چه زمانی باید تسمه تایم خودرو خود را تعویض کنید

61
0
تسمه تایم خودرو

یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو تسمه تایم است که به صورت مصرفی بوده و در صورت پاره شدن ناگهانی می‌تواند خسارت سنگینی را به خودرو وارد کند. تسمه تایم یکی از قطعات پلاستیکی خودرو است که باید در نگهداری آن حساسیت بیشتری به خرج دهید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد زمان تعویض تسمه تایم مطالب جالب توجهی را با شما به اشتراک بگذاریم. برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با اخبار خودرو و اخبار ثبت نام خودرو می‌توانید به سایت ساناپرس مراجعه کنید.

آشنایی کلی با تسمه تایم

تسمه تایم یکی از قطعات اصلی خودرو است که برای روشن شدن ماشین ضروری است. بدون وجود تسمه تایم نمی‌توان خودرو را به حرکت درآورد. این قطعه پلاستیکی باعث ارتباط میان میل‌لنگ و میل سوپاپ در قسمت موتور خودرو می‌شود. وجود تسمه تایم باعث می‌شود تا با افزایش دور میل‌لنگ، میل سوپاپ نیز به گردش درآید. در برخی از خودروهای امروزی، زنجیر تایم به جای تسمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجیر تایم به نسبت تسمه تایم دارای عمر طولانی‌تری است.

این قطعه پلاستیکی در صورتی که به صورت ناگهانی دچار پارگی یا خرابی شود، می‌تواند خسارت سنگینی را به ماشین وارد کند. رانندگان باید در نگهداری این قطعه وسواس زیادی به خرج دهند. وجود برخی از نشانه‌های مختلف به راننده این هشدار را می‌دهد که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است.

خطر پارگی تسمه تایم

زمانی که تسمه تایم در مورد مقرر تعویض نشود، امکان پارگی آن وجود دارد. اولین قطعه‌ای که بعد از خراب شدن تسمه تایم آسیب می‌بیند سوپاپ‌ها هستند. خرابی سوپاپ نیز به نوبه خود باعث خراب شدن پیستون‌ها خواهد شد. زمانی که خودرو در دور تند قرار داشته باشد، پارگی تسمه تایم باعث می‌شود تا سیلندر به شکل جدی آسیب ببیند.

بسیاری از خودروهای داخلی به ویژه خودرو‌های ساخت شرکت پژو در معرض این نوع از آسیب دیدگی قرار دارند. تسمه تایم و تسمه دینام باید در زمان مقرر تعویض شوند تا باعث ایجاد خسارات سنگین به ماشین نشوند.

تسمه تایم خودرو
تسمه تایم خودرو

زمان تعویض تسمه تایم

به صورت کلی می‌توان بیان کرد که زمان تعویض تسمه تایم برای هر خودرو بستگی به عملکرد و کارکرد ماشین دارد. این گونه نیست که یک زمان ثابت برای تعویض تسمه تایم وجود داشته باشد. زمانی که خودرو به 60 هزار کیلومتر رسید، زمان تعویض تسمه تایم رسیده است. بسیاری از کارشناسان بیان می‌دارند که با بررسی کیلومتر نمی‌توان زمان تعویض این قطعه پلاستیکی را تعیین کرد.

خودرویی که چند سال بدون کار باقی مانده است، در صورت انقضای تسمه تایم، این قطعه باید در کمترین زمان ممکن تعویض شود. معمولا از زمان تولید، تسمه تایم باید در طی 3 تا 5 سال تعویض شود. در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که با توجه به کارکرد خودرو و مدت زمان تولید تسمه تایم، باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. علاوه بر موارد گفته شده برخی از نشانه‌های کلیدی در ماشین به راننده هشدار می‌دهند که زمان تعویض تسمه تایم رسیده است.

یکی از این علائم دود خروجی از اگزوز ماشین است. اگر عمل احتراق به درستی انجام نشود، راننده باید به سلامت تسمه تایم ماشین شک کند. استارت نخوردن ماشین نیز می‌تواند از دیگر نشانه‌های تعویض این قطعه پلاستیکی باشد.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم برای خودروهای مختلف

با توجه به این که رانندگان خودروهای مختلف باید در زمان‌های گوناگون نسبت به تعویض تسمه تایم ماشین اقدام کنند، در این بخش به بهترین زمان تعویض این قطعه پلاستیکی برای خودروهای متنوع بازار پرداخته شده است:

  • پراید: ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • پژو ۴۰۵: ۷۰ هزار کیلومتر
  • زانتیا: ۶۵ هزار کیلومتر
  • تندر۹۰: ۴۰ هزار کیلومتر
  • مگان: ۶۰ هزار کیلومتر
  • ریو: ۶۵ هزار کیلومتر
  • مزدا ۳۲۳: ۷۰ هزار کیلومتر

میانگین تعویض تسمه تایم برای خودروهای اعلام شده چیزی بین 60 الی 70 کیلومتر است که رانندگان باید نسبت به این موضوع واقف باشند.

جمع بندی

نگهداری و رسیدگی به تسمه تایم ماشین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. رانندگان باید نسبت به زمان تعویض این قطعه پلاستیکی حساس باشند. در صورت خراب شدن ناگهانی تسمه تایم، خسارت زیادی به ماشین وارد می‌شود. مبنای اولیه تعویض این قطعه هر 60 کیلومتر یک بار است اما باید به زمان استفاده از تسمه تایم نیز دقت شود. از لحاظ بازه زمانی، پس از تولید، بین 3 تا 5 سال زمان تعویض این قطعه فرا می‌رسد. در صورتی که تخصص کافی برای تشخیص زمان تعویض تسمه تایم را ندارید، بهتر است از تجربه یک مکانیک متخصص استفاده کنید. برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با اخبار خودرو و اخبار ثبت نام خودرو می‌توانید به سایت ساناپرس مراجعه کنید.

 

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی اول نیوز در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس