7 ویژگی گوشی های اندرویدی که آیفون نیست!

37
0
ویژگی گوشی های اندرویدی که آیفون نیست!

اندروید و iOS هر دو سیستم عامل تلفن همراه قوی هستند، اما اندروید دارای چند ویژگی است که آیفون هنوز فاقد آن است. ویژگی گوشی های اندرویدی که آیفون نیست!

بحث بین اندروید و iOS برای اینکه کدام سیستم عامل بهتر است هرگز پایان نخواهد یافت. در طول سال‌ها، هر دو سیستم‌عامل به‌روزرسانی‌ها و تغییرات UI زیادی داشته‌اند و امروزه ویژگی‌های مشابه بسیاری دارند.

اما پس از تمام این به روز رسانی ها، معلوم می شود که هنوز مواردی منحصر به فرد برای گوشی های اندرویدی وجود دارد. برای کمک به تصمیم گیری بین این دو، در اینجا لیستی از هفت ویژگی وجود دارد که یک آیفون فاقد آن است.

1. چندین کاربر و حساب مهمان ایجاد کنید

چند کاربر و حالت مهمان نعمتی برای کاربرانی است که گوشی های هوشمند خود را با سایر اعضای خانواده یا دوستان خود به اشتراک می گذارند. در دستگاه های اندرویدی با اندروید 5.0 معرفی شد، در حالی که اپل در طول سال ها این ویژگی را کاملا نادیده گرفته است.

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که اگر فرزندان یا دوستانتان از تلفن شما استفاده می‌کنند، حریم خصوصی خود را حفظ کنید. می توانید وارد حساب کاربری یا مهمان دیگری شوید و سپس دستگاه را تحویل دهید. هر کاربر می تواند رمز عبور، داده ها و برنامه های جداگانه خود را داشته باشد. ما نشان داده‌ایم که در صورتی که می‌خواهید از چندین پروفایل در تلفن هوشمند خود استفاده کنید، چگونه می‌توانید چندین کاربر را در یک تلفن اندرویدی ایجاد کنید.

ویژگی چند کاربره همچنین گزینه ای برای سفارشی کردن تماس های تلفنی و تنظیمات پیامک دارد. می توانید انتخاب کنید که تماس های تلفنی و نوتیفیکیشن های پیامکی برای سایر کاربران مجاز باشد. همچنین می‌توانید به‌جای دانلود مجدد برنامه‌ها را مستقیماً از سایر کاربران نصب کنید و در صورت به‌روزرسانی یک کاربر برای هر کاربر یک برنامه به‌روزرسانی می‌شود.

2. از طریق USB به حافظه داخلی دسترسی پیدا کنید

وقتی آیفون از طریق کابل USB به رایانه متصل می شود، فقط به شما امکان دسترسی به عکس ها و فیلم ها را می دهد. از سوی دیگر، یک گوشی اندرویدی دسترسی به کل حافظه داخلی شما را فراهم می کند و به شما امکان می دهد هر فایلی را بین گوشی اندروید و دسکتاپ به اشتراک بگذارید.

با کابل USB، می‌توانید تلفن Android را در هر وسیله نقلیه پشتیبانی‌شده به Android Auto متصل کنید تا از برنامه‌ها و مسیریابی مختلف استفاده کنید. همچنین با استفاده از گزینه USB Tethering، تلفن شما می تواند اتصال اینترنت خود را با رایانه شخصی به اشتراک بگذارد.

علاوه بر این، اگر نمی‌خواهید از هیچ یک از ویژگی‌ها استفاده کنید، می‌توانید گزینه بدون انتقال داده(No data transfer) را انتخاب کنید تا در صورت اتصال به رایانه، فقط تلفن خود را شارژ کنید.

3. صفحه اصلی (Home Screen) خود را کاملاً سفارشی کنید

گزینه های سفارشی سازی صفحه اصلی همیشه در آیفون ها محدود بوده است. با iOS 14، اپل برخی از ویژگی‌ها مانند کتابخانه برنامه و ابزارک صفحه اصلی(Home Screen Widgets) را معرفی کرد، اما هنوز هم از چیزی که یک گوشی اندرویدی ارائه می‌دهد بسیار عقب ‌تر هستند.

از تغییر بسته‌های آیکون گرفته تا استفاده از لانچرهای مختلف، یک تلفن اندرویدی تغییرات زیادی برای صفحه‌های اصلی دارد. فروشگاه Google Play بسته‌های نمادهای شخص ثالث (third-party)زیادی برای صفحه اصلی شما دارد. برخی از تلفن‌های اندرویدی حتی یک برنامه تم از پیش نصب شده دارند که به کاربران امکان می‌دهد تم‌های کل سیستم را اعمال کنند و فونت‌ها یا بسته‌های آیکون را تغییر دهند، همه در یک مکان.

سفارشی سازی در اندروید به اینجا ختم نمی شود. با تنظیمات صفحه اصلی، می توانید اندازه شبکه برنامه را تغییر دهید، آیکون های برنامه را پنهان کنید و تعداد نوتیفیکیشن ها را روی آیکون های برنامه نشان دهید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید از جایگزینی مانند Nova Launcher استفاده کنید که سفارشی‌سازی‌های بیشتری را ارائه می‌کند، می‌توانید لانچر پیش‌فرض را نیز تغییر دهید.

4. از چندین نسخه از یک برنامه استفاده کنید

در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید برنامه‌ها را شبیه‌سازی کنید و از چندین حساب در آن‌ها استفاده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید از دو اکانت واتس‌اپ در گوشی خود استفاده کنید، می‌توانید از اپلیکیشن اصلی واتس‌اپ یک clone بسازید و از حساب دیگری در clone استفاده کنید.

سازندگان گوشی های اندرویدی مانند شیائومی و وان پلاس این ویژگی را در نرم افزار خود قرار داده اند. همچنین می‌توانید یک برنامه شبیه‌سازی شخص ثالث (third-party) را از پلی استور دانلود کنید، اگر تلفن اندرویدی شما با این سرویس از قبل بارگذاری‌شده ارائه نمی‌شود. اگر به دنبال شبیه سازی برنامه ها در تلفن خود هستید، راهنمای دقیقی در مورد ایجاد چندین نسخه از یک برنامه برای تلفن های اندرویدی داریم.

5. برنامه های پیش فرض سیستم را تغییر دهید

برای برنامه‌های پیش ‌فرض، نمی‌توانید چیز زیادی در آیفون شخصی‌سازی کنید. پس از به‌روزرسانی iOS 14، آیفون‌ها این گزینه را داشتند که برنامه‌های پیش ‌فرض خود را تغییر دهند، اما فقط برای برنامه ایمیل و مرورگر. یک تلفن اندرویدی چیزهای بیشتری ارائه می دهد. می‌توانید همه برنامه‌های پیش‌ فرض مانند تلفن، پیام‌ها، دستیار دیجیتال (digital assistant) و برنامه‌های خانگی را به هر برنامه شخص ثالثی (third-party) با رابط کاربری و ویژگی‌های بهتر تغییر دهید.

همچنین می‌توانید برنامه‌های شخص ثالث (third-party) را طوری تنظیم کنید که لینک های خاصی را مستقیماً باز کنند، نه اینکه آنها را در مرورگر باز کنید.

6. از صفحه نمایش همیشه روشن استفاده کنید

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دارای ویژگی نمایشگر همیشه روشن هستند که به شما امکان می‌دهد اطلاعات خاصی مانند آب و هوا یا درصد باتری را بدون فعال کردن کل صفحه بررسی کنید.

می‌توانید AOD را برای نمایش نوتیفیکیشن ‌های برنامه، تاریخ و زمان، موسیقی‌ای که می‌نوازید، هشدارهای آب‌وهوا و موارد دیگر سفارشی کنید. این ویژگی برای گوشی های هوشمند دارای صفحه نمایش AMOLED بسیار مفید و کارآمد است.

اگر گوشی اندرویدی شما صفحه نمایش AMOLED یا ویژگی AOD ندارد، می توانید برای استفاده از این ویژگی برنامه های شخص ثالث (third-party) را از فروشگاه Play دانلود کنید. آیفون نه این ویژگی را دارد و نه هیچ برنامه شخص ثالثی (third-party) در اپ استور، و به همین دلیل است که ممکن است مواقعی با فعال شدن صفحه نمایش برای نوتیفیکیشن ها مزاحم شوید.

7. کاستوم رام ها (Custom ROMs) را نصب کنید و دسترسی روت (Root) به دست آورید

رام های سفارشی نسخه های اصلاح شده سیستم عامل اندروید هستند که عملکرد بهتر و سفارشی سازی های زیادی را ارائه می دهند.

کاستوم رام ها مزایای زیادی دارند که بزرگترین آنها افزایش عمر گوشی اندرویدی شما با دسترسی به جدیدترین نرم افزار است.

دسترسی Root به شما این امکان را می دهد که کنترل کاملی بر روی تلفن اندرویدی خود داشته باشید. هنگامی که دستگاه خود را روت کردید، می توانید مدهای(mods) مختلفی را برای سفارشی سازی نصب کنید، پردازنده را اورکلاک یا آندرکلاک کنید تا عملکرد یا عمر باتری را افزایش دهید، از مقداری حافظه داخلی خود به عنوان رم اضافی استفاده کنید و حتی صفحه نمایش را با فرکانس بالای 60 هرتز اورکلاک کنید.

نزدیک ‌ترین چیزی که آیفون به روت کردن دارد، جیلبریک(jailbreaking) است، اگرچه انجام این کار سخت‌ تر است و سطح دسترسی یکسانی به دستگاه شما فراهم نمی‌کند.

با یک گوشی اندرویدی با تجربه بهتری از گوشی هوشمند لذت ببرید

اندروید یک سیستم عامل قدرتمند است که توسط جامعه وسیعی از توسعه دهندگان پشتیبانی می شود که به طور مداوم بر روی بهبود پایداری، عملکرد و ویژگی های آن کار می کنند.

در بالا هفت ویژگی منحصر به فرد وجود دارد که فقط در تلفن های اندرویدی یافت می شود. آیفون بی سر و صدا پیش می رود، اما سخت است که بگوییم با سطح آزادی که یک گوشی اندرویدی ارائه می دهد، برابری می کند. اکنون این شما هستید که تصمیم می گیرید آیا می خواهید با سیستم عامل گوشی خود انعطاف پذیری کامل داشته باشید یا می توانید با محدودیت ها زندگی کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس