تاریخچه مختصری از اولین تلفن های همراه جهان

54
0
اولین تلفن های همراه جهان

چگونه از رایانه های بزرگ به اندازه اتاق بزرگ به تلفن های هوشمند در جیب خود رسیدیم؟ اولین تلفن های همراه جهان را بشناسید.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً تلفن همراه خود را دارید. در طول قرن بیست و یکم، نیاز و اتکای ما به تلفن ها به طور تصاعدی افزایش یافته است. حتی ممکن است گفته باشید: “من نمی توانم بدون تلفنم زندگی کنم!” چند بار در گذشته.

به نوعی، واقعاً چنین است. امروز، ما کار می کنیم، خرید می کنیم، با تلفن هایمان ارتباط برقرار می کنیم و یاد می گیریم. اما این صنعت ماموت چگونه آغاز شد؟ تلفن های همراه از کجا شروع شدند و بعد به کجا خواهند رفت؟

1973: اولین تلفن همراه

اولین تلفن های همراه جهان
اولین تلفن های همراه جهان

البته تلفن‌ها قبل از سال 1973 وجود داشتند، اما همیشه نیاز به اتصال سیمی داشتند. تا این که امسال همه چیز تغییر کرد.

در سال 1973، موتورولا، یک شرکت مخابراتی که در سال 1928 تأسیس شد، با ساخت اولین تلفن همراه جهان، تاریخ ساز شد. مهندس موتورولا مارتین کوپر این دستگاه انقلابی به نام DynaTAC 8000X را ساخت.

DynaTAC 8000X بیش از یک کیلوگرم وزن و بیش از نه اینچ طول داشت. وزن گوشی های امروزی بین 150 تا 200 گرم است که کاملاً در تضاد با DynaTAC 8000X است. اما در این مرحله، هر تلفن همراه یک پیشرفت بود.

گزارش شده است که اولین تماسی که در نمونه اولیه DynaTAC 8000X انجام شد در واقع با شماره اشتباهی بود. اما در هر صورت، تماس برقرار شد و تلفن های همراه به واقعیت تبدیل شدند. با این حال، DynaTAC 8000X تنها 30 دقیقه عمر باتری داشت و شارژ آن بیست برابر طول کشید.

ما تا رسیدن به نوع فناوری موجود در گوشی های امروزی راه زیادی در پیش داشتیم. حتی در آن زمان، DynaTAC 8000X فقط یک نمونه اولیه بود و به صورت عمومی در دسترس نبود. بنابراین، چه زمانی تلفن های همراه در دسترس عموم قرار گرفتند؟

 

1983: تلفن های همراه در دسترس عموم قرار گرفتند

اولین تلفن های همراه جهان
اولین تلفن های همراه جهان

ده سال دیگر طول کشید تا DynaTac 8000X به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد. ممکن است فکر کنید که امروزه گوشی‌ها گران هستند، اما DynaTAC 8000X زمانی که برای اولین بار عرضه شد، قیمت خیره‌کننده‌ای 3995 دلار داشت که معادل بیش از 14000 دلار در سال 2022 بود.

بنابراین، حتی اگر اکنون می توانید یک تلفن همراه بخرید، برای افراد معمولی کاملا مقرون به صرفه نبود. در سال 1987، Nokia-Mobira اولین تلفن همراه خود را با نام Mobira Cityman 900 عرضه کرد. اما این گوشی نیز بسیار گران بود. چند سال دیگر طول می کشد تا تلفن همراه تبدیل شود

در دهه 1990 بود که تلفن های همراه محبوب شدند. در سال 1992، موتورولا اولین تلفن همراه دیجیتال بین المللی 3200 را عرضه کرد. این بسیار مقرون به صرفه تر از DynaTAC 8000X بود، اما نمی تواند به شبکه های GSM متصل شود.

در سال 1999، نوکیا 7110 را با قیمت بسیار مناسب تری یعنی 475 دلار عرضه کرد. پس از 7110، تلفن های همراه شروع به کاهش قیمت کردند و آنها را برای مردم عادی مقرون به صرفه تر کرد.

1992: اولین تلفن با صفحه لمسی

اولین تلفن های همراه جهان
اولین تلفن های همراه جهان

اگرچه گوشی های هوشمند با صفحه نمایش لمسی از سال 2007 به طور گسترده در دسترس قرار گرفتند، فناوری صفحه نمایش لمسی خود بیش از چهار دهه قبل از عرضه آیفون در کار بود. در سال 1965، اریک جانسون از استقرار سلطنتی رادار (RRE) اولین صفحه نمایش لمسی کنترل شده با انگشت را ایجاد کرد.

با این حال، این یک تلفن نبود و هرگز به صورت تجاری در دسترس قرار نگرفت. ۳۰ سال دیگر طول می‌کشد تا آی‌بی‌ام، همراه با میتسوبیشی الکتریک، آی‌بی‌ام سایمون را بسازد، اولین گوشی صفحه لمسی. این یک دستیار دیجیتال شخصی (PDA) با صفحه لمسی و قابلیت اتصال سلولی بود.

بسیاری این را اولین گوشی هوشمند می دانند، اما این شروع انقلاب گوشی های هوشمند نبود. قبل از رونق گوشی های هوشمند، کسی باید ابتدا اولین گوشی هوشمند مدرن را بسازد.

2006: اولین گوشی هوشمند “مدرن”.

اولین تلفن های همراه جهان
اولین تلفن های همراه جهان

اسمارت‌ فون‌هایی که امروزه می‌شناسیم اساساً مانند صفحه‌نمایش‌های کوچک تلویزیون بدون صفحه کلید فیزیکی هستند. این نوع از تلفن هوشمند مدرن در سال 2006 با LG Prada (یا LG KE850) به وجود آمد. ال جی در اواخر سال 2006 عرضه آتی پرادا را اعلام کرد و فروش آن در می 2007 آغاز شد.

اندازه این گوشی فقط x2.13×0.473.89 اینچ بود و حافظه داخلی آن 8 مگابایت و دوربین 2 مگاپیکسلی بود. صفحه نمایش فقط x400240 پیکسل بود، اما قابلیت لمس آن خبر بزرگی بود. ال‌جی بیش از یک میلیون دستگاه را ظرف 18 ماه پس از عرضه اولیه فروخت. با این حال، یک سازنده دیگر گوشی های هوشمند به زودی از این دستگاه پیشگامانه پیشی گرفته است.

2007: عصر گوشی های هوشمند آغاز می شود

امروزه میلیاردها نفر در سراسر جهان صاحب یک گوشی هوشمند هستند. اما در اواخر دهه 2010 اینطور نبود. در این مرحله، صنعت گوشی های هوشمند با عرضه اولین آیفون اپل، A1203، رونق گرفت. اپل از سال 1976 شروع به کار کرد و بیشتر وسایل الکترونیکی مصرفی مانند iMac و iPod را تولید می کرد.

اما، در اواسط دهه 2000، اپل با آیفون تاریخ ساز شد. در آن زمان هیچ کس نمی دانست که این خط تلفن های هوشمند محبوب ترین در سراسر جهان خواهند شد. اما از آنجایی که آیفون اصلی بسیار جلوتر از زمان خود بود، بسیار محبوب شد. تنها در یک سال، بیش از شش میلیون گوشی آیفون A1203 با قیمتی کمتر از 600 دلار به فروش رسید، بنابراین موفقیتی غیرقابل انکار بود.

با این حال، آیفون تنها گوشی هوشمندی نبود که مردم در این زمان خریدند. در سال 2009، سامسونگ اولین گوشی هوشمند خود را با نام Samsung GT-I7500 Galaxy عرضه کرد و سری گوشی های هوشمند گلکسی آغاز شد.

در کنار این، HTC Dream را منتشر کرد، سونی Xperia X1 و Huawei Ascend را منتشر کردند. بین سال های 2006 تا 2010، شرکت های مختلف مخابراتی اولین حرکت خود را در فضای گوشی های هوشمند با صفحه نمایش لمسی انجام دادند.

تا سال 2011، گوشی های هوشمند رایج بودند و بسیاری از تولیدکنندگان مدل های جدیدی را سالانه عرضه می کردند. این هنوز هم تا به امروز وجود دارد، اگرچه پیشرفت‌های زیادی در اندازه و وضوح صفحه نمایش، عمر باتری، اتصال و نرم‌افزار انجام شده است.

2018: اولین گوشی لمسی تاشو

در اواخر دهه 2010، اتفاقی کاملا طعنه آمیز شروع شد. سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌خواستند قابلیت تاشوی تلفن همراه را بازگردانند، چیزی که همه ما فکر می‌کردیم از قبل سابقه داشته است. اما هدف بازسازی گوشی های قدیمی نبود. در عوض، توسعه‌دهندگان می‌خواستند تلفنی با صفحه‌نمایش لمسی بسازند که بتوان آن را از وسط تا کرد – کاری بسیار جسورانه و امروزی که هنوز روی آن کار می‌شود.

برای ایجاد یک صفحه نمایش لمسی تاشو باید کارهای زیادی انجام می شد – برای جلوگیری از آسیب دیدن صفحه هنگام باز و بسته شدن، یک صفحه نمایش تاشو لازم بود. اگر می خواهید بیشتر بدانید، باید توضیحات ما را در مورد نحوه عملکرد صفحه نمایش های تاشو بررسی کنید. در سال 2018، استارت‌آپ چینی رویال، رویال فلکس‌پی، اولین گوشی تجاری تاشوی جهان را منتشر کرد.

طولی نکشید که نام‌های بزرگ‌تر وارد بازار شدند. در سال 2019، سامسونگ گلکسی فولد را عرضه کرد. گلکسی فولد در صورت باز شدن می تواند تا 7.3 اینچ افزایش یابد و اساساً به افراد امکان می دهد تبلت و تلفن هوشمند همه کاره داشته باشند.

با این حال، سامسونگ عرضه گلکسی فولد را به تعویق انداخت تا بهبودهای بیشتری را اعمال کند. و با وجود تاخیر، این شرکت پس از انتشار همچنان انتقادات زیادی را دریافت کرد. مهمتر از همه، برخی از کاربران در مدت کوتاهی پس از خرید متوجه چروک ها و ترک هایی در صفحه نمایش خود شدند.

دهه 2020 و به بعد: آینده تلفن همراه

گوشی های هوشمند امروزی به شدت با گوشی های موجود در پانزده سال پیش تفاوت دارند. تنها در یک دهه و نیم، صنعت گوشی های هوشمند بسیاری از فناوری های پیشگامانه را توسعه داد که تلفن ها را از یک دستگاه ارتباطی به یک رایانه جیبی تبدیل کرد.

5 ویژگی که آیفون ها بهتر از گوشی های اندرویدی انجام می دهند

امروزه می توانید از گوشی هوشمند خود برای سفارش غذا، یافتن هم اتاقی جدید یا حتی خرید ماشین استفاده کنید. قابلیت این گوشی در حال حاضر چیزی کم از حیرت آور نیست، اما هنوز کارمان تمام نشده است. آینده تلفن های همراه چیست؟

گوشی های آینده بدون شک هوشمند خواهند بود، بنابراین در این قسمت از آنها به عنوان گوشی هوشمند یاد می کنیم. شایعات و تئوری‌های زیادی در مورد اینکه گوشی‌های هوشمند آینده چگونه خواهند بود، وجود دارد. شفاف؟ تقریبا بی وزن؟ در مچ دست شما تعبیه شده است؟ نمی توان انکار کرد که انتظارات بالا هستند.

در واقعیت، گوشی‌های هوشمند احتمالاً کمتر به شیوه‌ای علمی تخیلی تکامل خواهند یافت. امروزه، توسعه‌دهندگان بر روی برخی از زمینه‌های حیاتی در پیشرفت گوشی‌های هوشمند متمرکز شده‌اند: سرعت اینترنت سریع‌تر، سیم‌کارت‌های مجازی، شارژ سریع‌تر و از طریق هوا، و کیفیت صفحه‌نمایش بالاتر. به عنوان مثال، افزایش سرعت 6G در حال حاضر آغاز شده است و تخمین‌ها برای انتشار آن در حدود سال 2030 خواهد بود.

علاوه بر این، گوشی‌های هوشمند آینده می‌توانند دارای قابلیت‌های سه بعدی، دوربین‌های زیر صفحه‌نمایش و حتی شاید تغییر رنگ‌های بیرونی با استفاده از نور پس‌زمینه LED باشند. تلفن های هوشمند حتی ممکن است روزی سازگارتر با محیط زیست شوند.

بسیاری مشتاقانه منتظر دیدن ویژگی های جدید در تلفن های هوشمند آینده هستند، اما تنها زمان نشان می دهد که چه فناوری ها و پیشرفت های جدیدی روی میز آورده می شود. تنها کاری که در حال حاضر می توانیم انجام دهیم این است که هیجان زده نظریه پردازی کنیم.

تلفن همراه واقعاً دنیا را تغییر داده است

فقط پنجاه سال پیش، هیچ کس در خواب نمی دید که ما بتوانیم تقریباً هر کاری را روی یک دستگاه کوچک صفحه لمسی انجام دهیم. اما مطمئناً، این دستگاه‌های کوچک نحوه خرید، برقراری ارتباط، کار، یادگیری و مصرف محتوا را تغییر داده‌اند.

نمی‌دانیم در آینده نزدیک چه پیشرفت‌های باورنکردنی را در گوشی‌های هوشمند شاهد خواهیم بود. اما بیایید امیدوار باشیم که برچسب قیمت از این بالاتر نرود.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس