حضور دیجیتالی مداوم به چه معناست و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟

56
0
حضور دیجیتالی مداوم

حضور دیجیتالی مداوم یک پدیده جدید در محیط کار است؛ بنابراین خوب است در این راهنما تا حدودی با این پدیده آشنا شوید و راه های غلبه بر آن را مورد بررسی قرار دهید. کارمندان مشاغل از راه دور، این روزها در تلاش اند تا ارتباط آنلاین خود با برنامه های کاری خود را تا حدودی کاهش دهند؛ چرا که احساس می کنند باید حضور مداوم خود در فضای مجازی و پاسخگویی همیشگی خود را به نحوی مدیریت کند.

این مشکل همان پدیده ای است که در گذشته در محل کارهای فیزیکی نیز با آن مبارزه می کردیم. اتخاذ یک رویکرد کاری انعطاف پذیرتر قرار بود فرصتی طلایی برای ارزیابی مجدد فرآیندهای کاری ما باشد. با این حال، کار کردن مداوم بر روی پروژه ها سبب شده تا افراد به صورت همیشگی در این فضا آماده پاسخگویی باشند و کارمندان مشاغل راه دور، احساس کنند که نیاز به حضور مداوم در فضای آنلاین دارند. در ادامه این راهنما همراه ما باشید تا پدیده حضور دیجیتالی مداوم را بررسی کنیم و چند راه حل برای بهبود آن را ارائه دهیم.

حضور دیجیتالی مداوم چیست؟

حضور دیجیتالی مداوم به چه معناست
حضور دیجیتالی مداوم به چه معناست

زمانی که بسیاری از افراد به صورت فیزیکی در محل کار خود حاضر می شدند، کارمندان معمولا زمان بیشتری را در محل کار خود صرف می کردند تا کارها را به انجام برسانند؛ این موضوع اغلب ناشی از این بود که مبادا کارمندان به عنوان فردی که سخت کار نمی کند شناخته شوند. این عامل، می توانست باعث شود که کارمندان ساعت های طولانی کار کنند، از استراحت ناهار صرف نظر کنند یا در هنگام بیماری نیز کار کنند.

با این حال، این اصطلاح، کارکنانی را نیز در بر می گیرد که سر کار حاضر می شوند اما مولد نیستند؛ آنها از نظر فیزیکی حضور دارند اما از نظر ذهنی تمرکز کافی برای انجام کار را ندارند. دلیل حاضر شدن این افراد در سر کار نیز تا حدی به بهانه دیده شدن در محل کار و نشان دادن متعهد بودن، اختصاص دادن زمان به کار و سازنده بودن است، حتی اگر اینطور نباشد.

ممکن است فکر کنید که این رفتار در یک شغل از راه دور ممکن است از بین برود و دیگر شاهد آن نباشیم؛ اما درواقع حضور مداوم آنلاین نیز به همین رفتارها اما به صورت مجازی اشاره دارد. برخی از کارمندان مشاغل از راه دور تمایل دارند تا همیشه در دسترس باشند و به برنامه‌ های مرتبط با کار در خارج از ساعات کاری پاسخگو باشند. کارمندان از راه دور معمولاً نیاز دارند همیشه حضور داشته باشند تا نشان دهند که در حال کار هستند، مثلاً در آخر هفته به ایمیل ‌ها پاسخ می ‌دهند یا در هنگام صرف شام با خانواده به پیام ‌های Slack پاسخ می ‌دهند.

این اتصال دائمی و نیاز به پاسخگو بودن در همه زمان ها منجر به فرهنگ کاری دائمی شده است. در نتیجه، دیوارهایی که کار و زندگی شخصی ما را از هم جدا می‌ کرد، فرو ریخته و منجر به فرسودگی شغلی و کاهش بهره‌ وری می ‌شود. با توجه به اینکه این رفتار چقدر مضر است، یافتن راه حل های عملی برای مقابله با آن از اهمیت بسیاری برخوردار می شود.

چگونه بر حضور دیجیتالی مداوم در محیط کار غلبه کنیم؟

احتمالاً شما هم موافقید که این رفتار تا حد زیادی به رابطه شما با ابزارهای مرتبط با کار و رویکرد کار از راه دور بستگی دارد. بنابراین، ارزیابی مجدد نحوه استفاده از این ابزارها و بازنگری در استراتژی کار از راه دور شما می‌ تواند تعادل سالم‌تری بین کار و زندگی شما ایجاد کند و به شما کمک کند در صورت لزوم از کار جدا شوید. در ادامه چند نکته برای کمک به شما در دستیابی به این هدف آورده شده است :

ابزارهای مرتبط با کار خود را ساده کنید

حضور دیجیتالی مداوم به چه معناست
حضور دیجیتالی مداوم به چه معناست

به احتمال زیاد، از زمانی که کار از راه دور را شروع کردید، بیش از هر زمان دیگری از برنامه ها و نرم افزارهای مختلف استفاده می کنید تا کمبود تعامل و همکاری رو در رو را جبران کنید. هر روز باید بین یک برنامه کنفرانس ویدیویی، برنامه پیام رسانی، ابزار مدیریت پروژه و برنامه لیست کارها، جا به جا شوید و از آنها استفاده نمایید. همه این موارد ناگزیر منجر به دریافت اعلان‌های بیشتر و کاهش زمان برای انجام کار در ساعات کاری و بنابراین ایجاد مشکل در تمام کردن کارها و خاموش کردن وسایل دیجیتالی می شود. برای رفع این مشکل، می ‌توانید به سراغ یک راه‌ حل همه‌ کاره مانند مجموعه فضاهای کاری Samepage یا Qatalog بروید که بیشتر ویژگی‌ های مورد نیاز شما را در یک مکان ارائه می ‌کند. می ‌توانید از این ابزارها برای راه ‌اندازی یک مرکز کاری شخصی‌ سازی شده استفاده کنید تا بتوانید در ساعات کاری روی کار خود تمرکز کنید و از جابجایی مداوم بین برنامه‌ های مختلف اجتناب کنید.

از طرف دیگر، ممکن است ترجیح دهید از یک برنامه تخصصی برای یک کار خاص استفاده کنید. به هر حال، بیشتر این ابزارهای محبوب دارای نقاط قوت منحصر به فردی هستند. به عنوان مثال، سادگی و دسته بندی های متنوع Trello، آن را به ابزاری عالی برای مدیریت پروژه تبدیل کرده است، در حالی که ابزارهایی مانند Figma از جمله ابزارهای بسیار کاربردی برای همکاری در طراحی به شمار می آیند. در صورتی که علاقمند به استفاده از ابزارهای تخصصی برای هر کار هستید، می ‌توانید از آنها با استفاده از Zapier یا IFTTT به صورت یکپارچه استفاده کنید.

با اعضای تیم خود به صورت ناهمزمان کار کنید

یکی از اساسی‌ ترین راه ‌حل ‌ها برای مشکل حضور مداوم در فضای مجازی، انجام کارها در زمان های متنوع است. درواقع شما می توایند با اعضای تیم خود برنامه ریزی کنید تا زمانی که کار یکی از اعضا بر روی پروژه تمام شد، دیگری شروع به کار کند و در یک زمان و با هم کار نکنید. یکی از بهترین راه ‌ها برای دستیابی به این هدف در یک کار از راه دور، استفاده از ارتباطات و همکاری ناهمزمان برای بهبود بهره ‌وری است. وقتی انتخاب می کنید که به صورت ناهمزمان کار کنید، به همه اعضای تیم خود اجازه می دهید بدون نیاز به آنلاین بودن و پاسخگو بودن به صورت همیشگی، سر وقت خود کار کنند. چندین مزیت وجود دارد که استفاده از این روش به همراه خواهد داشت از جمله:

  • آزادی برای همه در طول روز، برخلاف پیروی از یک برنامه سفت و سخت 9 تا 5.
  • توانایی استراحت بدون احساس گناه.

این رویکرد به غلبه بر دشواری هماهنگی برنامه های اعضای تیم مستقر کمک می کند

عملکرد خوبی برای افراد با مناطق زمانی مختلف خواهد داشت

مهمتر از آن، تمرکز را از حضور مداوم به نتایج یا خروجی ملموس تغییر می ‌دهد که منجر به تعادل بین کار و زندگی سالم‌تر و نیروی کار مولدتر می‌شود.

از ابزارهای ارتباط ناهمزمان استفاده کنید

پس از تغییر رویکرد خود به سمت کار ناهمزمان، پشتیبانی از این استراتژی با ابزارهایی که به صراحت برای ارتباطات ناهمزمان ساخته شده اند عالی خواهد بود. خوشبختانه چندین ابزار ارتباطی ناهمزمان وجود دارد که می توانید برای بهبود بهره وری و تعادل بین کار و زندگی خود از آنها استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگرچه Zoom در موارد خاص، مانند ارائه زنده، در مشاغل از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد، اما به رویکرد کار همزمان می توانید به جای استفاده از این پلتفرم برای ارائه ها و جلسات خود از ابزارهای ارتباط ویدیویی ناهمزمان مانند Loom برای ضبط پیام ‌های ویدیویی استفاده کنید که به همین ترتیب، تیم شما می ‌تواند در زمان دلخواه خود تماشا کند. این فرآیند برای اشتراک‌ گذاری به‌ روزرسانی‌ ها، ارائه بازخورد یا توضیح مسائلی که انتقال آنها از طریق متن دشوار است، یک عالی است.

اعلان ها را سفارشی کنید

در طول روزهای تعطیل یا بعد از ساعات کاری، تنظیم در دسترس بودن خود به عنوان «فعال» در Slack برای تحت تأثیر قرار دادن سرپرستتان ممکن است ایده خوبی به نظر برسد اما زمانی که با جریانی بی پایان از اعلان ها و درخواست های لحظه آخری مواجه شوید، قطعاً نظرتان تغییر خواهد کرد. در دراز مدت، این کار بر کیفیت کار شما تأثیر می گذارد و منجر به فرسودگی شغلی می شود. بنابراین، به جای تکیه بر اعلان ‌های خود، مسئولیت را بر عهده بگیرید و اعلان‌ های خود را مطابق با برنامه کاری خود سفارشی کنید. به این ترتیب می توانید در ساعات کاری روی کار خود تمرکز کنید و در اوقات فراغت خود استراحت کنید.

سلامتی را در اولویت خود قرار دهید

وقتی نوبت به دستیابی به یک تعادل سالم بین کار و زندگی می رسد، فرهنگ و سیاست های محل کار شما نقش مهمی را بر زندگی شما خواهد داشت. اگر در فرهنگ شرکت شما برای ساعت های کار طولانی و حضور مداوم، بیشتر از مشارکت و سلامت کارکنان ارزش قائل می شود، باید بدانید که این موضوع بر بهره وری شما و سایر کارکنان تأثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین، در نظر گرفتن سلامت محیط کار برای موفقیت کاری یک امر ضروری است. خوشبختانه، چندین ایده برای افزایش سلامتی در محل کار وجود دارد که می ‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی از آنها استفاده کنید. از موارد ساده مانند تشویق تیم خود برای استراحت در طول روز تا به چالش کشیدن همه برای برداشتن 10000 قدم در روز، راه های زیادی برای ارتقای سلامتی در محل کار شما وجود دارد.

افزایش بهره وری در مقابل حضور دیجیتالی مداوم

از آنجایی که ما به طور مداوم در حال سازگاری با کار از راه دور هستیم، مهم است که از تکرار برخی از اشتباهاتی که در حین کار فیزیکی مرتکب می شدیم، اجتناب کنیم. قابل مشاهده بودن و پاسخگو بودن در 24 ساعت 7 روز هفته، روش خوبی برای متمایز شدن از سایر همکاران در مشاغل کار از راه دور نیست. در عوض، شما می توانید استراتژی ها و ابزارهایی را در نظر بگیرید که به جای حضور دیجیتالی مداوم، بهره وری شما را ارتقا دهند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس