مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: کدام ربات چت هوش مصنوعی بهتر است؟

76
0
مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity

بیشترین اعتبار رونق هوش مصنوعی به OpenAI تعلق می گیرد، زیرا درها را برای شرکت های دیگر باز کرده است. Perplexity مبتنی بر فناوری GPT OpenAI است اما به طور خاص به عنوان یک ربات چت آموزش داده شده است.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید این دو را در مقوله‌های مختلف (مانند فناوری پایه، کیفیت پاسخ‌دهی، و پایداری) مقابل یکدیگر قرار دهیم تا مشخص کنیم کدام یک برای دستیار چت/تحقیق مجازی شما آموزش دیده‌اند.

1. فناوری (GPT-3 در مقابل GPT-4)

تفاوت در مدل زبان تا حد زیادی بزرگترین شکاف بین دو ربات چت است. Perplexity از مدل GPT-3، نسل قبلی مدل زبان OpenAI استفاده می کند. در حالی که توسط GPT-3.5 و GPT-4 جایگزین شده است، اما هنوز یک ابزار قدرتمند برای تولید متن منسجم و مرتبط با زمینه است.

ChatGPT Plus (نسخه پولی چت ربات OpenAI رایگان، ChatGPT) به شما امکان می دهد به مدل های زبان جدیدتر، GPT-3.5 (که اساساً نسخه پیشرفته GPT-3) و GPT-4 است، دسترسی داشته باشید. این بر روی یک مجموعه داده حتی بزرگتر آموزش داده شده است، و آن را دقیق تر و قادر به درک درخواست های پیچیده می کند.

GPT-4 با قابلیت های چندوجهی که آن را قادر به درک تصاویر و متن می کند، این پیشرفت ها را حتی بیشتر می کند. همچنین درک بهتری از زمینه دارد و مهارت های حل مسئله را افزایش می دهد. آن را با خلاقیت بهتر و پاسخ‌های ایمن‌تر ترکیب کنید، و بدیهی است که GPT-4 بسیار چشمگیرتر از نسخه قبلی خود است.

2.مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: عملکرد

هر دو ابزار از نظر عملکرد متفاوت هستند. دانش ChatGPT محدود به داده هایی است که بر روی آنها آموزش دیده است و تاریخ قطع آن سپتامبر 2021 است. اما نقطه قوت آن در توانایی آن برای درگیر شدن در مکالمات طبیعی با شما است که ممکن است برای برخی از برنامه ها مفیدتر باشد.

از سوی دیگر، Perplexity بیشتر یک موتور جستجو است که پیشنهادات و منابعی را در پاسخ به سوالات شما ارائه می دهد. این برای جستجوی وب در زمان واقعی برای ارائه اطلاعات به روز در مورد موضوعات مختلف طراحی شده است. با این حال، مهارت های مکالمه کمی ضعیف است. ChatGPT مطمئناً از این نظر اصلاح شده تر است. برای نشان دادن تفاوت در عملکرد، از هر دو ربات چت خواستیم تا در مورد بهترین گوشی های هوشمند اندرویدی منتشر شده در سال 2022 به ما بگویند.

ChatGPT پاسخی مفصل ارائه کرد و دلیل خود را توضیح داد، اما هیچ پیوندی به ما نداد. این به این دلیل است که چت بات قادر به جستجو در وب نیست.

ما به Perplexity همان درخواست را دادیم و آن لینک‌هایی را به بهترین تلفن‌های هوشمند اندرویدی منتشر شده در سال 2022 در اختیار ما قرار داد. حتی منابعی را برای تصمیم خود ارائه کرد، اما درباره انتخاب‌های خود توضیحی نداد، که جنبه مهمی از آموزش خریدار است.

3. قیمت گذاری

ChatGPT Plus برای خدمات خود 20 دلار در ماه (که ممکن است برای خیلی ها زیاد به نظر نرسد) هزینه دریافت می کند. از طرف دیگر، Perplexity کاملاً رایگان در دسترس است و در اینجا با مدل تجاری خود کاملاً تهاجمی به نظر می رسد. البته ممکن است در آینده سعی کند از این سرویس درآمدزایی کند.

همچنین می توانید از نسخه رایگان ChatGPT استفاده کنید. بسیار خوب کار می کند اما به شما امکان دسترسی به GPT-4 را نمی دهد. OpenAI پول زیادی را صرف نگهداری ربات چت خود می کند، بنابراین باید به نحوی از آن درآمد کسب کنند.

سپس دوباره، ChatGPT Plus هنوز ارزش پول را دارد، به خصوص اگر می خواهید به GPT-4 دسترسی داشته باشید و به ویژگی های جدید دسترسی داشته باشید. در اینجا هیچ برنده مشخصی وجود ندارد، زیرا Perplexity نیز با توجه به رایگان بودن آن ارزش امتحان کردن را دارد.

4.مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: پاسخ ها

برای مقایسه عملکرد از نظر پاسخ‌ها، یک سری آزمایش بین دو چت ربات انجام دادیم. برای تحلیل بهتر، سؤالات یکسانی را به هر دو مدل زبان ارائه کردیم.

آزمایش‌ها نشان داد که ChatGPT Plus با ارائه پاسخ‌های دقیق و واضح به طور مداوم از Perplexity بهتر عمل می‌کند. علاوه بر این، توانایی برتر در ارائه پاسخ های مستدل و مفصل را نشان داد.

Perplexity پاسخ هایی با کیفیت مناسب ایجاد کرد، اما فاقد سطح وضوح و جزئیات ارائه شده توسط ChatGPT Plus بود. با این حال، توانست ادعاهای خود را با منابع مناسب تأیید کند.

این یافته ها نشان می دهد که ChatGPT Plus در مقایسه با Perplexity در ایجاد پاسخ های آموزنده و روشنگر موثرتر است. از طرف دیگر، Perplexity می تواند در وب جستجو کند، به این معنی که در برخی موارد می تواند دقت بهتری داشته باشد.

5. سیستم عامل های پشتیبانی شده

علیرغم اینکه ChatGPT Plus دارای نسخه پولی و پایگاه کاربری گسترده است، فقط برای وب در دسترس است. می توانید از ChatGPT از دستگاه iOS یا Android خود استفاده کنید، اما برنامه تلفن همراه مناسبی وجود ندارد.

Perplexity همچنین در وب و همچنین به عنوان یک برنامه برای کاربران آیفون در دسترس است. این بدان معناست که شما به راحتی می توانید مستقیماً از جیب خود به یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجو دسترسی داشته باشید. متأسفانه هنوز نسخه اندرویدی این برنامه وجود ندارد.

دانلود: Perplexity برای iOS (رایگان)

برنامه Perplexity همچنین دارای یک ویژگی فرمان صوتی است که به کاربران اجازه می دهد درخواست ها را بدون هندز ارسال کنند. در حالی که راه هایی برای کنترل ChatGPT Plus با صدای شما وجود دارد، هیچ ویژگی رسمی وجود ندارد که بتواند به شما در انجام این کار کمک کند.

6. سرعت و ثبات

از نظر سرعت، هر دو ChatGPT Plus و Perplexity برابر هستند. مدل GPT-4 ChatGPT کندتر از مدل GPT-3.5 است، اما در مقایسه با GPT-3 در Perplexity، تفاوت تقریباً ناچیز است. از بین همه این مدل ها، مدل پیش فرض GPT-3.5 به راحتی سریع ترین است.

عکس

در مورد پایداری، ChatGPT اغلب زمانی که ظرفیت خود را کاهش می دهد، شناخته می شود. این محبوب ترین ربات چت در حال حاضر است، بنابراین تقاضا بسیار زیاد است. خوشبختانه ثبات مشکلی نیست اگر در نسخه پلاس مشترک شوید. پرپلکسی اصلا این موضوع را ندارد.

7.مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: مقایسه با بینگ

سرمایه گذاری مایکروسافت در OpenAI به آنها اجازه داد تا نسخه ای از GPT-4 را در بینگ بگنجانند. بینگ چت جدیدترین چت ربات/موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی آنهاست و بسیار چشمگیر بوده است. با دانلود اپلیکیشن Bing AI می توانید از آن در وب و تلفن استفاده کنید.

این برنامه مشابه Perplexity کار می کند، اما از مدل زبان جدیدتر GPT-4 استفاده می کند. این بدان معناست که بینگ چت بهترین هر دو جهان است. می تواند به اطلاعات از اینترنت در زمان واقعی دسترسی پیدا کند، منابعی را ارائه دهد و مشکلات پیچیده را حل کند.

متأسفانه، در حال حاضر هنوز شبیه نسخه بتا است. مایکروسافت در رویکرد خود محتاط عمل می کند و این بدان معناست که بینگ چت به سادگی به درخواست هایی که آن را “جنجال برانگیز” می داند پاسخ نمی دهد. با این حال، هنوز هم ارزش امتحان کردن را دارد زیرا رایگان است.

مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: دو چت ربات بسیار متفاوت

هر دو ChatGPT Plus و Perplexity ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند اگر می خواهید پروژه های نوشتن، کدنویسی یا تحقیقاتی خود را ارتقا دهید. در حالی که ChatGPT Plus همه کاره تر است و پاسخ های بهتری ارائه می دهد، Perplexity به همان اندازه مفید است زیرا می تواند وب را در زمان واقعی جستجو کند.

ChatGPT ممکن است به دلیل پاسخ های بهتر و توجه به جزئیات در اینجا برنده شود، اما توصیه می کنیم حداقل هر دوی آنها را امتحان کنید. هر کدام را که تصمیم بگیرید در نهایت به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس