استارلینک (Starlink) چیست؟ و اینترنت ماهواره ای چگونه کار می کند؟

78
0
استارلینک (Starlink)

پروژه ماهواره ای استارلینک (Starlink) اینترنت را از ماهواره ها به عموم مردم تحویل خواهد داد. اما لازم است بدانید اینترنت ماهواره ای چگونه کار می کند و آیا می تواند به مکان های دوردست کمک کند یا خیر؟

اگر از سال 2020 در هر نقطه ‌ای به آسمان زیبای شب نگاه کرده باشید، ممکن است موارد جدید غیر منتظره ‌ای را به چشم خود مشاهده کرده باشید. نه، ما در مورد بازدیدکنندگان فرازمینی صحبت نمی کنیم. در عوض، معرفی هزاران ماهواره جدید در مدار پایین زمین که بخشی از پروژه استارلینک (Starlink) اسپیس ایکس هستند مد نظر ما است.

استارلینک (Starlink)

Starlink یک پروژه صورت فلکی ماهواره ای است که هزاران ماهواره کوچک را در مدار پایین زمین (LEO) در 550 کیلومتری بالای سر ما قرار می دهد. این آرایه سیگنال های اینترنتی را از ماهواره ها به فرستنده های زمینی ارسال می کند که به نوبه خود به صورت محلی پخش می شوند یا مستقیماً به روتر Starlink شما متصل می شوند.

Starlink مشابه سیگنال تلفن همراه یا 5G نیست. این ماهواره اجازه می دهد تا خانه، کسب و کار، یا مکان راه دور از طریق ماهواره به اینترنت متصل شود.

چند ماهواره Starlink در مدار قرار دارد؟

در زمان نگارش این مقاله، بیش از 3000 ماهواره Starlink در حال چرخش به دور این سیاره هستند. اسپیس ایکس قصد دارد حداقل 12000 ماهواره را مستقر کند، با برنامه هایی برای 30000 ماهواره برای اطمینان از پوشش اینترنت جهانی از طریق Starlink (برخی از ارقام کل آن را تا 42000 می رساند).

این رقم در فوریه 2022 کمی کاهش یافت زیرا طوفان ژئومغناطیسی 38 ماهواره استارلینک را اندکی پس از پرتاب آنها خارج کرد. از یک گروه پرتاب حاوی 49 ماهواره، تنها 11 ماهواره از این رویداد جان سالم به در بردند، در حالی که بقیه دوباره وارد جو زمین شدند.

اینترنت ماهواره ای چگونه کار می کند؟

اینترنت ماهواره ای مشابه اینترنت کابلی کار می کند، با این تفاوت که چند قسمت متحرک دیگر وجود دارد (به معنای واقعی کلمه!). در اینجا خلاصه ای کوتاه برای شما آورده شده است:

  • برای اطلاع از آخرین اخبار فناوری به MakeUseOf بروید. درخواست داده شما از رایانه شما به یک بشقاب اینترنت ماهواره ای متصل به خانه شما (یا یک مکان نزدیک) منتقل می شود.
  • بشقاب اینترنتی ماهواره ای درخواست داده را به ماهواره ای که به دور زمین می چرخد ​​پخش می کند. به نوبه خود، ماهواره درخواست را به ISP ارسال می کند.
  • ارسال داده‌ های شما روند را معکوس می‌ کند و داده ‌ها را از ارائه ‌دهنده به ماهواره، سپس ماهواره به بشقاب اینترنت ماهواره ‌ای، به روتر و روی رایانه شما منتقل می ‌کند.
  • به MakeUseOf می رسید و شروع به خواندن می کنید!

این طرح کلی نحوه کار اینترنت ماهواره ای است.

اینترنت استارلینک چقدر سریع است؟

زمانی که Starlink برای اولین بار راه اندازی شد و وارد تصورات جمعی ما شد، این شرکت سرعت تا 1 گیگابیت در ثانیه را در صورت عملکرد کامل تبلیغ کرد. با این حال، در سال 2021، این رقم را به 10 گیگابیت بر ثانیه ارتقا داد و این سرویس را بسیار سریعتر از اکثر سرویس ‌های اینترنتی گیگابیتی موجود کرد.

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ‌ایکس در سخنرانی در Satellite 2020 گفت که این شرکت “تأخیر کمتر از 20 میلی‌ثانیه را هدف قرار داده است، بنابراین هر کسی می ‌تواند یک بازی ویدئویی با واکنش سریع در سطح رقابتی بازی کند، که استثنایی خواهد بود.

هنگامی که Starlink برای اولین بار در آگوست 2020 راه اندازی شد، برنامه بتا آن به کاربران در سراسر مناطق عرض جغرافیایی بالا در ایالات متحده و کانادا، مانند سیاتل، شیکاگو و پورتلند محدود شد. نتایج امیدوار کننده در میان آزمایش ‌های سرعت، برای Starlink در آن زمان یک موهبت بود و این شرکت را تشویق کرد تا پرتاب‌ های ماهواره ‌ای خود را ادامه دهد. به عنوان مثال، در آن زمان در سال 2020، گروهی از Redditors فهرست مفیدی از تست ‌های سرعت Starlink را برای نشان دادن محدوده و تنوع مکان‌ ها گردآوری کردند.

  • طبق لیست، سریعترین سرعت تایید شده Starlink 203.74 مگابیت بر ثانیه با پینگ 29 میلی ثانیه بود.
  • سریعترین پینگ کلی 18 میلی ثانیه بود.
  • سریع ترین آپلود مشاهده شده 42.58 مگابیت بر ثانیه بود.

اما از آنجایی که استارلینک (Starlink) اکنون حدود دو سال است که راه اندازی شده است، فهمیدن سرعت آن در مناطق خاص آسان تر از همیشه است. اول از همه، سرعت اینترنت استارلینک در طول این دوره افزایش یافته است، زیرا ماهواره های بیشتری آنلاین می شوند و پوشش بهتری را برای تعداد فزاینده مشترکان Starlink ارائه می دهند. تصویر زیر رشد کلی ثابت میانگین سرعت Starlink را نشان می‌دهد، در حالی که گزارش‌ های سرعت بیش از 300 مگابیت در ثانیه در حال حاضر رایج هستند، با گزارش عجیب سرعت ‌هایی که به حدود 600 مگابیت در ثانیه می ‌رسند.

استارلینک (Starlink)
استارلینک (Starlink)

آیا Starlink سریعتر از فیبر است؟

پاسخ به ارائه دهنده شما بستگی دارد. اینترنت فیبر درجه مصرف کننده در حال حاضر حدود 1 گیگابیت بر ثانیه است. در حال حاضر، Starlink به سرعت فیبر نیست، اما سریعتر از برخی از فناوری های جایگزین اینترنت است. با توجه به تاریخچه SpaceX در ارائه پروژه های عظیم، استارلینک (Starlink) سریعتر و سریعتر خواهد شد، همانطور که در تصویر قبلی مشاهده می شود.

سرعت Starlink سریعتر از اتصال فیبر به کابینت من است، مطمئناً!

استارلینک (Starlink)
استارلینک (Starlink)

همچنین باید توجه داشته باشید که Starlink نیز سعی در رقابت با خدمات فیبر ندارد. در عوض، Starlink کاربران روستایی و مکان ‌های دور افتاده را هدف قرار می ‌دهد و به این افراد اینترنت بسیار سریع‌ تری از آنچه قبلا تصور می ‌شد (یا حداقل با سرعت ‌های سریع ‌تر و با محدودیت کمتر) ارائه می ‌دهد.

چه کسی می تواند از Starlink استفاده کند؟

هنگامی که مجموعه کامل ماهواره‌ های Starlink در مدار باشد، این سرویس “پوشش جهانی تقریباً از جهان پرجمعیت” را ارائه می ‌کند. در حال حاضر، Starlink در 32 کشور، از جمله بیشتر ایالات متحده، کانادا، بخش ‌های بزرگ اروپا و نیوزلند با کشور های متعددی در لیست انتظار در دسترس است.

ملاحظات دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، Starlink ممکن است در کشور شما پوشش ارائه دهد، اما اینکه آیا می توانید از آن استفاده کنید به مقررات ملی کشور شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، کشورهایی مانند چین و روسیه در صورتی که به استارلینک اجازه پخش بر روی فرکانس های خود را بدهند، به مقررات خاصی برای این سرویس نیاز خواهند داشت. جایگزین دیگر ممنوعیت فروش و استفاده از پایانه های زمینی Starlink است.

بنابراین، پاسخ به این سادگی نیست که گیرنده ماهواره ای Starlink را به محض اینکه پوشش دارید روشن کنید.

آیا Starlink از پوشش مناطق دورافتاده سود می برد؟

Starlink پوشش اینترنت ماهواره ای جهانی را ارائه خواهد کرد. برای افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند، Starlink می تواند نحوه استفاده آنها از اینترنت را به طور کامل تغییر دهد. با این حال، Starlink چقدر سود دارد، به سؤال زیر پیوند می دهد.

یکی از مزایای قطعی Starlink برای مکان های راه دور تأخیر (زمان پاسخ) است. اگر در یک منطقه دور افتاده هستید، ساخت یک کابل بلند پرهزینه است و با احتمال منفی تاخیر زیاد همراه است. انتقال داده های Starlink تا حدی در خلاء فضا انجام می شود و به طور بالقوه تاخیر را کاهش می دهد.

زمان پاسخ Starlink برای مکان های دور بسیار عالی خواهد بود. با این حال، کسانی که در مراکز شهری هستند به احتمال زیاد از مزایای مشابهی برخوردار نیستند، به ویژه آن دسته از کاربرانی که در شهر هایی با خدمات اینترنت گیگابیتی موجود زندگی می کنند.

Starlink چقدر هزینه دارد؟

استارلینک ماهیانه 110 دلار برای شما هزینه در بر خواهد داشت، علاوه بر هزینه تجهیزات یکباره 599 دلاری که شامل بشقاب ماهواره ای Starlink و روتر Wi-Fi می شود.

این پیکربندی استاندارد Starlink است. Starlink Premium حتی بیشتر از این هزینه دارد و به 2500 دلار برای تجهیزات و 500 دلار هزینه اشتراک ماهانه نیاز دارد. مدل Premium با دیش ماهواره ‌ای بزرگ ‌تر و سرعت دانلود و آپلود سریع ‌تر ارائه می ‌شود و واقعاً مشاغل را به جای کاربران خانگی هدف قرار می‌ دهد.

یک گزینه سوم نیز وجود دارد: Starlink RV. جدید ترین افزوده شده به فهرست اینترنت ماهواره ای Starlink برای کسانی است که به خارج از منزل می روند یا شاید زندگی و مسافرت با RV دارند، اما با 135 دلار در ماه، هزینه آن بیشتر از گزینه استاندارد است و شما همچنان باید هزینه تجهیزات را بپردازید. امتیاز ثبت نام برای Starlink RV این است که ممکن است سخت افزار خود را سریعتر از نصب معمولی Starlink دریافت کنید، اگرچه این بستگی به لیست انتظار دارد.

آیا می توان ماهواره های Starlink را از زمین دید؟

در اواسط سال 2020، Starlink خبرها را منتشر کرد. همه در خانه به عنوان بخشی از قرنطینه های کروناویروس در آسمان شب نمایش ویژه ای دریافت می کنند. اسپیس ایکس صدها ماهواره جدید Starlink را در مدت کوتاهی به فضا پرتاب کرد. قبل از اینکه ماهواره ها به سمت LEO خود صعود کنند، می توانید به راحتی آنها را در حال مسابقه در آسمان شب، مانند قطاری از بشقاب پرنده ها، مشاهده کنید.

هنگامی که ماهواره ها در موقعیت خود در 550 کیلومتری زمین قرار گیرند، برای دیدن آنها با چشم غیرمسلح تلاش خواهید کرد. آنها با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده هستند که باعث ناراحتی اخترشناسان و علاقه مندان به فضا شده است.

Starlink چگونه بر نجوم تأثیر می گذارد؟

تأثیر استارلینک بر نجوم هنوز در حال درک است، اما بازخورد اولیه ناظران آسمان شب و دانشمندان ضعیف است. این نگرانی که استارلینک قرار است منطقه LEO را با نور مصنوعی ماهواره ها آلوده کند، بیشتر به نظر می رسد.

آزمایش SpaceX، DarkSat، با هدف کاهش آلودگی نوری ماهواره ‌ها انجام شد. اسپیس ایکس ادعا می کند که آلودگی نوری ماهواره های آزمایشی را در مقایسه با ماهواره های معمولی Starlink تا حدود 55 درصد کاهش داده است. با این حال، طبق گزارش Phys.org، این هنوز برای ابزار های فوق حساس اخترشناسان که می توانند اجرام ستاره ای را چهار میلیارد بار کم نورتر از این آستانه رصد کنند، بسیار روشن است.

در حالی که استارلینک فقط 3000 یا بیشتر ماهواره در آسمان دارد، مشکل بزرگی نیست. اما زمانی که قطاری با ۱۲۰۰۰ ماهواره یا سقف عظیم ۴۰۰۰۰ ماهواره وجود داشته باشد، آلودگی نوری مصنوعی می ‌تواند به یک مسئله آشکار تبدیل شود.

آیا Starlink ایمن است؟

Starlink از نظر انتقال داده ایمن است. این 5G نیست، که برخی از مردم نگران آن هستند. این هم مانند وای فای نیست. Starlink از باند های فرکانسی موجود (باند های Ka و Ku) استفاده می کند که برای مدت طولانی بدون مشکل برای ارتباطات ماهواره ای استفاده می شود.

در مورد ایمنی واقعی ماهواره استارلینک، تنها دلیل بر این است که هر چه چیز های بیشتری به فضا اضافه کنید، احتمال برخورد بیشتر است. هر گاه ماهواره ای از فاصله یک کیلومتری دیگری عبور کند، به آن برخورد نزدیک می گویند. هزار و ششصد مورد از این برخورد ها هر هفته اتفاق می ‌افتد و طبق اطلاعات Space.com، بیش از نیمی از آنها را ماهواره‌ های SpaceX تشکیل می‌ دهند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک به سمت شما می آید

Starlink به ارسال ماهواره ها به مدار ادامه خواهد داد. کاربران اینترنت ماهواره ای از چشم انداز اتصال به اینترنت سریعتر و کم هزینه در هر کجا که زندگی می کنند و سفر می کنند خوشحال خواهند شد. با افزایش تولید سخت افزار و افزایش خطوط تولید، احتمالاً قیمت نیز کاهش خواهد یافت.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید اطلاعات مورد نیاز خود در زمینه ی اینترنت ماهواره ای Starlink را به دست آورده باشید.

makeuseof

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس