تصویر سحابی NGC 1999 توسط تلسکوپ هابل منتشر شد

71
0
تصویر سحابی NGC 1999

تصویر سحابی NGC 1999 توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده و توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) به اشتراک گذاشته شده، «پرتره‌ای منحصر به فرد» از ابر چرخان گاز و غبار را نشان می‌دهد. به گفته ESA، این سحابی بقایاd شکل‌گیری یک ستاره با نام V380 Orion است که در مرکز تصویر دیده می‌شود.

تصویر سحابی NGC 1999

با این حال بارزترین ویژگی این عکس، فضای خالی تاریک مرکز سحابی است که به شکل یک سوراخ قفل دیده می‌شود.

تصویر سحابی NGC 1999
تصویر سحابی NGC 1999

تصویر جدید با استفاده از داده‌های آرشیوی دوربین سیاره‌ای میدان وسیع 2 هابل گرفته شده که از ترکیبی از حسگرهای فرابنفش، مرئی و نزدیک به فروسرخ برای ایجاد تصویر سحابی که می‌بینیم، استفاده می‌کند.

اولین تصویر از این سحابی در سال 1999 توسط هابل گرفته شد و از آن زمان این باور وجود داشت که منطقه تاریک مرکزی آن چیزی است که به عنوان «گلبول بوک» شناخته می‌شود. این گلبول‌ها ابرهای سردی از گاز، غبار و سایر مولکول‌های بسیار متراکم هستند که مانع از عبور نور می‌شوند.

با این حال، پس از مشاهدات بعدی این سحابی، اخترشناسان متوجه شدند که منطقه تاریک در واقع فضای خالی است. در حال حاضر، منشا این فضای خالی شبیه به سوراخ قفل مشخص نیست.

این سحابی از داخل توسط ستاره تازه متولد شده V380 Orion روشن می‌شود و همانطور که گفتیم، در واقع مواد باقی مانده از شکل‌گیری ستاره است. این ستاره به دلیل گرمای شدید سطحش (تقریبا 10 هزار درجه سلسیوس یا دو برابر دمای خورشید)، سفید رنگ است و جرم آن 3.5 جرم ستاره‌ای تخمین زده شده است.

از نظر موقعیت، NGC 1999 به سحابی شکارچی نزدیک است که در فاصله 1500 سال نوری ما، در یک منطقه فعال ستاره‌زا از کهکشان راه شیری قرار دارد. به گفته آژانس‌های فضایی، این سحابی همچنین به دلیل نزدیک بودن به اولین اجرام هربیگ-هارو کشف شده، که درست خارج از قاب تصویر است، شهرت دارد.

منبع : space

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس