12 مهارت برای برنامه نویس فول استک شدن

130
0
برنامه نویس فول استک

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده و برنامه نویس فول استک full-stack مستلزم یادگیری مجموعه ای از مهارت های گسترده و خاص است.

توسعه دهندگان فول استک، برنامه نویسان بسیار ماهری هستند که مهارت کار بر روی هر دو قسمت (front-end,back-end) برنامه های کاربردی وب را دارند. با توجه به تطبیق پذیری آنها، توسعه دهندگان فول استک بازار کار بسیار خوبی دارند.

تقاضای زیاد این شغل را به یک زمینه پر سود برای سرمایه گذاری تبدیل می کند. اما این سرمایه گذاری از جنس پول نیست، از جنس یادگیری است. شما با یادگیری مهارت های مختلف بر روی خودتان سرمایه گذاری میکنید. اگر می‌خواهید یک توسعه ‌دهنده فول استک شوید، ما شما را به مهارت‌ های ضروری که باید یاد بگیرید راهنمایی می‌کنیم.

برای شروع، به مهارت ‌های مورد نیاز برای تسلط بر قسمت Front-end برنامه ‌نویسی می‌پردازیم، و سپس به مهارت‌ های مورد نیاز برای قسمت back-end کارها می‌پردازیم.

توسعه Front-end حول ظاهر و رفتار سطحی وب سایت ها و برنامه ها متمرکز است. ما به بررسی زبان هایی خواهیم پرداخت که برای ایجاد و مدیریت این افکت ها استفاده می شوند.

۱.HTML اولین قدم در برنامه نویس فول استک شدن

HTML اولین قدم در برنامه نویس فول استک شدن
HTML اولین قدم در برنامه نویس فول استک شدن

زبان نشانه گذاری فرامتن Hypertext markup language (HTML) برای ایجاد ساختار صفحات وب و مرورگر ها برای نمایش عناصر آنها استفاده می شود.

تقریباً هر زبان دیگری که در توسعه وب استفاده می شود به نوعی با HTML ادغام شده است، به همین دلیل است که HTML را می توان به عنوان آجر اول و کلیدی در توسعه وب در نظر گرفت.

خوشبختانه، درک HTML در مقایسه با بسیاری از زبان ‌های برنامه ‌نویسی اصلی نسبتاً آسان است.

2. CSS

Cascading style sheets (CSS) یک زبان ساده است که برای ایجاد یا تغییر ظاهر عناصر HTML استفاده می شود. HTML ساختار وبسایت را تعیین می کند و CSS برای مدیریت عناصر بصری مانند فونت ها، رنگ ها و غیره استفاده می شود. مانند HTML، یادگیری CSS نیز نسبتاً آسان است.

3. Java Script و برنامه نویس فول استک

جاوا اسکریپت یک زبان شی گرا است که بیشتر برای افزودن رفتار پویا به عناصر HTML استفاده می شود. یکی از نمونه های بسیار رایج آن اسلایدر های متحرک است.

جدای از این، جاوا اسکریپت یکی از پر کاربرد ترین زبان های برنامه نویسی است که برای توسعه کلاینت و سرور استفاده می شود.

برای برتری در جاوا اسکریپت، باید اطلاعاتی در مورد چارچوب ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت مانند ReactJs، JQuery، Vue و غیره داشته باشید.

4. ReactJS و Jquery

ReactJS و Jquery
ReactJS و Jquery

ReactJS یکی از اصلی ‌ترین چارچوب‌ های منبع باز جاوا اسکریپت است که میتوان از آن برای ساخت رابط کاربری استفاده کرد. این زبان برای توسعه دهندگان فول استک بسیار مهم است زیرا، در میان سایر مزایا، امکان استفاده مجدد از مؤلفه ها را فراهم می کند، به این معنی که نیازی به نوشتن همه کد ها از ابتدا ندارید.

به طور مشابه، باید با JQuery، یکی دیگر از کتابخانه های جاوا اسکریپت آشنا شوید. ReactJS و JQuery را میتوان برای دستیابی به اثرات مشابه استفاده کرد، آنها این کار را به روش های مختلف انجام می دهند و یک توسعه دهنده فول استک ماهر باید بداند که برای دستیابی به بهترین نتایج در موارد مختلف از کدام یک استفاده کند.

5. PHP

PHP یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه Backend است. این یک زبان متن باز و چند پلتفرمی است که به طور یکپارچه با سیستم عامل های مختلف ادغام می شود. PHP نزدیک به MySQL کار می کند، سبک وزن و ساده است. منابع سرور زیادی را در رندر صفحات مصرف نمی کند.

در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی، تسلط بر PHP به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. اما زمانی که این کار را انجام دهید، مزایا بسیار زیادی به دست خواهید آورد. پس از یادگیری این زبان می توانید انتظار داشته باشید که مهارت های شما مورد تقاضا باشد.

6. SQL

SQL یک زبان برنامه نویسی است که عمدتاً برای سازماندهی و استخراج داده ها در یک سیستم پایگاه داده استفاده می شود. برای کار با آن به زبان انگلیسی در سطح ساده نیاز خواهید داشت. توسعه دهندگان فول استک از SQL برای ایجاد ارتباط عناصر باطنی مانند سرور و پایگاه داده با یکدیگر استفاده می کنند و همچنین برای ایجاد قوانینی برای ذخیره، اصلاح و بازیابی داده های سرور استفاده می شود.

7. Python

پایتون یک زبان برنامه نویسی با طیف وسیعی از قابلیت ها مانند توسعه برنامه ها و وبسایت ها، خودکار سازی وظایف و تجزیه و تحلیل داده ها است. بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر، خدمات مشابه با پایتون را ارائه میدهند. با این حال زبان‌ های معدودی در همان سطح و کیفیت هستند. علاوه بر این، پایتون در مقایسه با بسیاری از زبان‌ های دیگر، به آسانی یادگیری شهرت دارد.

8. Java

جاوا یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و قوی است که می تواند برای توسعه برنامه های کاربردی موبایل، دسکتاپ و وب استفاده شود. جاوا همچنین دارای مجموعه گسترده ای از فریمورک ها است که به ساده سازی توسعه Backend کمک می کند. برای رفع تصور غلط رایج، باید بگوییم که جاوا با جاوا اسکریپت مرتبط نیست.

مهارت ‌هایی که تاکنون پوشش داده‌ایم، پایه و اساس توسعه دهنده فول استک هستند، اما برای اینکه واقعاً ماهر شوید، چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد.

9. آشنایی به Git و Github یک الزام برای برنامه نویس فول استک شدن است

Git یک سیستم کنترل نسخه منبع باز محبوب است که برای ردیابی تغییرات ایجاد شده در مجموعه ای از فایل ها استفاده می شود. این نرم افزار از یک رابط تعاملی مبتنی بر وب استفاده می کند که این امکان را برای افراد مختلف فراهم می کند تا فایل ها را به طور همزمان بدون مشکل تغییر دهند.

Github به عنوان نوعی پورتفولیو عمل می کند زیرا می تواند به عنوان یک مخزن استفاده شود که در آن کد منبع پروژه توسعه دهندگان را می توان ذخیره کرد و به راحتی به یک کارفرما نشان داد.

11. Web Architecture

خدمات Web Architecture شامل برنامه ریزی و طراحی ساختار وبسایت ها می شود. توسعه دهندگان فول استک باید در Web Architecture مهارت داشته باشند تا ساختارهای سرور را توسعه دهند که به طور یکپارچه با کلاینت ادغام شود.

12. HTTP و REST

HyperText Transfer Protocol (HTTP)، پروتکلی است که برای تسهیل ارتباط سرور و مشتری مانند بارگذاری صفحات وب استفاده می شود. با توجه به نقش حیاتی آن در اتصال سرور، جایی که بیشتر کارهای پشتیبانی متمرکز است، و کلاینت که در آن بیشتر کارهای Front end متمرکز است، توسعه دهندگان فول استک باید در HTTP ماهر باشند.

Representational State Transfer (REST) ​​به طور مشابه به عنوان رابط بین مشتری و سرور عمل می کند. به همان دلایلی که در بالا ذکر شد، توسعه دهندگان فول استک باید به REST تسلط داشته باشند.

سفر خود را برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده و برنامه نویس فول استک شروع کنید.

در مسیر تبدیل شدن به یک توسعه ‌دهنده ماهر، حوزه‌ های دانش بیشتری وجود دارد که باید تسلط پیدا کنید، تسلط بر این ۱۲ موئلفه، شما را در مسیر درست قرار می‌دهد.

یکی از بهترین نکات در حین قدم گذاشتن برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده کامل این است که برای کسب این مهارت ها حتی نیازی به رفتن به دانشگاه ندارید.

منابع آنلاین و آموزشگاه های فراوانی وجود دارد که مهارت‌ های لازم برای تسلط بر این زمینه‌ های برنامه‌ نویسی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از دوره‌ های آنلاین گرفته تا ویدیو ها و مقالات YouTube از هر منبعی برای یادگیری میتوانید استفاده کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس