قطر دوست ایران یا بازیگر منطقه ؟

56
0
قطر دوست ایران یا بازیگر منطقه

سالهاست که نام قطر را بیشتر از هر زمان دیگر در خبرها می شنویم. این کشور با پی ریزی طرحی که حکومت آن از مدت ها قبل بنای آن را نهاده است ، به دنبال نقشی موثر و پرنفوذ در خاورمیانه می باشد. این کشور با وسعت ۱۱،۵۸۱ کیلومتر مربع و با جمعیت حدود سه میلیون نفر، دارای یکی از  بزرگترین ذخایر گازی دنیا می باشد و بر همین اساس با استخراج گاز و فروش آن توانسته است درآمد بی نظیری به دست آورد. با این حال فقط تامین درآمد و به دنبال آن ایجاد رفاه برای حاکمان این کشور کافی نبوده و آن ها به دنبال ایفای نقش بیشتری در منطقه و دنیا می باشند. به نظر شما قطر دوست ایران یا بازیگر منطقه است ؟

قطر دوست ایران یا بازیگر منطقه

روابط دیپلماتیک قطر

قطر در طول این سالیان ، هر چند تلاش داشته است که مسیر دیپلماتیک معتدلی داشته باشد ، اما گاهی درگیر بازی هایی شده است که نشان از رقابت شدید این کشور با عربستان سعودی به عنوان رهبر و جلودار جهان عرب می باشد. معمولا ، عربستان سعودی به واسطه قدمت ، درآمد و ساختار حکومتی که دارد سعی می کند همیشه نقش رهبری جهان عرب را در دست گیرد و سایر کشورهای عرب زبان و به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس را همراه خود کند. در این سالیان ، شاید از میان همین کشورها ، قطر و دولت آن سعی کرده است کمتر در زمین سعودی ها بازی کند و ترجیح داده است که خود بازیگر اصلی باشد. این تصمیم باعث شد که قطر در سال ۲۰۱۷ دچار بحران دیپلماتیک شود و از سوی عربستان به همراه دوستانش یعنی امارات متحده عربی ، بحرین و مصر به بهانه حمایت قطر از گروه های تروریست افراطی مورد تحریم قرار گرفته و با قطع کامل روابط دیپلماتیک با این کشور ها فصل جدیدی از تاریخ سیاسی قطر رقم بخورد. در این شرایط از بین تمامی همسایگان قطر، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که با توسعه روابط تجاری و دیپلماتیک توانست این کشور را در دوران انزوای منطقه ای یاری کند. به دنبال حل بحران دیپلماتیک قطر با این کشورها ، حکومت آن تصمیم گرفت کمی آرام تر از سابق در میدان های سیاسی و بین المللی گام بردارد و به نحوی بر آن بود که با بازی در زمین همه کشورها و گروه های سیاسی ، به نوعی میدان دار معنوی جهان عرب باشد. 

آیا قطر ، دوست طالبان است؟

هرچند که مسئولان حکومت قطر بارها بر بی طرف بودن آن ها میان دولت سابق افغانستان و طالبان ، تاکید داشتند و همیشه خود را به عنوان یک میانجی بی طرف در خلال مذاکرات افغانستان معرفی کرده اند ، اما با وجود دفتر سیاسی طالبان در دوحه نمی شود انکار کرد که گرایش قطر به طالبان محسوس بوده است. اما سوال اساسی این است که چرا این کشور از طالبان حمایت کرد؟ دلیل آن بسیار ساده است. قطر به دنبال به رسمیت شناخته شدن آن توسط کشورهای منطقه و غرب است. قطر هیچوقت حکومت سابق طالبان را به رسمیت نشناخت و امروزه نیز با به روی کار آمدن آنها در افغانستان بعید است به رسمیت بشناسد. آمریکایی ها دارای بزرگترین پایگاه هوایی در قطر هستند و بدیهی است که دولت قطر از ترس قدرت گرفتن سایر رقبای خود میلی به قطع ارتباط با آمریکا را ندارد. در حقیقت آن ها در تلاشند که با ایفای نقش جدی در منطقه ، نظر و رغبت ایالات متحده آمریکا و حتی روسیه و چین را در بقای این کشور به سوی خود جلب کند. هر چند که بحران دیپلماتیک این کشور با سعودی ها و کشورهای هم پیمان عربستان تمام شده است ، اما فقط این اختلافات سعی شده است که فراموش شود و هیچ وقت حل نشده است . بنابراین ، نگرانی قطر از کنار گذاشته شدن و عدم بقا آن هم از سوی عربستان سعودی همیشه وجود دارد. 

قطر حامل پیام برای ایران و آمریکا

با کم رنگ تر شدن هر چه بیشتر امیدها پیرامون بازگشتن آمریکا و ایران به مذاکرات احیای برجام ، ایالات متحده با فرستادن پیام به ایران توسط وزیر امور خارجه قطر ، دوباره افکار جهانی و مخصوصا دنیای عرب به این کشور معطوف شده است. هر چند که محتوای این پیام علنی نشده است ، وی در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر امور خارجه کشورمان در تهران اذعان داشت که دوحه همواره همه طرف های مذاکره را در ارتباط با موضوع هسته ای ایران به برگشتن به توافق تشویق می کند. وی همچنین حامل پیام هایی از جمهوری اسلامی ایران برای ایالات متحده آمریکا و مذاکرات دوباره با کشور عربستان سعودی بوده است. این کشور مثل همیشه از ایفای نقش میانجی گری بین ایران و غرب و همچنین دولت های عربی نظیر عربستان استقبال می کند.

 

5/5 - (5 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس