چگونه سئو کار شویم؟ راهنمای جامع مسیر شغلی سئو

27
0
مسیر شغلی سئو

چکیده : امروزه، با رونق بازاریابی آنلاین و روی آوردن بسیاری از کسب و کارها به آن امکانی فراهم شده است تا افراد بتوانند تخصص‌های مرتبط را فرا بگیرند. یکی از تخصص‌های مربوط به این حوزه تخصص سئو است که در صورت علاقه می‌توانید در مسیر یادگیری آن گام بردارید. مسیر شغلی سئو را در ادامه توضیح داده ایم.

امروزه، با رونق بازاریابی آنلاین و روی آوردن بسیاری از کسب و کارها به آن امکانی فراهم شده است تا افراد بتوانند تخصص‌های مرتبط را فرا بگیرند. یکی از تخصص‌های مربوط به این حوزه تخصص سئو است که در صورت علاقه می‌توانید در مسیر یادگیری آن گام بردارید. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی این تخصص مراحل یادگیری آن را شرح دهیم.

مسیر شغلی سئو
مسیر شغلی سئو

متخصص سئو چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

همانگونه که مطلع هستید سئو یا بهینه سازی وب سایت روشی است که به وسیله آن می‌توان وب سایت خود را به نتایج اول گوگل رساند. این کار توسط متخصص سئو انجام می شود.‌ متخصص سئو شخصی با دانش بالا در زمینه بهینه سازی وب سایت است که قادر است این وب سایت را از لحاظ فنی، کاربری، محتوا و… بررسی کند.

دقت کنید که هیچ دانشگاهی متخصص سئو پرورش نمی‌دهد. در نتیجه، برای یادگیری این حرفه علاقه شرط اصلی است. چرا که این شما هستید که برای یادگیری یا عدم یادگیری آن تصمیم می‌گیرید.

پس از اینکه بررسی کردید و متوجه شدید که علاقه کافی برای یادگیری این حرفه را دارید، می‌توانید مراحل زیر را برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو طی کنید:

سعی کنید اصول سئو و کار با موتورهای جستجو را دریابید

شما به عنوان یک سئوکار باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که نحوه کار موتورهای جستجو تاثیر زیادی بر روی سرنوشت کار شما دارد. بنابراین، در این زمینه باید با شیوه کار کرالرها یا ربات‌های موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید. این ربات‌ها در واقع کیفیت و مرتبط بودن محتوای شما را با موضوع اصلی بررسی می‌کنند و برای اینکار چندین عامل کلیدی را مدنظر قرار می‌دهند.

شایان ذکر است که عملکرد موتورهای جستجو همانند جعبه سیاهی است که به هیچ عنوان اطلاعات و اسرار آن فاش نمی‌شود. با این وجود، سئوکاران می‌توانند ازعوامل شناخته شده برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کننو و با برجسته کردن آنها از رقبا پیشی بگیرند.

توجه داشته باشید که یادگیری اصول اولیه برای یک متخصص سئو ضروری است. برای این کار درک روابط بین کاربران و موتورهای جستجو و شیوه تعامل آنها با یکدیگر برای بهینه سازی محتوا اهمیت زیادی دارد. این اصول اولیه شامل موارد ذیل است:

  • آشنایی با انواع محتوای مورد نیاز یا مورد انتظار کاربران
  • استنباط دقیق از شیوه عملکرد موتورهای جستجو
  • بهینه سازی وبسایت‌ها یا یادگیری نحوه کار با ابزارها و تکنیک‌های مختلف
  • توجه داشته باشید که آگاهی از زیربنای سئو و تمامی بایدها و نبایدهای آن این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تمامی تکنیک‌ها را بر روی وبسایت خود اعمال کنید.

یک وبسایت برای خود طراحی کنید

طراحی سایت شغلی
مسیر شغلی سئو- طراحی سایت شغلی

پس از درک اصول سئو مرحله بعدی مرحله به کارگیری آن است. معمولا افراد حرفه‌ای پس یادگیری این اصول سعی می‌کنند آن را بر روی وبسایت پیاده کنند. این عمل در واقع استفاده از روش آزمون و خطاست.

سعی کنید زبان نشانه گذاری HTML را فرابگیرید که زبانی بسیار ساده و پیش نیاز ورود به طراحی وبسایت می‌باشد. علاوه بر آن به یادگیری تمامی تگ‌ها اهتمام ورزید و آنها را مورد آزمایش قرار دهید. چنانچه برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید، می توانید از خدمات طراحی سایت شرکت دارکوب (با قیمت ارزان) با بهره ببرید.

دقت کنید که برای راه‌اندازی وبسایت حتما به تولید محتوا نیاز پیدا می‌کنید. بنابراین، سعی کنید موضوعی را که به آن علاقه دارید، انتخاب کنید تا تولید محتوا برای شما سهل و آسان گردد.

وردپرس را فرا بگیرید

یادگیری وردپرس که یک سیستم مدیریت تولید محتواست برای افرادی که مشتاق یادگیری سئو هستند بسیار ضروری است. در واقع این سیستم جزو بهترین CMSها یا سیستم‌های مدیریت تولید محتوای متنی یا غیرمتنی برای سئو به شمار می‌رود. وردپرس می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی سئو تاثیر بگذارد.

نحوه کار با Google Analytics و Google search console را یاد بگیرید
بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل کارایی آنها نیاز به ابزارهای متنوعی دارد که طرفداران سئو از آن بهره می‌گیرند. توجه داشته باشید که یادگیری شیوه کار با Google Analytics و Google search console به عنوان پایه و اساس سئو در اولویت قرار دارد.

چرا که برای انجام تمامی کارهای سئو این ابزارها مورد نیاز هستند که اطلاعات مفیدی را برای بهبود وبسایت به شما ارائه می‌دهند. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار ارتباط تنگاتنگی دارد.

مطالعه روزانه درباره سئو را هرگز فراموش نکنید

با توجه به تغییر الگوریتم روزانه موتورهای جستجو و بروزرسانی‌های روزانه آن، مطالعه روزانه درباره تغییرات و تحولات موجود در آن ضروری است. این امر در گرفتن رتبه بالا از گوگل برای وبسایت شما اهمیت بالایی دارد.

نتایج جستجو را روزانه چک کنید

نگاه دقیق و ریزبینانه به نتایج جستجو می‌تواند شما را در مسیر تبدیل شدن به یک متخصص سئو به موفقیت برساند. این مرحله در تبدیل شدن شما به یک سئوکار حرفه‌ای اهمیت بسیار بالایی دارد. در این راستا توجه به نکات ذیل بسیار ضروری است:

  • ساختار جملات در صفحات اول نتایج گوگل به چه شکلی است؟
  • نوع محتوای به نمایش درآمده برای کاربر در این نتایج چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • کدام وبسایت محتوای بهتری ارائه کرده است؟
  • هنگام جستجوی کلمات مختلف شیوه تغییر نتایج چگونه است؟

سعی کنید اطلاعات خود را درباره سئو تکنیکال افزایش دهید

سئو تکنیکال یا سئوی فنی عملی است که انجام آن با همکاری تیم فنی میسر می‌شود. با انجام اینکار گوگل و سایر موتورهای جستجو قادر خواهند بود تا به راحتی سایت شما را کرال و ایندکس کنند.

به طور کلی، سئو تکنیکال موارد ذیل را شامل می‌شود:

  • بهینه سازی سایت برای نمایش در نسخه موبایل
  • سرعت سایت
  • داده‌های ساختار یافته
  • جاوا اسکریپت و کلیه مکانیزم‌های تاثیرگذار بر روی عملکرد وبسایت

اطلاعات خود را در زمینه استراتژی، تولید، بهینه سازی و ارتقای محتوا افزایش دهید

آگاهی از تمام اطلاعات تولید محتوا و بهینه سازی آن باعث می‌شود که تجربه کاربری بهتری کسب کنید و باعث افزایش حضور کاربر در وبسایت شوید. این محتوا همچنین می‌تواند با یک استراتژی تبلیغاتی پشتیبانی گردد. در این زمینه به کارگیری اصول سئو به تنهایی کافی نیست بلکه برای موفقیت یا عدم موفقیت در این کار باید از سایر کانال‌های بازاریابی نظیر شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ نیز بهره ببرید.

تکنیک‌های لینک سازی را یاد بگیرید

یکی از فاکتورهای مهم سئو، لینک سازی است که حتما باید آن را فرابگیرید. این مسئله جزو مباحثی است که روش‌های یادگیری سیاه و اشتباه آن لطمه زیادی به کار شما وارد می‌کند. بنابراین، تلاش کنید که همیشه از لینک‌های باکیفیت استفاده کنید.

شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ بسیار ضروری است

شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ
مسیر شغلی سئو – شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ

حضور در رویدادها جزو مواردی است که می‌تواند مهارت شما را در زمینه سئو بسیار بالا ببرد. از منابع مفید برای یادگیری بیشتر جنبه‌های خاص بازاریابی محتوا و سئو می‌توان به شرکت در کنفرانس‌ها و وبینارها اشاره کرد.

برخی از نکاتی که در این رویدادها و همایش‌ها بدان اشاره می‌شود، می‌تواند قدرت شما را در این زمینه نسبت به قبل افزایش دهد‌. در نتیجه، شما می‌توانید این نکات را در پیشبرد کارها و فعالیت‌های سئوی خود استفاده کنید. در واقع، این رویدادها فرصتی برای شنیدن نکات از زبان متخصصان است.

صبور باشید

برای اینکه سئوکار ماهری شوید، نیاز به زمان و سال‌ها تجربه و تلاش دارید. سعی کنید همراه با تغییر الگوریتم سئو حرکت کنید و همواره بروز باشید. در نظر داشته باشید که نمی‌توان یک شبه ره صد ساله را پیمود.

دارا بودن دو فاکتور اشتیاق و علاقه در مسیر رسیدن به تخصص سئو بسیار ضروری است که با اضافه شدن فاکتور صبر کامل‌تر هم می‌شود.

مهارت‌های موردنیاز یک متخصص سئو

یک متخصص سئو حتما باید دارای قابلیت‌های تحلیلی قوی و درک فناوری بالا باشد. چنانچه فکر می‌کنید این قابلیت‌ها را دارید، باید مهارت‌های زیر را برای حرفه‌ای شدن در این زمینه در خود پرورش دهید:

  • صبور بودن
  • لذت بردن از فعالیت در زمینه فناوری و ابزارهای تجزیه و تحلیل
  • داشتن دانش بالا در زمینه طراحی و مدیریت وب
  • داشتن مهارت بالا در زمینه تحلیل
  • ماهر بودن در زمینه بررسی داده‌ها و رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب از آنها

آیا سئو مسیر شغلی خوبی است؟

با توجه به رشد بازاریابی آنلاین و روی آوردن بسیاری از مشاغل به فضای مجازی برای تبلیغ محصولات خود قدم گذاشتن در مسیر شغل‌های مرتبط می‌تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند. در صورتی که علاقه و اشتیاق لازم را برای بهینه‌سازی وبسایت و کار با ابزارهای سئو داشته باشید، در زمینه سئو موفق خواهید بود.

چنانچه برای شروع نیاز دارید تمام نکات ابتدایی و اصطلاحات را در سریعترین زمان و به شکل کامل در یکجا فرابگیرید، می توانید روی آموزش های سئو مجموعه دارکوب حساب کنید.

نتیجه گیری

تخصص سئو از جمله مشاغلی است که برای موفق شدن در آن بهتر است پس از دارا بودن علاقه مهارت‌های زیادی را در خود پرورش دهید. علاوه بر آن، یادگیری بسیاری از تخصص‌ها از قبیل طراحی وبسایت می‌تواند شما را در زمینه تبدیل شدن به متخصص سئو راهنمایی کند.

ما در این مقاله تخصص‌‌ها و مهارت‌های موردنیاز را برای حرفه‌ای شدن در این زمینه بررسی کردیم. بنابراین، شما می‌توانید با مطالعه این مقاله و عمل کردن به مفاد آن در زمینه رسیدن به شغل سئو به موفقیت نزدیکتر شوید‌.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی اول نیوز در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

5/5 - (10 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس