بررسی خودرو تیارا مکث موتور (بایک روژیانگ)

59
0
بررسی خودرو تیارا مکث موتور

دی 1401: براساس برخی اسناد منتشر شده در فضای مجازی، قیمت تیارا مکث موتور، قبل از عرضه آن به بازار کشورمان، تعیین شده است. با اینکه شرکت مونتاژکننده تیارا، این خبر را تایید نکرده اما باخبر شده‌ایم که فروش مکث موتور تیارا، با قیمت قطعی 989 میلون تومان و موعد تحویل 90 روزه، بزودی آغاز می‌شود. اگر این خبرها صحت داشته باشد، احتمالا تا پایان سال 1401، شاهد تحویل نخستین سری تیارا، به خریداران خواهیم بود. در این مقاله به بررسی خودرو تیارا مکث موتور می پردازیم.

بررسی خودرو تیارا مکث موتور

مرداد 1401: بعد از عرضه پیکاپ دایون در ایران (بررسی خودرو کلوت)، مکث موتور حالا به بازار کراس‌اورها آمده است. بازاری که همه خودروسازان خصوصی و حتی خودروسازان دولتی کشورمان، تشنه حضور قدرتمندتر در آن هستند. البته با توجه به اینکه مونتاژ بایک روژیانگ X5، اولین تجربه مکث موتور در سگمنت کراس‌اورهاست، این شرکت تصمیم به تغییر نام این خودرو گرفته است؛ نامی که در نمایشگاه خودرو تهران 1401 برای اولین‌بار اعلام شد: تیارا مکث موتور!

بررسی خودرو تیارا مکث موتور
بررسی خودرو تیارا مکث موتور

اما با گذشت دو ماه از اولین رونمایی رسمی تیارا در ایران، شرکت مکث موتور خبر داده که تولید اولین دستگاه از این محصول جدید را در نخستین هفته مردادماه 1401 به پایان رسانده است. به همین دلیل، با حضور مدیران ارشد گروه ماموت و همچنین مدیران مکث موتور در محل کارخانه این شرکت، جشن تولید اولین تیارا مکث موتور برگزار گردید.

آقای وطن‌خواه، مدیرعامل مکث موتور، در حاشیه این مراسم گفته که درب‌های این کراس‌اور 7 نفره، در مقایسه با رقبای خود، برزگ‌تر و کشیده‌ترند و سرنشینان می‌توانند با راحتی بیشتری، سوار و پیاده شوند.

تولید پنج هزار تیارا در یکسال

اردیبهشت 1401: طبق آخرین اطلاعات موجود، مکث موتور برای عرضه کراس‌اور تیارا در بازار ایران، تیراژ پنج هزار دستگاهی را برای سال اول عرضه این محصول، درنظر گرفته است. به نظر می‌رسد از تابستان 1401، تولید آزمایشی مکث موتور تیارا آغاز شود و از نیمه دوم سال به بازار کشورمان راه پیدا کند.

اولین محصول از زیرمجموعه جدید بایک

احتمالاً نام سازنده این خودرو به نظرتان چندان آشنا نباشد، اما بد نیست بدانید که این شرکت با نام اولیه بایک یینژیانگ (BAIC Yinxiang) و به عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه خودروساز بیجینگ (بایک) تاسیس شد.

بررسی خودرو تیارا مکث موتور
بررسی خودرو تیارا مکث موتور

فروش سالیانه این برند در سال 2017 به رقم 300 هزار دستگاه رسید، اما تغییرات بازار خودرو و مشکلات مالی و مدیریتی در نهایت باعث اعلام ورشکستگی این برند تازه تاسیس در سال 2018 شد. اکنون و پس از غیبت سه ساله، این برند با نام و نشان جدید بایک روژیانگ به بازار خودرو بازگشته و یک کراس‌­اور میان­‌سایز به نام روژیانگ ایکس 5 یا BAIC Ruixiang X5 را به عنوان نخستین محصول خود معرفی کرده است.

طراحی ظاهری تیارا مکث موتور

جلوپنجره با نوارهای افقی به همراه نوار کرومی پایین آن که چراغ‌های LED را به یکدیگر متصل کرده در کنار اجزای برجسته سپر جلو، طرحی ساده و قابل قبول برای نمای جلوی تیارا مکث موتور را پدید آورده است.
در بخش عقب هم لوگوی لوزی‌شکل برند سازنده و چراغ‌های نسبتاً بزرگ با حاشیه تیره رنگ جلب توجه می‌کند. نمای جانبی فرمی پویا و در عین حال ساده دارد، ولی سایز رینگ‌ها کمی کوچک به نظر می­‌رسد. در کنار تمام این موارد، نمی‌­توان انکار کرد که طرح بخش عقب و ستون C بدنه روژیانگ X5 به تعدادی از خودروهای دیگر چینی شباهت دارد.

امکانات و تجهیزات تیارا مکث موتور

استفاده وسیع از رنگ مشکی برای تزئین قطعات کابین در کنار جزئیات نقره‌­ای و روکش قهوه‌­ای صندلی­‌ها، پوشش داخلی درها و بخش بالایی داشبورد، فضای داخلی تیارا مکث موتور را از یکنواختی نجات داده است. سقف شیشه‌ای پانوراما، نمایشگر مرکزی 10.25 اینچی لمسی و صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی دیجیتال، مهمترین تجهیزات رفاهی تیارا مکث موتور است، که در همان نگاه اول جلب نظر می­‌کند. کروزکنترل، در صندوق برقی، استارت بدون دکمه، ورود بدون کلید و دوربین ثبت وقایع، سایر امکانات رفاهی خودرو تیارا است. علاوه‌براین فرمان برقی این خودرو در سه حالت کامفورت، استاندارد و اسپرت قابل تنظیم است.

بررسی خودرو تیارا مکث موتور
بررسی خودرو تیارا مکث موتور

امکان تشخیص فرامین صوتی و سامانه ارتباطی هوشمند 4G با هدف برقراری ارتباط آسان‌تر کاربر با خودرو، مسیریاب و برخی موارد دیگر، جزء فناوری­‌های بکار گرفته شده در مکث موتور تیارا طبقه‌بندی می­‌شود.

امنیت سرنشینان این خودرو به یاری کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌­ای و کمربندهای ایمنی سه نقطه‌­ای برای تمامی صندلی‌­ها تامین خواهد شد. بد نیست بدانید ایربگ­‌های پرده­‌ای این خودرو سرنشینان ردیف سوم را نیز پوشش می­‌دهد. علاوه‌براین، باید به سیستم پایداری ESP، دستیار ترمز EBA، سامانه پایش فشار باد تایر، چراغ‌های خودکار و دوربین 360 درجه هم اشاره کرد.
طبق آخرین اطلاعات رسمی منتشر شده، امکانات تیارا مکث موتور به شرح زیر خواهد بود:

تجهیزات ایمنی
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کمکی ترمز ABS +EBD +BA
ترمز پارک برقی EPB و اتوهلد
سیستم نمایش تصویری نقطه کور
6 کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پرده ای)
ایموبلایزر موتور
سیستم جلوگیری از گیرکردن دست میان شیشه ها و سانروف
ایزوفیکس
کمربند ایمنی سه نقطه ای
امکانات رفاهی
ورود و استارت بدون کلید
تشخیص محل پارک خودرو (سیستم CALLING ریموت)
پاورویندوز
درب صندوق برقی با تشخیص مانع
سقف بازشونده پانورامیک با پرده برقی
چهار شیشه برقی
سنسور نور
قطعات دکوراتیو کروم روی جلو پنجره
رینگ 18 اینچی آلومینیومی
کلاستر (پشت آمپر) تمام دیجیتال 12.3 اینچی
تهویه اتوماتیک با دریچه ردیف عقب
آینه وسط الکتروکرومیک
آینه های گرمکن دار
کنترلهای برروی فرمان
صندلی راننده 6 حالته با تنظیم برقی
گرمکن صندلی های جلو
صندلی های ردیف دوم و سوم
دوربین و مولتی مدیا
نمایشگر 10.25 اینچی لمسی
دوربین 360 درجه
دوربین ثبت وقایع
کنترل سیستم مدیا از طریق ماوس برروی کنسول میانی
6 بلندگو

مشخصات فنی تیارا مکث موتور

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای تیارا مکث موتور به ترتیب 4.788، 1.875، 1.73 و 2.815 متر است که آن را در رده شاسی­‌بلندهای متوسط قرار می­‌دهد. این خودرو در دو نسخه 5 و 7 نفره قابل سفارش است که نمونه معرفی شده رسمی در اردیبهشت‌ماه 1401 نسخه 7 نفره آن است. فضای صندوق اعلام شده در حالت هفت نفره 145 لیتر و هنگام خوابیده بودن صندلی های ردیف سوم 1380 لیتر است.

بررسی خودرو تیارا مکث موتور
بررسی خودرو تیارا مکث موتور

تیارا مکث موتور، به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 155 اسب‌­بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است، که همراه با جعبه‌دنده شش سرعته خودکار در ایران ارائه می‌شود. شرکت سازنده مصرف سوخت ترکیبی تیارا اتوماتیک را 7.5 لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده است. وزن روژیانگ X5 یا همان مکث موتور تیارا، حدود 1610 کیلوگرم است و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را دارد.

رقیبان تیارا مکث موتور در ایران

کراس‌اور جدید مکث موتور، رقیبان زیادی در بازار کشورمان دارد چراکه در رده کراس‌اورهای سایز متوسط است. مهم‌ترین رقیب این خودرو، نسل جدید تیگو7 از شرکت مدیران خودرو خواهد بود.

قیمت ماشین تیارا مکث موتور

بایک روژیانگ برای فروش سالیانه 52,700 دستگاه خودرو در سال 2021 برنامه‌ریزی کرده بود. در بازار چین، قیمت بایک روژیانگ X5 با گیربکس اتوماتیک، از حدود 100 هزار یوآن آغاز می‌شود که برای مدل 5 نفره آن است. اما در صورت سفارش مدل 7 نفره با تمام امکانات، قیمتش به حدود 125 هزار یوآن می‌رسد. بنابراین این خودروی چینی، با محدوده قیمتی 15 تا 20 هزار دلار فروخته می‌شود.

bama

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس