درایوهای رم سریعتر از SSD هستند؟ 5 چیز که باید بدانید!

72
0
درایوهای رم سریعتر از SSD هستند؟

درایو های RAM سریع تر از هارد های SSD ها هستند، اما به چه قیمتی؟ در این مقاله چیز هایی که باید قبل از استفاده از RAM بدانید را آماده کردیم.

به دنبال راهی برای افزایش سرعت کامپیوتر خود هستید؟ به‌روزرسانی های سخت افزاری زیادی وجود دارد که سرعت و قدرت شما را افزایش می‌دهد، یک تغییر ساده می‌تواند کامپیوتر شما را ده ها برابر سریع تر کند.

درایو RAM چیست؟

درایو RAM درایوی است که عملکرد بسیار سریع تری نسبت به یک هارد دیسک سنتی ارائه می‌کند، اما این دستگاهی نیست که بتوانید از فروشگاه بخرید و روی رایانه خود نصب کنید، بلکه یک درایو مجازی است که از سیستم شما استفاده می‌کند. RAM به عنوان درایو دیسک استفاده می‌شود.

درایو RAM چیست؟
درایو RAM چیست؟

RAM سرعت پردازش اطلاعات بسیار بالاتری نسبت به هارد دیسک معمولی دارد، بنابراین اگر فایل ها یا برنامه های خاصی را روی آن ذخیره کنید، می‌توانید عملکرد قابل توجهی را دریافت کنید.

درایوهای رم سریعتر از SSD هستند؟ نحوه راه اندازی درایو RAM

راه‌اندازی درایو RAM اساساً به سادگی نصب یک نرم‌افزار مانند SoftPerfect RAM Disk در ویندوز و سپس انتخاب میزان بزرگی درایو است.

نحوه راه اندازی درایو RAM
نحوه راه اندازی درایو RAM

درایو RAM از RAM سیستم استفاده می کند. هنگامی که درایو نصب می شود هر بار که کامپیوتر خود را بوت می کنید این کار انجام می شود. هر حافظه ای که به درایو اختصاص داده می شود نمی تواند مانند RAM سنتی عمل کند.

به این ترتیب، فقط باید از RAM اضافی برای دیسک استفاده کنید. بنابراین، اگر 8 گیگابایت رم دارید و یک درایو رم 4 گیگابایتی ایجاد می کنید، سیستم شما تنها با 4 گیگابایت رم قابل استفاده باقی می ماند (که بر عملکرد کلی سیستم تأثیر می گذارد).

برعکس، اگر 12 گیگابایت رم دارید و متوجه می شوید که فقط 8 تا 10 گیگابایت از آن به طور معمول استفاده می شود، می توانید چند گیگابایت از آن را برای یک درایو رم ذخیره کنید. پس از راه‌اندازی، فقط باید تصمیم بگیرید که درایو جدید خود را برای چه چیزی استفاده کنید.

درایوهای رم سریعتر از SSD هستند؟ مزایای درایو RAM

راه اندازی و استفاده از یک درایو RAM مزایای متعددی دارد.

1. سرعت خواندن و پردازش سریع تر

مزیت اصلی درایو RAM افزایش سرعت خواندن آن در مقایسه با SSD یا هارد دیسک های معمولی است. این درایو حتی چندین برابر سریع تر از سریع ترین درایو SSD خواهد بود.

اجرای تست بنچمارک با استفاده از XBench در مک بوک ایر نشان داد که سرعت نوشتن به طور متوسط ​​4.5 برابر سریع تر از SSD داخلی و سرعت خواندن 6.3 برابر سریعتر است.

سرعت خواندن و پردازش سریع تر
سرعت خواندن و پردازش سریع تر

بنابراین، هنگام کار با فایل های بسیار بزرگ مانند ویدیو ها و تصاویر فتوشاپ، یا حتی زمانی که فایل های بزرگ را از حالت فشرده خارج می‌کنید، بهترین نتایج را دریافت می‌کنید.

همه اینها ممکن است آهسته و سخت باشد، به خصوص در هارد دیسک، بنابراین سرعت اضافه شده درایو RAM فورا قابل توجه خواهد بود.

RAM همچنین گرمای کمتری تولید می‌کند و مانند هارد دیسک به سرعت فرسوده نمی‌شود، همچنین محدودیتی در چرخه های خواندن/نوشتن ندارد.

2. بهبود امنیت

همچنین مزایای امنیتی بالقوه ای وجود دارد زیرا RAM با قطع منبع تغذیه رایانه پاک می شود.

اگر تصمیم دارید حافظه پنهان برنامه خود (مانند حافظه پنهان مرورگر) یا سایر داده های حساس را در درایو RAM ذخیره کنید، می توانید به راحتی نرم افزار را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که در زمان بسته شدن آن پاک می شود.

این بدان معنا نیست که استفاده از درایو RAM برای حافظه پنهان چیز خوبی است. سیستم عامل های مدرن داده ها را به طور خودکار در حافظه رم ذخیره می کنند تا بتوان آنها را به سرعت بازیابی کرد. اگر سیستم عامل برای عملکرد دیگری به RAM نیاز داشته باشد، داده ها را دور می اندازد. علاوه بر این، هنگام استفاده از درایو RAM، سیستم عامل نمی تواند RAM را برای هیچ چیز دیگری بازیابی کند.

درایوهای رم سریعتر از SSD هستند؟ معایب درایو RAM

با اطلاعاتی که تا اینجای مقاله ارائه کردیم استفاده از درایوهای RAM احتمالاً قانع کننده به نظر می رسند. اما ایراداتی هم بر آن وارد است.

1. ظرفیت کل محدود

حتی بزرگ ترین درایو RAM باز هم فضای محدودی دارد. رایانه های شخصی به ندرت بیش از 16 گیگابایت رم دارند و اکثر رایانه های خانگی کمتر از آن ظرفیت RAM دارند (اگرچه میانگین رم رو به افزایش است). با فرض اینکه می خواهید حداقل 4 گیگابایت را برای استفاده به عنوان RAM نگه دارید، تنها چند گیگابایت برای اختصاص دادن به درایو رم خود در نظر خواهید داشت.

ظرفیت کل محدود
ظرفیت کل محدود

آن را به عنوان جایگزینی برای SSD در نظر نگیرید، زیرا در صورت نیاز به فضای ذخیره سازی، SSD یکی از بهترین ارتقا های رایانه شخصی است که می توانید انجام دهید. در عوض، درایو های RAM را به عنوان همراهی برای SSD و HDD ها در نظر بگیرید.

2. رم فرار است

دومین ایراد و مهم تر از همه، این است که RAM فرار است. این بدان معنی است که درایو RAM انتخاب خوبی برای ذخیره فایل های مهم نیست، زیرا هر بار که دستگاه شما خاموش می‌شود، اطلاعات خود را از دست می‌دهید.

علاوه بر این، اگر به طور تصادفی با قطع برق مواجه شدید، در واقع نمی توانید برای بازگرداندن اطلاعات از دست رفته خود کار زیادی انجام دهید. به همین دلیل است که اگر از دیسک رم استفاده می کنید، باید بدانید که چگونه از رایانه خود در برابر خرابی منبع تغذیه محافظت کنید.

خوشبختانه، دیسک RAM با نوشتن محتویات درایو بر روی هارد دیسک اصلی هنگامی که رایانه شخصی را خاموش می کنید در برابر این امر محافظت می کنند.

این کار زمان راه اندازی و خاموش شدن را بسیار طولانی تر می کند، زیرا هر بار اطلاعات زیادی باید روی هارد دیسک نوشته یا خوانده شود.

رم فرار است
رم فرار است

برخی از ابزارهای درایو RAM، مانند Primo Ramdisk یا نسخه های Pro RAMDisk، کارآمدتر هستند و برای کاهش زمان خاموش شدن، پشتیبان گیری مداوم ایجاد می‌کنند. اما قطع ناگهانی برق همیشه شما را در برابر از دست دادن اطلاعات آسیب پذیر می کند.

درایو های RAM در مقابل SSD

نکات منفی فوق را نمیتوان نادیده گرفت. به طور جدی، ظرفیت محدود و خطر از دست دادن داده ها را نباید دست کم گرفت.

دیسک RAM در زمینه سرعت، SSD را شکست می دهد اما برای همه مناسب نیست.

اگر با یک هارد دیسک کند دست و پنجه نرم می‌کنید، یک درایو RAM می تواند یک راه حل کوتاه مدت موثر به جای خرید SSD باشد. فقط به یاد داشته باشید که ارتقای سخت افزار در دراز مدت گزینه بهتری است. در صورتی که اغلب با فایل های بسیار بزرگ کار می کنید، ممکن است پیشرفت واقعی را مشاهده کنید. اگر حافظه کافی برای بزرگ تر کردن یک درایو دارید، حتی می‌توانید بازی های ویدیویی با بارگذاری آهسته را روی یک درایو RAM نصب کنید،

در هر صورت، راه‌اندازی و حذف آنها آسان است. اگر به دنبال کمی تقویت رایگان هستید، امتحان کردن درایو های RAM و دیدن نحوه عملکرد آنها برای شما ضرری ندارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس