مشخصات گوشی TCL 40R

48
0
مشخصات گوشی TCL 40R

اگر به دنبال این هستید که با پرداخت قیمت نسبتا کم، تجربه‌ای جذاب از کار با یک گوشی اندرویدی داشته باشید، انتخاب زیادی در بازار وجود ندارد. اما TCL با ساخت گوشی TCL 40R 5G ثابت کرده غیر ممکن نیست بتوانید یک گوشی با توان سخت‌افزاری مطلوب با قیمت مناسب پیدا کنید. در این پست به بررسی مشخصات گوشی TCL 40R می پردازیم.

مشخصات گوشی TCL 40R

از آن جایی که TCL 40R یک گوشی اقتصادی است، نمی‌توان از کیفیت ساخت و طراحی آن انتظار زیادی داشت. TCL در ساخت این گوشی تماما از پلاستیک استفاده کرده که البته جنس پلاستیک به کار رفته خیلی پایین نیست؛ هرچند نمی‌توان گفت با در دست داشتن آن حس و حال یک گوشی گران‌قیمت به شما القا می‌شود اما این اطمینان را می‌دهیم که وقتی این گوشی را در دست می‌گیرید، از کیفیت ساخت آن ناامید نمی‌شوید.
روی پنل پشتی این گوشی که در دو رنگ هم عرضه شده، بافت خاصی وجود دارد که باعث می‌شود گوشی حالت صیقلی نداشته باشد. این یعنی وقتی TCL 40R را در دست می‌گیرید، بافت آن یک اصطحکاک خاص با دست شما ایجاد می‌کند که کمک می‌کند گوشی به سادگی از دستتان سر نخورد و به زمین نیفتد.

روی پنل پشتی TCL 40R در بالاترین قسمت سمت چپ، یک ماژول مستطیلی دو رنگه با اندازه‌ی متوسط و بیرون‌زدگی کم قرار گرفته که میزبان سه دوربین است. دو دوربین به علاوه‌ی یک فلش LED درون بخش نخست و سیاه‌رنگ این ماژول و یک دوربین هم در قسمت پایینی و خاکستری رنگ آن تعبیه شده‌اند. جز این مورد، پنل پشت بسیار ساده بوده و هیچ طرح حاص دیگری ندارد اما در عین سادگی، زیبا و جذاب است.
روی فریم پایینی این گوشی شما یک حفره‌ی مربوط به میکروفون، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، پورت شارژر Type-C و بلندگو را مشاهده می‌کنید، روی فریم سمت راست، کلیدهای کنترل صدا و پاور به چشم می‌خورند که حسگر اثر انگشت هم با کلید پاور ادغام شده است و روی فریم سمت چپ هم جز درگاه سیم‌کارت و حفره‌ی مربوط به آن، چیزی دیده نمی‌شود؛ درست مثل فریم بالا که جز یک حفره‌ی مربوط به میکروفون، کاملا ساده است.

روی فریم جلو اما TCL 40R اقتصادی بودن خود را کاملا نشان می‌دهد؛ از این جهت که یک دوربین به صورت قطره‌ای روی آن بالاترین قسمت مرکزی آن تعبیه شده که دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی را درون خود جای داده است. حواشی اطراف نمایشگر هم معمولی هستند، اما در قسمت پایین میزان خواشی به مراتب بیشتر از سایر بخش‌هاست. البته نسبت پنل به بدنه ۸۴٫۴٪ است به این معنا که میزان حواشی آنقدرها زیاد نیست که ظاهر گوشی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
گوشی طراحی منحنی دارد و وقتی درون دست قرار می‌گیرد، اصلا حس بدی را منتقل نمی‌کند و می‌توانید متوجه شوید چقدر خوش‌دست و خوش‌ساخت است. برای یک گوشی ۶٫۶ اینچی، ۱۹۲ گرم وزن خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد و کاملا ایدئال است؛ بدین ترتیب وقتی با گوشی کار می‌کنید اصلا احساس سنگینی یا خستگی نخواهید داشت. البته در مقایسه با خیلی از میان‌رده‌ها و اقتصادی‌های موجود در بازار، TCL 40R اندکی ضخیم است؛ ضخامت این گوشی به ۹ میلی‌متر می‌رسد که یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش وزن آن هم همین مورد است؛ به صورت کلی ابعاد گوشی به ۹ × ۷۵٫۴ × ۱۶۴٫۵ میلی‌متر می‌رسد که یعنی با یک گوشی نسبتا بلند و ضخیم طرف هستیم که احتمالا افراد با دست‌های خیلی کوچک نتوانند به راحتی با یک دست با آن کار کنند.

نمایشگر TCL 40R

در بخش نمایشگر، TCL 40R ضعف اصلی خود را نشان می‌دهد. اگرچه بسیاری از اقتصادی‌ها این روزها به نمایشگری با وضوح +FHD مجهز می‌شوند، TCL ترجیح داده در این محصول از پنلی با وضوح +HD استفاده کند که وضوح آن به ۱۶۱۲ × ۷۲۰ پیکسل و تراکم پیکسلی هخم به ۲۶۷ پیکسل بر هر اینچ می‌رسد. نوع پنل به کار رفته در این نمایشگر ۶٫۶ اینچی IPS LCD است و رفرش‌ریت آن هم به ۹۰ هرتز می‌رسد که البته نقطع عطف در رابطه با نمایشگر این محصول دقیقا همین رفرش‌ریت آن است که کمک می‌کند گشت و گذار در منوهای مختلف آن کار لذت‌بخشی باشد.

همچنین نوع پنل هم به لطف IPS بودن باعث می‌شود زاویه‌ی دید محدودی نداشته باشید و رنگ‌ها در زوایای مختلف خیلی تغییر نکنند. هرچند اگر بخواهیم صادق باشیم، خیلی دوست داشتیم حداقل شاهد پنلی با کیفیت +FHD باشیم. از لحاظ رفرش‌ریت و نوع پنل، از یک گوشی اقتصادی نمی‌توان انتظار بیشتری داشت اما برندی مثل TCL می‌توانست سخاوت بیشتری در ارتقای کیفیت پنل به خرج دهد.

نمایشگر این گوشی می‌تواند خود را به لطف قابلیت‌های نرم‌افزاری برای سه کار مختلف بهینه کند؛ مشاهده‌ی تصاویر، ویدیو و انجام بازی که در هر سه‌ی این حالت‌ها، نرخ کنتراست تصویر، میزان شارپ بودن، جزئیات سایه‌ها و وضوح کلی تصاویر تغییر پیدا می‌کند تا کاربر تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری داشته باشد. همچنین یک حالت برای خواندن هم در نظر گرفته شده تا چشم کاربر هنگام نگاه طولانی‌مدت به صفحه، فشار زیادی را متحمل نشود. علاوه بر این‌ها، می‌توان درجه‌ی رنگ‌ها را هم از گرم به سرد و خنثی تغییر داد. بدین ترتیب TCL تا حدودی ضعف سخت‌افزاری را با امکانات نرم‌افزاری خوب، جبران کرده است.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

از لحاظ سخت‌افزار، TCL 40R یک گوشی خوب به حساب می‌آید. قلب تپنده‌ی این گوشی دایمنسیتی ۷۰۰ است که در گوشی‌هایی نظیر گلکسی A23 5G هم به عنوان پردازشگر اصلی ایفای نقش می‌کند و طرفداران زیادی هم دارد. این تراشه‌ی کم‌مصرف و عالی از ۸ هسته با ترتیب قرارگیری ۲ + ۶ بهره می‌برد که دو هسته‌ی آن از نوع Cortex-A76 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز و دو هسته‌ی دیگر از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز هستند. همچنین این تراشه‌ی ۷ نانومتری از اینترنت ۵G هم پشتیبانی می‌کند تا بدین ترتیب از لحاظ سرعت اینترنت داده هم هیچ نگرانی وجود نداشته باشد. به عنوان پردازشگر گرافیکی هم پردازنده‌ی Mali-G57 MC2 را شاهد هستیم که یک گرافیک نسبتا خوب و ایدئال برای انجام بسیاری از بازی‌ها به حساب می‌آید.

دایمنسیتی ۷۰۰ در حد و اندازه‌های خود یک پردازنده‌ی سریع به حساب می‌آید که می‌توان آن را هم‌رده با اسنپدراگون ۷۳۰ در نظر گرفت؛ پردازنده‌ای که در گوشی‌هایی نظیر گلکسی A71 به کار گرفته شده است. این پردازنده قادر است به لطف گرافیک خوبی که دارد در انجام بازی‌هایی نظیر پابجی موبایل، فری فایر و… عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد اما باید حتما تنظیمات آن را روی حالت Low قرار دهید چون در غیر این صورت به آن فشار وارد خواهد شد. در صورت تمایل به انجام بازی‌های سنگین‌تر، یک گوشی با تراشه‌ی قدرتمندتر تیاز خواهد بود.

در کنار این پردازنده از ۴/۶۴ و ۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR4X و حافظه‌ی داخلی از نوع eMMC 5.1 استفاده شده که نمی‌توان آن را در حد و اندازه‌های حافظه‌های UFS سریع دانست ولی برای یک گوشی اقتصادی مناسب است. بدین ترتیب شما احتمالا در اجرای بازی‌ها و اپ‌های مختلف یا گشت و گذار در منوهای گوشی سرعت بسیار بالایی را تجربه نخواهید کرد ولی باید انتظار خود را در حد و اندازه‌های یک گوشی اقتصادی پایین بیاورید.

TCL 40R از اندروید ۱۲ و TCL UI 4.0 به عنوان سیستم‌عامل و رابط کاربری پیش‌فرض خود بهره می‌برد که تجربه‌ی نرم‌افزاری خوبی را برای کاربران به همراه دارند. در نگاه نخست شاید احساس کنید این گوشی تجربه‌ای نزدیک به اندروید را در اختیار شما قرار می‌دهد اما TCL یک سری نرم‌افزارهای از پیش نصب‌شده هم روی گوشی قرار داده که البته تعداد آن‌ها زیاد نیست. برای مثال یک اپلیکیشن بهینه‌ساز تعبیه شده که فضای حافظه‌ی رم را خالی می‌کند، یک اپ با نام Support Centre وجود دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد بازخوردها و مشکلات خود را برای TCL ارسال کنند، اپ‌هایی که کاربران بتوانند با استفاده از آن‌ها سلامت باتری را تست کنند، قدم را بشمارند، ضربان قلب را اندازه‌گیری کنند و مواردی از این دست. بنابراین به نظر می‌رسد این اپ‌ها نه تنها مزاحم و بلااستفاده نیستند بلکه در برخی مواقع می‌توانند کاملا مفید و جذاب باشند.

TCL با قرار دادن یک سری امکانات شخصی‌سازی، این اجازه را به کاربران داده تا گوشی را به شکل و شمایل دلخواه خود در بیاورند که تعداد آن‌ها اگرچه زیاد نیست اما آنقدر کم هم نیست که بخواهیم بگوییم هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. به صورت کلی با همان تجربه‌ی نخست متوجه می‌شوید که چقدر همه چیز در حد استاندارد خود در این گوشی رعایت شده است.

در گشت و گذار بین منوهای مختلف این گوشی لگ یا کندی خاصی احساس نمی‌کنید و این به لطف رابط کاربری بسیار سریعی است که TCL 40R دارد و همچنین نمایشگر ۹۰ هرتزی که در رقم خوردن چنین تجربه‌ای اصلا بی‌تأثیر نبوده است. حتی سرعت بوت شدن گوشی بعد از خاموش شدن هم بسیار بالاست اما اصلا و ابدا نباید آن را با یک گوشی پرچم‌دار یا میان‌رده‌ی قدرتمند مقایسه کرد و انتظاری در آن حد از آن داشت.

طول عمر باتری

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی توانسته یک روز کامل در بالاترین میزان رفرش‌ریت دوام بیاورد. البته در صورتی که به انجام کارهای معمولی با آن بپردازید. حتی در صورت انجام کارهای سنگین هم می‌‌توانید تا یک روز روی شارژدهی آن حساب باز کنید اما احتمالا هنگام شب باید گوشی را شارژ کنید. اگر هم رفرش‌ریت روی ۶۰ هرتز قرار داشته باشد، بعید است کمتر از یک روز و نیم نیاز به شارژ مجدد پیدا کنید.

در صورت نیاز به شارژ مجدد هم درون جعبه یک شارژر ۱۵ واتی قرا رداده شده که نمی‌توان گفت سریع‌ترین نمونه‌ی موجود است ولی با این حال می‌تواند گوشی را در مدت حدودا ۲ ساعت از ۰ تا ۱۰۰ شارژ کند، بنابراین خیلی هم بد نیست. از جمله فناوری‌های جالبی که این گوشی دارد می‌توان به Intelligent Charging یا شارژ هوشمند اشاره کرد؛ قابلیتی که هنگام خواب، وقتی گوشی به شارژ متصل است کمک می‌کند به آرامی شارژ شود تا وقتی بیدار می‌شوید، گوشی ۱۰۰٪ شارژ شده باشد تا آسیب نبیند.

دوربین TCL 40R

روی پنل پشتی TCL UI 4.0 سه دوربین طراحی شده که شامل اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و گشودگی دیافراگم f/1.8 و دو دوربین ۲ مگاپیکسلی سنجش عمق و ماکرو می‌شود. دوربین سلفی این گوشی هم سنسوری به بزرگی ۲ مگاپیکسل دارد. تمام دوربین‌ها قادرند در وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند. اندازه‌ی لنز دوربین اصلی و سلفی به ترتیب به ۱/۲.۷۶ اینچ و ۱/۴ اینچ می‌رسد که روی کاغذ خیلی عالی نیست ولی باید دید در عمل چگونه است.
تصاویری که با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند، کیفیت بسیار خوبی دارند، به خصوص اگر در طول روز باشند. پردازش زیادی روی آن صورت نگرفته ولی با این حال رنگ‌ها نسبتا دقیق هستند. البته شاید بی‌روح بودن تصاویر شما را دلسرد کند و دوست داشته باشید اندکی اشباع‌شده‌تر آن‌ها را ببینید اما این چیز بدی نیست. هرچند می‌توانید اندکی آن را ویرایش کنید. یک حالت PRO هم برای دوربین در نظر گرفته شده که با کمک آن می‌توانید سرعت شاتر، تعادل نور سفید و فوکوس دستی دسترسی داشته باشید. اگر شرایط نوری خیلی مساعد نباشد، شاید تصاویری که با این گوشی ثبت می‌کنید خیلی راضی‌تان نکند. جزئیات نسبتا کم هستند و رنگ‌ها هم جالب و جذاب به نمایش در نمی‌آیند. باز هم باید بگوییم انتظارتان را در حد یک اقتصادی ارزان‌قیمت پایین بیاورید.

دوربین ماکرو اما خیلی چنگی به دل نمی‌زند. البته تصاویر ثبت شده با این دوربین ناامیدکننده نیست ولی اینطور نیست که بخواهید روی توانایی‌های آن حساب ویژه‌ای باز کنید. همین حرف را می‌توان راجع به دوربین سنجش عمق هم زد. دوربین سلفی در طول روز خوب ظاهر می‌شود؛ در وایع «خوب» تنها واژه‌ای است که می‌توان برای توصیف عملکرد دوربین سلفی این گوشی در بهترین شرایط نوری استفاده کرد و نه بیشتر یا کمتر. اگر شرایط محیطی اندکی بد شود، تصاویر هم خیلی عالی از آب در نخواهند آمد. به صورت کلی در بخش دوربین با محصولی طرف هستیم که می‌تواند به لطف دوربین اصلی خود شما را همراهی کند. ولی نمی‌توان آن را در میان گوشی‌های اقتصادی با دوربین خوب دسته‌بندی کرد.

در فیلم‌برداری هم این گوشی قادر است در وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و اسلوموشن با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند که کیفیت آن قابل قبول است به خصوص اینکه لرزشگیر الکترونیکی هم دارد.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس