تکمیل ایستگاه فضایی تیانگونگ با ارسال سه فضانورد دیگر

40
0
ایستگاه فضایی تیانگونگ

چین دیروز راکت جدیدی را روانه فضا کرد تا سه فضانورد را به‌منظور تکمیل فرایند ساخت ایستگاه فضایی این کشور به مدار برساند. با این مأموریت حالا تعداد سرنشینان ایستگاه فضایی تیانگونگ به شش نفر رسیده است، اما به‌زودی سه فضانورد قبلی این ایستگاه به زمین برمی‌گردند.

فضانوردانی که با مأموریت «شنژو-15» به ایستگاه فضایی چین رفته‌اند، مدت شش ماه را در این پایگاه معلق در مدار سپری خواهند کرد. شنژو-15 حوالی ساعت 19 سه‌شنبه به وقت ایران با راکت «لانگ مارچ-2F» از مرکز پرتاب ماهواره‌ای جیوکوان در صحرای گوبی در چین از زمین بلند شد و در ساعت 01:12 بامداد چهارشنبه به وقت ایران به ایستگاه تیانگونگ رسید.

ایستگاه فضایی تیانگونگ
ایستگاه فضایی تیانگونگ

این مأموریت که به رهبری «فی جونلانگ» و به همراهی «دنگ کینگ‌مینگ» و «ژنگ لو» انجام شد، آخرین مرحله از ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ را در برمی‌گیرد. فی 57 ساله قبلاً در سال 2005 در دومین ارسال انسان به فضا توسط چین حضور پیدا کرده بود. ولی این اولین‌باری بود که دنگ و ژنگ به فضا می‌رفتند.

فرایند ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ به پایان می‌رسد

سومین و آخرین ماژول ایستگاه تیانگونگ چند هفته پیش به این پایگاه مداری وصل شد. حالا با اتصال فضاپیمای شنژو-15 به ماژول مرکزی تیان‌هه، این ایستگاه در وضعیت حداکثر اندازه قرار گرفته است؛ چرا که اکنون سه ماژول و سه فضاپیما به آن وصل شده‌اند و مجموع وزنش به حدود 100 تن می‌رسد.

ایستگاه فضایی تیانگونگ
ایستگاه فضایی تیانگونگ

تیانگونگ برای میزبانی از شش فضانورد فضای کافی دارد. با این حال، فضانوردان قبلی این ایستگاه حدود یک هفته دیگر به زمین برمی‌گردند. ایستگاه فضایی چین در‌نهایت پس از تکمیل‌شدن می‌تواند بین 10 تا 15 سال به این کشور خدمت‌رسانی کند. این مسئله از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که ایستگاه فضایی بین‌المللی احتمالاً ظرف چند سال آینده بازنشست خواهد شد.

چین هنوز اعلام نکرده است که چه اقدامات دیگری باید صورت بگیرد تا تیانگونگ تکمیل شود. این کشور همچنین در نظر دارد در سال آینده تلسکوپ فضایی «شونتیان» را به فضا بفرستد که امکان اتصال به ایستگاه فضایی این کشور را هم خواهد داشت.

phys

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس