کارهایی که یک هدفون نویز کنسلینگ می تواند انجام دهد و کارهایی که نمی تواند انجام دهد

47
0
هدفون نویز کنسلینگ

این تبلیغ آمازون  من را خیلی آزار می‌دهد. دراین تبلیغ پسرکی روی تخت بالا پایین می‌پرد، در حالی که فرد دیگری گیتار الکتریکی می‌زند. در همین حال، پدر خانواده به دلیل استفاده از هدفون های نویز کنسلینگ، بدون هیچ گونه مشکلی به آهنگ دلخواه خود گوش می دهد. این صحنه من را به وحشت می‌اندازد، زیرا به‌عنوان یک متخصص آشنا به دنیای هدفون، حقیقت را می‌دانم: هدفون‌های نویز کنسلینگ اینطور عمل نمی‌کنند.

این یک تصور غلط رایج است که هدفون های حذف کننده نویز می توانند هر صدایی را که در اطراف شما وجود دارد را مسدود کنند. مردم آن‌ها را می‌خرند به این امید که سر و صدای بچه‌ها را در حین بازی کردن نشنوند، یا مثلا در هنگامی که در اداره صدای همکاران مانع تمرکز می شود، یا در حین پارس سگ همسایه و موتورهای هواپیما. مشکل اینجاست که این تکنولوژی فقط در یکی از این موارد واقعا موثر است. (اسپویلر: موتور هواپیما) دلیل آن هم به فیزیک و نحوه عملکرد هدفون های حذف کننده نویز مربوط می شود.

نقش فیزیک در هدفون های حذف کننده نویز

فناوری کاهش نویز عمدتاً با استفاده از یک اصل فیزیک به نام لغو فاز عمل می‌کند. همانطور که احتمالا می دانید، صدا در امواج حرکت می کند و مولکول های هوا را به حرکت در می آورد. این امواج از طریق هوا و همچنین مجاری گوش شما حرکت می کنند، و سرانجام پرده گوش شما را به ارتعاش در می آورند.

با این حال، اگر یک موج صوتی با موج صوتی دیگری برخورد کند که از نظر فرکانس دقیقاً یکسان و از نظر دامنه مخالف باشد، این دو تا حد زیادی یکدیگر را خنثی می کنند.

مولکول های هوا را به صورت رشته ای که بین دو نقطه کشیده شده اند تصور کنید. اگر کسی سیم را از یک قسمت بکشد، به سیم نیرو وارد شده و باعث ایجاد موج می شود.

ولی اگر سیم را از یک طرف فشار دهید، و شخص دیگری دقیقاً در همان مکان با همان میزان نیرو سیم را از طرف مقابل فشار دهد، سیم به سختی حرکت می کند. اگرچه این تصویر به طور دقیق نحوه عملکرد امواج صوتی را نشان نمی دهد، اما به شما کمک می کند تا تصور کنید که این فرآیند چگونه صورت می پذیرد.

هدفون‌های حذف نویز از میکروفون‌های کوچک در داخل (و گاهی اوقات بیرون) گوش‌ها برای پردازش صدایی که در اطراف گوش‌های شما هستند استفاده می‌کنند و بلافاصله فاز مخالف آن صدا را از طریق درایورهای هدفون پخش می‌کنند.

ایجاد نیروهای مخالف به طور موثری حرکت مولکول های هوا را کاهش می دهند و در نتیجه صدا به صورت محسوسی کاهش می یابد. باز هم، این توصیف مثالی برای درک بهتر است.

به طور کلی، این نوع حذف نویز در فرکانس‌های پایین‌تر صدا، بین 50 hz و 1 khz، مؤثرتر است. دلیل این اتفاق این است که فرکانس‌های پایین‌تر شکل موج‌های طولانی‌تری تولید می‌کنند.

بنابراین بیشتر هدفون‌های حذف نویز، درست در نقطه 1 کیلوهرتز، افت قابل‌توجهی دارند. به همین دلیل است که ANC برای کاهش صداهای ضعیف و پایدار مانند صدای موتورها و موتورهای هواپیما مناسب تر است و به همین دلیل است که این قبیل هدفون ها نمی توانند صدای بچه هایی که جیغ می زنند را فیلتر کنند.

چه نوع هدفونی باید بخریم؟

برای افرادی که مدام در حال سفر هستند یا افرادی که می خواهند صدای آزاردهنده تهویه هوا را نشنوند، هدفون های حذف کننده نویز یک گزینه عالی هستند. اما اگر بخواهید صدای انسان یا پارس سگ ها را محدود کنیم چطور؟ خب، اینجاست که passive isolation  وارد می‌شود. passive isolation  یک مانع فیزیکی بین گوش‌های شما و صداهایی است که نمی‌خواهید بشنوید.

بسیاری از بهترین – و معمولاً گران‌ترین – هدفون‌های حذف نویز مجهز به ایرپدهایی هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان صدای فرکانس متوسط ​​و بالا را مسدود کنند و در عین حال راحت هم باشند. بنابراین شما بهترین چیزی که وجود دارد را دریافت خواهید کرد: کاهش نویز فعال و غیرفعال.

با این حال، اگر می‌خواهید فقط صدای انسان و سایر صداهای با فرکانس بالاتر را مسدود کنید، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. یک جفت passive headphone ارزان قیمت ممکن است به همان اندازه به شما کمک کند.

تقریباً همه هدفون‌های پشت بسته – به‌ویژه آنهایی که برای فرآیند هایی از قبیل ضبط صدا طراحی شده‌اند، صدای بچه‌های در حال بازی کردن، صحبت کردن همکارها و پارس کردن سگ‌ها را به خوبی کاهش می‌دهند.

به نمودار زیر نگاهی بیندازید. Sony MDR-7506 یک جفت هدفون استودیویی غیرفعال است که معمولاً کمتر از 100 دلار قیمت دارد. بالاتر از 1 کیلوهرتز، این هدفون تقریباً به اندازه تمام هدفون های فعال حذف نویز ، صداهای مزاحم را کاهش می دهد.

با این حال، حتی بهترین passive headphone ها هم در عمل نمی توانند صداهای با فرکانس بالاتر را به طور کامل مسدود کنند، به خصوص اگر آن صداها بسیار بلند و نزدیک باشند. با این حال می توانند اکثر صداهای روزانه را تا حدی مسدود کنند که تمرکز شما را از بین نبرند.

بهترین و مطمئن ترین روشی که برای مسدود کردن صداهای با فرکانس بالا پیدا کرده‌ایم، استفاده از هدفون‌هایی است که به گونه ای طراحی شده‌اند که مجرای گوش را به طور کامل ببندند.

برخی از هدفون ها طوری طراحی شده‌اند که بیشتر در گوش شما فرو می روند، بنابراین در مسدود کردن صداهای با فرکانس بالاتر نیز به خوبی عمل می‌کنند. راه حل دیگر اضافه کردن فوم عایق صدا به هدفون های موجود است. که می توانید خودتان تهیه کنید یا از کمپانی های مانند Comply خریدایر کنید.

مزیت استفاده از این مدل هدفون ها، فارغ از صرفه‌جویی در هزینه ها، این است که احساس ناراحت‌کننده‌ای که برخی افراد با هدفون‌های ANC با آن مواجه می‌شوند را تجربه نخواهید کرد.

هدفون نویز کنسلینگ
هدفون نویز کنسلینگ

هرچند برخی افراد این مشکل را تجربه نمی کنند و برخی می توانند آن را نادیده بگیرند یا با آن سازگار شوند. اما برای برخی، این دلیل محکم تست تا از هدفون های ANC استفاده نکنند.

اگر پیشنهادات بالا را امتحان کرده‌اید و هنوز نمی‌توانید صداهایی را که حواس شما را پرت می‌کنند را مسدود کنید، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. در رجه اول استفاده از، صدای سفید است، صدای باران یا موج برای پوشاندن نویز ها ایده خوب است.

هزاران برنامه موجود است که می توانید از گوگل پلی دانلود کنید یا اینکه آن را در یوتیوب جست و جو کنید. فقط مطمئن شوید که برای محافظت از گوش های خود باید درست از آن استفاده کنید: کارشناسان می گویند که گوش دادن با حداکثر 60 درصد صدای دستگاه به مدت 60 دقیقه معمولاً بی خطر است. در ادامه قبل از شروع مجدد، چند دقیقه برای استراحت گوش های خود در نظر بگیرید.

گزینه بعدی گوش گیر است. اگر به شدت مستعد حواس‌پرتی هستید، علاقه ای هم به شنیدن صدا و موسیقی ندارید ،می‌توانید از گوش گیر های صنعتی، استفاده کنید . شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد اما من به شما می گویم که واقعا مؤثر است. در واقع، ممکن است این تنها گزینه ای باشد که امتحان کرده‌ام و واقعاً صدای یک گروه راک را مسدود کرد درست مانند آنچه در آن تبلیغ به نمایش درآمد. درباره هدفون نویز کنسلینگ هر سوالی دارید از قسمت کامنت ها بپرسید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس