بهترین برنامه های جایگزین مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) در سال 2021

نرم افزارهای جایگزین مایکروسافت آفیس نیز ویژگی‌هایی دارند که انجام کارهای اداری را آسان‌تر میکنند و باعث افزایش بهره وری می‌شوند.

94
0
جایگزین مایکروسافت آفیس

مایکروسافت آفیس همچنان محبوب‌ترین و پرکاربردترین مجموعه نرم افزاری برای اسناد، صفحات گسترده، ارائه‌ها و موارد دیگر است و برنامه‌های قدرتمند مانند Word ،Excel ،PowerPoint ،Publisher ،Access و Outlook را ارائه داده است. اما نرم افزارهای جایگزین مایکروسافت آفیس نیز ویژگی‌هایی دارند که انجام کارهای اداری را آسان‌تر میکنند و باعث افزایش بهره وری می‌شوند. در ادامه به بهترین بهترین برنامه‌های جایگزین مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) می‌پردازیم.

در حوزه مجموعه ابزارهای اداری رقبای دیگری وارد بازار شده‌اند و میتوانند جایگزین خوبی برای مایکروسافت آفیس باشند. این نرم افزارهای جایگرین به دلیل قیمت‌های رقابتی و حتی در برخی موارد رایگان بسیار محبوب شده‌اند. هزینه‌‌ی کم یا رایگان لزوماً به این معنی نیست که این نرم افزارها از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

مشکلات اشتراک گذاری اسناد بین پلتفرم‌های مختلف اداری می‌تواند یک نگرانی جدی برای کارکنان باشد. به همین دلیل است که هنگام انتخاب نرم افزار جایگزین مایکروسافت آفیس باید به محدودیت‌های نرم افزار توجه کنید، به ویژه اگر میخواهید اسناد را با سایر کاربران با برنامه‌های مختلف اداری به اشتراک بگذارید یا مشارکت کنید.

برنامه‌های جایگزین مایکروسافت آفیس (Microsoft Office)

اگر از نرم افزار جایگزین مایکروسافت آفیس به عنوان یک نرم افزار مستقل استفاده می‌کنید، نباید چنین مشکلاتی وجود داشته باشد، اما اگر در نهایت به مجموعه نرم افزاری دیگری تغییر کاربری دهید، باید به آن توجه کنید.

با این اوصاف بهترین گزینه‌های جایگزین مایکروسافت آفیس، برنامه‌هایی هستند که عملکرد کامل و قدرتمندی دارند و در اشتراک گذاری فایل‌ها با سایر پلتفرم‌ها مشکل ساز نیستند، اگرچه تعداد کمی از آنها با مجموعه خدمات ابری که شامل OneDrive و Microsoft Teams است به عملکرد کامل مایکروسافت ۳۶۵ نزدیک می‌شوند.

در این مقاله بهترین نرم افزارهای جایگزین مایکروسافت آفیس را با نقاط قوت و ضعف آنها بررسی میکنیم.

۱. بهترین جایگزین مایکروسافت آفیس | LibreOffice

1 جایگزین مایکروسافت آفیس

نرم افزار انعطاف پذیر و کم حجم

نکات مثبت:

  • متن باز
  • کراس پلتفرم
  • قدرتمند
  • رایگان

LibreOffice از بنیاد داکیومنت است و در سال ۲۰۱۰ از OpenOffice جدا شد. این مجموعه نرم افزاری به صورت رایگان و منبع باز است و از یک برنامه واژه پرداز، صفحه گسترده و نرم افزار ارائه مطلب تشکیل شده است و به ۱۱۰ زبان در دسترس است.

LibreOffice علاوه بر اینکه از فرمت ODF (OpenDocument) استفاده می‌کند، هنوز از انواع دیگر فرمت‌ها مانند فرمت‌های مورد استفاده در Microsoft Office پشتیبانی می‌کند. LibreOffice و هم‌اکنون در بعضی از توزیع‌های لینوکس به صورت پیش‌فرض نصب است. همچنین برای استفاده در Windows و macOS در دسترس است. یک LibreOffice Viewer برای Android نیز وجود دارد.

در اکثر نرم افزارهای منبع باز پشتیبانی فنی از طریق اینترنت انجام می‌شود، اما با توجه به نحوه استفاده آسان از آن، پشتیبانی به ندرت مورد نیاز خواهد بود. این پلتفرم همچنین قابلیتی برای اکسپورت کردن فایل به فرمت PDF دارد.

می‌توانید از طریق افزونه‌های وب سایت LibreOffice ویژگی‌های دیگری را به LibreOffice اضافه کنید. که شامل قالب‌های بیشتری برای اسناد است.

۲. FreeOffice

2 جایگزین مایکروسافت آفیس

یک جایگزین رایگان که شباهت زیادی به MS Office دارد.

نکات مثبت :

  • رابط کاربری شناخته شده
  • سازگاری با صفحه نمایش لمسی
  • برای Windows ، Mac و Linux در دسترس است.
  • رایگان

اگر به دنبال جایگزینی رایگان با نحوه استفاده آسان برای مایکروسافت آفیس هستید، FreeOffice انتخاب مناسبی است. این شرکت SoftMaker از سال ۱۹۸۷ در حال توسعه نرم افزارهای اداری است و مجموعه اداری آن محصول اصلی آنها است.

FreeOffice یک مجموعه اداری کامل است که استفاده از آن رایگان است. این برنامه هم برای ویندوز و هم برای لینوکس توسعه یافته است و نسخه بیسیک آن را برای کاربران اندروید نیز در دسترس است.

این مجموعه به طور کامل با تمام فرمت‌های Microsoft Word ،Excel و PowerPoint سازگار است. با این نرم افزار می‌توانید فایل‌ها را در فرمت‌هایی مانند DOCX ،XLSX و PPTX مشاهده کرده و ذخیره کنید. همچنین از انواع فایل‌های قدیمی مانند PPT و XLS پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری جدیدی که امسال راه اندازی شد به شما این امکان را می‌دهد که با منوها و نوار ابزارهای مدرن یا کلاسیک کار کنید. به دلیل این که رابط کاربری مایکروسافت آفیس و LibreOffice شباهت زیادی بهم دارند، تغییر کاربری از مایکروسافت آفیس به این نرم افزار آسان است.

برای کامپیوترهای با صفحه نمایش لمسی، می توانید از حالت لمسی با آیکون‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. این حالت برای ورژن جدیدتر و رابط کاربری کلاسیک مبتنی بر منو در دسترس است.

۳. بهترین جایگزین مایکروسافت آفیس رایگان | WPS Office

3 جایگزین مایکروسافت آفیس

دارای طرح رایگان عالی و ویژگی‌های پیشرفته برای مشترکان است.

نکات مثبت:

  • طرح رایگان
  • پشتیبانی از چند زبان

نکات منفی:

  • برخی از ویژگی‌ها فقط برای طرح پرمیوم است.

WPS Office در سال ۲۰۱۶ توسط توسعه دهنده نرم افزار چینی Kingsoft عرضه شد. این مجموعه اداری است برای Windows ،Linux ،Android و iOS در دسترس است. این نرم افزار به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، پرتغالی، لهستانی و روسی موجود است.

WPS Office دارای طرح رایگان و پرمیوم است. در طرح رایگان می‌توانید از قابلیت‌های Writer ،Presentation و Spreadsheets استفاده کنید، که جایگزین مجموعه Microsoft Office است و بسیار مشابه آن است. WPS یک مبدل PDF به Word ارائه می‌دهد که استفاده از آن سریع و آسان است. با این برنامه می‌توانید چندین فایل را همزمان تبدیل کنید، همچنین می‌تواند در صورت نیاز فایل‌های PDF را ادغام و جداسازی کند.

این مجموعه نرم افزاری ۱ گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری رایگان برای کاربران iOS و رایانه ارائه می‌دهد، اما این سرویس هنوز برای Android در دسترس نیست.

سطح “Premium” به کاربر اجازه می‌دهد تا همزمان ۹ دستگاه را به هم متصل کند. همچنین تبلیغات مزاحم که در سطح رایگان نمایش داده می‌شوند در طرح پرمیوم وجود ندارد.

WPS به دلیل این که کاربران امکان ارسال نظرات را ندارند مورد انتقاد قرار گرفته است. کاربران همچنین گفته‌اند که هنگام لود شدن اسناد، رابط کاربری کند عمل می‌کند. کاربران لینوکس گفته‌اند که همه فونت‌ها به طور خودکار در نرم افزار قرار داده نمیشوند و باید جداگانه نصب شوند.

برای کاربران اندروید نصب نرم افزار بسیار زمان بر است و انتقاداتی برای سبک‌تر و کم حجم‌تر شدن آن وجود دارد.

۴. Calligra

4 جایگزین مایکروسافت آفیس

یک مجموعه اداری رایگان با ویژگی‌های پیشرفته.

نکات مثبت:

  • برای لینوکس در دسترس است.
  • این نرم افزار متن باز و رایگان است.
  • ابزار طراحی نقشه ذهنی و مدیریت پروژه

نکات منفی:

  • مشکلات سازگاری با MS Office

مجموعه Calligra Office ابتدا در اکتبر ۲۰۰۰ به عنوان بخشی از KOffice عرضه شد. این نرم افزار یک مجموعه اداری است توسط KDE توسعه یافته است و برای استفاده در طراحی هنرهای گرافیکی مناسب است و برای لینوکس، macOS ،Windows و Android در دسترس است.

Calligra یک مجموعه نرم افزاری رایگان و منبع باز است و می‌توانید مستقیماً از وب سایت Calligra یا از صفحه KDE دانلود کنید. این نرم افزار کاملاً متفاوت از LibreOffice است.

LibreOffice ظاهری مشابه با MS Office دارد اما Calligra متفاوت با آن است. بسیاری از تب‌های ویژگی‌های قابل استفاده در سمت راست صفحه تنظیم شده‌اند و مانند MS Office و دیگر مجموعه‌های اداری در قسمت بالا قرار ندارند. بنابراین صفحه ای که در حال ویرایش است تمام صفحه را اشغال نمی‌کند.

یکی از ویژگی‌هایی که باعث می شود Calligra نسبت به سایر نرم افزارها متمایز شود این است که یک ابزار طراحی نقشه ذهن و مدیریت پروژه ارائه می‌دهد. Calligra به شما امکان می‌دهد فرمت‌های DOCX و DOX را بخوانید اما نمی‌توانید آنها را ویرایش کنید. اگر همکاران شما اسناد Microsoft Office را برای شما ارسال کنند، این امر می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، بنابراین از آنها بخواهید به جای آن از فرمت دیگری مانند ODT استفاده کنند.

۵. OfficeSuite

5 جایگزین مایکروسافت آفیس

نسخه اشتراکی آن دارای ابزارهای عالی ویرایش است.

نکات مثبت:

  • طرح رایگان

نکات منفی:

  • طرح رایگان ویژگی‌های اولیه را ارائه میدهد.

OfficeSuite توسط MobiSystems طراحی شده است و برای Android ،iOS و Windows در دسترس است. دستگاه‌هایی که توسط آمازون، توشیبا، سونی و آلکاتل ساخته می‌شوند اغلب با OfficeSuite از پیش نصب شده عرضه می‌شوند. برنامه اندروید OfficeSuite در بین برترین برنامه‌ها برای کسب و کارها شناخته شده است.

با استفاده از حساب OfficeSuite خود می‌توانید این برنامه را بین دستگاه‌ها همگام سازی کنید و فقط یک مجوز برای همه دستگاه‌ها لازم است.

این نرم افزار چندین سطح دارد. سطح “Basic” رایگان است و به کاربران اجازه می‌دهد اسناد Word ،Excel و PowerPoint را مشاهده و ویرایش کنند. این مجموعه نرم افزاری با اکثر فرمت‌هایی مانندODT ،RTF ،CSV ، DOC و ZIP سازگار است. سطح رایگان این نرم افزار همچنین به کاربران امکان می‌دهد تا اسناد PDF را مشاهده کنند و پشتیبانی ابری را از طریق سرویس‌هایی مانند Dropbox ،OneDrive و Google Drive ارائه می‌دهد.

سطح “Personal” مجموعه نرم افزاری را در یک دسکتاپ، یک تبلت و یک موبایل فعال می‌کند. همچنین این سطح تمام ویژگی‌های سطح رایگان مانند ردیابی تغییرات، تبدیل فایل‌های PDF را به سایر فرمت‌های قابل ویرایش و ویژگی‌های پیشرفته PDF مانند امضای دیجیتال و رمزعبور را ارائه می‌دهد.

سطح “Group” به شما امکان می‌دهد از پنج کامیپوتر، پنج تبلت و پنج موبایل استفاده کنید. نسخه Home & Business به صورت پرداخت یک بار هزینه در دسترس است.

۶. Polaris Office

6 جایگزین مایکروسافت آفیس

از Polaris برای ویرایش و ایجاد چندین نوع فایل استفاده کنید.

نکات مثبت:

  • طرح رایگان
  • کراس پلتفرم

نکات منفی:

  • تبلیغات مزاحم

Polaris Office توسط Intraware طراحی شده است و ابتدا در مارس ۲۰۱۴ عرضه شد. این نرم افزار یک مجموعه اداری رایگان است که برای Android ،iOS ،Windows و macOS در دسترس است. Polaris Office یک مجموعه نرم افزاری محبوب در بین کسب و کارها است و شرکت‌هایی مانند آمازون و سامسونگ از آن استفاده می‌کنند.

Polaris Office دارای نسخه رایگان با ویژگی‌های عالی است، اما نسخه تجاری نیز وجود دارد که می‌توانید آن را ارتقا دهید. برای اطلاع از هزینه‌ها باید “Purchase Query form” را به Polaris ارسال کنید که در وب سایت آنها موجود است.

با استفاده از این مجموعه نرم افزاری قدرتمند می‌توانید فرمت های مختلف فایل از جمله PPT ،XLS ،DOCX و HWP را ویرایش کنید. شما می‌توانید حساب خود را بین دستگاه‌های مختلف همگام سازی کنید و از هر کجا که هستید به فایل‌ها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را ویرایش کنید. همه داده‌های شما توسط AWS (سرویس وب آمازون) محافظت می‌شود.

با آخرین نسخه Polaris اکنون می‌توانید اسناد PDF را تبدیل و ویرایش کنید. همچنین کاربران می توانند فایل‌های صوتی و تصویری را به اسناد تبدیل کنند.

این مجموعه نرم افزار از چندین زبان مختلف مانند فرانسوی، آلمانی، کره‌ای، انگلیسی و روسی پشتیبانی می‌کند.

تنها مشکلی که Polaris دارد این است که نسخه رایگان در عین ارائه ویژگی‌های بسیار، پیام‌های تبلیغاتی را نمایش می‌دهد که باعث حواس پرتی می‌شود.

۷. OnlyOffice

7 جایگزین مایکروسافت آفیس

این نرم افزار ویژگی‌های زیادی برای کاربرانی که نیازی به ارائه مستندات زیاد ندارند ارائه می‌دهد.

نکات مثبت:

  • رایگان و منبع باز
  • نسخه رایگان عالی

نکات منفی:

  • مشکلات پشتیبانی

OnlyOffice یک مجموعه اداری منبع باز است که توسط Ascensio Systems SIA توسعه یافته است. این برنامه به بیش از ۲۲ زبان در دسترس است و Oracle یکی از مشتریان بزرگ آنها است.

نسخه رایگان که به عنوان “Community Edition” شناخته می‌شود بیشتر برای کسب و کارهای کوچک مناسب است و اجازه میدهد حداکثر تا ۲۰ ارتباط همزمان داشته باشید. این مجموعه نرم افزاری فقط ویژگی‌های معمول مانند واژه پردازی یا صفحات گسترده را ارائه نمی‌دهد بلکه در رابطه با انجام سفارش و ثبت اسناد فروش بسیار مفید است. همچنین ویژگی تقویم به کاربر امکان می‌دهد تا از مهلت انجام کار و پروژه‌ها مطلع باشد.

همچنین امکان اضافه کردن پلاگین‌های ثالث در این نرم افزار وجود دارد. شما می‌توانید صندوق پستی خود را با ابزار ‘Mail’ ایجاد کنید.

مانند سایر مجموعه‌های اداری امکان ایجاد و ویرایش اسناد، صفحات گسترده و ارائه‌ها با این نرم افزار وجود دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از OnlyOffice در پروژه‌ها همکاری کرده و در صورت لزوم نظرات خود را در مورد فایل‌ها بیان کنند.

۸. WordPerfect

8 جایگزین مایکروسافت آفیس

نکات مثبت:

  • نسخه آزمایشی رایگان
  • با MS Office سازگار است.

نکات منفی:

  • گران

WordPerfect از زمان توسعه در اواخر دهه ۱۹۷۰ چند مالک داشته است. این کمپانی در سال ۱۹۹۶ توسط Corel خریداری شد که در آن زمان می‌خواست کسب و کاری ایجاد کند که بتواند با مایکروسافت و Adobe رقابت کند.  WordPerfect بیش‌ترین محبوبیت را در دهه ۸۰ داشت و به دلیل نسخه‌های DOS و Microsoft Windows خود مشهور شد. پس از انتشار توسط Microsoft Office مورد توجه قرار گرفت.

این مجموعه اداری چندین قابلیت دارد. از جمله قابلیت‌های پردازشگر کلمه، برنامه صفحه گسترده و ساخت اسلاید را ارائه می‌دهد. آخرین نسخه این نرم افزار در حال حاضر شامل بهبود قابلیت ویرایش و مدیریت عکس است.  WordPerfect یک نسخه آزمایشی رایگان ارائه می‌دهد که می‌توانید آن را از سایت اصلی دانلود کنید.

WordPerfect مانند سایر نرم افزارها می‌تواند در فرمت‌های مختلف مانند DOCX ،PDF و HTML ذخیره شود. پسوندهای رایج برای فایل‌های WordPerfect، WPD است. همچنین قابلیت انتشار کتاب‌های الکترونیکی و مدیریت کلان را ارائه می‌دهد.

ویژگی PDF به کاربران این امکان را می‌دهد که فرم‌ها را از طریق PDF ویرایش و پر کنند و همچنین ظاهر فرم مانند فونت و رنگ را تغییر دهند. با WordPerfect می‌توانید چندین سند را همزمان باز کنید. قیمت این مجموعه اداری در مقایسه با بقیه بازار زیاد رقابتی نیست.

۹. Zoho Workplace

یک جایگزین عالی برای Google Docs.

نکات مثبت:

  • بهتر از رقبا
  • ابزار ایجاد سایت

نکات منفی:

  • برخی از ابزارها بسیار مبتدی و سطحی هستند.

Google Docs به دلیل نام برند خود احتمالاً بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما Zoho Workplace در نوع خود عملکرد و قابلیت‌های بسیار خوبی ارائه داده است. کمپانی‌های بزرگی مانند BBC و Nike از مشتریان این مجموعه نرم افزاری هستند.

پردازشگر واژه جدید Zoho بسیار خوب طراحی شده است و قادر به تولید اسناد حرفه‌ای است و دارای یک صفحه گسترده و ابزار ارائه قابل قبول است.

Zoho Workplace همچنین شامل یک ابزار قدرتمند ایجاد سایت، یک راه حل مدیریت فایل و بسیاری از ابزارهای همکاری است. برخی از ابزارهای این نرم افزار سطحی هستند. اگر به عنوان یک کسب و کار کوچک شروع به کار کرده‌اید، Zoho احتمالاً یک نقطه شروع خوب است.

اگر می‌خواهید برای نسخه رایگان Zoho Workplace ثبت نام کنید، باید در صفحه قیمت گذاری طرح “Forever free” را جستجو کنید. برای ثبت نام باید جزییات کسب و کار خود را وارد کنید.

۱۰. جایگزین مایکروسافت آفیس در چند پلتفرم | Google Workplace

10 جایگزین مایکروسافت آفیس

نرم افزاری برای کار در همه پلتفرم‌ها و به اشتراک گذاری اسناد.

نکات مثبت:

  • کراس پلتفرم
  • ادغام با Google Drive
  • برنامه های موبایل در دسترس است.

نکات منفی:

  • مسائل مربوط به فرمت

Google Workplace یکی دیگر از گزینه‌های جایگزین مایکروسافت آفیس است که باید مورد توجه قرار گیرد. این نرم افزار توسط گوگل توسعه یافته است و برای کارهای مشترک و گروهی طراحی شده است. سه ابزار کلیدی به خوبی در هر مرورگر وب اجرا می شوند و برنامه‌های موبایل آن برای دستگاه‌های Apple و Android در دسترس هستند.

مجموعه نرم افزاری رایگان آفیس گوگل ابزارهای پیشرفته‌ای را که در Microsoft 365 یا بسیاری از رقبا پیدا خواهید کرد ارائه نمی‌دهد، اما همه چیز به صورت واضح ارائه شده است و همه فایل‌های شما به طور خودکار ذخیره و همگام سازی می‌شوند، بنابراین نیازی نیست نگران انتقال و پشتیبان گیری فایل‌ها باشید.

مهمترین نقطه ضعف Workplace این است که باز کردن فایل‌های ایجاد شده با استفاده از سایر نرم افزارهای اداری در Google Workplace یک فرایند کند است و فرمت فایل همیشه به درستی تبدیل نمی‌شود. زیرا ابزارهای اداری گوگل از فونت‌های وب به جای فونت‌های ذخیره شده در دستگاه شما استفاده می‌کنند و اسناد مایکروسافت گاهی دارای ویژگی‌هایی هستند که توسط Google پشتیبانی نمی‌شوند.

علاوه بر این برخی از ویژگی‌های Google Docs باعث می‌شود نسبت به سایر نرم افزارهای اداری کمتر کاربر پسند باشد. Google Workplace به عنوان یک نرم افزار رایگان عملکرد نسبتا خوبی دارد، اما به عنوان یک نرم افزار پولی هنوز از ویژگی ها و عملکردهای Microsoft Office عقبتر است.

حال که با جایگزین های مایکروسافت آفیس آشنا شدید، می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کیند.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس