مستندسازی کد: رویکرد توسعه به مستندات

59
0
مستندسازی کد

مستندسازی کد شما می تواند یک مصیبت باشد، پس چرا از منظری متفاوت به کار نپردازید؟

مستندسازی یک بخش اساسی از چرخه توسعه نرم افزار است. نحوه استفاده از نرم افزار را توضیح می دهد و می تواند شامل راهنماهای کاربر، مراجع API، دستورالعمل های نصب و یادداشت های انتشار باشد.

خودکارسازی اسناد شما آخرین روند است زیرا می تواند به صرفه جویی در زمان، کاهش خطاها و اطمینان از ثبات کمک کند. به روز نگه داشتن اسناد و مدارک خود و در دسترس بودن برای همه ذینفعان، همکاری و بهبود مستمر را تسهیل می کند.

Docs به عنوان کد چیست؟

مستندسازی کد
مستندسازی کد

Docs as code یک فلسفه توسعه نرم افزار است که مستندات فنی را به عنوان شکلی از کد می بیند. این پیشنهاد می کند که باید با اسناد و مدارک با دقت و فرآیند مشابه کد نرم افزار رفتار کنید.

ایده پشت اسناد به عنوان کد این است که اسناد را به عنوان یک مصنوع درجه یک از فرآیند توسعه تلقی کنیم و آن را با چرخه عمر نرم افزار یکپارچه کنیم. این بدان معناست که اسناد را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از پایگاه کد تلقی کنیم. این به معنای اعمال همان کنترل نسخه، یکپارچه سازی مداوم و فرآیندهای آزمایشی است که روی خود کد انجام می دهید.

در اسناد معمولی به عنوان تنظیم کد، شما اسناد را در فایل‌های متنی ساده می‌نویسید، معمولاً با یک زبان نشانه‌گذاری سبک مانند Markdown، HTML یا reStructuredText. سپس آن را در همان مخزن کد منبع ذخیره می کنید. این امر مدیریت و ردیابی تغییرات نرم افزار و اسناد را آسان می کند. همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اسناد با آخرین نسخه کد به روز هستند.

چرا باید از اسناد به عنوان کد استفاده کنید؟

قبل از اسناد به‌عنوان کد، اسناد اغلب جدا از کد تلقی می‌شد که با ابزارها و فرآیندهای مختلف ایجاد می‌شد. این رویکرد ضعیف‌تر اغلب منجر به اسناد قدیمی و ناسازگاری با کد می‌شد. شما می توانید با اتخاذ رویکرد اسناد به عنوان کد از چندین مزیت استفاده کنید.

همکاری بهبود یافته

Docs به عنوان کد امکان همکاری بین توسعه دهندگان، نویسندگان فنی و سایر ذینفعان در فرآیند توسعه را فراهم می کند. از آنجایی که مخزن کد اسناد را در خود جای داده است، مشارکت و ایجاد تغییرات برای طرف های مختلف آسان است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اسناد دقیق، به روز و جامع هستند.

یک رویکرد مشارکتی برای مستندسازی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تمام اطلاعات مربوطه را شامل می‌شود و سیستم نرم‌افزاری را که توسط همه طرف‌ها تفسیر می‌شود به‌طور دقیق منعکس می‌کند.

اتوماسیون فرآیند و دسترسی

یکی دیگر از مزایای Docs به عنوان کد این است که ابزارهای خودکار را برای تولید و انتشار اسناد قادر می سازد. یک سیستم ساخت می تواند به طور خودکار نسخه های HTML یا PDF اسناد را از فایل های متنی ساده برای انتشار در یک وب سایت یا یک پورتال اسناد داخلی تولید کند. این باعث می شود که اسناد در دسترس بیشتر ذینفعان قرار گیرد.

با خودکار کردن فرآیند تولید و انتشار اسناد، اسناد به عنوان کد به کاهش زمان و تلاش لازم برای نگهداری و انتشار اسناد کمک می‌کند. این به تیم های توسعه اجازه می دهد تا روی بهبود نرم افزار تمرکز کنند.

کنترل نسخه

ذخیره سازی اسناد در همان مخزن کد نرم افزار مدیریت و ردیابی تغییرات هر دو را آسان می کند.

می توانید از سیستم های کنترل نسخه مانند Git برای ردیابی تغییرات اسناد استفاده کنید و در صورت لزوم به نسخه های قبلی برگردید. این کمک می کند مطمئن شوید که اسناد دقیق و به روز هستند و می توانید تغییرات را ردیابی و حسابرسی کنید.

اسناد معمولی به عنوان گردش کار کد

اسناد معمولی به عنوان گردش کار کد شامل نوشتن، کنترل نسخه، ساخت و هاستینگ است:

مستندسازی کد
مستندسازی کد

فرآیند نوشتن

فرآیند نوشتن اولین مرحله از اسناد معمولی به عنوان گردش کار کد است. اکثر نویسندگان فنی و مهندسان مستندسازی از MarkDown، AsciiDoc یا HTML ساده استفاده می کنند. آنها اسناد را با استفاده از ابزارهایی مانند GitBook و Redocly می نویسند که روند روان را تضمین می کند.

کنترل نسخه برای مستندات

مستندسازی با تکامل کد تکامل می یابد. برای ردیابی تغییرات مستندات برای همکاری آسانتر و ردیابی نسخه، به یک سیستم کنترل نسخه پیچیده مانند Git، Plastic SCM یا Subversion نیاز دارید.

فرآیند ساخت مستندات

فرآیند ساخت شامل پردازش و کامپایل اسناد در قالب‌های تحویل آن است. اینها ممکن است HTML، PDF، EPUB یا موارد دیگر باشند. فرآیند مستندسازی معمولاً با استفاده از ژنراتورهای سایت استاتیک مانند Hugo و Jekyll آسان‌تر می‌شود.

هاستینگ و توزیع اسناد

فرآیند هاستینگ یا توزیع معمولا آخرین مرحله از اسناد به عنوان یک فرآیند کدگذاری است. این فرآیند تضمین می کند که اسناد به کاربر نهایی تحویل داده می شود و در دسترس همه ذینفعان است. می توانید از صفحات GitHub یا GitLab یا یک پورتال سفارشی برای توزیع اسناد خود در وب استفاده کنید.

با استفاده از GoDoc و JavaDoc می توانید اسناد Go و Java را خودکار کنید

اسناد به عنوان فلسفه کد در حال ایجاد انقلابی در نوشتن و مدیریت اسناد فنی است.

بسیاری از زبان های برنامه نویسی، از جمله Go و Java، ابزارهایی را برای خودکارسازی اسناد با استفاده از نظرات کد ارائه می دهند. Go ابزار Godoc و Java JavaDoc را فراهم می کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس