6 ترفند لینوکس برای انجام سریع کارها

100
0
ترفند لینوکس برای انجام سریع کارها

ترمینال لینوکس یک ابزار قدرتمند است که پتانسیل زیادی را برای اجرای وظایف بر روی رایانه شخصی خود باز می‌کند. به شما امکان می‌دهد به تمام جنبه های سیستم خود دسترسی داشته باشید و با چند کلیک می‌توانید به طور موثر به رایانه خود دستور دهید که چه کاری انجام دهد. ترفند لینوکس برای انجام سریع کارها را یاد بگیرید.

چه یک مدیر مجرب لینوکس باشید و چه فقط یک کاربر معمولی، تسلط بر ترمینال لینوکس می‌تواند بهره وری شما را به شدت افزایش دهد.

مزایای استفاده از ترمینال لینوکس

دانستن نحوه استفاده از ترمینال لینوکس، فرصت های جدیدی را برای نحوه تعامل با رایانه شخصی شما باز می‌کند. این ترمینال نه تنها برای گیک ها و مدیران است، بلکه یک ابزار قدرتمند برای انجام کارها به طور موثر نیز می‌باشد.

برخی از مزایای استفاده از ترمینال لینوکس عبارتند از:

کارایی: ترمینال به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ناوبری بیش از حد مرتبط با ابزارهای گرافیکی، وظایف را به سرعت و کارآمد اجرا کنید.

جهانی و سبک: اکثر سرورهای لینوکس دارای رابط کاربری گرافیکی نیستند. در عوض، شما از طریق ترمینال با آنها تعامل دارید. نکته خوب این است که می‌توانید بدون توجه به توزیعی که در آن هستید از همان دستورات استفاده کنید.

کنترل کامل: ترمینال دسترسی نامحدودی به سیستم شما می‌دهد. البته، برای اجرای دستورات خاص به امتیازات مناسب نیاز خواهید داشت، اما می‌توانید با چند ضربه کلید تمام جنبه های سیستم خود را کنترل کنید.

در اینجا بهترین نکات و ترفندهای ترمینال لینوکس وجود دارد که به شما در مسیر تبدیل شدن به یک کاربر باتجربه لینوکس کمک می‌کند.

1. برگه تکمیل خودکار

تکمیل تب یک ویژگی عالی برای صرفه جویی در زمان است که به شما امکان می‌دهد به سرعت دستورات را در ترمینال لینوکس پیدا کرده و اجرا کنید.

برای استفاده از تکمیل Tab، شروع به تایپ دستور، نام فایل یا مسیر یک فایل کنید و کلید Tab را روی صفحه کلید خود فشار دهید. اگر فقط یک گزینه تکمیل خودکار وجود داشته باشد، دستور را برای شما تکمیل می‌کند، در غیر این صورت، تعداد گزینه های شما را به شما اطلاع می‌دهد و از شما می‌خواهد که همه آنها را نمایش دهید.

به عنوان مثال، برای نمایش دستوراتی که با ls شروع می شوند، کافی است ls را در ترمینال وارد کرده و کلید Tab را فشار دهید.

برای پیمایش سریع به پوشه اصلی، به سادگی می‌توانید cd /ho را در ترمینال وارد کنید و Tab را فشار دهید.

با دو بار فشار دادن کلید Tab همه دستورات موجود یا مسیرهای فایل را بر اساس آنچه تایپ کرده اید نشان می‌دهد.

2. میانبرهای پیمایش

یکی از بهترین راه ها برای پیمایش سریع ترمینال لینوکس، استفاده موثر از میانبرهای صفحه کلید است. به جای استفاده از کلیدهای جهت یابی برای پیمایش، می‌توانید از کلیدهای ناوبری خاص استفاده کنید.

برای مثال، از میانبر Ctrl + A برای رفتن به ابتدای خط فرمان و Ctrl + E برای رفتن به انتهای خط فرمان استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از کلیدهای Alt + F برای حرکت یک کلمه به جلو و Alt + B برای حرکت یک کلمه به عقب استفاده کنید.

میانبر مفید دیگر Ctrl + W است که یک کلمه را به عقب حذف می‌کند و Alt + D یک کلمه را به جلو حذف می‌کند.

تعداد زیادی میانبر ترمینال لینوکس وجود دارد که می‌توانید از آنها برای بهبود گردش کار خود استفاده کنید.

3. جستجو و اجرای دستورات قبلی

به طور پیش فرض، لینوکس دستوراتی را که در ترمینال اجرا می‌کنید، پیگیری کرده، فراخوانی و استفاده مجدد از آنها را آسان تر می‌کند. اگر از Bash استفاده می‌کنید، این دستورات در فایل .bash_history در فهرست اصلی شما نوشته شده و باقی می‌مانند.

ترفند لینوکس برای انجام سریع کارها
ترفند لینوکس برای انجام سریع کارها

دستور history را اجرا کنید تا دستورات قبلا اجرا شده همراه با شماره خطوط نمایش داده شود.

برای اجرای سریع یک فرمان از تاریخچه، کافی است یک علامت تعجب (!) و سپس شماره خط فرمان history را تایپ کنید.

به عنوان مثال، برای اجرای دستور در خط شماره 367 در خروجی قبل، اجرا کنید:

!367

راه دیگر برای جستجو و اجرای سریع دستورات قبلی این است که شروع به تایپ دستور کنید و سپس Ctrl + R را فشار دهید تا مطابقت های احتمالی را نشان دهید. به فشار دادن Ctrl + R ادامه دهید تا همه دستورات منطبق را پیدا کنید. در نهایت کلید Enter را فشار دهید تا دستور مورد نظر شما اجرا شود.

میانبر صفحه کلید Ctrl + R برای اجرای دستورات طولانی که قبلاً روی رایانه شخصی خود اجرا کرده اید بسیار مفید است.

4. استفاده از مالتی پلکسر ترمینال

یک مالتی پلکسر ترمینال می‌تواند گردش کار و بهره وری شما را هنگام کار با خط فرمان تا حد زیادی بهبود بخشد.

با یک مالتی پلکسر ترمینال، می‌توانید چندین جلسه مجازی را در همان پنجره ترمینال اجرا کنید و به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت محتوای یک جلسه دیگر را تغییر دهید و مشاهده یا کپی کنید.

مالتی پلکسرهای ترمینال نیز اطلاعات جلسه شما را به خاطر می‌آورند تا در صورت بروز خرابی در اتصال یا سایر قطعی های مشابه، کار خود را از دست ندهید.

Tmux یک مالتی پلکسر محبوب لینوکس است که می‌تواند بهره وری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. نکته مهم این است که نصب و شروع با Tmux در لینوکس نسبتا آسان است.

5. ایجاد نام مستعار خط فرمان

نام مستعار یک میانبر یا دستور سفارشی است که نحوه اجرای دستورات مکرر را ساده می‌کند.

برخی از توزیع‌ها مانند Ubuntu نیز دارای نام مستعار پیش فرض هستند که به شما امکان می‌دهند دستورات را سریع اجرا کنید. به عنوان مثال، به جای انجام یک لیست طولانی با دستور ls -alF، می‌توانید به سادگی دستور ll را اجرا کنید.

می‌توانید با اجرای نام مستعار، نام مستعار پیکربندی شده فعلی را در رایانه شخصی خود مشاهده کنید. همچنین می‌توانید نام مستعار پیکربندی شده را در فایل /home/.bashrc مشاهده کنید.

اگر متوجه شدید که از یک دستور زیاد استفاده می‌کنید، برای بهبود گردش کار خود، یک نام مستعار ایجاد و پیکربندی کنید.

ترمینال لینوکس دارای ابزارهای کمکی داخلی جامعی است که می‌توانید از آنها به عنوان راهنما یا مرجع برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دستورات استفاده کنید.

ترفند لینوکس برای انجام سریع کارها
ترفند لینوکس برای انجام سریع کارها

از دستور help برای دریافت اطلاعات کلی در مورد دستورات داخلی لینوکس استفاده کنید. به عنوان مثال، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستور cd، به سادگی دستور help cd را اجرا کنید.

برای مراجع جامع، از man استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با دستور df، man df را اجرا کنید.

با تسلط بر ترمینال لینوکس، گردش کار خود را بهبود بخشید

ترمینال لینوکس به شما کنترل و آزادی زیادی می دهد تا سیستم خود را سفارشی کنید و انواع کارها را انجام دهید. دانستن نحوه استفاده موثر از ترمینال لینوکس، بهره وری و گردش کار شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس