نقد و بررسی فیلم کودکان در مقابل بیگانگان

66
0
فیلم کودکان در مقابل بیگانگان

«کودکان در مقابل Aliens” به سینما ها و VOD بدون رتبه می آید. اما اگر تهیه ‌کنندگان فیلم روند ارسال آن به MPAA (که در دوره استریم عمدتا غیر ضروری بود) را پشت سر می ‌گذاشتند، دومین فیلم کارگردان جیسون آیزنر به یک سنت افتخارآمیز می ‌پیوست: فیلم کودکان با درجه R. به فرانچایز «بازی کودک» فکر کنید. به ویژگی های ماه کامل فکر کنید. به هر چیزی فکر کنید که انرژی شیدایی و پتینه درخشان یک فیلم برای کودکان را داشته باشد، اما با فحش و خشونت و هیجان. بررسی فیلم کودکان در مقابل بیگانگان را در ادامه بخوانید.

این نوع فیلم‌ ها عموماً برای بچه ‌های بزرگ تر از سن خودشان جذابیت دارند، که توهین نیست – اغوا کردن کودک درون می ‌تواند از نظر روانی سالم باشد (البته در حد اعتدال). و آنها باید برای بچه هایی که در آنها بازی می کنند نیز بسیار سرگرم کننده باشند: تصور کنید ده ساله هستید و گروهی از بزرگسالان به شما می گویند که نه تنها اشکالی ندارد، بلکه این وظیفه شماست که فریاد بزنید: “F**k” فضا!” هنگام برپا کردن آتش بازی این نوع شادی مسری است. و در واقع، «کودکان در مقابل. بیگانگان» تجربه‌ای پر جنب و جوش – البته گاهی پر دردسر – است.

این به وضوح یک تولید DIY بود، و به نظر می رسد بیشتر بودجه فیلم صرف رنگارنگ شدن آن شده است. این پولی است که به خوبی خرج شده است، زیرا زیبایی شناسی چهره ها از سمت شما حداقل تا حدی برای طرح نازک و شخصیت های مقوایی جبران می کند. (دیالوگ نیز خام است، اما با لحن کلی مطابقت دارد، بنابراین آنقدر ها هم مهم نیست.) در دقیقه 75، «کودکان در مقابل. بیگانگان» بیشتر شبیه یک اپیزود آزمایشی است تا یک فیلم بلند کاملاً تحقق یافته، به ویژه به این دلیل که در 30 ثانیه آخر داستان بیشتر از آنچه در 30 دقیقه اول رخ می دهد اتفاق وجود دارد.

فیلم کودکان در مقابل بیگانگان
فیلم کودکان در مقابل بیگانگان

نیم ساعت اول صرف تنظیم شخصیت‌ ها می ‌شود، یعنی گری (دومینیک ماریش) پیش ‌نوجوان و خواهر نوجوانش سامانتا (فیبی رکس) که – در یک سنت فیلم ‌های ژانر بزرگ – تقریباً در تمام مدت تحت نظارت قرار می ‌گیرند. والدین معتاد به کار از نظر فنی، سامانتا مسئول است. اما او خودش بچه بزرگی است و علایقش شامل شمشیر های باحال و کشتی حرفه ای است. و او با اشتیاق در فیلم ‌هایی شرکت می‌ کند که گری و دوستانش جک (اشر گریسون پرسیوال) و مایلز (بن تکتور) همیشه در انباری در املاک خانواده گری و سامانتا آشپزی می ‌کنند. یعنی تا زمانی که بیلی (کلم مک‌دونالد) پسر بدی که در حال فکر کردن است از راه می ‌رسد.

«کودکان در مقابل بیگانگان» نگاهی کودکانه به تبدیل بعدی سامانتا به اضطراب نوجوانان دارد. در ذهن این فیلم، بزرگ شدن به معنای کشیدن سیگار، آرایش چشم زیاد و رها کردن دوستان و علایق واقعی است. ابعاد اخلاقی داستان نیز ساده است: بیلی یک شرور بی چون و چرا است – همه نوجوانان این فیلم به جز سامانتا در واقع جامعه گرا هستند – و فیلم احساسات جریحه دار شده گری را در مورد آنچه که او به عنوان خیانت خواهرش می بیند منعکس می کند. با این حال، زمانی که بیگانگان با تأخیر در نیمه راه فیلم ظاهر می شوند، او فرصتی برای نجات خود پیدا می کند.

تهدید فرازمینی زیبایی شناسی مانند فروشگاه هالووین را دارد، که خوب است زیرا این فیلم هرگز در طول زمان خود ادعای رئالیسم نمی کند. گور، وقتی به سمت بالا می رود، مانند Fulci در حرکت سریع به جلو بازی می کند و بدن ها را به انبوهی از گوپ های نارنجی و زرد مانند آلکا-سلتزرهای نئونی ذوب می کند. (یک زن و شوهر از بچه‌ ها هم لاغر تر می‌ شوند، یک اشاره سرگرم‌ کننده از این محصول کانادایی به سریال کانادایی نمادین «شما نمی ‌توانید آن را در تلویزیون انجام دهید.» دارد. در این مرحله، همه چراغ‌ های فریاد و بارق شروع به حس کردن می‌ کنند. قبل از این، آنها بیشتر شبیه یک کامیون اسباب ‌بازی با چراغ‌ های چشمک زن و صدا بودند – باز هم برای بچه‌ ها عالی است، اما در دوز های کوچک برای هر کسی که به اندازه کافی مسن رانندگی کند، بهترین است.

فیلم «کودکان در مقابل بیگانگان» اولین فیلم بلند آیزنر پس از «Hobo with a Shotgun» در سال 2011 است. و تفاوت لحن بین این دو فیلم نشان می دهد که از آن زمان تا چه اندازه در فرهنگ پاپ تغییر کرده است. «Habo with a Shotgun» بخشی از جنبش «neo-grindhouse» بود که پس از فیلم «Grindhouse» کوئنتین تارانتینو و رابرت رودریگز در سال 2007 به وجود آمد، موجی بدبینانه و اغلب بدبینانه از فیلم ‌هایی که از فشار دادن لذتی کودکانه می ‌بردند. مرز های جنسی و خشونت روی صفحه نمایش مطابق با عصر «خوش ‌بینانه» فعلی ما، «کودکان در مقابل. بیگانگان» پاشیدن نئون تهاجمی را حفظ می کند، اما بدبینی را از دست می دهد – انتخابی که با وجود همه بمب های اف اف و خون جعلی، آن را به یک فیلم شگفت آور خالص تبدیل می کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس