10 تکنیک برای بهبود سرعت وای فای

77
0
بهبود سرعت وای فای

شما می توانید تنها با چند تغییر کوچک در محل قرارگیری روتر وای فای و تنظیمات آن، سرعت Wi-Fi خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. عملکرد ضعیف وای فای بسیار آزار دهنده و خسته کننده است، اما شما می توانید بدون خرج کردن یک ریال، سرعت وای فای خود را بهبود ببخشید.

همچنین مطلب چرا وای فای اینقدر کند است؟ بررسی کندی وای فای و نحوه رفع آن هم می تواند شما را کمک کند.

روتر خود را به اتاق دیگری منتقل کنید

احتمال زیادی وجود دارد که مکان روتر Wi-Fi اصلی ترین دلیل کندی سرعت اینترنت شما باشد.

جابجایی روتر یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رفع مشکلات Wi-Fi است. این به این دلیل است که سیگنال روتر شما تقریباً به شکل دایره ای از روتر خارج می شود. اگر روتر را کنار دیوار در گوشه ای از خانه‌ قرار داده باشید، تقریباً تنها نیمی از امواج (یا کمتر، اگر در گوشه باشد) داخل خانه‌ شما است و مابقی بیرون خانه، در حیاط یا آپارتمان همسایه‌تان است.

نقل مکان روتر از کنار یک دیوار بیرونی به یک مکان مرکزی‌تر در خانه،باعث بهبود سرعت Wi-Fi شما خواهد شد، زیرا “امواج” روتر اکنون بر روی مناطق بیشتری از فضاهای خانه شما منتشر می شود.

روتر خود را در ارتفاع بالاتری قرار دهید.

علاوه بر اینکه روتر خود را به مکان مرکزی‌تری در خانه منتقل می‌کنید، می‌توانید با بالا بردن ارتفاع روتر، سرعت Wi-Fi خود را نیز به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

اگر روتر وای فای شما در قفسه ای زیر تلویزیون قرار دارد، بخش بزرگی از سیگنال وای فای توسط اسباب و وسایل جذب می شود. قرار دادن روتر در بلندترین قفسه کتابخانه در اتاق نشیمن یا اتصال آن با استفاده از سوراخ های نصب در پشت دستگاه به سقف، روتر را بالاتر از هر وسیله ای که باعث ایجاد تداخل در امواج می شود، قرار می دهد.

روترها غالبا طراحی چندان چشم نوازی ندارند بنابراین اگر می خواهید روتر خود را پنهان کنید تا کمتر دیده شود، می توانید این کار را انجام دهید. اما در اینصورت باید دستورالعمل‌های پنهان‌سازی روتر را دنبال کنید تا مطمئن شوید که اینکار سیگنال Wi-Fi شما را تضعیف نمی‌کند.

وسایلی که باعث ایجاد تداخل در امواج Wi-Fi می شوند را جابجا کنید

در کنار دو نکته قبلی، شما باید به چیزهایی که در خانه سیگنال‌های Wi-Fi را مسدود می‌کنند، از جمله دکوراسیون نیز توجه کنید.

ممکن است تصور کرده باشید که یخچال یا سایر وسایل فلزی بزرگ سیگنال Wi-Fi شما را مسدود می کنند. اما احتمالاً تاکنون فکر نکرده‌اید که یک آکواریوم ماهی بزرگ در مسدود کردن وای‌فای فوق‌العاده عمل می کند یا مثلا دلیل اینکه سرعت اتصال شما در طرف دیگر اتاق نشیمن و ناهار خوری شما بسیار بد است آنهم به این دلی که تلویزیون شما و محافظ غول پیکر فلزی RF در پشت تلویزیون سیگنال وایفای را مختل می کند.

شاید نیاز باشد روتر خود را جابه‌جا کنید، یا شاید آینه بزرگ یا مجسمه فلزی را که با باعث ایجاد اختلال در سرعت وای فای شما می شود، جابه جا کنید. اما در هر صورت، همیشه، هرآنچه بین شما و روتر وجود دارد ممکن است باعث تداخل در امواج دستگاه شود، پس حواستان را جمع کنید.

از اتصال اترنت استفاده کنید

اگر کسی به شما بگوید که بهترین راه برای بهبود سرعت وای فای استفاده نکردن از آن است، ممکن است این توصیه را کمی مبهم بدانید، اما حق با اوست.

Wi-Fi فوق العاده است، اما به راحتی می توان از روتر برای اتصال بسیاری از دستگاه ها به اینترنت استفاده کرد، به خصوص اگر چندیم دستگاه مختلف دارید که به طور همزمان کار می کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها برای این مشکل، توقف استفاده از Wi-Fi و آزادسازی مقداری از پهنای باند مورد نیاز در اترنت است. این کار سرعت Wi-Fi را برای دستگاه هایی (مانند تلفن شما) که از اترنت استفاده نمی کنند افزایش می دهد..

به عنوان مثال، اگر روتر Wi-Fi شما در اتاق نشیمن و نزدیک تلویزیون هوشمند شما قرار دارد، بهتر است که تلویزیون را مستقیماً با کابل اترنت به روتر وصل کنید. نه تنها تجربه بهتری در استفاده از اترنت با تلویزیون به دست خواهید آورد، بلکه سرعت Wi-Fi اکنون برای سایر افراد خانه افزایش می یابد.

Quality of Service Rules را فعال کنید

ممکن است متوجه شوید که وقتی خودتان تنها در خانه هستید، سرعت Wi-Fi شما عالی است، اما زمانی که همسر و فرزندانتان در خانه هستند و از اینترنت استفاده می‌کنند، سرعت آن چندان خوب نیست.

اگر مشکل اصلی شما این است که پهنای باند دانلود کافی برای پشتیبانی از تمام فعالیت‌هایی که خانواده شما انجام می‌دهند ندارید، بهینه‌سازی‌های Wi-Fi کمکی نمی کند و امیدواریم که پهنای باند بیشتری هرچه زودتر به منطقه شما اختصاص داده شود.

اما اگر مسئله این است که یک فعالیت خاص به پهنای باند شما آسیب وارد کرده و به سایر فعالیت‌های شبکه آسیب می‌زند، باید بررسی کرد که آیا روتر شما از Quality of Service Rules

(QoS) پشتیبانی می‌کند یا خیر.

به زبان ساده، QoS به شما این امکان را می دهد که به روتر خود دستور دهید که فعالیت های خاصی (مانند پخش محتوای ویدیویی) را بر سایر فعالیت ها ترجیح دهد. همچنین می توانید دستگاه ها را بر یکدیگر اولویت بندی کنید. به این ترتیب تلویزیون هوشمند موجود در خانه شما می تواند اولویت بیشتری در استفاده از پهنای باند نسبت به تبلت کودک ده ساله شما داشته باشد.

سیستم عامل خود را به روزرسانی کنید

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکاتی که به شما کمک می‌کند سرعت روتر خود را به حداکثر برسانید، اطمینان حاصل کردن از آپدیت بودن آن است. به طور کلی اگر یک وسیله‌ی الکترونیکی قابل آپدیت شدن در اختیار دارید، همیشه سعی کنید آن را به‌روز نگه دارید زیرا جدیدترین و بهترین قابلیت‌ها همیشه از طریق همین آپدیت‌ها برای محصول شما منتشر می‌شود.

البته برای روترها، اکثر آپدیت‌هایی که منتشر می‌شوند، امنیتی هستند و طبیعتا روتر شما را از لحاظ سرعت دگرگون نمی‌کنند. اما حتی اگر اندکی پیشرفت نیز در آن وجود داشته باشد باز هم موثر خواهد بود. بنابراین اگر مدت زمان زیادی است که روتر را به حال خود رها کرده و آن را به‌روزرسانی نکرده‌اید، حتما این کار را انجام دهید.

کانال های Wi-Fi خود را تنظیم کنید

با تغییر تنظیمات کانال روتر از حالت خودکار به آنالیزور وای‌فای و همچنین استفاده از یک کانال متفاوت، سرعت روتربه شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

بنابراین کاری که می‌توانید هنگام پایین بودن سرعت روتر انجام دهید، تغییر کانال روتر است. خوشبختانه ابزار رایگان زیادی برای اسکن موج هوایی محل شما وجود دارد تا بتوانید به کمک آن‌ها، کانالی با کمترین تداخل و نویز را برای روتر انتخاب کنید. البته بهترین کانال بعد از اتمام فرآیند اسکن به شما پیشنهاد داده می شود.

برای تغییر کانال روتر باید از طریق تنظیمات خود دستگاه به انجام این کار اقدام کنید. یک‌بار دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که برای اعمال هرگونه تغییری روی روتر از طریق منوی تنظیمات آن، حتما باید از دفترچه راهنمای کاربر استفاده کنید. همچنین امکان خواندن این راهنما به صورت آنلاین و در وب‌سایت‌های پشتیبانی مربوط به دستگاه هم در دسترس قرار دارد.

بهبود سرعت وای فای: باند وای فای خود را تغییر دهید

اکثر روترها از باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز استفاده می کنند (جدیدترین روترهای Wi-Fi 6E و Wi-Fi 7 از 6 گیگاهرتز استفاده می کنند، اما از اوایل سال 2023، تعداد بسیار کمی از مردم چنین روترهایی در اختیار دارند).

در یک خانه‌ی معمولی، دستگاه‌های مبتنی بر وای‌فای زیادی وجود دارند. خوشبختانه به لطف روترهای دو و سه‌بانده، این امکان وجود دارد که آن‌ها را تا حداکثر سرعتی که می‌توانند به آن دست پیدا کنند تنظیم کنید. به عبارتی ساده‌تر، با این کار شما یک مسیر دیگر برای ترافیک شبکه‌ی خود باز می‌کنید. در حالی که مسیرهای یک‌طرفه هم می‌توانند نیاز شما را بدون مشکل برطرف کنند، دو یا سه مسیر قطعا عملکرد پایدارتر و سریع‌تری خواهد داشت.

اگر از روترهای دوبانده استفاده می‌کنید، می‌توانید یکی را روی ۵ گیگاهرتز تنظیم کنید تا تمام دستگاه‌های شما برای دستیابی به باند ۲٫۴ گیگاهرتز تلاش نکنند. ۲٫۴ گیگاهرتز اگرچه برد بیشتری دارد اما قدرت آن به نسبت باند ۵ گیگاهرتز به شکل محسوسی کمتر است.

به عنوان مثال، برخی افراد متوجه می شوند که غیرفعال کردن باند 2.4 گیگاهرتز به طور کامل تجربه بهتری را به همراه دارد. اما از آنجایی که 2.4 گیگاهرتز برد بیشتری نسبت به 5 گیگاهرتز دارد، ممکن است تنها اتکا به 5 گیگاهرتز راه حل مناسبی برای شما نباشد.

به لطف افزایش ظرفیت پهنای باند باند تا 5 گیگاهرتز، سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد، اما برد کوتاه تری خواهید داشت. اگر هدف شما اتصال سریعتر نیست، بلکه توانایی استفاده از تلفن خود در دورترین نقاط خانه یا حیاطتان است، شاید این گزینه برایتان کارساز نباشد.

بهبود سرعت وای فای: سرورهای DNS خود را به روزرسانی کنید

هر بار که هنگام مرور در وب روی چیزی کلیک می‌کنید، داده هایی را از تلفن خود به Chromecast خود ارسال می‌کنید یا زمانیکه با استفاده از اینترنت کاری را انجام می‌دهید، روتر شما یک درخواست (DNS) می‌دهد.

به طور پیش فرض، روتر شما از سرور DNS اختصاص داده شده توسط ISP (که به احتمال زیاد سرور DNS خود ISP است) استفاده می کند. جابه‌جایی به سرور DNS شخص ثالث می‌تواند درخواست‌ها را سریع‌تر پاسخ دهد و به شما این احساس را بدهد که علیرغم ایجاد تغییر خاصی در Wi-Fi اتصال شما بسیار سریع‌تر شده است.

سخت افزار خود را بروزرسانی کنید

فکر خوبی است که از تجهیزاتِ فعلیِ خود نهایت استفاده را ببرید؛ اما اگر از سخت‌افزار و وسایل قدیمی استفاده می‌کنید، نباید انتظار بهترین کارایی را از آن‌ها داشته باشید. برای اینکه از جدیدترین امکانات امنیتی و بالاترین سرعت اتصال بهره ببرید، پیشنهاد ما خرید مودم و جایگزینی آن با مودم قدیمی است.

این استانداردها، پهنای باندِ نسبتا کمی دارند. بنابراین همه‌ی ترفندهایی که برای تقویت آنتن‌‌دهی وای ‌فای در بالا به آن اشاره کردیم، فقط اندکی به شما کمک می‌کند

توجه داشته باشید که یک روتر با کیفیت بالاتر، فقط از استانداردهای سریعتر وای‌فای پشتیبانی نمی‌کند، بلکه همه‌ی مواردی را که پیش از این بیان کردیم، بهتر انجام می‌دهد. برای مثال، سیستم انتخاب کانال بهتری دارد، سیستم هدایت باند بهتری برای فرکانس 5 گیگاهرتز فراهم می‌کند و همچنین ویژگی‌های بهتری برای کیفیت سرویس (QoS) دارد.

اگر نکات گفته شده برایتان کارساز نبود و بودجه کمی دارید، ما دو ترفند بسیار ارزان نیز برای شما داریم که می توانید آنها را امتحان کنید.

ابتدا، اگر روتر شما آنتن‌های جداشدنی دارد، می‌توانید آنتن‌ها را به مدل‌های بالاتر ارتقا دهید. روترها از یک نقطه اتصال استاندارد به نام Reverse Polarity SubMiniature Version A (RP-SMA) استفاده می کنند. می‌توانید یک آنتن RP-SMA را با قیمتی در حدود 15 دلار خریداری کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را به دستگاه‌های سازگار دیگر در رایانه رومیزی خود وصل کنید تا سیگنال بهتری دریافت کنید.

بهبود سرعت وای فای: دوم، از رنج اکستندر استفاده کنید

فاصله‌ی زیاد، یکی از مشکلات همیشگی است. یک سیگنال بی‌سیم می‌تواند تا محدوده‌ی مشخصی منتشر شود. اگر قرار باشد محدوده‌ای بیشتر از توان روتر، تحت پوشش شبکه‌ی بی‌سیم قرار گیرد یا نقاط کور و دیوارهای زیادی وجود داشته باشد، عملکرد شبکه‌ی بی‌سیم افت می‌کند.

اگر همه‌ی مواردی را که تا اینجا گفتیم، انجام دادید ولی نتیجه‌ای نگرفتید، شاید خانه‌ی شما به قدری بزرگ است که یک روتر به تنهایی نمی‌تواند همه‌ی نقاط را پوشش دهد. همه‌ی روترها می‌توانند تا محدوده‌ی مشخصی سیگنال ارسال کنند و پس از آن مسافت، آنتن‌دهی وای‌فای ضعیف می‌شود. اگر می‌خواهید مسافت بیشتری را تحت پوشش قرار دهید، برای تقویت آنتن ‌دهی وای ‌فای باید از توسعه‌دهنده‌ی شبکه‌ی بی‌سیم یا همان رِنج اکستِندِر (range extender) استفاده کنید.

رنج اکستندرها که با نام «تقویت‌کننده‌ی شبکه‌ی بی‌سیم» هم شناخته می‌شوند، ظاهری شبیه به روترهای استاندارد دارند، ولی کار متفاوتی می‌کنند. برای کسانی که با این وسیله آشنایی ندارند، باید بگوییم که این دستگاه‌ها سیگنال وای‌فای را از روتر وایرلس شما می‌گیرند و آن را دوباره در نقاطی دورتر منتشر می‌کنند. تا آنجا که به روتر شما مربوط می‌شود، رنج اکستندر فقط یک کاربر (کلاینت) با یک آدرس IP است، یعنی برای روتر، دقیقا شبیه به یک لپ‌تاپ تصور می‌شود.

با اینکه این تقویت‌کننده، یک روتر نیست، ولی همه‌ی قوانین برای پیدا کردن مکان مناسب، برای آن هم صدق می‌کند. رنج اکستندر باید به اندازه‌ی کافی به روتر شبکه‌ی اصلی نزدیک باشد تا سیگنالی قوی دریافت کند و از طرف دیگر، به اندازه‌ی کافی به نقاط کور نزدیک باشد تا بتواند وظیفه‌ی خود که همان گسترش دادن سیگنال است، به خوبی انجام دهد.

سیگنال تقویت‌شده تقریبا هیچ‌وقت به خوبی سیگنال اصلی نیست؛ ولی به هر حال، بهتر از نداشتن وای‌فای یا آنتن‌دهی ضعیف است. بنابراین اگر بتوانید به جای اتصال بی‌سیم، از اترنت یا پاورلاین (Powerline) برای وصل کردن رنج اکستندر به شبکه استفاده کنید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید.

در نهایت: به طور جدی گزینه‌ی ارتقا مودم و روتر خود را در نظر داشته باشید.

شما می توانید از نکات و ترفندهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، استفاده کنید. قطعا تعجب خواهید کرد اگر ببینید انتقال روتر Wi-Fi از یک اتاق به مرکز خانه شما چقدر می تواند تجربه شما را بهبود بخشد. یا چه تفاوتی دارد که تلویزیون هوشمند یا رایانه خود را به جای استفاده از Wi-Fi مستقیماً به روتر وصل کنید.

قطعا نکات و ترفندهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به یک روتر قدیمی دوباره احساس تازگی ببخشد. ولی در برخی مواقع روتر شما به اندازه ای قدیمی می‌شود که به‌روزرسانی‌ها را دریافت نمی‌کند، نمی‌تواند نیازهای شما را برآورده کند و وقت بازنشسته شدنش فرا می رسد.

اگر در این مرحله هستید، ارزش آن را دارد که به یک روتر Wi-Fi بهتر ارتقا پیدا کنید.

و سرانجام به عنوان آخرین راه حل شما می توانید وای‌فای خود را به سیستم مش ارتقا دهید

رنج اکستندرها کمک می‌کنند که سیگنال وای‌فای را به نقاط کور برسانید؛ اما معمولا نیمی از پهنای باند اصلی را که از روتر می‌گیرند، برای شما فراهم می‌کنند. به علاوه، اغلب آن‌ها به تنظیمات جداگانه‌ای نیاز دارند و شاید شما را مجبور کنند که یک نام وای‌فای متفاوت نیز برای آن‌ها اختصاص دهید که خود یک دردسر بزرگ است.

اگر می‌خواهید در تمام نقاط خانه، شبکه‌ی وای‌فای با کیفیتی یکسان داشته باشید و بتوانید آن را از یک اپلیکیشن ساده در گوشی هوشمند کنترل کنید، بهتر است به ارتقای شبکه‌ی بی‌سیم خود به یک سیستم مِش وای‌فای (mesh Wi-Fi system) فکر کنید.

سیستم‌های مش وای‌فای که برای پوشش همه‌ی نقاط خانه طراحی شده‌اند، می‌خواهند به جای گسترش و تقویت روتر شما، جایگزین آن شوند. شما یک نود (node) را مستقیما به مودم خود وصل می‌کنید. سپس یک یا چند نود منتشرکننده را در نقاط مختلف خانه قرار می‌دهید. اپلیکیشنی که برای آن تعبیه شده، شما را به تنظیمات هدایت می‌کند تا مطمئن شوید که هر نود در بهترین مکان قرار گرفته است تا بهترین سیگنال را ارائه کند.

با تکمیل تنظیمات، تمام خانه‌ی شما با یک شبکه‌ی بی‌سیم پوشش داده می‌شود که تنها یک صفحه‌ی تنظیمات دارد که آن هم در یک اپلیکیشن با استفاده‌ای آسان است. سیستم مش، معمولا حداقل یک باند وایرلس به لینک backhaul اختصاص می‌دهد که باعث می‌شود عملکرد بهتری نسبت به اکثر اکستندرها داشته باشد. بسیاری از سیستم‌های مش، به طور اتوماتیک فریمور دستگاه را آپدیت می‌کنند؛ بنابراین همیشه از جدیدترین ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های امنیتی بهره می‌برید و دیگر نیازی به دانلود فریمور از وب‌سایت تولید‌کننده‌ی روتر ندارید.

کنار گذاشتن یک روتر ارزان قیمت و قدیمی و در عوض استفاده از آخرین نسل فناوری Wi-Fi در یک روتر جدید با آخرین و بهترین تکنولوژی ها مزایای زیادی دارد که در صورت استفاده آرزو می‌کنید این کار را زودتر انجام می‌دادید.

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس