بررسی لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

62
0
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S، لپ‌ تاپی است که با طراحی کلی MateBook 16 سال گذشته مطابقت دارد، اما تغییر قابل توجهی در بخش داخلی یعنی Alder Lake اینتل آن صورت گرفته است. اگر با MateBook 16 هوآوی آشنا نیستید، باید بدانید که این لپ تاپ صفحه نمایش 16 اینچی با نسبت تصویر 3:2 بلندتر دارد که در بدنه ای شیک با وزن کمتر از 2 کیلوگرم قرار گرفته است. همچنین اگر با نسبت های صفحه نمایش آشنا نیستید، خوب است بدانید که صفحه نمایش لپ تاپ معمولی 16:9 است که برای ویدیوهای عریض مناسب است، در حالی که صفحه نمایش 3:2 فقط کمی باریک تر است، اما فضای عمودی بسیار بیشتری دارد و آن را برای نمایش صفحات وب و عکس ها بسیار مناسب تر می کند (آن‌ها معمولاً 4:3 یا 3:2 هستند). نمایشگر مربع‌ تر نیز برای ویرایش ویدیو راحت ‌تر است می توانید دسته ‌ای از عناصر رابط کاربری را در زیر آن قرار دهید.

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

هوآوی Huawei MateBook 16S مجدداً از شاسی MateBook 16، پورت ‌ها و همه آیتم های آن استفاده می کند، اما به جای پردازنده‌ های سری Ryzen 7 AMD سال گذشته، از تراشه‌ های نسل دوازدهم سری Alder Lake H اینتل استفاده می کند، از همین رو شما باید Huawei MateBook 16S خود را از بین مدل های i5-12500H 12 هسته ای ( 4 هسته عملکرد و 8 هسته کارآمد ) و i7-12700H و i9-12900H 14 هسته ای ( هر دو دارای 6 هسته عملکرد و 8 هسته کارآمد ) انتخاب کنید.

این‌ها همه پردازنده‌ های 45 واتی هستند که برای لپ‌ تاپ ‌هایی با کارایی بالا در نظر گرفته شده ‌اند، اما با تغییر بزرگ امسال در معماری اینتل ( معماری big.LITTLE )، می‌ توان انتظار عملکرد بسیار بهتری از نظر عمر باتری داشته باشید. همچنین یک پورت USB-C Thunderbolt 4 در دسترس است که از Wi-Fi 6e پشتیبانی می کند.

نمایشگر این لپ تاپ نیز در اکثر موارد مشابه مدل سال گذشته است. هنوز هم یک صفحه نمایش 16 اینچی IPS LCD با کیفیت 2560*1680 و 300 نیت روشنایی و نسبت کنتراست 1500:1 را در اختیار خواهید داشت. تغییر بزرگ امسال این است که صفحه نمایش حساس به لمس است، این قابلیت در برخی مواقع می تواند مفید باشد، اما ممکن است از نظر برخی دیگر، خیلی کاربردی نباشد.  هواوی میت بوک 16 اس همان باتری 84 وات ساعتی مدل قبلی خود را دارد و بسته به اینکه کدام پردازنده را دریافت می کنید، شارژر 135 واتی یا 90 واتی را می توانید در اختیار داشته باشید. این لپ‌ تاپ همچنین یک دوربین بهبود یافته با کیفیت 1080p دارد که قابلیت ردیابی کاربر در اطراف قاب و نشان دادن پس‌ زمینه مجازی سفارشی را به همراه دارد. تنظیمات اسپیکر و صفحه کلید، پد لمسی و حتی خنک کننده زیر آن نیز با مدل قبلی یکسان هستند.

طراحی، نمایشگر، پورت ها، صفحه کلید و تاچ پد

از بسیاری جنبه ها، MateBook 16S مشابه MateBook 16 است. ابعاد آن مشابه MateBook 16  و وزن آن نیز 1.99 کیلوگرم است. صفحه نمایش مورب بوده و دارای قاب هایی مشابه با مدل قبلی می باشد، این نمایشگر نازک است اما کمی عریض تر از ابعادی است که برخی از لپ تاپ های 16 اینچی مدرن ارائه می دهند.

رنگ خاکستری، تنها رنگ موجود برای انتخاب خواهد بود و  نکته مثبت این است که قاب  MateBook 16S فلزی است و می توانید لپ تاپ را با یک انگشت باز کنید و زمانی که آن را باز کردید، با یک صفحه‌ کلید با نور پس ‌زمینه کامل و بدون Numpad و ردیفی از کلیدهای ویژه و یک صفحه لمسی شیشه‌ ای استقبال می ‌شوید. سطح صفحه لمسی برای استفاده با انگشت بسیار دلپذیر است و حرکات چند لمسی به راحتی انجام می شوند.

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

کی‌برد MateBook 16S  عملکرد فوق العاده ای را ارائه می دهد، کلیدها دارای حرکت عالی 1.5 میلی متری بوده و نرم هستند و همچنین با فاصله مناسبی از یکدیگر قرار گرفته اند، درواقع هر آنچیزی که از صفحه کلید بدون Numpad در یک لپ تاپ 16 اینچی انتظار دارید را ارائه می دهد. دو سطح از نور پس زمینه در کی‌برد وجود دارد. مشبک های بلندگو صفحه کلید در دو طرف قاب آن واقع شده اند و بلندگوها از کیفیت عالی برخوردار هستند، همچنین این بلندگوها صدای بسیار بلندی دارند و بیس خوبی را ارائه می دهند.

تکیه ‌گاه کف دست در دو طرف پد لمسی به اندازه ‌ای بزرگ است که هنگام تایپ کردن، دست ‌های شما را در خود جای دهد. خود پد لمسی نیز به خوبی برای استفاده با دست طراحی شده اند و مشکلی برای تایپ کردن در این دستگاه نخواهید داشت.

در مورد نمایشگر، ممکن است برداشت های مختلفی داشته باشید. از یک طرف، به لطف وضوح بالا و تراکم 189ppi از تصاویر بسیار واضحی برخوردار خواهید بود و زوایای دید خوب هستند و نمایشگر با تغییر زاویه دید، کنتراست خود را از دست نمی دهد. با این حال، پانل براقی که روی آن قرار گرفته است، بسیار شفاف و انعکاس دهنده است. شما می توانید تقریباً همه چیز را در اطراف ببینید که روی شیشه منعکس شده است. همچنین روشنایی نمایشگر در حد متوسط است و بنابراین می توان نتیجه گرفت که صفحه نمایشگر MateBook 16S   نمایشگری است که فقط در محیط های کم نور خوب است.

هواوی اظهار دارد که این پنل 300 نیت می باشد، اما در بررسی های انجام شده، دریافتیم که این مقدار برابر با 320 نیت در مرکز نمایشگر و حدود 280 نیت در گوشه ‌ها می باشد. اگرچه یکنواختی کامل نیست، اما نمی توان آن را یک مشکل به شمار آورد. با این حال، بهتر بود MateBook 16S   با توجه به قیمتی که دارد، پنل روشن تری را ارائه دهد، زیرا 300 نیت برای این رنج قیمت کمی نا امید کننده به نظر می رسد. همچنین، صفحه نمایش تنها 60 هرتز است و بهتر بود در این مدل یک پنل 90 هرتزی مانند برخی از لپ‌ تاپ ‌های دیگر هواوی در اختیار داشتیم.

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

با وجود روشنایی کم، صفحه نمایش بسیار کنتراست دارد و رنگ ها به خوبی عمیق و اشباع شده اند. هواوی مدعی شده است که میانگین دلتا E زیر 1 است، اما طبق بررسی های انجام شده 2.5 اندازه ‌گیری شده است. صفحه نمایش به صورت آشکاری آبی رنگ است و می توانید پانل را طوری کالیبره کنید تا 100% مطابق با sRGB باشد.

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

حاشیه ‌های صفحه ‌نمایش کمی عریض‌تر از مک ‌بوک پرو 16 اینچی یا ایسوس 16 اینچی است. اما شما متوجه این موضوع نخواهید شد، مگر اینکه مستقیماً آن‌ها را با هم مقایسه کنید. هواوی امسال دوربین بالایی بهتری را برای لپ تاپ خود ارائه کرده است. این دوربین 1080p است و از FollowCam پشتیبانی می کند، این قابلیت باعث می شود که حتی اگر در اطراف حرکت کنید، تصویر شما در مرکز نگه داشته شود، همچنین از دیگر قابلیت های این لپ تاپ می توان به پس زمینه مجازی اشاره کرد. 

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

این دوربین دارای تأییدیه Windows Hello نیست، اما در زیر دکمه پاور یک اثرانگشت خوان قرار گرفته است که از حافظه پنهان نیز پشتیبانی می ‌کند، بنابراین کامپیوتر را روشن می ‌کند و با یک فشار دادن وارد سیستم می ‌شوید.

پورت های طرفین 

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

MateBook 16S در پورت ها عملکرد خوبی دارد. در سمت چپ، چهار بخش وجود دارد که عبارت اند از یک جک 3.5 میلی‌متری صدا، یک HDMI 2.0 با اندازه کامل و دو درگاه (USB-C (3.2 Gen 1 که هر دو از شارژ و خروجی نمایش پشتیبانی می ‌کنند، اما تنها یکی از آن‌ها از تاندربولت 4 با سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می کند. دو پورت (USB-A (3.2 Gen 1 در سمت راست وجود دارد. بنابراین همه آیتم ها از این نظر کامل هستند و تنها چیزی که در اینجا از دست می دهید یک کارت خوان SD است. 

باز کردن Huawei MateBook 16S کار آسانی است، برای باز کردن فقط باید پنج پیچ T5 Torx را باز کنید. با این حال قطعات زیادی در داخل آن وجود ندارد، اسلات دوم SSD وجود ندارد و کارت بی سیم Intel AX211 Wi-Fi 6E به مادربرد لحیم شده است.

عملکرد و عمر باتری

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

هوآوی در MateBook 16S از سیلیکون اینتل استفاده کرده است و شما می توانید پردازنده های نسل دوازدهم Intel Core i9-12900H، Intel Core i7-12700H و Intel Core i5-12500H را برای دستگاه خود انتخاب کنید. همه آن‌ها 45 وات هستند، اما همانطور که قبلاً اشاره کردیم، Core i5 دارای 4 هسته عملکرد و 8 هسته کارآمد است، در حالی که Core i7 و Core i9 دارای 6 هسته عملکرد هستند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته به نظر می رسد که i7-12700H بهترین انتخاب است. i7-12700H به ‌طور محسوسی سریع‌تر از i5 است و در عین حال عملاً مشابه i9 در این نوع لپ‌ تاپ عمل می کند. i9 حدود 300 مگاهرتز سرعت کلاک بالاتری را ارائه می دهد و البته این دستگاه برای بازی در نظر گرفته نشده است و بنابراین فهمیدن این موضوع برای خیلی از کاربران عملاً امکان پذیر نخواهد بود. 

MateBook 16S فاقد یک GPU مجزا است و به گرافیک داخلی Iris Xe اینتل متکی می باشد. در تنظیمات پایین تر کارهای روزمره و بازی های سطح پایه تا میان رده به خوبی اجرا خواهند شد اما نمی توانید از عناوین سه گانه A در MateBook 16S لذت ببرید.

Core i7-12700H برای ویرایش عکس پس از کالیبراسیون صفحه و حتی ویرایش ویدیوی 4K بعد از چند پروکسی، به خوبی عمل کرد. پردازنده ‌های نسل دوازدهم اینتل که برای این لپ تاپ در نظر گرفته شده اند به عملکرد بهتر در بازی ‌ها و برنامه ‌های ویرایشی کمک می‌ کند، زیرا اینتل در حال حاضر نسبت به AMD برتری دارد. اما این قابلیت ها بدون یک GPU مجزا برای جفت شدن با پردازنده، چندان خوب نخواهند بود. در واقع می توان گفت که با این وجود، شما از مزایای واقعی و عملکرد عالی برخوردار نخواهید بود و این در حالی است که یک تراشه نسبتاً ضعیف تر در مقایسه به سال گذشته نیز در این لپ تاپ در نظر گرفته شده است که به طور بالقوه به عمر باتری آسیب می رساند.

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

Matebook 16S می تواند به خوبی با سایر دستگاه های موجود در اکوسیستم هواوی، سازگار شود و این قابلیتی است که هواوی آن را Super Device می نامد. این لپ تاپ با Huawei PC Manager عرضه می شود که از طریق آن می توانید از قابلیت Huawei Share لذت ببرید؛ با استفاده از این نرم افزار می توانید از تبلت Matepad نیز به عنوان صفحه نمایش ثانویه استفاده نمایید و صفحه نمایش خود را گسترش دهید یا حتی فایل ها را از طریق کشیدن و رها کردن آن‌ها، از لپ تاپ به تبلت انتقال دهید.

روش دیگری که می توانید از آن استفاده کنید این است که از مداد M Huawei در Matepad استفاده کنید و آن را به یک تبلت گرافیکی تبدیل کنید یا از آن برای کار با نرم افزار های مختلف استفاده کنید، البته ممکن است این عملکرد با تأخیر جزئی همراه باشد که به دلیل اتصال بی سیم مداد و دستگاه ایجاد می شود.

Huawei Share با گوشی ‌های واجد شرایط نیز سازگار می شود، دارندگان گوشی های هواوی می‌ توانند با گوشی ‌های خود برنامه های لپ تاپ را کنترل کنند، همچنین می ‌توانند به تماس‌ها پاسخ دهند، صفحه نمایش را به اشتراک بگذارند یا تصاویر و فایل‌ های دیگر را از یک دستگاه بکشند و در دستگاه دیگر رها کنند. همه این قابلیت ها به طور رسمی از طریق دستگاه های موجود در HarmonyOS 2.0 و نه لزوماً همه آن‌ها، قابل استفاده می باشد.

SSD   1 ترابایتی عملکرد قابل توجهی را نشان می دهد و  Core i7-12700H یکی از بهترین عملکردهای ممکن را در اختیار شما قرار می دهد. در Geekbench، Core i7-12700H در لپ تاپ MateBook 16 که سال گذشته عرضه شد، در نسخه تک هسته ‌ای 20 درصد بهتر از Ryzen 5800H عمل کرده و در نسخه چند هسته ای نیز 54 درصد بهتر عمل کرده است که برای برنامه هایی مانند Photoshop، Premiere یا DaVinci Resolve بسیار مفید خواهد بود. 

از نظر مدیریت حرارتی، بدون توجه به سری پردازنده های مورد استفاده، شاهد همان تیونینگ هواوی مانند سایر لپ تاپ های MateBook خواهید بود. هوآوی لپ تاپ های آرام و خنک را ترجیح می دهد و میت بوک 16 اس نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد.

پردازنده روی 2.3 گیگاهرتز تنظیم شده است، اما به طور معمول حدود 1.4 گیگاهرتز را حفظ می کند. آخرین پردازنده های اینتل هنوز هم از نظر کارایی پایین تر از رقبای AMD خود هستند. معماری 10 میلی متری هنوز هم نسبت به معماری  7 نانومتری سری Ryzen 5000 یا 6 نانومتری Ryzen 7 کارآمد نیستند. همچنین شارژر 90 واتی قادر بود در مدت زمان 30 دقیقه، شارژ را از 0 درصد به  37 درصد برساند و شارژ کامل لپ تاپ نیز حدود یک ساعت و نیم طول کشید.

آیا Huawei MateBook 16S ارزش خرید را دارد یا خیر؟

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

Huawei MateBook 16S یک لپ تاپ عالی است. این لپ تاپ با مواد با کیفیت ساخته شده است و عملکرد عالی را ارائه می دهد. عمر باتری خوب است، اما واقعاً چشمگیر نیست و صفحه نمایش نیز عملکرد خوبی را ارائه می دهد، با این حال نباید انتظار عملکرد ایده آلی را از آن داشته باشید. نکته این است که MateBook 16S از مدل قبلی خود عملکرد متمایز کننده ای را ارائه نمی دهد، اما بسیار گران تر است. MateBook 16S در مدل Core i7-12700H  حدود 1700 یورو / 1300 پوند قیمت دارد و در مقایسه با 900 یورو / 800 پوندی که برای MateBook 16 در نظر گرفته شده است، قطعاً بسیار گران خواهد بود. پردازنده AMD Ryzen 7 که سال گذشته نیز ارائه شده بود، هنوز عملکرد عالی را به نمایش می گذارد و باتری آن نسبت به تراشه ‌های Alder Lake اینتل کارآمد تر هستند. Huawei MateBook 16S با همان پردازنده i7-12700H و صفحه نمایش 16 اینچی IPS LCD 1920x1200px و  بدون پنل 3:2 عرضه می شود که مشابه مدل قبلی خود است، ویژگی نمایشگر  این است که 16:10 اینچ می باشد و از مدل های رایج 16:9 اینچی، عریض تر به نظر می رسد. 

در نهایت، با یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که در حال حاضر نمی‌ توانیم Huawei MateBook 16S را با قیمت فعلی‌ اش توصیه کنیم. شما می توانید لپ تاپی با صفحه نمایش روشن تر و عملکرد مشابه با هزینه کمتر و یا عملکردی بهتر با کمی هزینه اضافه پیدا کنید. بررسی ها نشان می دهد که میت بوک 16 هواوی نسبت به مدل Huawei MateBook 16S انتخاب بهتری خواهد بود، زیرا عملاً به همان اندازه خوب است و قیمت بسیار بهتری دارد.

لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S
لپ‌ تاپ Huawei MateBook 16S

نکات مثبت Huawei MateBook 16S

  • صفحه نمایش بزرگ و واضح با تجربه تماشای مستقیم 
  • جنبه 3:2 امکان استفاده بهتر را فراهم می کند
  • پردازنده های قدرتمند نسل دوازدهم اینتل
  • پورت عالی، عملکرد Thunderbolt 4 خوب است
  • صفحه کلید و تاچ پد هر دو کیفیت بالایی دارند
  • بلندگوهای خوب و بلند

نکات منفی Huawei MateBook 16S

  • گران است، به خصوص در مقایسه با نسخه قبلی
  • فقط 300 نیت روشنایی
  • اینتل آلدر لیک عملکردی که باید نشان دهد را ندارد 
  • نمایشگر بسیار منعکس کننده

منبع : gsmarena

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس