بررسی تفاوت کابل HDMI و DisplayPort | بهترین کابل برای بازی

104
0
تفاوت کابل HDMI و DisplayPort

آیا در مورد استفاده از HDMI یا DisplayPort برای تنظیمات بازی خود سردرگم هستید؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی تفاوت کابل HDMI و DisplayPort  و اینکه کدام یک برای بازی بهترین است صحبت کنیم.

بررسی تفاوت کابل HDMI و DisplayPort

HDMI و DisplayPort به دو مورد از محبوب‌ترین کانکتورها برای اتصال نمایشگر به رایانه شخصی تبدیل شده‌اند. هر دو فناوری در طول سال‌ها به تکامل خود ادامه داده‌اند و انتقال پهنای باند بالایی را در تأخیرهای زیر میلی‌ثانیه ارائه می‌دهند.

نسخه های جدیدتر HDMI و DisplayPort آنقدر پیشرفته شده اند که اکثر مصرف کنندگان حتی با حداکثر ظرفیت خود از آنها استفاده نمی کنند. با این حال، اگر گیمری هستید که هدف آن بهترین تجربه ممکن از بازی است، انتخاب کانکتور مناسب کاملاً ضروری است. 

HDMI چیست؟

برای پاسخ به اینکه کدام کانکتور برای بازی مناسب تر است، مهم است که ابتدا بفهمید هر دو کانکتور چه چیزی برای ارائه دارند. بیایید با HDMI شروع کنیم زیرا این اولین محصولی است که به بازار آمده است.

HDMI یا رابط چند رسانه ای با وضوح بالا، یک رابط همه جانبه محبوب است که برای مصرف رسانه و بازی استفاده می شود. کانکتورهای HDMI از 19 پین تشکیل شده اند که قادر به انتقال ویدئو، صدا و داده های اترنت هستند.

پنج نوع کانکتور HDMI وجود دارد، اما از آنجایی که ما عمدتاً در مورد بازی صحبت می کنیم، روی HDMI استاندارد Type-A تمرکز خواهیم کرد.

از آنجایی که HDMI از سال 2003 وارد بازار شده است، به روز رسانی های زیادی را تجربه کرده است و هر بار HDMI را سریعتر و بهتر کرده است. برای اینکه بدانید کدام نسخه از مجموعه HDMI نیازهای شما را دارد، در اینجا جدولی از آخرین نسخه ها و قابلیت های آنها (تا may 2022) آمده است:

تفاوت کابل HDMI و DisplayPort
تفاوت کابل HDMI و DisplayPort

جدا از انواع و تنوع کانکتورها، HDMI دارای چهار کابل مختلف می باشد که از نظر عملکرد و ویژگی ها تفاوت چشمگیری دارند. این کابل ها عبارتند از:

کابل HDMI استاندارد – ابتدایی ترین نوع کابل، مناسب برای بازی 1080i 

Standard HDMI plus Ethernet-A برای بازی1080i  با پشتیبانی از اترنت.

کابل HDMI پرسرعت – علاوه بر 1080pاز وضوح بالاتر پشتیبانی می کند.

کابل HDMI با سرعت بالا به همراه کابل بازی با وضوح بالا با قابلیت و پشتیبانی از اترنت.

HDMI با کابل‌های پرسرعت، کانکتورهای بازی هستند. آنها از فناوری FreeSync AMD پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند بازی‌های 1080p  تا 10K  را (در صورت پشتیبانی) انجام دهد و یک اتصال اترنت با سرعت 100 مگابیت در ثانیه برای دانلود بازی‌ها و مدیریت آسان کابل فراهم می‌کند. 

برخی از بزرگترین معایب استفاده از HDMI برای بازی، عدم پشتیبانی آن از G-Sync، عملکرد پایین تر برای کابل های بیش از دو متر و عدم پشتیبانی از چند مانیتور است.

توجه داشته باشید که کنسول های بازی مانند Xbox Series X و PlayStation 5 فقط از HDMI پشتیبانی می کنند. بنابراین این مقایسه واقعاً برای گیمرهای رایانه شخصی صدق می کند.

DisplayPort چیست؟

DisplayPort یکی دیگر از کانکتورهای محبوب است که عمدتاً در رایانه های شخصی استفاده می شود. DisplayPort شبیه یک HDMI است اما دارای مکانیسم های قفل و یک کانکتور 20 پین است که می تواند هم تصویر و هم صدا را منتقل کند.

دو نوع DisplayPort وجود دارد: DisplayPort استاندارد و Mini DisplayPort  . DisplayPort نیز بیش از یک دهه است که در بازار وجود دارد، به همین دلیل است که چندین تنوع دارد. در اینجا جدولی از جدیدترین آنها (تا May 2022) آمده است:

تفاوت کابل HDMI و DisplayPort
تفاوت کابل HDMI و DisplayPort

DisplayPort در حال حاضر محبوب ترین رابط بازی در بازار است. پشتیبانی از G-Sync و FreeSync، پشتیبانی از بازی های 240 هرتزی در رزولوشن های پایین تر، بازی های 4K HDR با فرکانس 144 هرتز و پشتیبانی از تنظیمات چند مانیتور را ارائه می دهد.

کدام رابط برای بازی بهترین است؟

همانطور که می بینید، هر دو DisplayPort و HDMI کانکتورهای توانمندی هستند که برای بازی مناسب هستند. اما اگر عناوین محبوب FPS را با وضوح بالاتر پخش می کنید، داشتن کانکتور مناسب شما را از هرگونه افت عملکرد نجات می دهد.

 

بنابراین، کدام کانکتور برای بازی مناسب تر است؟ بدون شک پاسخ DisplayPort است.

DisplayPort به دلیل تطبیق پذیری بهینه برای گیمرها بهترین رابط بازی در بازار است. پشتیبانی آن از FreeSync و G-Sync به طیف گسترده ای از گیمرها اجازه می دهد تا از فناوری همگام سازی تطبیقی ​​لذت ببرند. اگر بازی شما از گرافیک NVIDIA استفاده می کند، پس واقعاً گزینه ای ندارید: یا از DisplayPort استفاده کنید یا گلوگاه کابل داشته باشید.

پشتیبانی DisplayPort از نمایشگرهای چند صفحه‌ای نیز یک مزیت بزرگ برای بسیاری از دستگاه‌های بازی است که به عنوان ایستگاه‌های کاری شخصی عمل می‌کنند. به‌عنوان یک راه‌اندازی چند مانیتور به بهره‌وری و پخش جریانی کمک می‌کند، و می‌تواند یک مانیتور جداگانه برای چت کردن با دوستان، پخش موسیقی، نگاه کردن به پروفایل‌های کاربر و جستجوی آنلاین راهنمای بازی باشد.

بهترین تجربه بازی را با DisplayPort دریافت کنید

اکنون که می دانید چرا DisplayPort بهترین رابط بازی است، به خاطر داشته باشید که تغییر کابل های خود از HDMI به DisplayPort لزوما به معنای عملکرد بهتر بازی نیست. کابل‌ها و رابط‌ها نمی‌توانند عملکردی را اضافه کنند که ساخت رایانه فعلی شما قبلاً ندارد.

اما اگر دستگاه بازی توانمندی دارید، امیدواریم این مقاله شما را متقاعد کند که به DisplayPort بروید و از تمام عملکردی که بازی شما می تواند ارائه دهد لذت ببرید.

منبع : makeuseof

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس