خطر تعطیلی همیشگی اینستاگرام !

76
0
خطر تعطیلی همیشگی اینستاگرام

۶ هفته پس از اینکه OpenAI چت‌بات ChatGPT را در نوامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی کرد، یان لیکان، دانشمند ارشد متا، به مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت، گفته بود که متا باید به فناوری OpenAI برسد و برای انتشار دستیار هوش مصنوعی خود تلاش کند. آیا امکان خطر تعطیلی همیشگی اینستاگرام وجود دارد ؟

خطر تعطیلی همیشگی اینستاگرام

لیکان هشدار داد که اگر متا درزمینه هوش مصنوعی بیشتر تلاش نکند، فیسبوک و اینستاگرام ممکن است منقرض شوند. زاکربرگ کمی بعد به لیکان گفت: «درباره‌ی آنچه شما گفتید، فکر کردم. من فکر می‌کنم حق با شماست.»

زاکربرگ می‌خواست متا به‌عنوان شرکتی پیشرو درزمینه هوش مصنوعی شناخته شود و متا قبلاً ویژگی‌های هوش مصنوعی را در برنامه‌هایی مانند فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ پیاده‌سازی کرده بود.

زاکربرگ تصمیم گرفت تا با انتشار هر‌چه سریع‌تر مدل هوش مصنوعی منبع‌باز خود شرکت پیشروی کند. متا در ماه فوریه (بهمن و اسفند)، Genesis، مدل زبان بزرگی که تیم لیکان ساخته بود، به LLaMA تغییر نام داد و آن را برای محققان خارج از شرکت منتشر کرد.

چند روز پس از انتشار اولیه، کد این مدل در 4chan، یکی از تالارها گفت‌وگوی مجازی آنلاین، به بیرون درز کرد و نگرانی‌های امنیتی داخلی را به چالش کشید. متا در مسابقه هوش مصنوعی تنها نبود. رقبای فنی مانند گوگل و مایکروسافت برای راه‌اندازی چت‌بات خود برای شکست‌دادن OpenAI عجله داشتند.

در فوریه (بهمن و اسفند)، همان ماهی که متا LLaMA را منتشر کرد، مایکروسافت موتور جست‌وجوی Bing مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود را برای کاربران اولیه منتشر کرد که بعداً به ارائه پاسخ‌های نگران‌کننده متهم شد. در همان هفته، گوگل نسخه بتای چت‌بات Bard خود را رونمایی کرد که برخی از کارمندان پس از اینکه در اولین نسخه نمایشی خود مرتکب خطای واقعی شد، از آن انتقاد کردند که انتشارش «عجله‌ای» و «نادرست» است.

این تجربه متا را متوقف نکرد. در ماه جولای  متا فعالیت هوش مصنوعی خود را با انتشار Llama 2، نسخه دوم مدل اولیه خود، ادامه داد.

در ماه سپتامبر نیز، جدیدترین نسل عینک‌های هوشمند Ray-Ban Meta و ده‌ها چت‌بات هوش مصنوعی را رونمایی کرد که نقش افراد مشهوری مانند پاریس هیلتون، هنرپیشه و شخصیت اجتماعی معروف و اسنوپ داگ، رپر آمریکای را بازی می‌کنند.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس