10 راه سریع برای بررسی نشت داده و نحوه متوقف کردن آن 

58
0
بررسی نشت داده

نشت داده خطرات زیادی برای زندگی شخصی و امنیت مالی شما ایجاد می‌کند، اما می‌توانید با واکنش فوری و محافظت از داده هایتان، آسیب های احتمالی را کاهش دهید. 

 تشخیص اینکه آیا قربانی نشت داده شده اید یا خیر چندان آسان نیست، اما راه های سریعی وجود دارد که می‌توانید نشت داده را تشخیص دهید. 

 1. آدرس ایمیل خود را گوگل کنید 

 ساده ترین روش برای بررسی نشت داده، گوگل کردن آدرس ایمیل شماست. با قرار دادن آدرس ایمیل خود در qoute زمانی که در گوگل جستجو می‌کنید، اطمینان حاصل می‌شود که فقط مطابقت های دقیق برگردانده شوند. اگر ایمیل شما در وب ظاهر شد، می‌توانید بررسی کنید و احتمالاً درخواست کنید که اطلاعات شخصی شما حذف شود. 

 2. Google Dark Web Monitoring را فعال کنید 

 متأسفانه، همه صفحات توسط گوگل ایندکس نمی‌شوند – و قسمت های مخرب اینترنت که در آن داده های دزدیده شده معامله و به اشتراک گذاشته می‌شود، به ندرت در میان این صفحات قرار می‌گیرند. می‌توانید از نسخه رایگان ابزار Google Dark Web Monitoring استفاده کنید تا ببینید آیا اطلاعات شخصی شما در وبسایت هایی که به صورت عمومی در Google فهرست نشده‌اند ظاهر شده‌اند یا خیر. 

 اکنون، اینکه آیا Dark Web Monitoring کار می‌کند یا خیر، سوال دیگری است، اما با توجه به این که یک سرویس رایگان است، چرا آن را امتحان نکنید؟ 

 3. نشت ایمیل و رمز عبور را بررسی کنید 

ابزار Dark Web Report گوگل موثر است، اما تمام نشت داده ها را شناسایی نمی‌کند. شما می‌توانید با بررسی اینکه آیا آدرس ایمیل یا رمز عبور شما در نقض داده ها در HaveIBeenPwned ظاهر شده است یا خیر، تصویری جامع از این که چگونه اطلاعات شخصی شما ممکن است در معرض خطر قرار گیرد ایجاد کنید. 

 4. از Password Manager استفاده کنید 

 هنگامی که رمزهای عبور خود را بررسی کردید، زمان شروع به استفاده از Password Manager است. اگر یکی از رمزهای عبور شما در دارک وب با شماره تلفن یا آدرس ایمیل شما ظاهر شود، هکرها سعی می‌کنند از این ترکیب برای ورود به صدها وبسایت استفاده کنند. اگر از آن رمز عبور مجدد استفاده کرده باشید، ممکن است چندین حساب را از دست بدهید. 

 ردیابی رمزهای عبور، به ویژه هنگام دسترسی به وبسایت های حساس، حیاتی است. در صورت استفاده از رمز عبور منحصر به فرد، حساب بانکی یا حساب بیمه شما کمتر ممکن است کرک شود. به یاد داشته باشید که اگر شک دارید که هک شده اید یا نه، رمزهای عبور خود را تغییر دهید. 

 5. فعالیت ورود را پیگیری کنید 

 علاوه بر محافظت از حساب های خود، می‌توانید با نظارت بر فعالیت ورود به سیستم، آسیب احتمالی را کاهش دهید. همچنین می‌توانید هشدارهای امنیتی ورود به سیستم را از طریق Gmail و همچنین شبکه های اجتماعی و بسیاری از سایت های دیگر تنظیم کنید. 

 در حالت ایده آل، باید سعی کنید از یک دستگاه جدید در یک شبکه Wi-Fi دیگر (مانند نقطه اتصال گوشی خود) وارد سیستم شوید. اگر پس از تغییر تنظیمات امنیتی، ایمیل یا اعلان فشاری در مورد تلاش برای ورود به سیستم دریافت نکردید، باید تنظیمات پوشه هرزنامه ایمیل خود را تغییر دهید. 

 6. به پوشه های ناخواسته خود توجه کنید 

 حتی اگر تنظیمات پوشه هرزنامه خود را به طور موثر مدیریت کنید، ایمیل های مهم گهگاه در پوشه ناخواسته شما گیر می‌کنند. به شدت اهمیت دارد که به طور دوره ای پوشه های ناخواسته خود را بررسی کنید تا ایمیل های مهم را بررسی کنید. می‌توانید از عبارت های جستجو مانند in:all “capital one” در Gmail برای جستجوی ایمیل های مهم نیز استفاده کنید. 

 در طول جستجوی خود از مقدار غیرمعمولی از هرزنامه ها غافل نشوید زیرا بسیاری از هکرها از روشی به نام “بمب هرزنامه” برای پنهان کردن فعالیت خود استفاده می‌کنند. 

 7. دستگاه های متصل را بررسی کنید 

 هشدارهای هشدار امنیتی ورود به سیستم به شما کمک می‌کند تا به نقض های جدید پاسخ دهید، اما به ورود غیرمجاز که قبلاً رخ داده است رسیدگی نمی‌کنند. بسیار مهم است که به صورت دوره ای بررسی کنید که چه دستگاه هایی به حساب های شما متصل هستند و هر کدام را که نمی‌شناسید حذف کنید. 

 باید شبکه Wi-Fi خود را برای دستگاه های مشکوک بررسی کنید و هر موردی را که در حساب Google خود نمی‌شناسید حذف کنید. همچنین ارزش بررسی حساب رسانه های اجتماعی خود مانند فیسبوک و اینستاگرام را دارد، زیرا هکرها ممکن است سعی کنند داده های حساس (مانند اطلاعات کارت اعتباری) مرتبط با حساب شما را پیدا کنند. 

 8. نظارت بر پرداخت های کارت و حساب بانکی 

 از آنجایی که هکرها تمایل دارند با هدف یافتن اطلاعات مالی حساس به حساب ها و ایمیل رسانه های اجتماعی نفوذ کنند، می‌توانید با نظارت بر پرداخت های کارت و حساب بانکی خود، متوجه شوید که آیا به شما نفوذ کرده است یا خیر. 

 همیشه باید هر گونه تراکنش یا انتقالی را که می‌دانید انجام نداده اید فوراً به چالش بکشید. تشخیص زودهنگام این تراکنش های تقلبی به شما این فرصت را می‌دهد که یک کارت نقدی یا اعتباری جدید سفارش دهید، هم رمز عبور خود را تغییر داده و هر جلسه ورود به سیستم را که نمی‌شناسید پایان دهید. 

 9. کاهش ناگهانی امتیاز اعتباری را بررسی کنید 

هکرها اغلب با استفاده از اطلاعات شخصی شما برای باز کردن یک کارت اعتباری جدید، سرقت خود را پنهان می‌کنند، اما فعالیت آنها همیشه منجر به کاهش غیرمنتظره امتیاز اعتباری می‌شود. اگر سؤالاتی پیدا کردید که متوجه نشدید یا مشاهده کردید که استفاده از اعتبار شما به طور غیرمنتظره ای افزایش یافته است، باید کاری انجام بدهید. 

 برای رهایی از سرقت هویت باید چند قدم بردارید، از جمله ارائه گزارش پلیس و تماس با بانک. فراتر از آن، همچنین باید در مورد نحوه وقوع کلاهبرداری از کارت اعتباری اطلاعات بیشتری کسب کنید و تلاش کنید تا از رفتارهایی که اطلاعات مالی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد اجتناب کنید. 

 10. اخبار نقض داده ها را پیگیری کنید 

 مهمتر از همه، شما باید اخبار مربوط به نقض داده ها را پیگیری کنید. ثبت نام برای اعلان ها از HaveIBeenPwned ایده بسیار خوبی است، همچنین اعلان های ایمیل از یک دفتر نظارت بر اعتبار مانند Experian را روشن کنید. بسیاری از وبسایت هایی که بر پوشش اخبار نقض داده تمرکز می‌کنند، خبرنامه‌هایی را نیز ارائه می‌کنند که می‌توانید در آنها مشترک شوید و مستقیماً به صندوق ورودی خود تحویل دهید. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس