نقد و بررسی فیلم Joyland

184
0
فیلم Joyland

سعیم صدیق، فیلمساز پاکستانی اولین اثر خود را با فیلم Joyland، تصویری از صداقت، اشتیاق و شجاعت قابل توجه به تصویر می‌کشد. این فیلم شما را به یک خانواده مردسالار در لاهور پاکستان می‌برد. فیلم Joyland در حالی که نگاهی تیزبین و تحت تأثیر نئورئالیسم به زندگی روزمره شخصیت هایش دارد، اغلب آنقدر صمیمی می‌شود که بیننده را تا حد عصبانیت ناراحت می‌کند. اما خود فیلم هرگز قضاوت کننده نیست.

ما با یک مرد بالغ با ملحفه ای روی سرش شروع می‌کنیم و چند دختر جوان مخفی کاری می‌کند. مرد حیدر است و دختران خواهرزاده او هستند. خواهر شوهرش نوچی در آستانه به دنیا آمدن فرزند چهارم است و می‌دانید که خانواده به پسری امیدوار هستند. آنها آن را نمی‌گیرند. در حالی که حیدر در بیمارستان است و به برادر و خواهر شوهرش کمک می‌کند، از زنی تهاجمی جاسوسی می‌کند … که با چیزی کمتر از بی تفاوتی به او نگاه می‌کند. با وجود اینکه او در پاکستان است، چیزی که او را تحت تاثیر قرار داده است اغلب صاعقه سیسیلی نامیده می‌شود.

ما می‌آموزیم که حیدر در خانه به طور کلی در سمت بی اثر است. او در خانه کلاستروفوبیک می‌ماند و مراقب نظافت و آشپزی، پدر ویلچرنشینش، ابا، و خواهرزاده هایش است، در حالی که همسرش ممتاز یک آرایشگر است. هیچ چیز در دنیای خانواده قابل اعتماد نیست. برق در عروسی قطع می‌شود که ممتاز در حال آرایش عروس است و او مجبور است از چراغ قوه تلفن خود برای اتمام کار استفاده کند. قصابی که خانواده برای ذبح یک بز فراخوانده بودند نمی‌آید، بنابراین ابا، پدر حیدر شبیه مارک تواین (با بازی Salmaan Peerzada، بازیگر اهل آسیای جنوبی، اولین حضورش را در سینما پس از مینی‌سریال «جواهری» در سال 1984 انجام داد.) به حیدر دستور می‌دهد که این کار را انجام دهد. شخص ساکت واقعاً از به دست گرفتن آن چاقو متنفر است.

فیلم Joyland
فیلم Joyland

دوستی به او پیشنهاد شغلی می‌دهد، و این یک رقصنده برای یک کاباره «اروتیک» است. (هیچ وابستگی به شهوت در مورد آن وجود ندارد؛ رقصندگان همه کاملاً لباس پوشیده اند و حرکات آنها فقط با استانداردهای غربی بسیار تند است.) او می‌تواند با این کار 40000 روپیه در ماه – کمتر از 150 دلار – به دست بیاورد. بهترین بخش، مسلماً این است که او از بیبا، یک زن تراجنسیتی که همان فردی است که با آن صاعقه در بیمارستان به او ضربه زد، حمایت خواهد کرد. (نمایش در نزدیکی یک شهربازی است که عنوان کنایه آمیزی به فیلم داده است.)

حقوق همجنسبازان در پاکستان در حال پیشرفت است، اما به سختی به 100 درصد رسیده است. تصویر صریح و گاه دردناک از درگیری عاشقانه لرزان بین بیبا و حیدر باعث شد تا فیلم Joyland در کشور خود توقیف موقتی داشته باشد، حتی زمانی که فیلم به عنوان ورود رسمی پاکستان برای جوایز اسکار 95 معرفی شد. این یکی از عواملی است که «Joyland» را شجاع می‌کند. دیگری تعهدی است که اجراکنندگان آن به کار خود می‌دهند. به عنوان حیدر، Ali Juneju از نظر فیزیکی درونیات فوق العاده لطیف را به نمایش می‌گذارد. راستی فاروق نوعی خجالتی متفاوت از خود نشان می‌دهد، نوعی خجالتی که مشکلات عمیق‌تری از آن چیزی که به نزدیک ترین کسانش اجازه می‌دهد ببینند را پنهان می‌کند. به عنوان بیبا، آلینا خان دارای حیله گری مبهم است، اگرچه این ضعف شخصیتی است که عمدتاً با درد دل تعریف می‌شود.

«Joyland» می‌خواهد با شخصیت ها و موقعیت هایش خیلی کار کند. با پیشروی فیلم، جذابیت بین حیدر و بیبا افزایش می‌یابد و زندگی خانگی حیدر را به خطر می‌اندازد، روایت در جایی پخش می‌شود که بیننده ممکن است انتظار داشته باشد که تنگ تر شود. به شدت از جانب خودم صحبت می کنم، این من را کمی پرت کرد. با این حال، کدهای غیرمنتظره فیلم، یک فلاش بک، همه چیز را در یک یادداشت ویرانگر جمع می کند.

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس