مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند

27
0
مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند

در هفته منتهی به شنبه 6 اسفند 1401 احتمال توقف تولید پژو پارس، جزئیات تغییر سهمیه سوخت در سال 1402، عدم افزایش قیمت محصولات ایران‌ خودرو، سهمیه بنزین برای خانوارهای بدون خودرو، بازگشت پژو 206، تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین، رفت‌وبرگشت محدودیت در بنزین زدن، آغاز ثبت‌نام خودروهای وارداتی و نادر شدن لاستیک خودرو در بازار ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند. در این پست به بررسی مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند می پردازیم.

مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید باید این واقعیت را دید که با حذف این خودرو تبعات زیادی در اقتصاد جامعه رخ خواهد داد. با این حرکت‌های غیراقتصادی، هم هزینه‌های مردم و هم کف قیمت این خودرو در بازار افزایش می‌یابد. به گفته کاکایی ضمن اینکه باید به این موضوع تأکید کرد، در کشور با توجه به وضعیت جاده و شرایط ترافیکی کشور، لزوماً این ارتقا استانداردها منجر به بهبود شرایط رانندگی و زندگی نمی‌شود. بسیاری از استانداردها با توجه به شرایط فرهنگی و ترافیکی در کشور عملاً ناکارآمد است و باعث ارتقا سلامتی جامعه نمی‌شود. اکنون با اعلام خبر توقف تولید پژو ۲۰۶، یک نگرانی در خصوص توقف تولید پژو پارس وجود دارد که جایگزینی هم در کشور ندارد. تولید پراید متوقف شد درحالی‌که جایگزینی نداشت؛ تیبا را نمی‌توانیم جایگزین پراید در نظر بگیریم، زیرا تولید این خودرو هم متوقف شد و در نهایت کوئیک که خودرویی اقتصادی نیست را جایگزین پراید کردند.

فروش خودرو در بورس توجیه قانونی ندارد
(مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند)

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه توجیه قانونی و قابل دفاعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد، می‌گوید براساس مشاهدات در برخی موارد قیمت خودروی فروش رفته در بورس با قیمت پایه ۱۰۰ درصد متفاوت است. به گفته اسفنانی ما به‌صورت موردی شکایت‌های مربوط به گران‌فروشی خودرو را بررسی و حکم صادر می‌کنیم، اما در بحث قیمت‌گذاری خودرو آشفته‌بازاری وجود دارد و هرکدام تصمیمی می‌گیرند؛ مدتی شورای رقابت قیمت خودرو را پیشنهاد و کمیسیون مربوطه در وزارت صمت قیمت را تعیین می‌کرد، مدتی دیگر سازمان حمایت و اکنون نیز متأسفانه شاهد هستیم برخی از خودروها در بورس عرضه می‌شود که به عقیده بنده این روش به‌هیچ‌عنوان قابل دفاع نیست. خودرو کالایی نیست که در بورس عرضه شود زیرا در بورس کالایی عرضه می‌شود که کشف قیمت برای آن انجام شود درواقع کالایی در بورس عرضه می‌شود که قیمت اصلی و واقعی و هزینه تولید آن برای عرضه‌کننده مشخص نیست مانند مواد معدنی و… بنابراین در بورس عرضه می‌شود، از سوی دیگر مصرف‌کننده این کالاها نیز محدود هستند این در حالی است که عامه مردم مصرف‌کننده خودرو هستند و قیمت آن نیز کاملاً مشخص است زیرا صفر تا 100 مواد اولیه موردنیاز تولید قابل‌محاسبه است بنابراین توجیه قانونی و قابل دفاعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد.

سهمیه بنزین تغییر می‌کند؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ برای اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای بدون خودرو تأکید کرد که سال آینده سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی دولتی و سهمیه ۳ هزارتومانی آزاد ثابت خواهد ماند. به گفته شریعتی دولت اجازه دارد بدون افزایش هرگونه قیمت سهمیه‌ای و آزاد بنزین، با استفاده از صرفه‌جویی‌ها، سهمیه‌ای را به خانوارهای بدون خودرو اختصاص بدهد. این گروه از خانوارها به هر نفر ماهانه 15 لیتر بنزین اختصاص داده می‌شود و امکان تبادل آن در بازار فراهم می‌شود. علاوه بر عادلانه‌تر شدن توزیع یارانه بنزین، شکل‌گیری چنین بازاری می‌تواند دولت را به‌تدریج از فشار قیمت‌گذاری خارج کند و تنها نقش تنظیم‌گر داشته باشد؛ با این حال دولت باید بازاری ایجاد کند تا این سهمیه به یارانه نقدی تبدیل نشود و در پایان هرماه تسویه کند تا کسی سهمیه‌های بنزین را جمع نکند. سهمیه‌های خودروهای سواری عمومی مانند تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی، وانت‌بارها، موتورسیکلت‌ها و خانوارهایی که دو خودرو در خانه دارند، حفظ می‌شود.» این نماینده همچنین تأکید کرد که این مصوبه به کسی ضرر جدی نمی‌رساند و ارزش‌افزوده‌ای برای خانوارهای بدون خودرو فراهم کرده است.

چرا هزینه صدور کارت سوخت گران شد؟
مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند

مدیر سامانه هوشمند سوخت می‌گوید افزایش هزینه صدور کارت سوخت، به علت افزایش هزینه‌های خرید تراشه، تولید کارت سوخت و خدمات مرتبط با آن صورت گرفته است. به گفته صادقی طبق قیمت‌گذاری که در سال 1390 انجام شد، هزینه صدور کارت سوخت 10 هزار تومان بود و در این مدت، هیچ‌گونه افزایشی روی کارت سوخت اتفاق نیفتاده بود. افزایش قیمتی که اخیراً برای صدور کارت سوخت محاسبه شده، فقط مربوط به هزینه خرید و تولید آن می‌شود و سایر هزینه‌ها را روی آن اعمال نکرده‌ایم. درواقع خرید تراشه، شخصی‌سازی کارت سوخت و تولید آن هزینه دارد که از مردم دریافت می‌شود. حتی پست کردن کارت سوخت نیز هزینه دارد و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، به‌عنوان متولی صدور کارت سوخت، هزینه‌ای که از مردم دریافت می‌کند را بین دستگاه‌های خدمت دهنده در این حوزه مثل شرکت توسعه ناجی و پست و تولیدکننده کارت سوخت، توزیع می‌کند.

احتمال عرضه خودروهای جدید در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید برآورد ما این است که خودروهای جدید تا پایان سال جاری در بورس کالا عرضه شود و مقرر شده تا خودروسازها نیز برنامه عرضه منظم محصولات خود را ارائه کنند. به گفته عشقی عرضه خودروهای خارجی و وارداتی در بورس با تصمیم وزارت صمت خواهد بود و قیمت‌گذاری پایه آن به چگونگی تأمین ارز بستگی دارد که وزارت صمت برای آن برنامه‌ریزی خواهد کرد. عرضه خودرو در بورس بر اساس مصوبه شورای عالی بورس ادامه دارد و مقرر است خودروسازها نیز برنامه عرضه منظم محصولات خود را ارائه کنند تا خریداران بدانند در چه تاریخی و چه خودرویی عرضه می‌شود تا برای خرید آن اقدام کنند.

قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش نمی‌یابد

مدیرعامل ایران‌ خودرو می‌گوید این گروه صنعتی فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها ندارد، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس کالا است. به گفته خطیبی امروز قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌های که داشته، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که گریبان گیر صنعت خودرو شده است. در لایحه بودجه سال 1402 مقرر شده همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسد، بر اساس برنامه‌ای برای افزایش قیمت کارخانه خودروها نداریم، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس هستیم. ما راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه‌حل بهینه، عرضه در بورس بهترین گزینه جایگزین است. با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران شود.

ماجرای تخصیص سهمیه سوخت به خانوارها

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است بدون هیچ‌گونه تغییری در قیمت‌های سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی، بخشی از بنزین ۳۰۰۰ هزارتومانی که دولت خودش آن را می‌فروشد، در قالب بنزین ۱۵۰۰ تومانی به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو داده خواهد شد و سهم هر عضو خانواده ۱۵ لیتر خواهد بود. به گفته شریعتی از آبان 98 تا به امروز همچنان وضع به منوال سابق است. گلایه اصلی مردم و نمایندگانی که با وعده اصلاح روند وارد مجلس شدند این بوده که روند توزیع یارانه بنزین ناعادلانه است. تقریباً نیمی از خانوارهای کشور حتی یک خودرو هم ندارند که بتوانند از یارانه بنزین استفاده کنند. ما امروز یارانه بسیار زیادی در حوزه بنزین توزیع می‌کنیم. قیمتی که امروز بنزین عرضه می‌شود با قیمت تمام شده آن که حدود 10 هزار تومان است فاصله بسیار زیادی دارد. عملاً این یارانه فقط به افرادی داده می‌شود که دارای خودرو هستند. عمدتاً این قشر نیز برخوردارتر هستند.

پژو 206 دوباره به خط تولید برمی‌گردد

قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن تأکید بر اینکه توقف تولید محصولات خانواده پژو ۲۰۶ به معنای توقف کامل نیست، می‌گوید این خانواده خودرویی پس از تطبیق کیفی با استانداردهای جدید سازمان استاندارد به سبد محصولات ایران‌خودرو باز خواهد گشت. پورمجیب در رابطه با علل توقف تولید محصولات خانواده پژو ۲۰۶ و استفاده از برخی قطعات آن بر روی پلتفرم خودروی ۲۰۷ و عرضه در قالب پژو ۲۰۷ تیپ ۵ ضمن اعلام این خبر، گفت توقف تولید پژو به معنای توقف کامل و خداحافظی و حذف آن‌ها از سبد محصولات این شرکت نیست؛ ما مجبور بودیم که در جهت تطابق این خودروها با استانداردهای جدیدی که سازمان ملی استاندارد به خودروسازان برای اعمال ابلاغ کرده است تا زمانی که امکان این تطبیق استانداردی ممکن باشد، دست نگه داریم؛ چراکه به زمان نیاز داشتیم.

رکوردزنی تولید قطعات خودرو

رشد تولید صنعت خودروسازی و قطعات در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال قبل به میزان ۲۸.۸ درصد بوده است. به گفته قالیباف گزارش شرکت‌های صنعتی بورسی از صورت‌های مالی این شرکت‌ها در سامانه کدال استخراج می‌شود که عملکرد نیمی از تولید صنعتی را به‌دقت اندازه‌گیری می‌کند و گزارش مرکز آمار ایران نیز روند رشد تولید بخش صنعت را تأیید می‌کند. بر این اساس رشد تولید 7.7 درصدی 280 شرکت صنعتی در دی‌ماه در هم سنجی با پارسال، وزارت صمت را به تحقق وعده رشد هشت‌درصدی صنعت امیدوار کرده است. رشد تولید خودرو در سه ماه گذشته در بین سایر بخش‌های اقتصادی رکورددار بوده است.

رفت‌وبرگشت محدودیت در سوخت‌گیری
مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند

مدیر سامانه هوشمند سوخت می‌گوید برای مدیریت مصرف، سقف سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی هر سه ساعت ۴۰ لیتر در تمامی استان‌ها به جزء تهران اجرایی شده است. به گفته صادقی هدف از این کار مدیریت مصرف سوخت در کشور است، اما این موضوع برای تهران اجرایی نمی‌شود. اکنون این روش سوخت‌گیری در تمامی شهرها در حال انجام است، برآورد می‌شود که میانگین سقف سوخت‌گیری هر خودرو در کشور، عددی بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر برای هر بار است، طبیعتاً در کلان‌شهرها و مسیرهای پرتردد، این عدد بیشتر است.

البته بعد از انتشار این خبر رئیس ‌صنف جایگاه‌داران کشور گفت سقف سوخت‌گیری بنزین به روال قبل بازگشته و محدودیت‌های اعمال شده برای کارت‌های سوخت برداشته شده است. به گفته قلی‌زاده بر اساس آنچه اعلام شده از سوی جایگاه‌های کل کشور از روز پنجشنبه، در اکثر استان‌ها و کلان‌شهرها به جز استان‌های مرزی، محدودیت رفع و سقف سوخت‌گیری بنزین از کارت شخصی مجدداً 60 لیتر شده است. در شرایط فعلی سوخت‌گیری مشکل چندانی برای مردم ندارند، اما اینکه سقف هر بار سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی کمتر از 60 لیتر باشد مشکلاتی را برای مردم و جایگاه داران ایجاد می‌کند.

تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به نتایج سفر ابراهیم رئیسی به چین می‌گوید با توجه به تأکید رئیس‌جمهور، توافقات و قراردادهای این سفر طی دو ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود و اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور بروز خواهد یافت. به گفته پیمان‌پاک یکی از موضوعات این توافق‌ها، ارتقای کیفیت موتور و تجهیزات خودرو با همکاری مشترک برندهای بزرگ و بروز چینی است و در خصوص تولید مشترک خودرو با شرکت‌های چینی قرار بر آن شد تا دو ماه آینده شرکت‌های خودروساز داخلی و چینی برنامه‌ریزی جامع و مشخصی را انجام دهند و فرایند همکاری تولید مشترک خودرو در ایران را طراحی نمایند؛ بنابراین در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم محصولات باکیفیت و دارای فناوری بالا را در کشور مورداستفاده قرار دهیم.

حمایت مجلس از واردات خودروهای دست‌دوم
مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید با واردات خودروهای دست‌دوم خارجی ناترازی بازار خودرو از بین می‌رود و تعداد خودروهای وارداتی افزایش خواهد یافت در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد. به گفته حسینی‌کیا با مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات انواع کشنده‌ها، خودروهای سنگین، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، ون‌ها و خودروهای سواری تا عمر 5 سال، عرضه خودرو افزایش می‌یابد و در نتیجه از یکسو قیمت‌ها منطقی می‌شود و بازار ساماندهی خواهد شد و از سوی دیگر خودروسازان داخلی برای رقابت با خودروهای وارداتی ناچار می‌شوند که کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند. با واردات خودروهای دست‌دوم ناترازی بازار خودرو از بین می‌رود و تعداد خودروهای وارداتی افزایش خواهد یافت در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد. براساس این مصوبه 85 درصد مابه‌التفاوت قیمت خودروی عرضه شده در بورس و بهای تمام شده آن به همراه سود منطقی، باید در حوزه حمل‌ونقل هزینه شود.

آغاز ثبت‌نام خودروهای وارداتی

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت‌نام خودروهای وارداتی طی چند روز آینده شروع می‌شود و شرکت‌کنندگان در این قرعه‌کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند. بر اساس این اطلاعات، مقرر شده خودروهای وارداتی در قرعه‌کشی عرضه شود و شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی باید شرایط عمومی برنامه‌های فعلی قرعه‌کشی خودروهای داخلی ازجمله اینکه گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند، طی ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید نکرده باشند و تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند را رعایت کنند.

لاستیک خودرو نایاب شد
مهمترین اخبار خودرو هفته اول اسفند

سخنگوی انجمن تایر می‌گوید تولید و توزیع تایر طبق روال گذشته ادامه دارد؛ اما عده‌ای به علت تفاوت شدید قیمت در دو سوی مرز، تایرهای دولتی را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند. به گفته وی در روزهای اخیر شاهد کمبود عرضه تایر (لاستیک) در بازار هستیم، موضوعی که درگذشته نیز مشاهده شده بود. انجمن صنعت تایر ایران چندین بار درخواست داشته است که انحصار صادرات تایر فقط در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد و کسی غیر از تولیدکنندگان نتواند تایر صادر کند؛ زیرا این موضوع به دلیل خرید ریالی و فروش آن با دلار باعث اختلال در بازار داخلی خواهد شد. متأسفانه، تاکنون درخواست‌های انجمن صنعت تایر در خصوص انحصار صادرات تایر مورد موافقت قرار نگرفته است، از طرفی اگر صادرات تایر در انحصار تولیدکنندگان باشد، بازار داخلی و همچنین صادرات به‌خوبی تنظیم خواهد شد.

bama

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس