بهترین فیلم های سینمایی تاریخ به انتخاب هوش مصنوعی

205
0
بهترین فیلم های سینمایی تاریخ به انتخاب هوش مصنوعی

فناوری‌های جدید روزبه‌روز در حال گسترش هستند؛ هوش مصنوعی نیز از این امر مستثنا نیست. پیشرفت هوش مصنوعی در بیشتر زمینه‌ها سبب راحتی کاربران شده است. یکی از فناوری‌های مبتنی بر آن ChatGPT است؛ چت‌جی‌پی‌تی این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند با ربات ارتباط گرفته و با آن صحبت کنند و ربات نیز در این حالت موظف به پاسخ‌گویی است. در این مطلب به معرفی بهترین فیلم های سینمایی تاریخ به انتخاب هوش مصنوعی می پردازیم.

بهترین فیلم های سینمایی تاریخ به انتخاب هوش مصنوعی

پدرخوانده (The Godfather)

سال تولید: ۱۹۷۲
IMDB: 9.2
«پدرخوانده» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است که بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از اکران آن می‌گذرد، هنوز هم مورد توجه و بررسی منتقدان سینما قرار می‌‌گیرد. این فیلم به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و تهیه‌کنندگی آلبرت اس رادی است که براساس رمانی به همین نام نوشته‌ی ماریو پوزو ساخته شده است. ژانر «پدرخوانده» جنایی-درام است و داستان رهبر سالخورده‌ی یک خاندان جنایی به نام کورلئونه را روایت می‌کند که پسرش را به‌عنوان جانشین خود برمی‌گزیند و کنترل تشکیلات سری خود را به او که چندان رابطه‌ی خوبی با هم ندارند، می‌سپارد.

«پدرخوانده» در زمان نمایشش به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های سینمای جهان تبدیل شد به‌طوری که می‌توان تاثیر آن را در فیلم‌های حال حاضر سینمای جهان مشاهده کرد. همچنین موسیقی متن این فیلم نیز یکی از ماندگارترین و شاهکارترین موسیقی متن‌های سینما به حساب می‌آید که توسط نینو روتا ساخته شده است. می‌توان گفت که بعد از نمایش این فیلم، بازیگران آن به ستاره‌های سینما تبدیل شدند. از بازیگران این فیلم می‌توان به مارلون براندو، جیمز کان، ریچارد اس. کاستلانو، رابرت دووال، استرلینگ هایدن، جان مارلی و بازی تحسین شده‌ی آل پاچینو اشاره کرد. قابل ذکر است که «پدرخوانده» در چهل‌و‌پنجمین دوره‌ی جوایز اسکار به نمایش درآمد جوایز بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد (براندو) و بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی را از آن خود کرد.

رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)

سال تولید: ۱۹۸۲
IMDB: 9.3
«رستگاری در شاوشنگ» فیلمی است که با حدود ۴ دهه که از نمایش آن می‌گذرد اما هنوز هم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این فیلم ژانری درام دارد توسط فرانکی دارابونت نویسندگی و کارگردانی شده است. فیلم داستان بانکداری موفق به نام اندی را به تصویر می‌کشد که به جرم قتل همسرش به حبس ابد محکوم شده و دادگاه از او می‌خواهد تا برای اثبات بی‌گناهی‌اش مدارکی را ارائه دهد اما او مدرکی برای ادعای بی‌گناهی‌اش جز علاقه به همسرش ندارد و این تازه شروع «رستگاری در شاوشنگ» است.

شخصیت‌پردازی‌ها در این فیلم به‌طور دقیق و صحیح صورت گرفته است، به‌خصوص شخصیت اندی که دیدگاه و نوع نگاهش تمام اتفاقات فیلم را رقم می‌زند. حقیقت در شاوشنک ناپیداست و تماشاگر هر لحظه منتظر است تا حقیقت برملا شود و بالاخره اصل ماجرا را بفهمد؛ همین امر سبب جذابیت هرچه بیشتر این فیلم بعد از گذشت چندین سال نیز شده است. تیم رابینز نیز یکی از بهترین بازی‌های خود را در این فیلم کرده است و علاوه‌بر او مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر، کلنسی براون، جیمز ویتمور و … در ستگاری در شاوشنگ ایفای نقش کرده‌اند.

پدرخوانده ۲ (۲ The Godfather)

سال تولید: ۱۹۷۴
IMDB: 9.0
«پدرخوانده ۲» مانند قسمت اول آن، یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های سینمای جهان است. این فیلم به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و نویسندگی ماریو پوزو است و ژانری جنایی دارد. این فیلم ادامه‌ی قسمت اول پدرخوانده محسوب می‌شود. این فیلم داستان مایکل کورلئونه با بازی تحسین‌برانگیز آل پاچینو را در سال ۱۹۵۸ به تصویر می‌کشد. او در یک مهمانی خانوادگی با چالش‌هایی مواجه می‌شود و او باید امپراطوری‌ای که پدرش برایش به یادگار گذاشته را سامان دهد. همچنین در تلاش است تا انتقام قتل پدر را بگیرد…

آل پاچینو، رابرت دنیرو، رابرت دووال، دایان کیتن، جان کازال، تالیا شایر و … بازیگران این فیلم را شامل می‌شوند. «پدرخوانده ۲» نیز همچون سری اول آن مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینما قرار گرفت.

شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

بهترین فیلم های سینمایی تاریخ به انتخاب هوش مصنوعی
سال تولید: ۲۰۰۸
IMDB: 9.0
«شوالیه تاریکی» فیلمی ابرقهرمانی به کارگردانی کریستوفر نولان و نویسندگی او و جاناتان نولان است که در سال ۲۰۰۸ تولید شد. فیلم داستان خلافکاری به نام جوکر را به تصویر می‌کشد که بعد از سرقت از یک بانک و قتل هم‌دستانش فرار می‌کند. در این میان بروس وین / بتمن، ستوان پلیس جیمز گوردون و دادستان هاروی دنت تصمیم می‌گیرند تا با هم متحد شده و جنایات سازمان‌یافته در شهر گاتهام را از بین ببرند. جوکر نیز تصمیم می‌گیرد اگر بتمن خود را تسلیم نکند، روزانه تعدادی از مردم بی‌گناه را بکشد و در نهایت جوکر توسط گوردون و بتمن دستگیر می‌شود.

کریستین بیلدر نقش بتمن، هیث لجر در نقش جوکر، آرون اکهارت، مایکل کین، مگی جایلنهال، گری اولدمن، مورگان فریمن، مونیک کورنن، ران دین، کیلیان مورفی، چین هان و اریک رابرتز بازیگران شوالیه تاریکی را شامل می‌شوند.

دوازده مرد خشمگین (۱۲ Angry Men)

سال تولید: ۱۹۵۷
IMDB: 9.0
شاید کمتر کسی باشد که فیلم «دوازده مرد خشمگین» را ندیده باشد. با گذشت حدود ۶۰ سالی که از پخش این فیلم می‌گذرد اما داستان و چگونگی پرداختن به آن، هنوز نزد مخاطبین سینما، جدید و در عین‌حال جذاب است. این فیلم به کارگردانی سیدنی لومت و محصول سال ۱۹۵۷ است و ژانری درام-جنایی دارد.

دوازده مرد خشمگین داستان ۱۲ مرد عضو هیات منصفه را روایت می‌کند که باید اتهام قتل وارد شده به یک پسر نوجوان را بررسی کنند. پسر ادعا می‌کند که پدرش را با چاقو نکشته است. یازده مرد حاضر در هیات منصفه قصد دارند بدون بررسی مدارک موجود، پسر نوجوان را متهم اعلام کند اما یکی از اعضای حاضر هیات منصفه خلاف آنها فکر می‌کند و در آخر با استدلال دیگران را نیز با خود همراه می‌کند. هنری فوندا، لی جی کاب، ای جی مارشال، مارتین بالسام، جک واردن، جان فیدلر، جک کلاگمن و … بازیگران این فیلم هستند.

فهرست شیندلر (Schindler’s List)

سال تولید: ۱۹۹۳
IMDB: 9.0
فیلم «فهرست شیندلر» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و محصول سال ۱۹۹۳ است. این فیلم ژانری درام-تاریخی دارد و داستان زندگی تاجری خوش‌گذران اهل آلمان به نام اسکار شیندلر را به تصویر می‌کشد که عضو حزب نازی است و موفق به خرید کارخانه‌ای با پول یهودیا می‌شود. این فیلم در واقع تغییر دیدگاه شیندلر را نشان می‌دهد که تحت‌تاثیر یهودیان قرار گرفته و تلاش می‌کند تا آنها را نجات دهد.

فارغ از اینکه قصه‌ی فهرست شیندلر حقیقی است یا نه اما به یک روایت انسانی و معرفتی تبدیل شده و هر مخاطبی را به خود جذب می‌کند. لیام نیسون، بن کینگزنلی، ریف فاینز، کارولین گودال، جاناتان ساگال، امبنت دیویتس و … بازیگران این فیلم پرطرفدار را شامل می‌شوند.

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King)

بهترین فیلم های سینمایی تاریخ به انتخاب هوش مصنوعی
سال تولید: ۲۰۰۳
IMDB: 9.0
فیلم «ارباب حلقه‌ها : بازگشت پادشاه» ژانری اکشن، ماجراجویی و درام دارد و جزء پرطرفدارترین فیلم‌های تاریخ سینماست. این فیلم توسط پیتر جکسون کارگردانی شده و محصول سال ۲۰۰۳ است. فیلم براساس رمان پرفروشی به همین نام نوشته‌ی ارباب حلقه ها از جی. آر. آر تالکین ساخته شده است. بارگشت پادشاه ادامه‌ی دو قسمت اول ارباب حلقه‌ها است و داستان سم و فرودو با گالوم را روایت می‌کند که برای برای از بین بردن حلقه دوارد بیابان داگولد می‌شوند و تمام این اتفاق‌ها زمانی می‌افتد که حلقه در گردن فرودو بوده و او فشار زیادی را تحمل کرده است.

می‌توان گفت که نقطه‌ قوت این فیلم نیز پایان آن است که بسیار درخشان و تاثیرگذار است. کیت بلانشیت، الیجاه وود، ایان مک کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، جان ریس دیویس، برنارد هیل، بیلی بوید، دومینیک مونگان، اورلاندو بلوم، هوگو ویوینگ و دیوید ونهام بازیگران ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه را شامل می‌شوند.

داستان عامه پسند (Pulp Fiction)

سال تولید: ۱۹۹۴
IMDB: 8.9
«داستان عامه پسند» یکی از فیلم‌های موفق کوئنتین تارانتینو محسوب می‌شود که ژانری جنایی-درام دارد و محصول سال ۱۹۹۴ است. فیلم داستان یک گنگستر را به تصویر می‌کشد که قصد دارد برای همیشه از کار خلاف کنار بکشد، همچنبن یک بوکسور که تصمیم دارد تا به قول خود عمل نکند (او قول داده بود تا عمدا مسابقه بوکس را ببازد) و دو خلافکار دون‌پایه که می‌خواهند سرقتی مسلحانه انجام دهند.

«داستان عامه پسند» این سه داستان را به‌‌طور عیر خطی پیش می‌برد و در جایی آنها را با هم تلاقی می‌دهد. از نقاط قوت آن نیز می‌توان به شخصیت‌پردازی دقیق و قوی و دیالوگ‌های کنایه‌آمیز و ماندگار آن اشاره کرد. فیلم به واسطه‌ی داستان و روایت جذابی که دارد به کی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای مدرن تبدیل شده است و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است. جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، تیم راث، اوما تورمن و هاروی کیتل برخی از بازیگران «داستان عامه پسند» هستند.

فارست گامپ (Forrest Gump)

سال تولید: ۱۹۹۴
IMDB: 8.8
«فارست گامپ» فیلمی کمدی-درام به کارگردانی رابرت زمکیس و محصول ۱۹۹۴ است. فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته‌ی وینستون گروم ساخته شده است.فارست گامپ ژانری درام-رمانتیک دارد و داستان زندگی فارست گامپ با بازی تحسین‌برانگیز تام هنکس را در دهه‌های مختلف به تصویر می‌کشد. او مردی ساده‌دل و مهربان است که در یک ایستگاه اتوبوس نشسته است و داستان زندگی‌اش را از کودکی تاکنون در ذهنش مرور می‌کند که در آنها شاهد چندین رویداد تاریخی در ایالت متحده بوده است.

علاوه‌بر تام هنکس، رابین رایت پن، گری سینایس، میکلتی ویلیامسون، سالی فیلد، آفیمو آملامی، سونی شرویر و … بازیگران این نمایش را شامل می‌شوند. قابل ذکر است که «فارست گامپ» دومین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۴ میلادی بعد از «شیرشاه» به حساب می‌آمد.

جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند (The Empire Strikes Back)

بهترین فیلم های سینمایی تاریخ به انتخاب هوش مصنوعی
سال تولید: ۱۹۸۰
IMDB: 8.7
فیلم «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند» به کارگردانی اروین کرشنر و محصول سال ۱۹۸۰ است. این فیلم ژانری اکشن، ماجراجویی و فانتزی دارد و دنباله‌ی «جنگ ستارگان» ۱۹۷۷ است. بعد از پیروز شدن امپراطوری بر شورشی‌ها، آنها برای فرار از دشمن خود (امپراتوری گلستیک) هوث را ترک می‌کنند. با وجود اینکه شاهزاده لیا، هان سولو و C-3P0 فرار کردند اما توسط لرد دارت ویدر دستگیر می‌شوند و …

از نقاط قوت این فیلم می‌توان به قصه‌ی جذاب آن در قالبی دارک، شخصیت‌پردازی‌های بسیار قوی و جلوه‌های ویژه‌ی درخشان آن اشاره کرد. مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، بیلی دی ویلیامز، آنتونی دنیلز، دیوید پراورز، کنی بیکر، پیتر میهیو و … بازیگران «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند» شامل می‌شوند.

5/5 - (3 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس