گزارش می‌گوید کمبود تراشه در صنعت خودرو سازی بیشتر از نیسان به تویوتا آسیب می‌زند

52
0
کمبود تراشه در صنعت خودرو سازی

کمبود تراشه در صنعت خودرو سازی (semiconductors) به این صنعت آسیب می زند، اگرچه پیامدهای آن به یک اندازه احساس نمی شود.

همانطور که در Roadshow گزارش داده ایم، نیمه هادی ها این روزها یک کالای بسیار کمیاب و پر تقاضا هستند. کمبود گسترده ی تراشه‌های رایانه‌ای در سراسر دنیا باعث ایجاد انواع مشکلات در صنعت خودروسازی شده است، چیزی که به برخی شرکت‌ها بیش از سایرین آسیب می‌زند.

به گزارش Automotive News Monday، تویوتا به طور قابل ملاحظه ای به دلیل کمبود این تراشه ها با مشکل مواجه است، در حالی که رقیب او، نیسان بهتر از حد انتظار عمل می‌کند.

تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان، به سودآوری بسیار زیادش معروف است، اما این شرکت چشم‌انداز فروش و تولید جهانی خود را به دنبال کاهش ۲۱ درصدی سود عملیاتی در سه‌ماهه گذشته کاهش داد.

پیش‌بینی می‌شود فروش جهانی تویوتا برای سال مالی جاری منتهی به 31 مارس به 8.25 میلیون دستگاه کاهش یابد که نسبت به برآورد قبلی 8.55 میلیون دستگاه، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

در مقایسه، نیسان در بسیاری از جنبه ها از تویوتا عقب است، اگرچه سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه قبل به لطف کنترل بهتر هزینه ها و قدرت قیمت‌گذاری و موارد دیگر، دو برابر شد. این عملکرد چشمگیر باعث افزایش درآمد پیش بینی شده این خودروساز برای سال جاری شده است.

بر اساس آخرین گزارش مالی نیسان، فروش این شرکت در سرتاسر جهان نسبت به سال گذشته اندکی کاهش یافته است. درآمد خالص جهانی نیسان به ازای هر خودرو نیز در سه ماهه سوم سال مالی 2021 نسبت به مدت مشابه در سال 2020 13 درصد افزایش یافته است.

اساسا این شرکت برای فروش هر وسیله نقلیه ای که می تواند بسازد مشکلی ندارد. اما درست مانند تویوتا، نیسان انتظار دارد که خودروها و کامیون های کمتری را در سال مالی جاری تولید کند. این خودروساز در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند که 3.8 میلیون دستگاه را تحویل دهد که کاهش قابل توجهی نسبت به تخمین قبلی خود که 4.4 میلیون بود، دارد.

هنگامی که از سخنگوی نیسان در مورد افزایش سودآوری این شرکت سوال شد، گفت: “در دو سال گذشته، ما بر روی طرحی تمرکز کرده ایم که منجر به بهبود عملکرد می شود. این خودروساز پیش‌بینی می‌کند که تولید در سه ماهه آینده هر ماه اندکی افزایش می‌یابد، اگرچه، ما به کاهش تولید در چند مدل اصلی ادامه خواهیم داد.

با این حال، تویوتا از اظهار نظر در مورد برنامه های تولید یا سود پیش بینی شده شرکت خودداری کرد.

نیسان یا تویوتا، سوبارو یا فورد، فولکس واگن یا هیوندای، کمبود تراشه‌های رایانه‌ای در سطح جهان به خودروسازان آسیب می‌زند. این خبر بدی برای تقریباً همه افراد است، اگرچه همانطور که آخرین آمار مالی نیسان نشان می دهد، وضع برخی از آنها اندکی بدتر از بقیه است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس