5 علامت هشدار دهنده که SSD شما در شرف خراب شدن است!

92
0
علامت هشدار دهنده که SSD شما در شرف خراب شدن است

آیا نگران این هستید که SSD شما دچار مشکل شده، خراب شود و تمام اطلاعات شما را با خود از بین ببرد؟ به دنبال این علائم هشدار دهنده باشید. 5 علامت هشدار دهنده که SSD شما در شرف خراب شدن است!

درایوهای حالت جامد (SSD) سریع تر، پایدارتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به هارد دیسک های سنتی (HDD) دارند. اما SSD ها بی عیب و نقص نیستند و می توانند قبل از عمر مورد انتظارشان که هفت تا ده سال باشد از کار بیفتند.

بهتر است برای یک نابودی کامل آماده باشید. اگر می دانید چگونه تشخیص دهید که یک SSD خراب است و چگونه از آن محافظت کنید، قربانی مشکلات SSD نخواهید بود.

چگونه SSD ها خراب می شوند؟

برخلاف هارد دیسک‌ها، هیچ صفحه متحرک فیزیکی در SSD وجود ندارد، بنابراین از مشکلات قدیمی مصون هستند. با این حال، در حالی که خود مؤلفه ذخیره سازی مستعد خرابی مکانیکی نیست، سایر اجزاء مستعد خرابی هستند.

درایوهای SSD به خازن و منابع تغذیه نیاز دارند که در برابر نقص آسیب پذیر هستند، به‌ویژه در صورت قطع برق. در واقع، در صورت قطع برق، SSD ها به عنوان مخرب داده های موجود شناخته می‌شوند، حتی اگر خود درایو به طور کامل از کار نیفتد.

مشکل احتمالی دیگر SSD ها این است که چرخه های خواندن/نوشتن محدودی دارند، مشکلی که در انواع حافظه های فلش وجود دارد. سوالی که در این شرایط به وجود می آید این است که SSD ها چقدر عمر می کنند؟

به طور معمول، حافظه های SSD باید سال ها به طور متوسط ​​دوام بیاورند، احتمالاً بسیار بیشتر از آنچه شما نیاز دارید، بنابراین نباید نگران باشید. در واقع، اگر در چند سال گذشته یک SSD خریداری کرده اید، تحقیقات نشان داده است که SSD های جدید نسبت به قدیمی ها کمتر در معرض این مشکلات خواندن/نوشتن هستند.

در هر صورت، چرخه خواندن/نوشتن بر اینکه بتوانید روی SSD خود بنویسید، تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که همچنان می‌توانید داده های خود را بخوانید، همه آنها قابل بازیابی هستند. با این حال، شما همچنان میخواهید بدانید درایو چه زمانی به پایان عمر خود نزدیک میشود تا بتوانید آن را ارتقا دهید.

نحوه بررسی سلامت یک SSD

نحوه بررسی سلامت یک SSD
نحوه بررسی سلامت یک SSD

راه های مختلفی برای بررسی اینکه آیا هارد دیسک شما خراب است یا خیر، وجود دارد. جدای از آن، چرخیدن یا تیک زدن مداوم هارد نیز نشان دهنده خرابی آن است. با این حال، بر خلاف HDD ها، SSD ها صدایی تولید نمیکنند که به شما بگوید مشکلی وجود دارد.

بنابراین، چگونه متوجه شویم که SSD خراب است؟

بی دردسرترین و مطمئن ترین راه برای تعیین اینکه آیا درایو شما بدون مشکل کار می کند یا خیر، نصب نرم افزاری است که آن را بررسی می کند و بی سر و صدا آن را از نظر نقص نظارت می کند. کاربران ویندوز ممکن است بخواهند CrystalDiskInfo را امتحان کنند. کاربران macOS می‌توانند نگاهی به Smart Reporter Lite بیاندازند، در حالی که Sentinel برای لینوکس خوب است.

جدای از آن، در اینجا برخی از علائم خرابی SSD، علائم درایو بد و کارهایی که می توانید در مورد آن انجام دهید، آورده شده است.

1. خطاهای مربوط به بلوک های بد

خطاهای مربوط به بلوک های بد
خطاهای مربوط به بلوک های بد

مانند بخش های بد در HDD ها، بلوک های بدی نیز در هارد های SSD وجود دارد. این معمولاً سناریویی است که در آن رایانه سعی می کند یک فایل را بخواند یا ذخیره کند، اما زمان زیادی طول میکشد و با شکست مواجه میشود. از این رو، سیستم در نهایت با یک پیام خطا تسلیم می شود.

علائم رایج بلوک های بد عبارتند از:

  • یک فایل را نمیتوان خواند یا نوشت.
  • کامپیوتر/فایل سیستم شما نیاز به تعمیر دارد.
  • برنامه های فعال اغلب مسدود می شوند و از کار می افتند.
  • خطاهای مکرر هنگام انتقال فایل ها
  • به طور کلی آهسته اجرا می شود، به خصوص در هنگام دسترسی به فایل های حجیم.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، بهترین ایده این است که نرم افزار نظارت بر درایو را اجرا کنید و بررسی کنید که آیا درایو شما مشکل فیزیکی دارد یا خیر. در صورت وجود، فورا از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و خرید SSD جایگزین را شروع کنید. می‌توانید از حافظه رایانه شخصی Windows خود در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه کنید‌.

2.علامت هشدار دهنده که SSD شما در شرف خراب شدن است:  فایل ها را نمیتوان خواند یا نوشت

فایل ها را نمیتوان خواند یا نوشت
فایل ها را نمیتوان خواند یا نوشت

دو راه وجود دارد که یک بلوک بد می تواند روی فایل های شما تأثیر بگذارد:

سیستم هنگام نوشتن اطلاعات در درایو، بلوک بد را شناسایی می کند و بنابراین از نوشتن داده خودداری می کند.

سیستم پس از نوشتن داده ها، بلوک بد را تشخیص می دهد و بنابراین از خواندن آن داده ها خودداری می کند.

داده های شما هرگز در سناریوی اول نوشته نشده‌اند، بنابراین خراب نیستند. معمولاً سیستم به طور خودکار آن را حل می کند. اگر اینطور نیست، احتمالاً می‌توانید با تلاش برای ذخیره فایل در مکان دیگری یا کپی کردن آن در فضای ابری، راه‌اندازی مجدد رایانه و سپس ذخیره آن در درایو، این مشکل را برطرف کنید.

متأسفانه، در سناریوی دوم نمیتوانید به راحتی اطلاعات خود را بازیابی کنید. می‌توانید برخی از روش ها را رای بازیابی داده ها از یک SSD خراب امتحان کنید، اما امیدوار نباشید. بلوک های بد معمولاً به این معنی است که هر داده ای که در آن بلوک ها وجود دارد برای همیشه از بین می رود.

3. سیستم فایل نیاز به تعمیر دارد Your PC needs to be repaired

سیستم فایل نیاز به تعمیر دارد Your PC needs to be repaired
سیستم فایل نیاز به تعمیر دارد Your PC needs to be repaired

آیا تا به حال دیده‌اید که چنین پیغام خطایی روی صفحه نمایش شما در ویندوز یا macOS ظاهر شود؟ گاهی اوقات این اتفاق می تواند صرفاً به دلیل به درستی خاموش نشدن رایانه شما رخ دهد. با این حال، در موارد دیگر، می‌تواند نشانه ای از ایجاد بلوک های بد SSD یا مشکل در پورت اتصال باشد.

خوشبختانه، وضوح آسان است. ویندوز، macOS و لینوکس دارای ابزارهای داخلی تعمیر برای سیستم فایل خراب هستند. هر سیستم عاملی از شما میخواهد که ابزار مربوطه خود را در صورت بروز چنین خطایی اجرا کنید، بنابراین مراحل را دنبال کرده و سیستم فایل را تعمیر کنید.

اگر کاربر ویندوز هستید، به ابزارهای رایگان تعمیر ویندوز برای عیب یابی هر گونه مشکل ویندوز نگاه کنید. چه به دلیل قدیمی بودن درایورها چه مشکلات ویندوز گیر کرده باشید، ابزارهای شرح داده شده بدون شک به شما کمک خواهند کرد.

احتمال از دست دادن برخی از داده ها در این فرآیند وجود دارد و بازیابی آن ممکن است دشوار باشد. این یک دلیل خوب دیگر برای پشتیبان گیری دوره ای از تمام فایل های شما است.

4. خرابی های مکرر در طول بوت

خرابی های مکرر در طول بوت
خرابی های مکرر در طول بوت

اگر کامپیوتر شما در حین بوت شدن از کار بیفتد اما پس از چند بار زدن دکمه ریست به خوبی کار کند، احتمالا درایو شما مقصر است. ممکن است یک بلوک بد یا نشانه یک درایو در حال مرگ باشد، بنابراین بهتر است قبل از دست دادن هر یک از آنها، از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

برای بررسی اینکه آیا این درایو خراب است، یکی از ابزارهای تشخیصی ذکر شده را دانلود و اجرا کنید. اگر از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کرده اید، می توانید درایو خود را فرمت کرده و سیستم عامل را مجددا نصب کنید.

5. علامت هشدار دهنده که SSD شما در شرف خراب شدن است: درایو شما فقط خواندنی می شود

درایو شما فقط خواندنی می شود
درایو شما فقط خواندنی می شود

چندان رایج نیست، اما برخی از کاربران این مورد را تجربه کرده اند. SSD شما ممکن است از انجام هرگونه عملیاتی که نیاز به نوشتن داده ها بر روی دیسک دارد، خودداری کند. با این حال، همچنان می تواند در حالت فقط خواندنی کار کند. درایو برای همه مقاصد مرده به نظر می رسد، اما تعجب آور است که شما هنوز هم می توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید!

قبل از اینکه یک SSD را که فکر می‌کنید خراب شده دور بیندازید، سعی کنید آن را به عنوان یک هارد اکسترنال یا یک هارد ثانویه به رایانه دیگری متصل کنید. مطمئن شوید که سیستم عامل را از SSD بوت نکنید. برای این کار باید از درایو اصلی کامپیوتر استفاده کنید.

اگر SSD همچنان در حالت فقط خواندنی کار می‌کند، می‌توانید قبل از پاک کردن ایمن SSD، همه فایل های خود را بازیابی کنید.

چگونه عمر حافظه های SSD خود را افزایش دهیم

اگر SSD شما در آستانه خرابی است، یا اگر بیش از پنج سال است که یکی از آن ها را دارید، مطمئن ترین کار این است که شروع به خرید یک جایگزین کنید. در همین حال، می توانید چند کار را برای افزایش طول عمر آن تا دریافت جایگزین انجام دهید:

  • از تأثیرگذاری دماهای شدید روی درایو جلوگیری کنید. از خنک کننده خوب در رایانه شخصی خود اطمینان حاصل کنید.
  • از قطع برق و هرگونه نوسانات برق خودداری کنید.
  • مقداری فضای اضافی در SSD خود آزاد کنید تا بتواند داده ها را از بلوک های بد منتقل کند.

اگر به دنبال یک SSD جایگزین هستید، SSD M.2 را در نظر بگیرید. این درایو ها خروجی داده سریع‌تری نسبت به mSATA استاندارد ارائه می‌دهند و اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، باید انتخاب پیش فرض شما هنگام خرید یک SSD جدید باشد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس