تکنیک وجود دارد که می توانید هنگام طراحی API خود در نظر بگیرید.

مقیاس پذیری و عملکرد API

عملکرد ضعیف API می تواند منجر به کاهش زمان پاسخ و افزایش تاخیر و در نتیجه تجربه کاربری ضعیف شود. می‌توانید مقیاس‌پذیری و عملکرد API خود را با ذخیره‌سازی داده‌هایی که اغلب به آنها دسترسی دارید، متعادل‌سازی بار برای کاهش ترافیک، و پردازش ناهمزمان برای کاهش زمان پاسخ‌دهی بهبود ببخشید.

سازگاری API Backward

سازگاری به عقب به عملکرد برنامه شما کمک می کند، حتی زمانی که به روز رسانی های جدید را ارائه می کنید.

می‌توانید با افزودن قابلیت‌های جدید بدون تغییر عملکرد موجود، به سازگاری رو به عقب دست پیدا کنید. همچنین می‌توانید از نسخه‌سازی برای ایجاد نسخه جدیدی از API خود استفاده کنید و در عین حال سازگاری با نسخه‌های قبلی را حفظ کنید.

رسیدگی به خطا

مدیریت خطا یکی از جنبه های حیاتی طراحی API است. مدیریت خطا تضمین می‌کند که APIها می‌توانند خطاهای غیرمنتظره را مدیریت کنند، در حالی که مستندات اطلاعاتی را در مورد استفاده صحیح از APIها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. می‌توانید مدیریت خطای خود را با کدهای خطا و پیام‌ها و مستندات واضح در مورد اینکه کاربران چگونه می‌توانند APIهای شما را مصرف کنند، بهبود ببخشید.

انتخاب ابزارها و چارچوب ها برای طراحی API

ابزارهای زیادی برای کاهش چالش‌ها در طراحی API وجود دارد. انتخاب ابزار مناسب در طول توسعه API می تواند تفاوت زیادی در طراحی API ایجاد کند. شما ابزارهایی را بر اساس نیازهای پروژه، مهارت های تیم و بودجه خود انتخاب خواهید کرد.

می‌توانید از ابزارهای تست محبوبی مانند Swagger، Postman، Apigee و Insomnia برای طراحی، ساخت، آزمایش و مستندسازی APIها استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از ابزارهای محبوبی مانند Asana برای مدیریت وظایف، IDEs WebStorm و Visual Studio و زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Python، JavaScript، Go و Rust برای ساخت API خود استفاده کنید.

تشخیص یک API خوب آسان است

API های خوب از بهترین شیوه ها پیروی می کنند تا تعامل با API را برای همه ذینفعان آسان تر کنند.

API های خوب برای زمان های تماس سریع API بهینه شده اند و آنها را کارآمد و کاربر پسند می کند. آنها همچنین راهنماهای نصب را برای کمک به کاربران برای ادغام آسان API در سیستم های خود ارائه می دهند. مستندات واضح و مختصر درک و پیاده سازی عملکرد یک API را برای کاربران آسان می کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس