رکورد جدید برای تراشه Intel 13900K

59
0
تراشه Intel 13900K

ایسوس توانسته است رکورد حداکثر فرکانس پردازنده‌ی مرکزی را جابه‌جا کند. تیم متخصصان ایسوس، فرکانس پردازنده‌ی پرچمدار Intel Core i9-13900K را که هم‌اکنون در بازار موجود است به ۹ گیگاهرتز رساندند. سیستمی که پردازنده‌ی اینتل در آن استفاده شد، به مادربرد Asus ROG Maximus Z790 Apex مجهز بود. در این خبر به بررسی تراشه Intel 13900K می پردازیم.

تراشه Intel 13900K

تراشه Intel 13900K
تراشه Intel 13900K

پردازنده‌ی پرچمدار نسل سیزدهمی اینتل توانست در آزمون‌های ایسوس به حداکثر فرکانس ۹٫۰۰۹ گیگاهرتز دست پیدا کند. این پردازنده Pifast را به‌مدت ۶٫۸۵ ثانیه و SuperPi 32M را به‌مدت ۳٫۰۳ ثانیه اجرا کرد.

ایسوس برای رکوردشکنی فرکانس، تمامی هسته‌های کم‌مصرف پردازنده‌ی Core i9-13900K و همچنین سیستم هایپرتردینگ را غیرفعال کرد تا سی پی یوی اینتل صرفاً بر هشت هسته‌ی پرقدرت و هشت ترد متکی باشد. ایسوس می‌گوید برای خنک‌نگه‌داشتن Core i9-13900K از نیتروژن مایع (LN2) و هلیوم مایع استفاده کرد.

تراشه Intel 13900K
تراشه Intel 13900K

ثبت فرکانس ۹ گیگاهرتز دستاورد تحسین‌برانگیزی برای جدیدترین پردازنده‌ی اینتل است. دهه‌ها است که هیچ پردازنده‌ای موفق به عبور از فرکانس ۹ گیگاهرتز نشده است. محصولات سری AMD FX اولین تراشه‌هایی بودند که توانستند تا حد زیادی به این رکورد نزدیک شوند و تا ۸ گیگاهرتز فرکانس ارائه دهند.

تراشه Intel 13900K
تراشه Intel 13900K

پردازنده‌های سری FX از لحاظ طراحی محصولات جذابی نبودند، اما در زمینه‌ی عملکرد با خنک‌کننده‌ی نیتروژن مایع بسیار خوب ظاهر می‌شدند. حتی امروز نیز بسیاری از پردازنده‌های این خانواده در رتبه‌بندی بالاترین فرکانس پردازشی جایگاه قابل توجهی دارند. مدل FX-8370 با فرکانس ۸٫۷۲۲ گیگاهرتز در رتبه‌ی اول بود، اما ازاین‌پس در جایگاه دوم قرار دارد.

شکستن رکورد فرکانس ۹ گیگاهرتزی نتیجه‌ی تغییراتی است که اینتل در معماری رپتور لیک اعمال کرده است. این پردازنده‌ها در حالت پیش‌فرض و بدون اورکلاک به فرکانس بوست ۵٫۸ گیگاهرتز دست پیدا می‌کنند. اینتل گفته است سال آینده تراشه‌ی دیگری عرضه می‌کند که فرکانس بوست ۶ گیگاهرتز دارد.

tomshardware

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس