معرفی و بررسی خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور

63
0
خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور

بعد از تصویب واردات خودرو در سال 1401 و اجرایی شدن فرآیند ورود خودروهای خارجی به ایران در نیمه دوم سال 1401، شاهد بازگشت برندهای نام‌آشنایی به بازار کشورمان هستیم. پس از آنکه شرکت کوشا خودرو، واردات خودروهای کیا را برعهده گرفت، شرکت کرمان موتور نیز بعنوان شریک قدیمی هیوندای در ایران، درصدد عرضه برخی از محصولات این شرکت کره‌ای است؛ محصولاتی که عمدتا در بازه قیمتی 10 تا 20 هزاردلاری هستند. یکی از این محصولات، خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور است.

خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور

پس از آمدن نسل پنجم (اتاق MD) و سپس، نسل ششم (اتاق AD) هیوندای النترا به ایران، حالا نسل هفتم (اتاق CN7) این خودروی محبوب کره‌ای نیز به کشورمان رسیده است و در سال 1402 شاهد تحویل نخستین سری آن، به خریداران ایرانی خواهیم بود.

خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور
خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور

آمدن هفتمین نسل خانواده النترا به کشورمان، درحالی صورت می‌گیرد که نسل ششم این خودرو فقط تا مدل 2018 به خیابان‌های ایران راه یافته بود. اما در این پنج سالی که خبری از این سدان جمع و جور نداشتیم، اتفاقات بسیاری برای آن رخ داده و تغییرات ظاهری و فنی متعددی روی آن انجام شده است. در مقاله امروز، قرار است به بررسی هیوندای النترا 2023 بپردازیم.

راحتی سرنشینان در النترا جدید

به لطف استفاده از پلتفرم جدید، فاصله محورها و طول کلی هیوندای النترا به ترتیب 2.5 و 5 سانتی‌متر افزایش یافته است. این خودرو عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر شده، تغییراتی که به یاری طراحی خاص بدنه که بنابر اعلام سازنده به شکل یک کوپه چهار در ساخته شده، بیشتر هم به چشم می‌آید.

خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور
خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور

با وجود شیب چشمگیر سقف، فضای سر سرنشینان در هیوندای النترا با نسل فعلی این خودرو یکسان باقیمانده که دلیل این امر را باید در پایین‌تر بودن موقعیت صندلی‌ها جستجو کرد. فضای جلوی پای سرنشینان جلو و عقب نیز به ترتیب 107.44 و 96.5 سانتی‌متر اندازه‌گیری شده که در میان رقبا عدد خوبی به شمار می‌آید.

امکانات جدید برای کابین هیوندای النترا

هیوندای النترا نسل هفتم، در مدل پایه نیز به نمایشگر لمسی 8 اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو مجهز شده که در این رده خودرویی سابقه نداشته است. در تریم کامل‌تر سایز نمایشگر به 10.3 اینچ افزایش یافته و صفحه پشت آمپر نیز به نوع دیجیتال تغییر می‌کند. بد نیست بدانید در این نمایشگر دو صفحه مجزا در زیر یک پوشش شیشه‌ای قرار داشته و می‌توانند در زمان واحد به صورت مجزا از یکدیگر عمل کنند، بدین معنی که مثلاً از طریق بلوتوث به دو تلفن همراه متصل شوند. چنین عملکرد نوآورانه‌ای را فعلاً در هیچکدام از رقبای النترا 2021 مشاهده نکرده‌ایم.

خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور
خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور

این سدان کره‌ای به صورت استاندارد به تجهیزات ایمنی همچون ترمز اضطراری خودکار، دستیار تغییر خطوط و پایش هوشیاری راننده تجهیز شده است. در صورت سفارش خریدار امکاناتی همچون پایش نقاط کور و کروزکنترل تطبیق‌پذیر نیز به هیوندای النترا مدل 2021 افزوده خواهد شد. لازم به ذکر است این خودرو فناوری کلید دیجیتال را از مدل سوناتا به عاریت گرفته، امکانی که به راننده اجازه می‌دهد بسیاری از عملکردهای خودرو را از طریق تلفن هوشمند کنترل نماید.

پیشرانه هیبرید برای اولین بار در النترا

نسل جدید هیوندای النترا همچون قبل در سه تریم SE، SEL و پرمیوم عرضه خواهد شد. نیروی محرکه نیز از همان پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری مشابه مدل 2020 تامین می‌شود که 147 اسب‌بخار قدرت و 264 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق چند نوع جعبه‌دنده گوناگون قابل سفارش، به چرخ‌های خودرو منتقل خواهد کرد.
اما خبر مهم درباره بخش فنی نسل جدید هیوندای النترا می‌تواند افزوده شدن نسخه هیبرید به این خودرو باشد، امری که برای اولین بار اتفاق می‌افتد. با توجه به استقبال خریداران از مدل‌های هیبرید، به نظر می‌رسد هیوندای نیز قصد دارد سهمی از این بخش بازار از آن خود نماید.

پیشرانه النترا هیبرید شامل یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی بوده که مجموعاً 139 اسب‌بخار قدرت و 179 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده دوکلاچه خودکار شش سرعته به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. اگر عملکرد جعبه‌دنده هیوندای النترا هیبرید مشابه نمونه نصب شده در مدل Ioniq باشد، می‌توانیم انتظار پاسخگویی خوبی از آن داشته باشیم مخصوصاً که اکثر رقبای این خودرو به جعبه‌دنده CVT مجهز شده‌اند. این مجموعه فنی توسط باتری 1.3 کیلووات ساعتی که در زیر صندلی‌های عقب نصب شده، پشتیبانی می‌شود.

خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور
خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور

بنابر اعلام هیوندای، مصرف سوخت النترا هیبرید در سیکل ترکیبی 4.7 لیتر است که در نتیجه آن را در برابر رقبایی همچون هوندا اینسایت و تویوتا کورولا هیبرید قرار می‌دهد. بد نیست بدانید مصرف سوخت ترکیبی هردو خودروی مذکور براساس استاندارد EPA در حدود 4.5 لیتر بر یکصد کیلومتر مسافت اعلام شده است.

پس از معرفی مدل‌های سوناتا هیبرید، کونا EV، خودروی پیل سوختی نکسو (با تولید محدود) و سه نسخه از ایونیک شامل مدل‌های برقی، پلاگین هیبرید و هیبرید، اکنون النترا هیبرید نیز به جمع سایر مدل‌های هیبرید این خودروساز کره‌ای اضافه شده است.

نسخه N Line برای مشتریان جوان النترا

هیوندایالنترا N Line به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر مجهز شده که 201 اسب‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و بنابر انتخاب مشتری به جعبه‌دنده شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک متصل می‌شود. به واسطه نیروی بیشتر پیشرانه، سیستم تعلیق اسپرت و دیسک ترمزهای بزرگتر محور جلو، تجربه رانندگی با هیوندای النترا N Line بسیار متفاوت از قبل خواهد بود.

قیمت هیوندای النترا در بازار جهانی

با وجود رویکرد بخش بزرگی از مشتریان بازار خودرو به کراس‌اورها، هیوندای همچنان قصد دارد بازار دو سدان پر فروش خود را حفظ و تقویت نماید. هیوندای النترا جدید، که در رده سدان‌های کامپکت قرار دارد، باید به رقابت با خودروهایی همچون تویوتا کرولا، هوندا سیویک و مزدا 3 بپردازد، ماموریتی که به نظر می‌رسد نسل هفتم هیوندای النترا به کمک طراحی جدید، فناوری‌های تازه و قیمت رقابتی خود بتواند به خوبی انجام دهد.

فروش نسل هفتم هیوندای النترا در بازار آمریکای شمالی، در حالی از اواخر سال 2021 شروع شد که رقم 19,650 دلار به عنوان قیمت پایه این خودرو تعیین شده که البته تا 28,100 دلار برای کامل‌ترین تریم افزایش می­‌یابد.

تعیین قیمتی کمتر از 20 هزار دلار برای تیپ پایه النترا یعنی SE دلیل بر عدم وجود تجهیزات رفاهی در این خودرو نبوده چراکه نمایشگر 8 اینچی لمسی با پشتیبانی از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو و فناوری‌های ایمنی شامل هشدار برخورد جلو با قابلیت شناسایی عابرپیاده، دستیار حفظ حرکت بین خطوط، دستیار پیروی از خطوط، دستیار نوربالا، هشدار پایش نقاط کور، هشدار پیشگیری از برخورد در عقب و هشدار خروج ایمن در این تریم به صورت استاندارد نصب شده است.

خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور
خودرو هیوندای النترا 2023 کرمان موتور

در تریم SEL مواردی شامل استارت دکمه­‌ای، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع دومنطقه‌­ای و سیستم صوتی با شش بلندگو به صورت استاندارد وجود دارد ولی امکان سفارش دو پکیج اضافی نیز وجود دارد. در پکیج Convenience با پرداخت مبلغ 950 دلار اضافه می‌­توان نمایشگر دیجیتال پشت آمپر 10.25 اینچی، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، ترمز برقی پارک، روکش چرمی، پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه، گرمکن صندلی‌های جلو و آینه­‌های جانبی را نیز دریافت کرد.
در تیپ پرمیوم که 2100 دلار گران‌تر است، رینگ‌های 17 اینچی، تریم قطعات کروم تیره، چراغ‌های LED عقب، سانروف، راهنمای روی آینه­‌های جانبی، قابلیت تاشوندگی صندلی‌های ردیف عقب به نسبت 60 به 40 و تنظیم برقی صندلی راننده نیز به این خودرو اضافه می­‌شود.

النترا N-Line تجهیزات رده SEL را با پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ به قدرت 201 اسب‌بخار به صورت توامان در اختیار دارد ضمن این‌که دیسک ترمزهای محور جلو یک اینچ بزرگتر از سایر تریم‌ها بوده و رینگ‌های 18 اینچی آن با تایرهای ایگل F1 ساخت گودیر پوشانده شده است. سیستم تعلیق چند اتصالی عقب، طراحی متفاوت جلوپنجره و نمای عقب و چراغ‌های LED عقب جزء سایر ویژگی‌های این مدل خواهد بود.

تریم لیمیتد تمامی تجهیزات تریم‌ها و پکیج‌های قبلی را داشته مضاف براین‌که تجهیزات ایمنی شامل دستیار پیشگیری از برخورد در پارکینگ‌ها، هشدار برخورد از عقب و دستیار رانندگی در بزرگراه به این اضافه شده و در فضای کابین نیز با نمایشگر 10.25 اینچی با پشتیبانی از فرمان صوتی روبرو خواهیم شد.

امکان سفارش تریم لیمیتد با پیشرانه هیبرید نیز فراهم شده که البته حافظه تنظیمات صندلی سرنشین راننده و تهویه ردیف صندلی‌های جلو نیز به امکانات رفاهی کابین این مدل اضافه می‌­شود.

رقیبان هیوندای النترا در ایران

در غیاب مدل‌های معروفی مانند مزدا 3، تویوتا کرولا و هوندا سیویک، قطعا اصلی‌ترین رقیب مستقیم النترا 2023 در ایران، کیا سراتو جدید خواهد بود.
البته رقیبان چینی النترا را هم نباید دست کم بگیریم چراکه اکثر آنها، هم قیمت کمتری نسبت به النترای جدید دارند و هم اینکه آپشن‌های‌شان، متنوع‌تر و بیشتر از النترا جدید است. ریسپکت از شرکت بهمن موتور، کی‌ام‌سی J7 از شرکت کرمان موتور، فونیکس آریزو 6 پرو از شرکت مدیران خودرو، سه رقیب مهم برای نسل هفتم هیوندای النترا در ایران هستند.

bama

5/5 - (2 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس