پردازنده AMD Zen 5 هر آنچه که باید بدانید

44
0
پردازنده AMD Zen 5
  1. انتظار می‌رود Zen 5 در اواخر سال 2024 وارد بازار شود و براساس اطلاعات فاش شده و تاریخچه، احتمالاً در کامپیوتکس، 4 تا 7 ژوئن عرضه شود. 
  1.   Zen 5 به سری Ryzen 9000 مجهز می شود که دارای گره های 4 نانومتری/3 نانومتری TSMC با طراحی چیپلت مشابه Zen 4 است. 
  1.   Zen 5 ممکن است از معماری big.LITTLE استفاده کند، با اسکرین شات های فاش شده که یک APU Strix Point AMD با هسته های کارایی و کارایی را نشان می دهد. 

AMD معماری Zen 4 را در سال 2022 منتشر کرد و تراشه‌های Ryzen 7000 و 8000 خود را که قدرت تغییر بازی را به خصوص در پردازنده‌های 7900X3D و 7800X3D ارائه می‌کردند، عرضه کرد. با این حال، شایعاتی مبنی بر اینکه AMD جانشین خود، معماری Zen 5 را به زودی عرضه خواهد کرد، در حال ساخت است. 

بنابراین، در اینجا همه چیزهایی است که در مورد معماری AMD Zen 5 و زمان عرضه Zen 5 در نهایت می دانیم. 

در نیمه دوم سال 2024 عرضه می شود 

با توجه به Tom’s Hardware’s Paul Alcorn on X، یکی از نمایندگان AMD ورود Zen 5 را در نیمه دوم سال 2024 تایید کرد. اگر به تاریخ نگاه کنیم، AMD Zen 4 قبلی را در طول کامپیوتکس 2022، تقریبا در آغاز نیمه دوم، عرضه کرد. سال 2022. 

یکی دیگر از افشاگران محبوب AMD، High Yield، در X گفت که Zen 5 احتمالا بین آوریل و ژوئن 2024 عرضه خواهد شد. این جدول زمانی برای شروع فروش خرده فروشی در نیمه دوم سال 2024، با اعلام در Computex، کاملا مناسب است. 

Zen 5 در حال نزدیک شدن است، راه اندازی بین آوریل تا ژوئن بسیار محتمل است، AMD می تواند تا Arrow Lake تسلط داشته باشد. 

– رایزن 9000 

– AM5 

– همان طراحی چیپلت روی بسته مانند Zen2/3/4 

– همان IO-die به عنوان Zen4 

– همان تعداد هسته 

– نوع TSMC N4 

– افزایش دو رقمی IPC 

– کلک های مشابه 

– DDR5-6400 

– بازده بالا (@highyieldYT) 23 ژانویه 2024 

اگر AMD به برنامه هدف خود برسد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که معماری Zen 5 در Computex 2024 که برای 4 تا 7 ژوئن برنامه‌ریزی شده است عرضه شود. این منطقی است زیرا Computex یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجاری سالانه کامپیوتر و فناوری است. علاوه بر این، شاهد عرضه پردازنده‌هایی مانند چند پردازنده هسته یازدهم اینتل و تراشه اگزینوس سامسونگ با پردازنده گرافیکی RDNA2 بوده است. 

در حالی که AMD به طور رسمی چیزی را اعلام یا تایید نکرده است، ما در مورد آنچه این شرکت در ژوئن 2024 در تایوان عرضه خواهد کرد هیجان زده هستیم. 

AMD Zen 5 به پردازنده‌های Strix Point و Granite Ridge قدرت می‌دهد 

معماری Zen 4 با سری Ryzen 7000 در سال 2022 راه اندازی شد و AMD تراشه های بعدی Ryzen 8000 را در ژانویه 2024 معرفی کرد که هنوز از معماری قبلی استفاده می کنند. همانطور که توسط High Yield در X گزارش شده است، AMD Zen 5 با پردازنده های سری Ryzen 9000 عرضه خواهد شد. 

با این حال، مشخص نیست که برای اولین بار در تراشه های موبایل Strix Point ظاهر می شود یا با پردازنده های دسکتاپ Granite Ridge. با وجود این، ما انتظار داریم سری 9000 همان طراحی چیپ‌لت پکیج Zen 4 را داشته باشد. 

تغییر بزرگ دیگری که با Zen 5 انتظار داریم، استفاده آن از گره های پردازشی 4 نانومتری و 3 نانومتری TSMC است. این گره ها آن را سریعتر و کارآمدتر از فرآیند 5 نانومتری قبلی مورد استفاده در معماری Zen 4 می کنند. 

از معماری Big.LITTLE استفاده می کند 

Performancedatabases.com اخیراً اسکرین‌شات‌هایی از CPU-Z و HWINFO از یک APU ظاهراً Zen 5 Strix Point با چهار هسته عملکرد و هشت هسته کارآمد – مشابه هسته‌های E و P اینتل، منتشر کرده است. 

ما نمی دانیم که آیا معماری big.LITTLE آن را روی تراشه های دسکتاپ سری 9000 خواهد ساخت یا خیر. با این حال، AMD در حال حاضر از این طراحی با پردازنده های Ryzen 8500G و 8300G خود استفاده می کند. بنابراین، دیدن آن در هر دو تراشه Zen 5 موبایل و دسکتاپ منطقی است. 

از آنجایی که AMD چندین ویژگی جدید را به پردازنده‌های Zen 5 اضافه می‌کند، ما هیجان‌زده هستیم که ببینیم چگونه آنها با تراشه‌های نسل پانزدهم Arrow Lake آینده اینتل که انتظار می‌رود از طرح نام‌گذاری جدید اینتل استفاده کنند، مقایسه می‌شوند. اگر هر دو شرکت پردازنده‌هایی بسازند که به وعده‌هایشان عمل کنند، تشخیص اینکه بهترین CPU بازی کدام است مشکل خواهیم داشت. 

Zen 5 با سوکت AM5 سازگار است 

اگر اخیراً به یک مادربرد سوکت AMD AM5 ارتقا داده اید، می توانید در مورد پردازنده های Zen 5 که ظاهراً با این سوکت سازگار هستند هیجان زده باشید. بنابراین، حتی اگر فقط چند صد دلار برای یک تراشه Ryzen 7000 X3D کم کرده باشید، می توانید به سرعت پردازنده فعلی خود را بفروشید و با به روز رسانی بایوس به پردازنده Zen 5 9000 ارتقا دهید. 

همچنین احتمالاً نیازی به ارتقاء RAM یا سایر قطعات رایانه شخصی ندارید، زیرا آنها با پردازنده Zen 5 سازگار خواهند بود. و از آنجایی که تراشه‌های سری 8000 دارای گرافیک قدرتمند Radeon RDNA3 هستند، اگر APUهای سری 9000 از RDNA 3.5 AMD استفاده می‌کنند، می‌توانید پردازنده گرافیکی سطح پایه خود را کنار بگذارید، که به طور بالقوه می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به قبلی داشته باشد، مانند AMD RX 6400 یا NVIDIA. GTX 1630. 

در حالی که AMD هیچ اعلامیه رسمی انجام نداده است، این گزارش ها بر اساس افشاگران و شخصیت های دیگری است که از لحاظ تاریخی پیش بینی های دقیقی انجام داده اند. علاوه بر این، ما همچنین برخی از اطلاعات را از طریق جلساتی مانند تماس‌های درآمدی تأیید کرده‌ایم که عموم مردم اغلب به آن علاقه‌ای ندارند. 

اما تا زمانی که AMD یک بیانیه مطبوعاتی منتشر نکند که یکی یا همه اینها را تایید کند، هیچ چیز مشخص نیست. با این وجود، ما در مورد آنچه Zen 5 به محاسبات خواهد آورد هیجان زده هستیم. و اگر اینتل با تراشه های Arrow Lake یک سال عالی را ارائه دهد، در آن صورت ما در یک سال رقابت عالی بین این دو غول در صنعت پردازنده های دسکتاپ و لپ تاپ خواهیم بود. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس