استیضاح وزیر صمت دردسر ساز شده است [به روزرسانی 10 اردیبهشت]

61
0
استیضاح وزیر صمت

آپدیت 10 اردیبهشت 1402

 فاطمی امین با ۱۶۲ رای موافقِ استیضاح، از وزارت صمت برکنار شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای اعتماد خود را از سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت پس گرفتند. استیضاح ۱۶۲ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع داشت.

به گزارش «انتخاب»، طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و پس از توضیحات متقاضیان استیضاح و دفاعیات وزیر، این استیضاح به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان به استیضاح سیدرضا فاطمی امین رای دادند. بنابراین سیدرضا فاطمی‌امین از وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت می‌رود.

 

شاید به نظر بسیاری از کارشناسان ، وزیر صمت دولت رئیسی ضعیف ترین وزیر اقتصادی کابینه او است. دلیل آن هم می تواند بازار افسار گسیخته خودرو باشد. هر چند دولت اذعان می کند افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز است ، اما به وضوح روشن است که قیمت خودرو کاملا از قیمت ارز پیشی گرفته است و قیمت خودروهای داخلی و خارجی از الگویی نامتعارف پیروی می کند.
زمانی که نرخ ارز به ۴۰ هزار تومان رسید ، قیمت سایپا ۱۱۱ با نرخی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان معامله می شد ، این در حالی است که در حال حاضر قیمت این محصول از سایپا به رقمی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. وزیر صمت اما این ارقام را قبول ندارد و آن را به شایعات دلالان این بازار نسبت می دهد و از مردم می خواهد با چشم باز سراغ خرید خودرو بروند.

کارنامه وزیر صمت

سید رضا فاطمی امین (متولد ۱۳۵۳ در شاهرود) وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم است. او دارای مدرک مهندسی الکترونیک، مهندسی سامانه‌های اقتصادی و اجتماعی و دکترای تخصصی مدیریت راهبردی دانش (در مرحله اخذ دانشنامه) است.

آشنایی فاطمی امین با رییس جمهور به زمانی بر می گردد که آقای رییسی تولیت آستان قدس رضوی را در دست داشته است. او که در ابتدا مدیر عامل سازمان اقتصادی رضوی بوده است و پس از مدتی با حکم تولیت به معاونت آستان می رسد. البته سوابق وی بیشتر مربوط به همین وزارت خانه بوده است . بخشی از کارنامه مدیریتی وی عبارت است از :
● سخنگوی وزارت صنایع و معادن
● معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت
● معاون برنامه‌ریزی توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن
● عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
● مشاور وزیر و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن
● مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده
● مشاور وزیر صنایع و معادن در طرح تحول اقتصادی
● مجری پروژه طراحی و تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت

استیضاح های پی در پی

استیضاح اول فاطمی امین بر می گردد به اسفند ۱۴۰۰ که لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو و تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.

استیضاح دوم وی در جلسه علنی ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. نمایندگان مجلس دربارهٔ علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌ برداران معدن در پاسخ جواب وزیر به سؤال محمد وحیدی نماینده بجنورد قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند که این نخستین کارت زرد یک وزیر در دولت رئیسی بود.

جلسه استیضاح سوم فاطمی امین در آبان ۱۴۰۱ برگزار شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافق و مخالف و دفاعیات وزیر صمت، با ۸۴ رای مخالف، ۱۸۲ رای موافق و ۶ رای ممتنع، فاطمی امین را در مقام وزارت ابقا کردند.

تلاش های وزیر برای کنترل بازار

وزیر صمت تا کنون ایده ها و اقداماتی را در راستای کنترل بازار به خصوص بازار خودرو انجام داده است که متاسفانه نتیجه ای چشمگیر در بر نداشته است . یکی از ایده های وی آزاد کردن واردات خودروهای کارکرده بوده است که علیرغم تلاش های وی بی نتیجه مانده است و این طرح عملی نشده است. بسیاری از کارشناسان دلیل آن را اقدامات مافیای پشت پرده خودروسازان داخلی می دانند. همچنین از مهر ماه ۱۴۰۱ مردم در انتظار واردات خودروهای خارجی با حجم موتور کم هستند که دولت واردات آن را آزاد کرده است ، اما با وجود گذشت چندین ماه از بنرهای تبلیغاتی شرکت های وارد کننده ، هنوز اثری از این خودروها در خیابان مشاهده نمی شود.
فاطمی امین چندی پیش با ارسال درخواست به رییس قوه قضاییه خواستار اعطای اختیارات تام در برخی حوزه ها شده است. محسنی اژه ای نیز با این درخواست موافقت کرده است اما در عمل اتفاق خاصی در کنترل بازار مشاهده نشده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در نماز عید سعید فطر ، سران قوا را به خویشتن داری ، همدلی و هم افزایی دعوت کرده اند و از قوای سه گانه درخواست کرده اند با روحیه کار جمعی به رفع مشکلات اقتصادی مردم بپردازند.

ایشان تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها را یک راهبرد ضروری دیگر خواندند و افزودند: حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.

با توجه به رهنمود رهبر انقلاب، استیضاح وزیر صمت منتفی است

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به رهنمود رهبر معظم انقلاب، مساله استیضاح وزیر صمت منتفی است. کمال حسین پور در مورد استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: واقعیت امر این است مردم از وضعیت کنونی بازار ناراضی هستند که افزایش قیمت ها در بخش های مختلف عامل آن است.وی اضافه کرد: علاوه بر مساله صنعت خودرو که هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، قیمت آهن آلات و میلگرد نیز افزایش یافته که بر قیمت مسکن تاثیر دارد.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس که با ایرنا گفت و گو می کرد گفت: مجلس صدای گلایه مردم را شنیده و از دولت می خواهد با شفاف سازی بیشتر و ایجاد راهکارهای مختلف با تورم و گرانیها مقابله کند.

5/5 - (4 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس