کارمزد تراکنش بیت کوین چیست و چرا اینقدر بالاست؟

128
0
کارمزد تراکنش بیت کوین

هر تراکنش بیت کوین با کارمزد تراکنش بیت کوین همراه است. این کارمزد به استخراج‌کنندگانی پرداخت می‌کند که شبکه را حفظ می‌کنند و تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند و شبکه را جریان می‌دهند و مهم‌تر از همه، ایمن نگه می‌دارند. با این حال، گاهی اوقات، کارمزد بیت کوین می تواند اخاذی شود. در اواخر سال 2020، کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین تا 25 دلار در هر تراکنش افزایش یافت و در حالی که می‌توانند برای دوره‌های طولانی ثابت بمانند، دوره‌های شدید فعالیت شبکه می‌تواند باعث افزایش آن‌ها شود.

کارمزد تراکنش بیت کوین چیست؟

انتقال ارزش از طریق تراکنش های ثبت شده در دفتر کل بلاک چین بیت کوین انجام می شود. هر تراکنشی که در بلاک چین بیت کوین انجام می شود هزینه تراکنش را به همراه دارد. ماینرهای بیت کوین وقتی با موفقیت یک بلوک بیت کوین را استخراج می کنند، کارمزد تراکنش بیت کوین را جمع آوری می کنند، جایی که پاداش بلاک بیت کوین را نیز دریافت می کنند (مقدار تعیین شده ای که تقریباً هر چهار سال یکبار تغییر می کند).

پرداخت هزینه های شبکه به ماینرهای بیت کوین برای پردازش تراکنش های شبکه کمک می کند. اگر ماینرها به ازای تعداد منابعی که صرف می‌کنند دستمزد دریافت نکنند، ممکن است در درازمدت به دلیل هزینه‌های بالای ماینینگ کار نکنند. همچنین بسیاری از ماینرها معاملات را برای کسب سود پردازش می کنند. اگر کارمزدی پرداخت نشود، دلایل کمتری برای استخراج بیت کوین دارند.

با مقدار مناسب کارمزد ماینر، می توانید اطمینان حاصل کنید که تراکنش شما در مدت زمان کوتاهی تایید می شود. با این حال، اگر کارمزدهای پرداختی بسیار کم باشد، تایید تراکنش ممکن است بیشتر طول بکشد. در موارد خاص، شبکه ممکن است وجوه را به کیف پول بازگرداند.

چگونه اندازه بلاک بیت کوین بر کارمزد تراکنش ها تأثیر می گذارد؟

اگر با بیت کوین تازه کار هستید، مفهوم دفتر کل عمومی ممکن است گیج کننده به نظر برسد. با این حال، بسیار ساده است. بلاک چین در اصل فهرستی از رکوردها است. فهرست رکوردها که به عنوان بلوک نیز شناخته می شود، با استفاده از رمزنگاری به یکدیگر مرتبط می شوند. هر بلوک حاوی جزئیات تایید شده تراکنش، از جمله مهر زمانی، داده های تراکنش و هش رمزنگاری بلوک قبلی است.

هرچه اندازه یک بلوک در بلاک چین بزرگتر باشد، کارمزد تراکنش ها و پاداش های بلاک بیشتر می شود. رسیدن به اجماع در مورد بلوک های با اندازه بزرگتر بیشتر طول می کشد. این به این دلیل است که استخراج بلوک های بزرگتر برای یک ماینر بسیار دشوارتر است.

فرآیند استخراج بیت کوین های جدید را به عرضه در گردش اضافه می کند و شبکه را در برابر تراکنش های تقلبی ایمن می کند. مانند یک عملیات چاپ پول با قوانین از پیش تعریف شده برای تامین و امنیت معاملات است.

ماینرها پازل های محاسباتی را برای ایجاد بلوک برای شبکه حل می کنند. برای ایجاد بلوک‌های جدید، گره‌ها باید در مورد تراکنش‌های انجام‌شده به اجماع برسند.

برای گنجاندن در یک بلوک، تراکنش‌ها باید توسط ماینرها از mempool انتخاب شده و توسط گره‌های شبکه تأیید شوند. کاربران بلاک چین باید هزینه هایی را برای تراکنش های خود بپردازند تا در یک بلوک گنجانده شود. هرچه تراکنش بزرگتر باشد، داده های بیشتری را در یک بلوک اشغال می کند و فرستنده باید بیشتر بپردازد. به طور خلاصه، هر چه بیشتر ارسال کنید، بیشتر پرداخت می کنید.

هزینه ها به عنوان روشی که برای پردازش تراکنش ها در بلاک چین هزینه دارد، پرداخت می شود. ماینرها در بلاک چین باید منابعی مانند توان محاسباتی یا برق را خرج کنند. کارمزد تراکنش ها معمولاً بر اساس اندازه تراکنش بر حسب بایت و تراکم فعلی شبکه محاسبه می شود. کاربران می‌توانند برای اولویت‌بندی تراکنش‌های خود هزینه بیشتری بپردازند و احتمال تأیید سریع‌تر را افزایش دهند.

Blocksize بیت کوین چیست؟

زمانی که بیت کوین برای اولین بار راه اندازی شد، اندازه بلاک 1 مگابایت در هر بلوک تعیین شد. در حال حاضر، اندازه بلاک بیت کوین به دلیل اجرای Segregated Witness (SegWit) در سال 2017، محدودیت “نرم” در حدود 4 مگابایت دارد که ظرفیت بیشتری را در هر بلوک فراهم می کند. با این حال، به ندرت پیش می آید که هر بلوکی به این حداکثر اندازه برسد و میانگین اندازه بلوک فعلی حدود 1.6 مگابایت است.

با این حال، افزایش blocksize بیت کوین تضمینی برای ارزان تر کردن کارمزد تراکنش ها نیست. برای یک دوره طولانی، حتی اگر blocksize افزایش یافته است و کارمزد تراکنش ها به سطوحی که قبلاً دیده شده بود افزایش نیافته است، بلوک ها نیز با مقداری ظرفیت اضافی در دسترس، «پر» نبودند. این وضعیت در سال 2023 و پس از راه‌اندازی پروتکل بیت‌کوین Ordinals تغییر کرد و عملاً NFT‌ها را برای اولین بار به بلاک چین بیت‌کوین آورد.

چرا کارمزد تراکنش بیت کوین بالاست؟

کارمزد تراکنش بیت کوین می تواند نوسان داشته باشد، اما زمانی که افراد زیادی از شبکه استفاده می کنند، کارمزد تراکنش ها افزایش می یابد. در اینجا چندین دلیل وجود دارد که هزینه تراکنش بیت کوین بالا است.

بیت کوین Bull Run

ممکن است شما را شوکه کند که بدانید در سال 2021، کارمزد تراکنش بیت کوین تا 362 درصد کمتر از یک ماه افزایش یافت. از 26 مارس 2021 تا 21 آوریل 2021، کارمزد تراکنش بیت کوین از حدود 13.57 دلار در هر تراکنش به بیش از 62 دلار افزایش یافت.

کارمزدهای بالاتر تراکنش بیت کوین در طول دوره های صعودی بیت کوین چیز جدیدی نیست، اما این ارقام بی سابقه هستند و هرگز تکرار نشده اند. تعداد محدود ماینرها در شبکه با تقاضای بسیار بالا برای پردازش تراکنش در تضاد است. در نتیجه، معامله‌گران بیت‌کوین تمایل بیشتری به پذیرش کارمزدهای بالاتر پیشنهاد شده توسط ماینرها در زمان‌های فعالیت بالاتر دارند.

روند صعودی بیت کوین 2017-2018 نشان می دهد که چگونه فعالیت شبکه بر کارمزد تراکنش ها تأثیر می گذارد، جایی که میانگین کارمزد تراکنش در منطقه 50 دلار بود. اکنون تعداد بیشتری از ماینرها وجود دارد که ممکن است یکی از اصلی ترین دلایلی باشد که پرداختن به هزینه های تراکنش در شبکه آنچنان دردناک نبوده است.

کارمزد مبادله

بر کسی پوشیده نیست که برخی از صرافی ها یک دست و یک پا را برای معاملات دریافت می کنند. کاربران صرافی‌ها ممکن است متوجه شوند که بخش عظیمی از دارایی‌های خود را به کارمزد از دست می‌دهند، زیرا صرافی چگونه هزینه‌های هزینه‌های شبکه مرتبط با ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهد.

هزینه های برداشت معمولاً به میانگین تعداد تراکنش های انجام شده در شبکه یا تعداد ثابتی که توسط صرافی برای پوشش هزینه های تراکنش تعیین می شود بستگی دارد. هزینه های معاملاتی نیز ممکن است برای پوشش هزینه های عمومی اجرای سرورها و اجرای یک تیم اضافه شود.

برخی از صرافی ها ممکن است برای سکه هایی که معمولاً کارمزد تراکنش ندارند، کارمزد اضافه کنند. این یک رویه تجاری است که بسیاری آن را ناعادلانه می‌دانند، زیرا هزینه‌های قابل اجتناب را بدون تقصیر به کاربران تحمیل می‌کند.

کارمزد تراکنش های بیت کوین در آینده

تا سال 2140، پاداش بلاک تقریباً هر چهار سال پس از استخراج هر 210000 بلوک کاهش می یابد. نتیجه بالقوه این است که کارمزد تراکنش بیت کوین بسیار مهم تر خواهد شد. با کوچکتر شدن پاداش، کارمزد تراکنش ممکن است به شکل اصلی جبران برای گره ها تبدیل شود.

امید است که افراد بیشتری بتوانند در آینده از راه حل های لایه 2 مانند شبکه لایتنینگ استفاده کنند تا هزینه های تراکنش را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. راه حل های لایه 2 با دور کردن تراکنش ها از زنجیره اصلی، فرآیند تراکنش را ساده می کند. تاکنون بسیاری از افراد توانسته اند با راه حل هایی مانند شبکه لایتنینگ تراکنش هایی را با کسری از سنت انجام دهند.

با این حال، کارمزد تراکنش های بیت کوین همچنان به ظرفیت شبکه وابسته است و متأسفانه، این همچنان قربانی عرضه و تقاضا است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس