10 تنظیمات اصلی دوربین که همه عکاسان باید بدانند

115
0
تنظیمات اصلی دوربین

اگر یک عکاس سطح ابتدایی هستید، درک اصول اولیه، منحنی یادگیری را کاهش می دهد. تنظیمات اصلی دوربین که هر عکاسی باید آنها را بداند.

اگر قبلاً فقط با یک گوشی هوشمند عکس گرفته‌اید، در ابتدا متوجه می‌شوید که استفاده از اولین دوربین DSLR یا بدون آینه دلهره‌آور است. دوربین‌های مدرن دارای ویژگی‌های ارزشمند زیادی هستند که به شما کمک می‌کنند عکس‌های بهتری بگیرید، اما یادگیری همه آنها گاهی دشوار است.

برای کمک به کاهش منحنی یادگیری، فهرستی از 10 مهم ترین تنظیماتی که باید در نظر گرفته شود را گردآوری کرده ایم. تقریباً در هر دوربینی همه اینها را خواهید یافت.

1. Manual Mode حالت دستی

تنظیمات اصلی دوربین
تنظیمات اصلی دوربین

هنگامی که برای اولین بار دوربین خود را دریافت می کنید، احتمالاً از حالت خودکار برای اکثر تصاویر خود استفاده خواهید کرد. اما در برخی مواقع، کمی آزادی خلاقانه تری می خواهید. هنگامی که این اتفاق می افتد، باید به شدت به تنظیمات دوربین حالت دستی توجه کنید.

حالت دستی به شما امکان کنترل ISO، دیافراگم و سرعت شاتر دوربین را می دهد. شما می‌توانید در چندین سبک مختلف عکس بگیرید، از جمله تیره کردن تصاویرتان برای داشتن ظاهری بهتر. از طرف دیگر، شما می توانید آنها را بیش از حد در معرض دید قرار دهید تا جلوه ای رویایی ایجاد کنید.

2. In-Camera Image Altering Settings تنظیمات تغییر تصویر در دوربین

هنگام خرید دوربین جدید، همه چیز روی پیش‌فرض کارخانه تنظیم شده است و با این تنظیمات می‌توانید به راحتی تصاویری خیره‌کننده بگیرید. با این حال، ممکن است متوجه شوید که ناآگاهانه فرصت های خود را محدود می کنید. خوشبختانه، اکثر دوربین‌های مدرن به شما اجازه می‌دهند ظاهر تصاویر خود را هنگام گرفتن آن‌ها تغییر دهید.

می توانید چندین تنظیمات از جمله کنتراست و وضوح را در دوربین خود تغییر دهید. اکثر دستگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند با هایلایت‌ها و سایه‌ها بازی کنید. علاوه بر این، می‌توانید تصمیم بگیرید که تصاویر خود را در صورت نیاز، اشباع (saturate)یا غیراشباع(desaturate) کنید.

3. Continuous and Single Shooting Modes حالت های عکسبرداری پیوسته و تک

تنظیمات اصلی دوربین
تنظیمات اصلی دوربین

اگر مبتدی هستید، تسلط بر حالت های مختلف عکاسی در دوربین خود اغلب بسیار چالش برانگیز است. و در برخی موارد، شما به راحتی می توانید یک حرفه عکاسی کامل را بدون عکاسی در حالت پیوسته طی کنید. اما در برخی موارد، باید همه چیز را تغییر دهید.

تقریباً هر دوربین دیجیتال دارای حالت عکسبرداری پیوسته و تکی است. وقتی همه چیز را روی حالت تک (single) تنظیم می‌کنید، وقتی روی شاتر کلیک می‌کنید، دوربین شما فقط یک عکس می‌گیرد. در حالت پیوسته (continuous)، همزمان چندین عکس می‌گیرید.

حالت پیوسته هنگام عکاسی از صحنه های سریع مانند عکاسی خیابانی و رویدادهای ورزشی مفید است. همچنین در صورتی که برخی از تصاویر شما تار باشند، کمی آزادی عمل به شما می دهد.

4. ISO

ISO بخشی از مثلث نوردهی را تشکیل می دهد و درک اینکه چگونه بر تصاویر شما تأثیر می گذارد بسیار مهم است. به عنوان یک قاعده کلی، شما می خواهید تعداد را تا حد امکان پایین نگه دارید. هرچه بیشتر آن را افزایش دهید، دانه (grain) بیشتری در تصویر خود دریافت خواهید کرد.

هنگامی که ISO خود را افزایش یا کاهش می دهید، برای جبران باید دیافراگم و سرعت شاتر خود را تغییر دهید. عددی که تعیین می کنید به شرایط شما بستگی دارد. هنگام عکاسی در شرایط کم نور باید آن را بالا ببرید.

5. Camera Profiles پروفایل های دوربین

تنظیمات اصلی دوربین
تنظیمات اصلی دوربین

هنگامی که با دوربین دیجیتال عکس می گیرید، می توانید انتخاب کنید که آیا می خواهید فایل های شما RAW یا JPEG باشند. بسیاری از عکاسان با فرمت JPEG + RAW عکاسی می کنند و بهترین تصاویر را به آنها می دهد. در حالی که RAW به شما امکان کار بیشتر در مراحل پس از تولید را می دهد، JPEG ها برای اشتراک گذاری آسان عالی هستند.

بسیاری از تولیدکنندگان دوربین، مانند Fujifilm فوجی فیلم، به شما اجازه می دهند تا به تصاویر خود در دوربین پروفایل اضافه کنید. اینها به طور موثر به عنوان فیلتر عمل می کنند و به طور خودکار برای هر JPEG که عکس می گیرید اعمال می شوند. اگر می خواهید آنها را به فایل های RAW اضافه کنید، می توانید این کار را در مرحله پس از تولید انجام دهید.

6. Focus Modes حالت های فوکوس

هنگام عکاسی از سوژه‌ها با دوربین خود، اغلب از حالت فوکوس خودکار استفاده می‌کنید – به خصوص اگر مبتدی باشید. اما گاهی اوقات، دانستن نحوه استفاده از نسخه های (versions) دیگر می تواند به شدت کمک کند.

فوکوس دستی زمانی که از یک صحنه سریع عکاسی نمی کنید می تواند بسیار خوب عمل کند. به عنوان مثال می توان به عکاسی املاک و ثبت محصولات اشاره کرد. از طرف دیگر، می خواهید از حالت فوکوس استفاده کنید که سوژه اصلی شما را برای عکاسی ورزشی و حیات وحش دنبال می کند.

اگر در حال گرفتن پرتره هستید، بررسی کنید که آیا دوربین شما حالت فوکوس خودکار دارد یا خیر که به طور خودکار چهره ها را ردیابی می کند.

7. Shutter Priority اولویت شاتر

تنظیمات اصلی دوربین
تنظیمات اصلی دوربین

حالت دستی ابزاری عالی برای کمک به شما در گرفتن نتایج دلخواه است. با این حال، در شرایط دیگر، ممکن است لازم باشد از تنظیمات دیگری در دوربین خود استفاده کنید. اگر از سوژه هایی با حرکت سریع عکاسی می کنید، اولویت شاتر یک جایگزین ایده آل است.

همانطور که ممکن است از روی نام انتظار داشته باشید، اولویت شاتر سرعت شاتر را در اولویت قرار می دهد. سپس دوربین شما به طور خودکار ISO و دیافراگم را تنظیم می کند. بسیاری از عکاسان ورزشی از حالت اولویت شاتر به خصوص در رویدادهای سریعتر مانند فوتبال و مسابقه استفاده می کنند.

8. The Lighting Meter روشنایی متر

بسیاری از عکاسان مبتدی زمان زیادی را صرف درک تنظیمات فردی در دوربین خود می کنند. اما در عین حال، آنها اغلب می توانند نورسنج را نادیده بگیرند که یکی از مهم ترین ویژگی های دستگاه شما است.

نورسنج به شما می گوید که عکس شما تا چه حد زیر نور یا بیش از حد نوردهی شده است و معمولاً بین +3 تا -3 است. هرچه بالاتر از صفر باشد، تصویر شما بیش از حد نوردهی می شود. از طرف دیگر، وقتی به زیر صفر می روید، عکس شما بیشتر و بیشتر کم نور می شود.

برای تسلط بر نکات فنی، meter را تا حد امکان نزدیک به صفر نگه دارید. با این حال، اگر می خواهید جلوه منحصر به فردتری داشته باشید، می توانید قوانین را کمی تغییر دهید.

9. Aperture دیافراگم

دیافراگم یکی از اولین تنظیمات دوربین است که باید یاد بگیرید. این ویژگی تعیین می کند که چه مقدار از تصویر شما در فوکوس است و معمولاً از آن به عنوان F-stop یاد می شود.

هرچه دیافراگم بازتر باشد، عدد F-stop کمتر است. کمتر از عکس شما در فوکوس خواهد بود. اگر می‌خواهید به یک افکت « bokeh بوکه» یا چیزی مشابه برسید، معمولاً دیافراگم را به میزان قابل توجهی باز می‌کنید.

از سوی دیگر، یک دیافراگم بسته بیشتر عکس شما را فوکوس می کند. اگر از مناظر عکاسی می کنید، ممکن است بخواهید آن نقطه را انتخاب کنید. لنز دوربینی که انتخاب می‌کنید تعیین می‌کند که چقدر فضا ( فضای بازی (play) ) دارید.

10. White Balance تراز سفیدی

حتی اگر تمام نکات فنی دیگر را به درستی دریافت کنید، اگر تراز سفیدی را درست انجام ندهید، تصویر شما کمی عجیب به نظر می رسد. در حالی که می توانید مشکل را در نرم افزار ویرایش خود برطرف کنید، انجام این کار گاهی اوقات کمی آزاردهنده است.

هنگام غربال کردن گزینه‌های دوربین، راه‌های زیادی برای افزایش تعادل رنگ سفید خود پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال، می‌توانید کلوین‌متر را تنظیم کنید تصویر خود را گرم‌تر یا تیره‌تر کنید. همچنین، می‌توانید تعادل سفید خودکار را فعال کنید. بسیاری از عکاسان با عکاسی از چیزی سفید و استفاده از آن به عنوان پایه، آن را کنترل می کنند.

با تنظیمات اولیه دوربین آشنا شوید

اگر مبتدی هستید، تنظیمات دوربین زیادی برای یادگیری دارید اما درک اصول اولیه خیلی طول نمی‌کشد. همچنین متوجه خواهید شد که برخی از آنها برای شما مفیدتر از بقیه هستند، و طبیعتاً با تمرین و زمان، مواردی را که برایتان مهم هستند، یاد خواهید گرفت.

با تنظیمات مناسب دوربین، اساساً کارهایی را که باید در هنگام ویرایش تصاویر خود در مرحله پس از تولید انجام دهید، به حداقل می رسانید. به هر حال، زمان برای عکاسان حرفه ای پول است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس