نقد و بررسی مستند جودی بلوم برای همیشه

55
0
مستند جودی بلوم برای همیشه

برای میلیون‌ها خواننده دوستدار، مستند داوینا پاردو و لیا ولچوک با نام مستند جودی بلوم برای همیشه مانند یک سفر نوستالژیک به دوران کودکی خواهد بود، زمانی که مشتاقانه صفحه «آیا آنجا هستی خدا» را ورق می‌زدند؟ من هستم، مارگارت.، Tales of a Fourth Grade Nothing، Superfudge یا هر کتابی از Blume که نسل‌ها طرفداران را خوشحال کرده است. اما برای بخشی از جمعیت کتابخوان آمریکایی – آنهایی از ما که اجازه خواندن آثار او را نداشتیم (“بیش از حد بزرگ” و “بیش از حد سکولار” دلایلی بود که در کتابخانه مدرسه ما در فلوریدا گم شده بود) یا نه. درباره‌اش نمی‌دانیم – «جودی بلوم برای همیشه» مقدمه‌ای جذاب برای نویسنده، داستان زندگی او و الهامات پشت تعدادی از کتاب‌هایش است. طرفدار یا نه، این ادای احترامی که عاشقانه برای نویسنده ساخته شده است، به همان اندازه دوستانه و خوشایند است که بلوم در کتابفروشی خود در کی وست به مشتریانش خوشامد می گوید.

قبل از اینکه جودی بلوم یک نام آشنا باشد، او کودکی عصبی بود که در سایه یک جنگ جهانی بزرگ می شد. سال‌ها بعد، پس از جا افتادن در نقش خود به عنوان یک خانه‌دار جوان، شروع به نوشتن داستان‌های قبل از خواب برای دو فرزندش کرد. سپس، سرانجام یک ناشر به او فرصت داد و در عرض چند سال، حرفه نویسندگی او شکوفا شد. اما «جودی بلوم برای همیشه» چیزی بیشتر از خود نویسنده است. همچنین درباره تغییرات اجتماعی در این کشور، موانع جنسیتی که بلوم با کتاب‌هایش از میان برداشت، تلاش او برای جدی گرفتن حرفه‌ای شدن در زمانی که دیگران به ادبیات کودک پسند او تمسخر می‌کردند، و مبارزه مداوم او علیه تلاش‌های محافظه‌کارانه برای ممنوع کردن کتاب‌ها از خوانندگان جوان.

بلوم با روایتی ملایم مخاطبانش را در داستان خود راهنمایی می‌کند، حکایت‌های خنده‌دار و غم‌انگیز، خاطرات پشیمانی و شادی را به یاد می‌آورد و گزیده‌هایی از کتاب‌هایش را می‌خواند که به این شخصیت‌ها و لحظات جان می‌بخشد – اغلب با کمک بصری از انیماتور آنجلیک ژرژ و هنرمندان کلاژ اندرو گریفین و مارتین اونیل. پاردو و ولچوک ماهرانه از فیلم‌های آرشیوی مانند تبلیغات قدیمی آن دوره و فیلم‌های خبری برای انتقال بینندگان به دوره‌های مختلف زندگی جودی بلوم استفاده می‌کنند، که سپس با گنجینه‌ای از عکس‌های خانوادگی و فیلم‌های خانگی نشان داده می‌شود. بلوم که رو به روی دوربین قرار می گیرد، داستان نویسی آسیب پذیر و در عین حال قدرتمند است که نمی ترسد در مورد لحظات دردناک تر داستانش، مانند مرگ ناگهانی پدرش و شکست های عاشقانه اش صحبت کند، درست به همان اندازه که مشتاق به اشتراک گذاشتن در مورد تحولات پشت سر برخی است. از کتاب های او با تکیه بر حضور پرشور بلوم، فیلمبرداران جنی مورلو و امیلی تاپر و آهنگساز لورن کولجک (کوتومی) انرژی پر جنب و جوش و بازیگوشی را به مستند وارد می کنند.

مستند جودی بلوم برای همیشه
مستند جودی بلوم برای همیشه

صدای بلوم برجسته‌ترین صدای فیلم است، اما گروهی از دوستان، خانواده و طرفداران به زودی به او می‌پیوندند. در اوایل، دوستان دوران کودکی به یاد می‌آورند که حیاط مدرسه و بحث‌هایی را که با بلوم در میان می‌گذاشتند و بعدها ایده‌هایی را برای برخی از کتاب‌های او به وجود آورد. این مستند همچنین شامل مصاحبه هایی با فرزندان بلوم، رندی و لارنس، و همسرش، جورج کوپر، برای نگاهی به زندگی نویسنده به دور از میز نوشتن است. طرفداران دیگر، از جمله نویسندگان ژاکلین وودسون، مری اچ. چوی، تایاری جونز، الکس جینو، و افراد مشهوری مانند مولی رینگوالد، سامانتا بی، و لنا دانهام، قدردانی بیشتری از کار او می‌کنند و جذابیت ماندگار او را توضیح می‌دهند. در نهایت، و از همه لحاظ احساسی، نامه‌هایی را می‌شنویم که برای بلوم نوشته شده از کودکانی که با مسائلی دست و پنجه نرم می‌کنند و آرامش را در صفحات کتاب‌های او پیدا کرده‌اند. دو نفر از آنها، لوری کیم و کارن چیلستروم، اکنون شاهد بزرگ شدن تأثیر مثبت کار او هستند. آن‌ها در کتاب‌های او آرامش پیدا کردند و در جوانی شروع به نوشتن برای بلوم کردند و در طول سال‌ها، مکاتبات خود را با نویسنده در رویدادهای مهم زندگی و دوران سخت ادامه دادند. نقش بلوم در زندگی آنها تأثیرگذار است و نشان می دهد که او چند ساعت ناگفته را صرف مراقبت از خوانندگانش در تمام سنین کرده است.

با 25 عنوان و بیش از 80 میلیون نسخه فروخته شده، داستان های جودی بلوم برای گفتن کم نیست. در مستند جودی بلوم برای همیشه، پاردو و ولچوک قدردانی صمیمانه‌ای از نماد ادبی آمریکایی ایجاد می‌کنند که خاطرات نوستالژیک را زنده می‌کند، قدرت کلام مکتوب را بررسی می‌کند، ریشه‌های پشت خطوط فراموش ‌نشدنی را توضیح می‌دهد و به ما یادآوری می‌کند که مبارزه بلوم با سانسور کتاب چقدر به موقع است. هنوز هم همینطور است، به خصوص که ایالت فعلی فلوریدا در حال جنگ صلیبی است تا کودکان را از خواندن نه تنها کتاب‌های بلوم، بلکه همچنین نویسندگان و نویسندگان رنگین‌پوست LGBTQ منع کند. بلوم در نقطه‌ای از مستند می‌گوید: «در بدترین دوران زندگی‌ام، توانستم بنویسم» و از طریق نوشتن بود که بلوم صدای او را پیدا کرد. «udy Blume Forever» ادای احترامی مناسب برای اثری است که در خدمت نسل‌هایی از خوانندگان است که هنوز رشد می‌کنند و صدای خود را پیدا می‌کنند.

در حال پخش در Prime Video.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس