تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک چیست؟

37
0
تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک

اجازه دهید از اول توضیح دهم: Chromebook یک لپتاپ است. طبق تعریف، لپتاپ یک رایانه قابل حمل است. بنابراین فرقی ندارد، هر چه سیستم عامل ویندوز، یا macOS یا سیستم عامل کروم را اجرا کند، یک لپتاپ است. با این حال، تفاوت هایی بین کروم‌بوک ها و سایر لپتاپ ها وجود دارد. تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک را بشناسید.

اگر تا به حال به فروشگاه لپتاپ رفته و محصولات آنها را دیده باشید – یا بدتر از آن، سعی کرده‌اید به صورت آنلاین مرور کنید – می‌دانید که گزینه های بی پایانی برای انتخاب وجود دارد. مارک های مختلف، مشخصات و حتی سبک های مختلف لپتاپ در یک برند واحد وجود دارد. یکی از سوالاتی که ممکن است از خود بپرسید این است که چرا برخی از لپتاپ ها عنوان Chromebook را به خود اختصاص می‌دهند، در حالی که ظاهری مشابه با لپتاپ هایی که Chromebook نبستند. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

در طول این بررسی، به لپتاپ های دارای سیستم عامل ویندوز یا macOS به عنوان «لپتاپ های سنتی» اشاره می‌کنیم. به این دلیل است که اینها لپتاپ هایی هستند که ما به طور سنتی با آنها آشنا هستیم و هر بار نوشتن «لپتاپ های با سیستم عامل ویندوز یا macOS» برای من و شما آزاردهنده خواهد بود.

کروم‌بوک ها سیستم عامل های متفاوتی نسبت به سایر لپتاپ ها دارند

تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک
تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک

بزرگترین تفاوت بین یک کروم‌بوک و یک لپتاپ سنتی سیستم عامل آن است. هر دستگاهی که مشاهده کردید با عنوان Chromebook به بازار عرضه می‌شود، بدانید که سیستم عامل Chrome را اجرا می‌کند، که یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس مینیمالیست ایجاد شده توسط Google است. با این اوصاف، Chromebook را میتوان یک لپتاپ نیز نامید.

با این حال، برعکس آن صادق نیست. همه لپتاپ ها کروم‌بوک نیستند. در واقع، اکثر لپتاپ ها دارای سیستم عامل ویندوز، macOS یا به ندرت سیستم عامل مبتنی بر لینوکس هستند. پس چرا مردم درباره کروم‌بوک ها و لپتاپ ها طوری صحبت می‌کنند که انگار دو دستگاه مجزا هستند؟ خوب، از آنجایی که کروم‌بوک ها بسیار جدید هستند – اولین محصولات توسط acer و سامسونگ در سال 2011 عرضه شدند، مردم آنها را دستگاهی متفاوت از لپتاپ هایی می‌دانند که قبلاً بر بازار وجود داشتند.

اولین لپتاپ ویندوزی در اوایل دهه 1980 منتشر شد، در حالی که اولین مک‌بوک در سال 2006 منتشر شد، که تنها پنج سال قبل از راه‌اندازی کروم‌بوک ها بود. کروم‌بوک هایی که این سیستم عامل جدید به نام Chrome OS را اجرا می‌کنند، منحصر به فرد هستند و به همین دلیل از اصطلاح «لپ‌تاپ» جدا شده‌اند.

تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک: لپتاپ های ویندوز یا macOS معمولا گران تر هستند

در بیشتر موارد، کروم‌بوک ها مقرون به صرفه تر از لپتاپ های ویندوز یا macOS هستند، اما همیشه اینطور نیست. کروم‌بوک های ممتاز با قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار، مانند Chromebook ۱۳.۳ اینچ Samsung Galaxy یا گزینه های فوق العاده ارزان مانند Chromebook 3 Lenovo وجود دارند. در مجموع، کروم‌بوک دارای محدوده قیمت بسیار گسترده ای است – اما لپتاپ های ویندوز و macOS محدوده بزرگتری دارند.

یک لپتاپ مقرون به صرفه معمولاً حدود 250 تا 300 دلار است، مانند لپتاپ 14 اینچی ASUS – مگر اینکه بتوانید یکی از آنها را در یک فروش ویژه پیدا کنید. لپتاپ های گران قیمت تری در حدود 2 تا 3000 دلار وجود دارد، یافتن گزینه های بیش از 4000 دلار، مانند Apple MacBook Pro 2021 یا WE76 MSI، سخت نیست.

بین قیمت کروم‌بوک ها و لپتاپ های سنتی، تفاوت زیادی وجود دارد. دلیل آن چیست؟ سخت افزار و کمبود آن.

مشخصات قدرتمند می‌خواهید؟ Chromebook نگیرید

از آنجایی که کروم‌بوک ها به فضای ذخیره سازی ابری و برنامه های مبتنی بر وب متکی هستند، کار زیادی انجام نمی‌دهند. یک Chromebook معمولاً فاقد SSD است و صرفاً به فضای ذخیره سازی ابری متکی است یا یک microSD اضافه دارد و دارای رم LPDDR4X به جای DDR4 است که باعث صرفه جویی در فضا و هزینه کمتر می‌شود. با این حال، این کمبودها باعث می‌شود کروم‌بوک ها نتوانند بازی ها، برنامه های قدرتمند یا هر برنامه ای را که نمی‌توان از فروشگاه Google Play دانلود کرد، اجرا کرد.

از سوی دیگر، لپتاپ ها ساختار حجیم تری دارند و می‌توانند اجزای بزرگتری را در خود جای دهند – SSD، فن های خنک کننده و گاهی اوقات یک GPU اختصاصی – که نیازهای ذخیره سازی را برآورده می‌کند و به کاربر قدرت عمل بیشتری می‌دهد. سخت افزار داخلی دلیل سنگین تر بودن بیشتر لپتاپ ها نسبت به کروم‌بوک ها و گرانتر بودن آنها است. قیمت لپتاپ ها بسیار متفاوت است زیرا سازندگان این گزینه را دارند که برای مثال، بدون تغییر فضای مورد نیاز در ساخت لپتاپ، بین SSD ۵۱۲ گیگابایتی و SSD ۲ ترابایتی یکی را انتخاب کنند.

این توانایی برای تعویض لوازم داخلی همان چیزی است که پیدا کردن لپتاپ مناسب را دشوارتر از یافتن Chromebook عالی می‌کند. ممکن است برخی از کروم‌بوک ها نسبت به سایرین دارای رم یا فضای ذخیره سازی بیشتر باشند، اما همه آنها مشخصات ضعیف مشابهی دارند. اگر بدانید که کروم‌بوک چیست و چه کاربرد هایی دارد، از خرید حتی ضعیف ترین آنها هم ناامید نخواهید شد.

با خرید لپ‌تاپ، باید هنگام بررسی آنچه در داخل آن وجود دارد کوشا باشید و بفهمید که آیا به اندازه کافی برای نیازهای شما قدرتمند است یا خیر. مقدار و نوع حافظه رم و فضای ذخیره سازی، نام تجاری و نسل CPU، یک پردازنده گرافیکی اختصاصی در مقابل یکپارچگی، اندازه و وضوح صفحه نمایش – شما ترکیبات بسیار متفاوتی از این مشخصات را مشاهده خواهید کرد و قبل از تصمیم گیری نهایی، زمان بیشتری را صرف متعادل کردن مشخصات و بودجه مورد نظر خود خواهید کرد.

تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک: عملکرد یک کیفیت نسبی است

اگر قوی ترین لپتاپی را که می‌خواهید می‌توانید تهیه کنید، احتمالاً به دنبال لپتاپی هستید که از سیستم عامل ویندوز یا macOS پشتیبانی می‌کند. این لپتاپ های سنتی به دلیل مشخصات داخلی، توانایی بیشتری برای ارائه قدرت کافی دارند. حتی ضعیف ترین مشخصات داخلی یک لپتاپ سنتی احتمالاً قوی تر از کروم‌بوک است.

اما اینکه یک لپتاپ چقدر خوب عمل می‌کند بستگی به آنچه از آن نیاز دارید دارد. اگر می‌خواهید ایمیل ها را بررسی و ارسال کنید، وبگردی کنید، محتوا پخش کنید و به برنامه های مبتنی بر ابر دسترسی داشته باشید، Chromebook می‌تواند قدرت کافی را ارائه دهد، بنابراین عملکرد خوبی دارد. برای بسیاری از افراد، به ویژه دانشجویلن، کروم‌بوک ها همراه کوچک مناسبی هستند.

شما نیازهای خود را بهتر می‌دانید. Chromebook با رتبه بالا در وبسایت آمازون یا Best Buy ممکن است باب میل شما نباشند، زیرا نمی‌تواند نیازهای گرافیکی شما را برطرف کند. به نحوه استفاده از لپتاپ جدید خود فکر کنید و این باید به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید با سیستم عامل Windows، macOS یا Chrome OS استفاده کنید.

ممکن است دانلود برخی نرم افزارها در Chromebook دشوار باشد

تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک
تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک

اگر برنامه های خاصی وجود دارند که باید در لپتاپ خود به آنها دسترسی داشته باشید، قبل از اینکه در جستجوی خود زیاده روی کنید، حتماً در دسترس بودن آنها را در Chromebook بررسی کنید. تعداد کمی برنامه با سیستم عامل Chrome سازگار نیستند، بزرگترین فعالیتی که نمی‌توانید در Chromebook انجام دهید، انجام بازی یا ویرایش دیجیتالی عکس ها یا ویدیوها است.

محبوب ترین سرویس توزیع دیجیتال بازی های ویدیویی برای لپتاپ ها Steam است که فقط روی لپتاپ هایی که دارای سیستم عامل ویندوز، macOS یا توزیع لینوکس Debian و انواع آن مانند Ubuntu هستند، قابل دانلود است. اگرچه سیستم عامل کروم یک سیستم مبتنی بر لینوکس است، اما سازگار نیست. حتی اگر هم بود، تقریباً به اندازه کافی فضای ذخیره سازی محلی برای دانلود هر بازی از Steam ندارید.

Adobe Photoshop برای بسیاری از افراد انتخاب اول برای ویرایش است و نمیتوان آن را در لپتاپ دارای سیستم عامل Chrome بارگیری کرد. با این حال، نسخه مبتنی بر وب Adobe Photoshop – که می‌تواند روی سیستم عامل کروم اجرا شود – اخیراً برای کاربران کانادایی راه اندازی شده و قرار است به زودی در کشورهای دیگر منتشر شود.

کروم‌بوک ها به جای اجرای نرم افزارهای بارگیری شده، مانند Steam یا Adobe Photoshop، به برنامه های مبتنی بر ابر و سایر برنامه هایی که می‌توانید از فروشگاه Google Play دانلود کنید، متکی هستند. در همین حال، برخی از برنامه های اندروید از فروشگاه Google Play به خوبی با صفحه نمایش بزرگتر کروم‌بوک ها هماهنگی ندارند. توسعه دهندگان برنامه ها و کروم‌بوک ها، این با گذشت زمان این مشکل را رفع می‌کنند، اما هنوز هم یک مشکل رایج است که باید به آن اشاره کرد.

برای افرادی که دارای حساب Google هستند، تنظیم کروم‌بوک بسیار ساده است، زیرا می‌توانید به راحتی از مجموعه ابزارهای آنها از جمله Docs، Sheets، Keep، Slides و غیره استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید با برنامه های لینوکس نیز بازی کنید. تنوع برنامه های لینوکس در مقایسه با برنامه های Windows و macOS قطعا کمتر است، اما همچنان گزینه های بیشتری نسبت به آنچه در فروشگاه Google Play پیدا می‌کنید در اختیار شما قرار می‌دهد.

تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک: کروم‌بوک ها اغلب عمر باتری طولانی تری دارند

از آنجایی که کروم‌بوک ها از نظر مشخصات چیز زیادی در داخل ندارند، عمر باتری بهتری نسبت به سایر لپ‌تاپ ها دارند. به طور کلی، کروم‌بوک ها به طور متوسط ​​عمر باتری 8 تا 10 ساعت دارند، اگرچه برخی از آنها می‌توانند بسیار بیشتر، حدود 13 ساعت یا بیشتر، دوام بیاورند. اگر در حال پخش یک برنامه تلویزیونی در نتفلیکس هستید، باتری شما سریعتر از زمانی که در حال مرور اینترنت یا نوشتن مقاله هستید خالی می‌شود.

برخی از لپتاپ ها دو تا سه ساعت عمر باتری دارند، اما بیشتر لپتاپ های مدرن با یک بار شارژ می‌توانند بین شش تا هشت ساعت دوام بیاورند. به طور مشابه، اگر در حال انجام بازی های ویدیویی یا اجرای یک برنامه سنگین هستید، باتری شما سریعتر از زمانی که ایمیل خود را چک می‌کنید یا خرید آنلاین انجام می‌دهید، خالی می‌شود.

همانطور که گفته شد، باتری لپتاپ ها مانند باتری گوشی های هوشمند هر روز بهتر می‌شوند. لپ‌تاپ «Lenovo Yoga 9i» می‌تواند به راحتی بین 12 تا 14 ساعت دوام بیاورد، بنابراین می‌توانید لپتاپ با ظرفیت باتری مشابه با کروم‌بوک تهیه کنید، اما برایتان هزینه دارد.

اکنون می‌توانید از Chromebook به صورت آنلاین و آفلاین استفاده کنید

 

تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک
تفاوت لپ تاپ و کروم‌ بوک

یکی از معایب داشتن یک کروم‌بوک این بود که به یک اتصال دائمی به اینترنت نیاز داشتید، در حالی که لپتاپ های سنتی می‌توانستند هر زمان مورد استفاده قرار گیرند. خوشبختانه، دیگر اینطور نیست. می‌توانید مجموعه برنامه های Google – Docs، Sheets، و غیره را فعال کنید تا به صورت آفلاین کار کنند، اما تا زمانی که دوباره یک اتصال اینترنتی محکم نداشته باشید، چیزی ذخیره نمی‌شود.

یک نکته جزئی وجود دارد. برای فعال کردن این دسترسی به ویرایش و مشاهده آفلاین، باید آنلاین باشید. اگر یک Chromebook دارید و می‌خواهید در زمانی که آفلاین هستید بتوانید مقاله تاریخچه خود را بنویسید یا بودجه ماهانه خود را ویرایش کنید، مطمئن شوید که دسترسی آفلاین را در اسرع وقت فعال کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس