بررسی خودرو جک JS5 کرمان موتور (Sehol X6)

90
0
خودرو جک JS5

به تازگی، تصاویر و عکس‌های متعددی در فضای مجازی، از حضور خودرو جک JS5 در کشورمان منتشر شده است و به همین دلیل، حدس و گمان‌ها درباره مونتاژ این کراس‌اور کاملا جدید در خطوط تولید کرمان موتور، قوت گرفته است. اما جک JS5 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

خودرو جک JS5

برند سه‌هول (Sehol) در سال 2020 و با نام اولیه سول (SOL) تاسیس شد. قرار بود این برند به عنوان کمپانی حاصل از شراکت میان جک و فولکس‌واگن، به تولید خودروهای برقی روی پلتفرم‌های متعلق به جک مشغول شود. ثمره این شراکت به تولید تنها یک مدل ختم شد: سول E20X که براساس جک iEV7s ساخته شد.

خودرو جک JS5
خودرو جک JS5

پس از مدتی و با تغییر تصمیم خودروساز آلمانی، فولکس‌واگن در یکی از شهرهای چین به ساخت محصولات برند خود روی پلتفرم MEB مشغول شد بنابراین برند SOL به حال خود رها شد. شرکت جک تصمیم گرفت با تغییر نام این برند به SEHOL و ادغام آن با دو برند دیگر زیرمجموعه خود، چند مدل خودروهای برقی و بنزینی را معرفی کند. این شرکت تاکنون 9 خودرو معرفی نموده که همگی براساس محصولات جک شکل گرفته‌­اند.

حاشیه‌های جک JS5 در ایران

قبل از اینکه به سراغ معرفی جک JS5 برویم، باید چندین نکته مهم را درباره این چینی بدانید:

نکته اول: این خودرو در بازار چین، تحت برند سه‌هول فروخته می‌شود و SEHOL X6 نام اصلی‌ آن است. همچنین این نکته را فراموش نکنیم که چینی‌ها، در ابتدا می‌خواستند این خودرو را با نام تجاری SEHOL X5 وارد بازار کنند. اما به دلایلی که نمی‌دانیم، نظرشان را تغییر دادند و این خودرو، نهایتا با نام سه‌هول X6 سر از بازار چین درآورد.

خودرو جک JS5
خودرو جک JS5

نکته دوم: باید اعتراف کنیم که انتظار دیدن سه‌هول X6 را در کشورمان نداشتیم چراکه همه، چشم به راه آمدن سه‌هول QX یا SEHOL QX بودیم؛ یعنی همان خودرویی که در بازارهای صادراتی، با نام جک JS6 فروخته می‌شود. البته باید اعتراف کنیم که عرضه X6 بجای QX، جای تحسین دارد چراکه خودروی QX محصول سال 2021 میلادی بود اما خودروی X6 در مدل 2022 به بازار چین آمده است. پس با خودرویی کاملا جدید، سروکار داریم.

نکته سوم: سه‌هول X6 از همان خانواده‌ای است که قبلا، دو محصول دیگرش (یعنی کراس‌اور K7 و سدان J7) را در ایران دیده بودیم. پس این احتمال وجود دارد که X6 نیز تحت برند KMC به بازار کشورمان بیاید.

نکته چهارم: سه‌هول X6 نسخه به‌روز شده جک S5 است؛ پس منتظر دیدن تغییرات فنی گسترده در آن نباشید. در واقع اگر نام X6 را روی آن نمی‌گذاشتند، حتی می‌توانستیم آنرا نسل جدید جک S5 معرفی کنیم چراکه تولید S5 در بازار چین در سال 2019 متوقف شده بود. اما چینی‌ها ترجیح داده‌اند که با تغییر نام این خودرو، همه خاطرات خوب و بد S5 را از ذهن مشتریان‌شان پاک کنند.

کپی برداری عجیب در طراحی جک JS5

خودروسازان چینی، ید طولایی در کپی کردن طرح‌های شرکت‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌­ای دارند و حتی پیشرفت خود در سال‌های اخیر را نیز تاحدی مدیون همین امر هستند. حال اگر یکی از شرکت‌های چینی سنت‌شکنی کند و خودرویی با طراحی متناسب را روانه بازار کند، سایر کمپانی­‌ها دست به کار می‌شوند و شروع به استفاده از طرح شرکت هموطن خود می‌­نمایند.

شاهد این مدعی را می‌­توان استفاده از عناصر مشترک طراحی در اجزای بدنه بسیاری از خودروهای چینی دانست که در دوره زمانی خاصی وارد بازار می­‌شوند. گویا این شرکت‌ها تمایل زیادی به ریسک کردن ندارند و ترجیح می‌دهند به جای نوآوری و خلاقیت، یک طرح موفق را دوباره و تنها با اعمال برخی تغییرات، مجددا اجرا کنند.

خودرو جک JS5
خودرو جک JS5

محصولات زیادی از خودروسازان چینی را می‌­توان مثال زد که مشمول توضیحات بالا می­‌شوند، اما در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از جدیدترین نمونه‌­ها برویم. سه‌هول X6 که به عنوان محصولی از برند زیرمجموعه JAC، از سال 2022 وارد بازار چین شده، کراس‌­اوری است که می‌گویند طراحی نمای جلویی خود را از یکی از خودروهای جدید چینی به نام نیو ES8 به عاریت گرفته است.

فرم جلوپنجره، چراغ‌های جانبی و سپرهای جک JS6T کاملاً یادآور نیو ES8 است. البته تفاوت زیادی میان این دو خودرو وجود دارد، چراکه نیو ES8 یک خودروی برقی مدرن با ابعادی بزرگ است، درحالی‌که با نگاهی دقیق‌تر به جک JS6 از زوایای مختلف، به راحتی می­‌توان دریافت که با نسخه تغییر شکل یافته از جک S5 مواجه هستیم که غیر از طرح جدید بخش جلو و نوار میان چراغ‌های عقب، نکات جدید زیادی به همراه ندارد.

مشخصات فنی جک JS5

جک JS5 در جایگاهی بین مدل‌های سه‌هول QX و سه‌هول X7 قرار دارد و ابعاد طول، عرض، ارتفاع و فاصله میان محورهای آن به ترتیب 4.505 و 1.85 و 1.698 و 2.66 متر اعلام شده است.

در لیست مشخصات فنی جک JS5، همان گیربکس 6 دنده دوکلاچه تَر (wet) که در جک S5 نیوفیس استفاده شده بود، در JS5 هم می‌بینیم. اما یک نکته عجیب درباره پیشرانه JS5 وجود دارد و آن این است که موتور 4GC آن حذف شده و با موتور جدید 4GB جایگزین شده و با اینکه حجم هر دو موتور، یکسان است اما شاهد افت پارامترهای خروجی در موتور جدید 4GB هستیم:

کد موتور HFC-4GC1.6D HFC-4GB2.4E
نوع موتور 1.5 لیتری توربو 1.5 لیتری توربو
حداکثر قدرت 171 اسب بخار 148 اسب بخار
محدوده RPM برای قدرت 4850 تا 5500 5500
حداکثر گشتاور 251 نیوتن متر 210 نیوتن متر
محدوده RPM برای گشتاور 1500 تا 4500 2000 تا 4000
مصرف ترکیبی 8.6 لیتر 7.9 لیتر

حال باید منتظر ماند و دید که کرمان موتور، چه تصمیمی درباره پیشرانه جک JS5 می‌گیرد.

قیمت جک JS5

در بازار چین، قیمت جک JS5 با گیربکس DCT، از حدود 90 هزار یوآن شروع شده و در گران‌ترین مدل، به 115 هزار یوآن می‌رسد که تقریبا معادل 14 تا 17 هزاردلار می‌شود.

bama

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس