مقایسه QLED با OLED در مقابل LED: کدام را باید بخرید؟ 

36
0
مقایسه QLED با OLED

تلویزیون های ال ای دی مقرون به صرفه هستند، به خصوص با مدل های صفحه نمایش بزرگتر، اما به طور کلی دقت رنگ کمتری نسبت به سایر گزینه ها دارند. 

  • تلویزیون‌های QLED رنگ‌های زنده و روشنایی را ارائه می‌دهند و برای اتاق‌هایی با نور مناسب مناسب هستند. 
  • تلویزیون های OLED از نظر دقت رنگ و کنتراست عالی هستند اما مستعد سوختن تصویر می باشند. 

هنگامی که برای تلویزیون خرید می کنید، گزینه های QLED، OLED و LED را مشاهده خواهید کرد. وقتی آنها را روی نمایشگر می بینید همه آنها یکسان به نظر می رسند، بنابراین کدام تلویزیون را باید بخرید و تفاوت آنها در چیست؟ 

LED در مقابل QLED در مقابل OLED: بهترین تلویزیون برای شما چیست؟ 

هر تلویزیون مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. اما اینها بهترین تلویزیون ها بر اساس معیارهای مختلف هستند: 

  • اگر بودجه کمی دارید یا اندازه صفحه نمایش را بر کیفیت تصویر و دقت رنگ ترجیح می دهید، تلویزیون های LED گزینه های خوبی هستند. 
  • تلویزیون‌های QLED رنگ‌های بهتری نسبت به تلویزیون‌های LED ارائه می‌ دهند و برای اتاق‌هایی با نور مناسب (مانند اتاق نشیمن یا اتاق خواب با پنجره‌های زیاد) مناسب هستند، زیرا می‌توانند روشنایی بالاتری نسبت به تلویزیون‌های OLED ارائه دهند. با این حال، آنها گران تر از تلویزیون های LED هستند. 
  • تلویزیون های OLED استاندارد طلایی برای دقت و کنتراست رنگ هستند، اما این به قیمت کاهش روشنایی و سوختن تصویر است. اگر یک اتاق سینما یا تلویزیون اختصاصی دارید یا اگر تلویزیون را در اتاقی قرار می دهید که بتوانید میزان نور دریافتی آن را کنترل کنید، این گزینه عالی می باشد. 

اینها نقاط قوت اصلی هر فناوری تلویزیون هستند. بنابراین، بیایید به چگونگی تفاوت هر نوع تلویزیون بپردازیم. 

چگونه فناوری های مختلف تلویزیون بر تجربه تماشای شما تأثیر می گذارد 

برخی ممکن است استدلال کنند که تلویزیون های OLED یا QLED بهتر از دیگری هستند، اما حقیقت این است که هیچ نوع تلویزیون برتری وجود ندارد. بهتر است ویژگی های خاص هر نوع را سنجیده و سپس مقایسه کنید. 

روشنایی 

مگر اینکه تلویزیون خود را در یک اتاق کاملا تاریک قرار دهید، روشنایی نقش مهمی در تجربه تماشا دارد. شما نیاز دارید که صفحه تلویزیون به اندازه کافی روشن باشد تا صفحه آن را به وضوح در برابر نور محیط ببیند، به خصوص اگر تلویزیون را در اتاق نشیمن یا اتاق خواب با پنجره های زیاد نصب کنید. 

اینجاست که تلویزیون های QLED خودنمایی می کنند. لایه کوانتومی آن، تلویزیون QLED را حتی در برابر تلویزیون‌های ال‌ای‌دی ساده‌تر، بسیار روشن می‌کند. علاوه بر این، آنها در مصرف انرژی کارآمدتر هستند، بنابراین برای داشتن یک صفحه نمایش روشن نیازی به صرف هزینه زیادی برای برق ندارید. 

روشنایی به طور کلی ضعیف ترین نقطه تلویزیون OLED است. از آنجایی که هر زیرپیکسل نور خاص خود را تولید می کند، سازندگان تلویزیون نمی توانند آن را بیش از حد روشن کنند یا خطر ایجاد مشکل سوختگی را ایجاد کنند و عمر مفید صفحه نمایش را محدود نمایند. 

برنده: تلویزیون های QLED 

تضاد 

 

تلویزیون های OLED به دلیل نحوه عملکردشان در بخش کنتراست برتری دارند. برخلاف تلویزیون های LED و QLED که دارای نور پس زمینه همیشه روشن هستند، هر پیکسل جداگانه در تلویزیون OLED فقط در صورت لزوم روشن می شود. این بدان معناست که تلویزیون‌های OLED دارای نسبت کنتراست بی‌نهایتی هستند که عمیق‌ترین رنگ‌های سیاه و غنی‌ترین رنگ‌ها را ارائه می‌کنند. 

یکی از راه‌های دیدن این موضوع، حرکت دادن یک شی کوچک سفید قبل از یک تصویر سیاه است، مانند نگه داشتن مکان‌نمای سفید موس روی پس‌ زمینه تاریک دسکتاپ. اکثر تلویزیون های LED و QLED تا حدودی شکوفه نشان می دهند، یعنی پس زمینه سیاه اطراف مکان نما سفید کمی روشن تر به نظر می رسد. 

با این حال، این مشکل در تلویزیون OLED وجود ندارد. مهم نیست که آن شی کوچک چقدر روشن یا سفید باشد، پیکسل های اطراف آن به دلیل نحوه عملکرد صفحه نمایش های OLED سیاه باقی می مانند. 

برنده: تلویزیون های OLED 

دقت رنگ 

تلویزیون‌های OLED به دلیل نحوه کارکردشان به طور سنتی نسبت به سایر فناوری‌های تلویزیون برتری داشتند. با این حال، تلویزیون های QLED به سرعت در حال افزایش هستند، به خصوص از زمانی که سامسونگ تلویزیون های NeoQLED را معرفی کرد که فناوری MiniLED را با صفحه نمایش نقطه کوانتومی خود ترکیب می کند. 

با این وجود، اگر به دنبال بهترین دقت رنگ هستید، بهتر است در حال حاضر به تلویزیون های OLED پایبند باشید. اما اگر به دلیل داشتن اتاق نشیمن روشن و مطبوع از استفاده از این فناوری خودداری می کنید، باید تلویزیون های QD-OLED را بررسی نمایید که لایه کوانتومی را به صفحه نمایش های OLED اضافه کرده اند. 

برنده: تلویزیون های OLED 

Burn-In تصویر 

با وجود قدمت و پیشرفت‌های فناوری OLED، هنوز هم از سوختن تصویر مخصوصاً برای استفاده طولانی‌مدت رنج می‌برد. بنابراین، اگر می خواهید در همان کانال کوک شوید یا روزانه چندین ساعت یک بازی انجام دهید، ممکن است بخواهید از تلویزیون های OLED دوری کنید. 

بهتر است از یک تلویزیون QLED یا LED استفاده کنید، زیرا این فناوری ها از مشکلات سوزاندن تصویر رنج نمی برند. اما اگر از قبل یک تلویزیون OLED دارید، باید بدانید که چه چیزی باعث سوختن تصویر OLED می شود و چگونه آن را تعمیر و پیشگیری کنید. 

برنده: تلویزیون های QLED یا LED 

قیمت 

این مهم ترین نکته در هنگام خرید تلویزیون است. بنابراین، اگر بودجه محدودی دارید و می‌خواهید بزرگترین صفحه نمایش را با دلار خود دریافت کنید، باید از تلویزیون LED استفاده نمایید. این به این دلیل است که این قدیمی ترین فناوری در میان این سه فناوری هست. بنابراین، مقرون به صرفه ترین می باشد. 

اما فرض کنید در حال ساخت یک سینمای خانگی هستید و می خواهید از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنید. در آن صورت، باید مدل‌های گران‌تر QLED یا OLED را در نظر بگیرید، به خصوص اگر می‌خواهید تجربه بهتری از دید داشته باشید. 

برنده: تلویزیون های LED 

اگر این آمار را حفظ کنید، متوجه خواهید شد که تلویزیون‌های QLED و OLED هر دو دو امتیاز دریافت کردند، در حالی که تلویزیون LED فقط از نظر قیمت، کیک را به خود اختصاص می‌دهد. این نشان می دهد که هیچ فناوری تلویزیونی به طور کلی برتر نیست – پیدا کردن بهترین آن به برنامه یا مکان تلویزیون بستگی دارد. 

چگونه تلویزیون های LED، QLED و OLED کار می کنند 

درک نحوه عملکرد هر فناوری تلویزیون برای وارد شدن به جزئیات این تفاوت ها مهم است. در حالی که تلویزیون های LED و QLED با استفاده از یک اصل کار می کنند، با اضافه کردن مرحله دوم برای ایجاد تصویر بهتر، تلویزیون های OLED کاملا متفاوت عمل می نمایند. بنابراین، اینها مفاهیم پشت هر تلویزیون هستند. 

تلویزیون های ال ای دی  

یک تلویزیون LED بر اساس همان اصل اولین تلویزیون های LCD کار می کند. این یک صفحه تخت با چندین لایه هست که نور و رنگ را کنترل می کند. لایه پایین معمولاً واحد نور پس زمینه است که صفحه را روشن می کند تا بتوانید تصویر را ببینید. تلویزیون های ال ای دی به جای استفاده از لامپ های فلورسنت یا دیگر انواع چراغ ها، از ال ای دی استفاده می کنند، از این رو این اصطلاح به آن تعلق می گیرد. 

در حالی که تلویزیون های LED دارای چندین لایه هستند، این اصول کارکرد آن است. منبع نور – یک صفحه نمایش LED – در پشت تلویزیون قرار دارد. در مقابل آن، ما یک قطبش عمودی داریم که فقط به نور عمودی اجازه عبور از آن را می دهد. 

پس از قطبش عمودی، لایه کریستال مایع نور پلاریزه عمودی را بسته به وضعیت توان آن بین صفر تا 90 درجه می‌پیچاند. از آنجا، ما یک قطبش افقی داریم که فقط به نور افقی اجازه عبور می دهد. 

به این ترتیب تلویزیون می‌تواند کنترل کند که کدام زیرپیکسل (سلول‌های رنگ قرمز، سبز یا آبی در هر پیکسل) نور می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر تلویزیون نیاز به نمایش تصویر سفید داشته باشد، نور عمودی ورودی را برای همه زیرپیکسل‌ها 90 درجه کامل می‌پیچاند. اما اگر به یک تصویر خاکستری 50 درصد نیاز دارید، تنها منبع نور را 45 درجه می چرخاند و تنها حدود نیمی از نور با شدت کامل عبور می کند. 

برای یک عکس سیاه، تلویزیون نور پلاریزه عمودی را نمی چرخاند، به این معنی که هیچ کدام از قطبش افقی عبور نمی کنند. این باعث ایجاد یک تصویر سیاه در تلویزیون می شود. در حالی که تفاوت های کلیدی دیگری بین تلویزیون های LCD و LED وجود دارد، مفهوم اصلی نحوه تولید تصویری که روی صفحه می بینید یکسان باقی می ماند. 

تلویزیون های QLED 

تلویزیون QLED با همان اصل تلویزیون LED یعنی نور پس زمینه، قطبش عمودی، لایه کریستال مایع، قطبش افقی، لایه رنگی و صفحه نمایش شروع می شود. با این حال، تلویزیون های QLED از نور پس زمینه LED سفید استفاده نمی کنند. به این دلیل که نور پس‌زمینه‌های LED سفید معمولاً سفید کامل ندارند. اگر به نوارهای LED نگاه کنید می توانید این را ببینید. متوجه خواهید شد که آنها معمولاً رنگ زرد دارند. 

برای حل این مشکل، تولید کننده پیشرو تلویزیون QLED سامسونگ از لایه کوانتوم دات به عنوان منبع نور خود استفاده می کند. این شرکت به جای استفاده از LED های سفید به عنوان نور پس زمینه، از منبع نور LED برای تحریک کریستال های لایه کوانتوم دات استفاده کرد. سپس این لایه یک نور طبیعی سفید روشن تر از منبع LED سنتی ساطع می کند. 

این به تلویزیون اجازه می دهد تا رنگ های زنده تر و دقیق تر از تلویزیون های LED معمولی را به شما نشان دهد. تلویزیون‌های QLED به قدری دقیق هستند که سامسونگ حتی ادعا می‌کند تلویزیون‌های آن‌ها می‌توانند میلیاردها رنگ را بازسازی کنند – اساساً هر رنگ ممکنی که چشم انسان می‌تواند ببیند. فناوری کوانتوم دات به قدری خوب است که برخی از تولیدکنندگان تلویزیون آن را به تلویزیون های OLED اضافه می نمایند و آن ها را QD-OLED می نامند. 

تلویزیون های OLED 

تفاوت اصلی تلویزیون های OLED نسبت به تلویزیون های LED و QLED در نحوه تولید نور است. تک تک پیکسل های تلویزیون های OLED به جای نیاز به نور پس زمینه، خود نور ساطع می کنند. 

این برخلاف تلویزیون های LED یا QLED است که برای روشن نگه داشتن کل لایه نور پس زمینه نیاز به منبع تغذیه ثابت دارند. اگر قسمتی از صفحه نمایش سیاه باشد، لایه کریستال مایع نوری که از نور پس زمینه می آید را مسدود می کند. در حالی که این برای کاهش روشنایی آن بخش خاص کافی است، اما اغلب منجر به نشت نور – معمولاً از پیکسل های همسایه – می شود که منجر به شکوفایی نور در صفحه نمایش شما می گردد، به خصوص اگر تصویری سفید را در پس زمینه سیاه مشاهده کنید. 

اما در تلویزیون OLED، وقتی بخشی از صفحه سیاه هست، هیچ نوری در آن قسمت ساطع نمی شود. این همان چیزی است که به تلویزیون OLED رنگ دقیق و نسبت کنتراست بی نهایت می دهد. 

اکنون که تفاوت‌های بین سه فناوری تلویزیون را می‌دانید، می‌توانید بهترین را انتخاب نمایید که متناسب با نیاز شما باشد. دریابید که چه چیزی حیاتی است: مقرون به صرفه بودن، روشنایی یا دقت رنگ. 

اما خرید تلویزیون فقط مربوط به فناوری صفحه نمایش نیست – اگر می خواهید تلویزیونی را برای خانه خود انتخاب کنید، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس