6 مورد استفاده برای سرور خانگی لینوکس

60
0
سرور خانگی لینوکس

یک سرور خانگی به شما امکان می دهد تا وظایف رایج را روی سخت افزار اختصاصی متمرکز کنید. اما چه نوع کارهایی را می توانید انجام دهید، و این راه اندازی چه مزایایی به همراه خواهد داشت؟ 

1. کامپیوترهای قدیمی را تغییر کاربری دهید 

اگر یک کامپیوتر قدیمی دارید که گرد و غبار را جمع آوری می کند، می توانید با نصب لینوکس از آن به عنوان سرور استفاده کنید. 

در حالی که می‌توان سخت‌افزار درجه یک سازمانی را ارزان در بازار مصرف‌شده خریداری کرد، نیازهای برق و خنک‌کننده برای مصارف مسکونی غیرعملی است. 

اما برای راه‌اندازی سرور لینوکس به ماشین‌های رک-mount فانتزی نیاز ندارید. از آنجایی که لینوکس سبک وزن است، رایانه های شخصی قدیمی تر به خوبی کار می کنند. از آنجایی که بسیاری از سرورها بدون رابط کاربری گرافیکی اجرا می‌شوند، این باعث می‌شود که آنها برای ارائه مطالب شما قدرتمندتر شوند. 

2. به اشتراک گذاری فایل ها به طور موثر 

اگر چندین دستگاه در اطراف خانه خود دارید، احتمالاً فایل های مهمی در آنها پراکنده شده است. آیا عالی نیست اگر همه فایل های شما در یک مکان مناسب باشند؟ 

یک سرور خانگی می تواند به شما در مدیریت فایل هایتان کمک کند. شما می توانید یک راه حل ذخیره سازی متصل به شبکه یا حتی یک ابر شخصی مانند ownCloud را روی سرور نصب کنید. سپس می توانید از هر دستگاهی در شبکه خود به همه فایل های خود دسترسی داشته باشید. 

راه حلی مانند این به شما این امکان را می دهد که خاطرات مهمی مانند تصاویر و فیلم های خانوادگی را حفظ کنید. اگر به این مسیر بروید، باید یک طرح پشتیبان داشته باشید، اما لازم نیست پیچیده باشد. همچنین می‌توانید یک نسخه پشتیبان خارج از سایت، مانند سرویس پشتیبان‌گیری ابری، در نظر بگیرید، در صورتی که بدترین اتفاق برای خانه شما بیفتد. 

3. یک سرور رسانه خانگی با لینوکس راه اندازی کنید 

در مورد رسانه خانگی صحبت می کنیم، یک سرور رسانه خانگی مبتنی بر لینوکس یک راه سرگرم کننده برای دسترسی به تمام محتوای ویدیوی مورد علاقه شما در شبکه شما است. 

با راه‌حلی مانند Plex، می‌توانید دی‌وی‌دی‌ها و ویدیوهای شخصی مورد علاقه‌تان را ریپ کرده و در سرور خانگی ذخیره کنید تا هر زمان که بخواهید تماشا کنید، و همچنین فیلم‌ها و تلویزیون زنده مورد علاقه‌تان را روی Roku یا Apple TV خود پخش کنید. 

4. Nasties را در سراسر شبکه خانگی خود مسدود کنید 

یک سرور خانگی لینوکس می تواند به حفظ امنیت شبکه شما کمک کند. هسته لینوکس دارای قابلیت فیلتر کردن بسته ها است. همچنین می‌توانید ابزارهایی مانند ufw و Showall را برای فایروال‌ها، فراتر از آنچه روتر Wi-Fi شما به‌صورت استاندارد عرضه می‌کند، نصب کنید. 

اگر می‌خواهید تبلیغات را مسدود کنید، می‌توانید Pi-hole را راه‌اندازی کنید. با وجود نام، شما مجبور نیستید از Raspberry Pi استفاده کنید. این برنامه روی هر دستگاه یدکی اجرا می‌شود و تبلیغات را مسدود می‌کند، حتی با سایت‌هایی مانند YouTube که تمام تلاش خود را می‌کنند تا شما را از انجام این کار باز دارند. 

این همچنین می تواند عوارض جانبی مسدود کردن یک مسیر اصلی برای بدافزار در شبکه شما داشته باشد. سرور خانگی شما می‌تواند از همه دستگاه‌های شما محافظت کند، و برای بهره‌مندی از این حفاظت، لازم نیست همه آنها لینوکس را اجرا کنند. 

مزیت سرور خانگی این است که شما فقط باید امنیت را روی یک دستگاه تنظیم کنید. 

5. کنترل داده های خود را حفظ کنید 

یکی از دلایل اصلی راه اندازی یک سرور خانگی لینوکس، حفظ کنترل روی داده های شما است. آیا می‌خواهید سوابق، عکس‌های خانوادگی و ویدیوهای خود را در جایی قرار دهید که در نهایت شخص ثالثی روی آنها کنترل داشته باشد؟ 

با یک سرور خانگی، داده های شما در همان جایی که به آن تعلق دارد باقی می مانند: در خانه. طرفداران جدی لینوکس دوست دارند نشان دهند که چگونه جامعه برای حریم خصوصی کاربر ارزش قائل است، و در اینجا یک مورد وجود دارد که قطعاً اعمال می شود. 

6. با یک سرور لینوکس خانگی تجربه فناوری اطلاعات را به دست آورید 

مانند بسیاری از مهارت‌ها و تکنیک‌ها، یادگیری راه‌اندازی و مدیریت سرور لینوکس به جای مطالعه در مورد آن در کتاب‌ها یا وب، بهتر است از طریق تمرین انجام شود. 

از این طریق تجربیات عملی و ارزشمند زیادی به دست خواهید آورد. برخی از افرادی که سرورهای خانگی لینوکس را اجرا می‌کنند می‌خواهند مهارت‌های خود را برای مشاغل حرفه‌ای خود ارتقا دهند یا کارهای عملی که قبلاً ذکر شد را انجام دهند. اما بسیاری این کار را فقط برای سرگرمی و برای چالش‌های اضافی انجام می‌دهند. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس