افزایش عمر باتری گوشی موبایل | طول عمر باتری | شارژ کردن گوشی در هنگام خواب

154
0
افزایش عمر باتری

شارژ کردن گوشی هوشمند در طول شب می تواند به باتری شما آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.  در این مقاله همه چیزهایی که باید در این زمینه بدانید و همچنین موارد لازم برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل را به طور مفصل بیان کرده ایم.

افزایش عمر باتری گوشی موبایل

  ممکن است فکر کنید شارژ کردن گوشی در هنگام خواب ، شارژ آن را به ۱۰۰ درصد می رساند، اما در واقع این کار به باتری شما آسیب می‌زند و عمر آن را کاهش می‌دهد.

 در ادامه حقایقی در مورد نحوه ی نگهداری باتری گوشی های هوشمند ارائه شده است و اینکه چرا نباید آن را شب ها شارژ کنید.

افزایش عمر باتری
افزایش عمر باتری

اگر عادت دارید شب‌ها گوشی خود را به شارژ بزنید، باید بدانید این کار ، کار درستی نیست و در طول زمان، این عادت می‌تواند به باتری گوشی هوشمند شما صدمه بزند. 

 بسیاری از ما به غلط فکر می‌کنیم بهترین راه‌‌ برای شارژ کامل گوشی این است که شب‌ها آن را به شارژ بزنیم تا در طول روز بتوانیم از آن استفاده کنیم. اما شارژ‌کردن تلفن‌همراه در طول شب ممکن است به باتری آسیب بزند و طول عمر آن را کاهش دهد.

طول عمر باتری

برای همه ی ما طول عمر باتری و مدت زمانی که شارژ نگه می دارد اهمیت ویژه‌ای دارد و غالبا دوست نداریم باتری اصلی گوشی تلفن‌همراهمان را عوض کنیم.

 باتری‌های قابل‌شارژ با گذشت مدت زمانی حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید، ظرفیت خود را از دست می‌دهند. بعد از اولین سال استفاده از گوشی، متوجه کاهش ظرفیت باتری آن خواهید شد. حتی برای بسیاری از افراد این موضوع که بتوانند فقط با یک بار شارژ گوشی ، کل روز از آن استفاده کنند ، غیر ممکن است.

تولیدکنندگان طول عمر تلفن‌های هوشمند را از‌طریق «چرخه شارژ باتری» مشخص می‌کنند. چرخه شارژ به این معناست: رسیدن شارژ باتری از صفر تا صد درصد و سپس تخلیه شارژ دوباره آن به صفر درصد. تعداد چرخه‌های شارژ نشان می‌دهد که باتری قبل از اینکه شروع به از‌دست‌دادن ظرفیتش کند، چقدر می‌تواند چرخه کامل را تحمل کند.

باتری‌های لیتیوم‌یون در اکثر فناوری‌های شارژی استفاده می‌شوند و می‌توان انواعی از باتری لیتیوم‌یونی را در تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تسلاها و حتی اره‌برقی‌ها پیدا کرد.

 معروف‌ترین باتری لیتیوم‌یون باتری ۱۸۶۵۰ است که می‌تواند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه‌ی شارژ کامل را تحمل کند قبل از اینکه ظرفیتش تقریبا به ۷۵ درصد کاهش چیدا کند.

دلایل کاهش ظرفیت باتری‌های لیتیوم‌یون قابل‌شارژ چیست؟

تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها از نوعی باتری لیتیوم‌یون به نام لیتیوم‌یون پلیمر استفاده می‌کنند. این نسخه از باتری‌ها ایمن‌تر و کوچک‌تر هستند و سریع‌تر ‌شارژ می‌شود؛ به‌غیر از این موارد، تمام قوانین باتری‌های لیتیوم‌یون درباره باتری‌های لیتیوم‌یون پلیمر نیز صادق است.

وقتی‌ به طور مرتب گوشی خود را تا ۸۰ درصد شارژ کنید و بگذارید شارژ آن به زیر ۲۰ درصد برسد، باتری گوشی به‌سرعت تخریب می‌شود و دستگاه شما با ۵۰ درصد شارژ بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد.

از افراط و تفریط برای افزایش عمر باتری خود دودی کنید.  

 شارژها و تخلیه‌های جزئی که مجموع آن‌ها ۱۰۰ درصد شود، یک چرخه‌ی کامل محسوب می‌شوند. با شارژ و استفاده بین ۲۰ تا ۸۰ درصد، می‌توانید ۱،۰۰۰ چرخه‌ی کامل یا حتی بیشتر را قبل از کاهش قابل توجه ظرفیت باتری از آن دریافت کنید. این چرخه تقریبا برابر با سه سال شارژ روزانه است.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ این موضوع به‌دلیل عملکرد باتری است. باتری‌ها لیتیوم یون پلیمر از یک لایه لیتیوم کبالت اکسید و یک لایه گرافیت ساخته شده‌اند. یون‌های لیتیوم از گرافیت به لیتیم کبالت اکسید منتقل می‌شوند تا انرژی آزاد کنند. شارژ‌کردن باتری این یون‌ها را به لایه گرافیت منتقل می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، شارژ تا ۱۰۰ درصد و تخلیه‌ی آن تا زیر ۲۰ درصد هر دو به باتری آسیب می‌زنند. شما با این کار عملکرد سلول را به‌خطر می‌اندازید؛ زیرا پر‌شدن بیش‌از‌حد یک لایه با لیتیوم باعث افزایش مقاومت داخلی می‌شود.

مراقبت از باتری گوشی‌های هوشمند

یکی از روش‌های اساسی برای جلوگیری از آسیب به باتری تلفن‌همراه، ترک عادت‌های نادرست مانند شارژ‌کردن تلفن‌همراه در طول شب است. هنگامی‌که می‌خواهید بخوابید، گوشی خود را از شارژ بیرون بکشید و صبح آن را دوباره شارژ کنید.

چرا نباید گوشی خود را در طول شب شارژ کنید؟

شارژ‌کردن گوشی یک تا دو ساعت بیشتر طول نمی کشد؛ اما اگر وقتی می‌خواهید بخوابید تلفن‌همراه را به شارژ بزنید، گوشی زمان بیشتری در شارژ باقی می‌ماند، چیزی حدود 6 الی 8 ساعت.

درست است که باتری نمی‌تواند بیش‌از‌حد شارژ شود، زیرا سازندگان برای جلوگیری از این موضوع، تدابیر امنیتی مناسبی قرار داده اند، اما شارژ‌شدن گوشی تا ۱۰۰ درصد باعث شارژ قطره‌ای می‌شود. به بیان بهتر، هنگامی‌که گوشی کاملا شارژ شده و هنوز به شارژر متصل است، اگر به‌‌دلیل فعالیت‌های عادی حتی یک درصد از شارژ خود را از دست دهد، دوباره فرآیند شارژدهی آغاز می‌شود.

علاوه‌بر‌این، شارژ طولانی‌مدت می‌تواند منجر به افزایش دمای گوشی شود که برای باتری مضر است. همچنین، اگر عادت دارید گوشی خود را هنگام خواب زیر بالش قرار دهید،این کار می‌تواند برایتان خطرناک باشد‌. 

زیرا نبود جریان هوا نه‌تنها باعث آسیب به باتری شما می‌شود؛ بلکه می‌تواند احتمال خطر آتش گرفتن آن را نیز افزایش دهد.

درجه حرارت کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد و بیشتر از هفتاد درجه سانتی‌گراد باعث افزایش روند تخریب باتری‌های لیتیوم‌یون می‌شود؛ بنابراین، تلفن‌همراه خود را در روزهای گرم یا سرد داخل ماشین رها نکنید.

استفاده از گوشی در حال شارژ

هرگز نباید هنگامی‌که تلفن‌همراه شما در شارژ است، از آن برای فعالیت‌های سنگین (مانند بازی یا برنامه‌های سنگین) استفاده کنید. متأسفانه بسیاری از ما نمی‌توانیم تا شارژ کامل گوشی خود صبر کنیم، اما باید بدانیم انجام  این کار باعث رسیدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به باتری تلفن‌همراه خواهد شد و احتمال شارژ قطره‌ای را نیز افزایش خواهد داد. 

این موضوع با اورکلاک کردن CPU کامپیوتر نیز قابل مقایسه است. اجرای همزمان برنامه های زیاد را در نظر بگیرید: سیستم داغ می شود و به درستی کار نمی کند.  این کار نیز منجر به “شارژ قطره ای” می شود.

ممکن است تماشای ویدیوهای یوتیوب یا رسیدن به مرحله بعدی در بازی مورد علاقه خود در حالی که تلفن همراه شما به برق وصل است وسوسه انگیز باشد، اما ارزش آن را ندارد که روی باتری شما اثر مخرب و منفی بگذارد.

اگرچه این موضوع به مدت زمان تعویض تلفن شما نیز بستگی دارد، اگر نمی‌خواهید کمتر از یک یا دو سال دیگر گوشی خود را عوض کنید، بهتر است مراقب باتری آن باشید. بنابراین توجه داشته باشید که استفاده منظم از برنامه ها در حین شارژ کردن، سرعت گوشی شما را در سال دوم به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 اگر می‌خواهید تلفن همراه خود را برای مدت طولانی نگه دارید، از برنامه‌ها هنگام شارژ شدن آن استفاده نکنید.

 با این حال، بررسی پیام‌ها یا ایمیل‌ها شاید مشکل خاصی ایجاد نکند.  فقط کاری که انرژی زیادی می گیرد را انجام ندهید.

افزایش طول عمر باتری

شرکت‌ها به‌ندرت به شما اجازه می‌دهند از ظرفیت کامل باتری تلفن های خود استفاده کنید، بنابراین، برای اینکه شارژ دستگاه شما از ۸۰ درصد بیشتر نباشد، باید همیشه مراقب آن باشید. زیرنظرگرفتن گوشی چندان مورد تاکید نیست و شما می‌توانید به‌کمک بعضی نرم‌افزار‌ها طول عمر باتری‌ خود را مدیریت کنید. 

 برای Android، Accubattery نکاتی را برای بهبود عملکرد باتری نشان می‌دهد و به شما امکان می‌دهد هشدارهایی برای درصد باتری تنظیم کنید.

در این زمینه برای دستگاه‌های اپل انتخاب های کمتری وجود دارد، اما حداقل برای لپ‌تاپ مک می‌توانید از اپ FruitJuice استفاده کنید.

برخی از لپ‌تاپ‌ها دارای تنظیمات بایوس هستند که به شما امکان می‌دهند حداکثر درصد شارژ باتری را پیکربندی کنید. به‌عنوان مثال، لنوو این گزینه را برای ویندوز با نرم‌افزار مدیریت انرژی خود آسان‌تر کرده است که می‌توانید با نصب آن و انتخاب گزینه Optimize for Battery Lifespan، باتری لپ‌تاپ خود را تا ۸۰ درصد شارژ کنید.

چگونه مصرف باتری دستگاه خود را کاهش دهیم؟

افزایش عمر باتری
افزایش عمر باتری

به‌غیر از زیرنظرگرفتن دما و میزان شارژ دستگاه، می‌توانید عمر باتری را با کاهش میزان دفعات شارژ آن افزایش دهید. شارژ‌کردن کمتر به‌معنای چرخه‌های شارژ کمتر است که به طول عمر بیشتر دستگاه شما منجر می‌شود.

کاهش زمان استفاده از دستگاه و تنظیم روشنایی آن در این امر تأثیر پررنگی می‌گذارد.

علاوه‌بر‌این، اکثر تلفن‌های هوشمند و برخی از لپ‌تاپ‌ها گزینه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف باتری دارند که به‌ندرت ، تاثیر منفی بر تجربه‌‌ شما در استفاده از آن می‌گذارد. در iOS می‌توانید به‌کمک Screen Time، استفاده از باتری را با محدود‌کردن بعضی اپ‌ها و کنترل عادت‌های نادرست مدیریت کنید.

برخلاف تصور اکثریت، اتصال به بلوتوث و وای فای انرژی زیادی از باتری مصرف نمی کند.

 با این حال، غیرفعال کردن GPS و داده های تلفن همراه می‌تواند میزان مصرف باتری را در اکثر دستگاه‌ها به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

نحوه ی نگه‌داری از باتری دستگاه‌هایی که استفاده نمی‌شوند.

اگر قصد دارید زمان طولانی از دستگاه خود استفاده نکنید، باید مراقب باتری آن باشید.

 برای این کار، باید دستگاه را در جای خنک نگه‌داری کنید. زیرا باتری‌ها با محیط‌های خنک‌تر بهتر کنار می‌آیند. اما اگر این امکان وجود ندارد، آن‌ را در دمای اتاق نگه دارید.

 قبل از اینکه دستگاه را کنار بگذارید، آن را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید. به این نکته توجه داشته باشید که شارژ ۵۰ درصد مطلوب‌ترین حالت است، اما بازه‌ی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز مناسب است.

تعویض و بروزرسانی مداوم تلفن های همراه ، تاثیر منفی بر محیط زیست می گذارد. با استفاده طولانی تر از تلفن خود، به نجات سیاره نیز کمک می کنید.

برای افزایش طول عمر باتری تلفن هوشمند خود راه‌های زیر را امتحان کنید:

  1. شارژ گوشی خود را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.
  2. از شارژکردن تلفن‌همراه در طول شب یا استفاده از آن در هنگام شارژ خودداری کنید، زیرا به شارژ قطره‌ای منجر می‌شود.
  3. گوشی را در دمای محیط نگه‌داری کنید و آن را در‌معرض حرارت یا سرمای زیاد قرار ندهید.
  4. با خاموش‌کردن سرویس‌های بلا استفاده از کاهش شارژ باتری جلوگیری کنید.برای افزایش مدت استفاده از باتری، گزینه‌‌ی ذخیره‌ی باتری را فعال کنید.

شاید به‌نظر شما رعایت این نکات در کوتاه‌مدت تأثیر چندانی نداشته باشد، اما وقتی‌ متوجه شوید گوشی شما بعد از یک سال با یک بار شارژ می‌تواند یک روز کامل کار کند، قطعا خوشحال خواهید شد.

منبع : makeuseof

5/5 - (5 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس