مقایسه مک او اس و لینوکس: 5 تفاوت کلیدی که باید بدانید

128
0
مقایسه مک او اس و لینوکس

Linux و macOS هر دو دارای میراث مشترک سیستم عامل یونیکس هستند. اما با گذشت زمان، چندین تفاوت این دو سیستم عامل را منحصر به فرد و متمایز از یکدیگر کرده است. مقایسه مک او اس و لینوکس را در ادامه بررسی میکنیم.

macOS و Linux هر دو سیستم عامل بسیارعالی ای هستند. هر دو از یونیکس الهام گرفته شده اند و سیستم عامل های پایدار و قوی ای هستند. از آنجایی که این دو سیستم عامل مشترک هستند، به روش های خاص خود منحصر به فرد هستند. بیایید به برخی از تفاوت های کلیدی بین macOS و Linux نگاهی بیندازیم.

چکیده ی تاریخچه macOS و Linux

بخش‌های اصلی macOS و Linux عبارتند از هسته، ابزارهای اصلی، رابط کاربری گرافیکی یا محیط دسکتاپ و برنامه‌ها.

macOS مبتنی بر هسته یونیکس BSD معروف به Darwin است که open-source است. بخش‌های دیگر macOS (به عنوان مثال، رابط کاربری گرافیکی و برنامه‌های اصلی) closed-source و اختصاصی هستند. اپل این سیستم‌های نرم‌افزاری را می‌سازد و نگهداری می‌کند و آنها به عنوان بخش های اصلی از دستگاه مک شما هستند.

اپل در اوایل دهه 2000 یونیکس را در سیستم عامل macOS پذیرفت. قبل از آن، macOS مبتنی بر یک سیستم عامل غیریونیکس بود.

Linux از سوی دیگر به عنوان یک پروژه شخصی و به عنوان شبیه سازی سیستم عامل یونیکس در اوایل دهه 90 توسط Linus Torvalds آغاز شد. به طور دقیق، لینوکس فقط هسته است. خود سیستم عامل از بخش های اصلی مانند ابزارهای GNU و محیط های دسکتاپ مانند GNOME، KDE و غیره تشکیل شده است.

1.مقایسه مک او اس و لینوکس: open-source در مقابل نرم افزار اختصاصی

هم Linux و هم macOS به شدت از نرم افزار open-source استفاده می کنند، اما در حالی که بخش های Linux به طور کامل open-source هستند، بخش هایی از macOS، closed-source و اختصاصی هستند.

از هسته open-source گرفته تا ابزارهای اصلی GNU و محیط های رابط کاربری گرافیکی، لینوکس خلاصه ی نرم افزار رایگان و open-source است. شما آزاد هستید که کل سیستم عامل را مطابق میل خود تغییر دهید و دوباره بسته بندی کنید. شما حتی می توانید آن را تجاری سازی کنید و از آن نیز درآمد کسب کنید، همانطور که در مورد Red Hat Enterprise Linux چنین است.

در اکثر اوقات، شرایط مجوز برای Linux نیازمند آن است که تغییراتی که انجام می‌دهید نیز برای جامعه به صورت عمومی باشد.

در مورد macOS، عمدتاً این هسته است که open-source است. سایر قسمت ها مانند دسکتاپ و برنامه ها open-source نیستند. البته سایر اجزای اپل مانند زبان برنامه نویسی سوئیفت open-source هستند.

برخلاف Linux که می‌توانید از آن بر روی هر سخت‌ افزاری به انتخاب خود استفاده کنید، macOS برای استفاده در دستگاه‌های مک طراحی شده است. وقتی یک رایانه شخصی از اپل خریداری میکنید، هم هزینه نرم‌افزار و هم سخت‌افزار را یکجا می‌پردازید.

2.مقایسه مک او اس و لینوکس: مدیریت نرم افزار

مقایسه مک او اس و لینوکس: مدیریت نرم افزار
مقایسه مک او اس و لینوکس: مدیریت نرم افزار

Linux مدتهاست که مفهوم داشتن منابع نرم افزاری مرکزی را پذیرفته است، جایی که کاربران می توانند به راحتی برنامه ها را با استفاده از Command line یا از طریق ابزارهای گرافیکی دانلود و نصب کنند.

اغلب Linux با بسته های مدیریتی مانند APT مبتنی بر Debian، DNF یا Yum در فدورا و Linux Red Hat Enterprise و Pacman مبتنی بر Arch ارائه می‌شوند. با یک بسته مدیریتی، می توانید برنامه های نرم افزاری را به راحتی بر روی رایانه شخصی خود نصب، حذف، به روز رسانی و مدیریت کنید.

روش سنتی نصب برنامه ها در macOS از طریق پوشه برنامه ها است. شما برنامه ای را که می خواهید نصب کنید از اینترنت دانلود کنید و سپس آن را به پوشه برنامه ها بکشید و macOS بقیه مراحل نصب را انجام می دهد.

یکی دیگر از گزینه‌های جدیدتر استفاده از Mac App Store برای نصب برنامه‌های نرم‌افزاری است.

همچنین می توانید از Homebrew استفاده کنید، یک بسته مدیریتی است که روی macOS نصب میشود و کاملا مشابه با بسته مدیریتی Linux مانند APT کار می کند. Homebrew روی Linux نیز کار می کند.

3.مقایسه مک او اس و لینوکس: برتری Command-Line

مقایسه مک او اس و لینوکس: برتری Command-Line
مقایسه مک او اس و لینوکس: برتری Command-Line

قدرت واقعی Linux در ترمینال یا Command-Line است. macOS دارای یک ترمینال شبیه ساز مشابه با Linux است و هم اکنون آن در دسترس است، اما بیشتر توجه ها به دسکتاپ فانتزی مک جذب شده است.

این ترمینال به شما امکان می دهد با رایانه شخصی و منابع نرم افزاری خود به روشی کارآمد و آسان ارتباط داشته باشید. به علاوه به شما امکان می دهد وظایف را به راحتی خودکار و زمان بندی کنید. مهندسان نرم افزار، کاربران پیشرفته و مدیران سیستمی که Linux را اجرا می کنند، ترمینال را به شدت در روند کاری خود گنجانده اند.

اکثر توزیع‌های لینوکس از Bash (GNU Bourne Again Shell) به عنوان پوسته پیش‌فرض برای ترمینال استفاده می‌کنند. در سال 2019، اپل پوسته Bash را به نفع Zsh (پوسته Z) جایگزین کرد. پوسته Z بیشتر از پوسته Bash قابل تنظیم است و شباهت های زیادی با Bash، ksh و tcsh نیز دارد.

به علت این که Linux و macOS بیشتر از پوسته‌های مشابهی استفاده می‌کنند، دستورات اصلی که روی رایانه شخصی Linux اجرا می‌کنید روی مک شما نیز کار می‌کنند و بالعکس.

4.مقایسه مک او اس و لینوکس: محیط های دسکتاپ

در روزهای اولیه Linux، سیستم عامل های مبتنی بر هسته با سیستم عامل های گرافیکی عرضه نمی شدند و اکثر سرورهای Linux هنوز هم این قابلیت را ندارند. اما شما باید از طریق ترمینال با سیستم عامل ارتباط داشته باشید. با گذشت زمان، محیط‌های دسکتاپ برای کمک به کاربران در تعامل با سیستم عامل به روشی بصری ‌تر و دوستانه ‌تر توسعه یافتند تا سیستم‌عامل بتواند به کاربران پیشرفته و غیر فنی پاسخ دهد.

مانند همه چیزهای Linux، چندین محیط دسکتاپ در دسترس است که می توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید، که همه آنها یک راه منحصر به فرد برای تعامل شما با سیستم ارائه می دهند. برخی از محیط های دسکتاپ معتبر عبارتند از GNOME، XFCE، KDE، Deepin، و غیره. شما آزاد هستید که چندین محیط دسکتاپ را روی لینوکس نصب کنید، با این حال، فقط می توانید از یکی در یک زمان استفاده کنید.

رابط کاربری گرافیکی در macOS استاندارد و برای همه کاربران یکسان است. به غیر از تغییر والپیپرها، تم ها و ترفندهای مشابه، گزینه ای برای نصب مدیریت دسکتاپ دیگری که ظاهر و نمایه های macOS شما را تغییر دهد، در دسترس ندارید.

5.مقایسه مک او اس و لینوکس: مفهوم بخش های چندگانه

در لینوکس، توزیع یا بخش، نوع خاصی از لینوکس است که با مجموعه خاصی از برنامه‌ها، محیط دسکتاپ و ابزارهای کمکی سیستم همراه است. توزیع های مختلف معمولاً مجموعه خاصی از کاربران مانند هکرهای اخلاقی، هنرمندان، برنامه نویسان، توسعه دهندگان نرم افزار و غیره را هدف قرار می دهند.

به معنای واقعی کلمه هزاران توزیع Linux وجود دارد که می توانید بسته به نوع کار خود از بین آنها یکی انتخاب کنید. برای مثال، Kali Linux، یک توزیع مبتنی بر Debin، بیشتر برای هک اخلاقی و تست نفوذ استفاده می‌شود. این ابزار با مقدار زیادی ابزار و ابزار مناسب برای هکرهای اخلاقی ارائه می شود.

Arch Linux نمونه دیگری از توزیع Linux است که دارای حجم کمی است و با حداقل ابزار ارائه می شود. این توزیع اغلب به طور گسترده توسط علاقه مندان به لینوکس و حرفه ای ها استفاده می شود که دوست دارند سیستم عامل های خود را از ابتدا سفارشی کنند.

از سوی دیگر، با macOS، همه ی افراد بدون در نظر گرفتن علاقه یا نوع کارشان از یک نوع سیستم عامل برخوردار می شوند. این به این دلیل است که اپل تنها شرکتی است که سیستم عامل را توسعه و کنترل می کند. حفظ چندین نوع از یک سیستم عامل برای اپل معکوس خواهد بود.

دلیل وجود تعداد زیادی توزیع Linux در این واقعیت خلاصه می شود که هسته Linux و اجزای اصلی آن همگی open-source هستند. این امکان به کاربران این اجازه را می دهد تا به راحتی حالت هایی جدید از Linux را ایجاد کنند که مخاطب خاصی را هدف قرار می دهد.

Linux در مقایسه با macOS: نبرد بهترین ها

Linux و macOS هر دو از هر لحاظ عالی هستند و دارای میراث یونیکس هستند. به عنوان مثال، هر دو دارای پوسته Command-Line مشابه هستند و ساختار فایل یکسانی دارند. تمام تفاوت‌های دیگر از این واقعیت ناشی می‌شود که هسته Linux ، open-source است و هر کسی آزاد است آن را تغییر دهد.

مطمئن نیستید از کدام توزیع Linux استفاده کنید؟ با وجود صدها توزیع Linux برای انتخاب، پیدا کردن یک مورد مناسب کمی دشوار است. توزیع‌های مبتنی بر Debian مانند Ubuntu و Pop!_OS عالی هستند و شروع کردن با آن‌ها نسبت به سایر توزیع ها آسان تر است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس